LBK nr 1100 af 16/08/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Gasforsyningsloven § 11b
Distributionsselskaber skal sikre, at der i deres kommunikationsarbejde og identitetsstrategier ikke skabes uklarhed om distributionsselskabets særskilte identitet.
Forarbejder til Gasforsyningsloven § 11b
RetsinformationDenne bestemmelse fastlægger en række fælles forpligtelser for både transmissions- og distributionsselskaber. De særlige forpligtelser for henholdsvis transmissions- og distributionsselskaber følger af §§ 12, 13 og 14.
Transmissions- og distributionsselskaber er forpligtede til at sikre en tilstrækkelig og effektiv transport af naturgas gennem nettet og opretholde en forsvarlig og effektiv drift gennem vedligeholdelse samt udbygning af naturgasforsyningsnettet inden for forsyningsområdet.
Ifølge stk. 1, nr. 2, skal bevillingshaverne sikre opretholdelsen af den fysiske balance i egne net. Herved forstås, at det er bevillingshaverens ansvar at sikre et tilstrækkeligt driftstryk i nettet til opretholdelse af den effektive drift. Transmissionsselskaberne er forpligtede til at sikre, at der er tilstrækkelige mængder til rådighed herfor, jf. § 12, stk. 1, nr. 6.
Transmissions- og distributionsselskaber er, som anført i stk. 1, nr. 3, forpligtede til at stille den fornødne transportkapacitet til rådighed med henblik på forsyning af naturgasforbrugerne. Hvis der ikke er tilstrækkelig ledig transportkapacitet, vil bevillingshaverne, jf. stk. 1, nr. 1, være forpligtede til snarest muligt at foretage de nødvendige udbygninger af nettet i det omfang, det er økonomisk rentabelt, eller en potentiel bruger af nettet er villig til betale for dem.
Selskaberne har pligt til at sikre, at der foretages målinger af levering og aftag af naturgas i eget net og formidle relevante oplysninger om målinger m.v. til brugere af infrastrukturen, f.eks. med henblik på forsyningsselskabernes tilrettelæggelse af forsyningen af deres kunder. Målingerne skal i rimeligt omfang tilgodese brugernes behov, jf. i øvrigt § 45, stk. 3.
For at sikre at opgaverne løftes effektivt, kan miljø- og energiministeren efter stk. 2 fastsætte regler om, hvorledes opgaverne skal udføres, herunder fastsætte mindstekrav til, hvad selskaberne skal kunne tilbyde.
Miljø- og energiministeren kan efter stk. 3 beslutte, at transmissions- og distributionsselskaber i samarbejde skal iværksætte forskning og udvikling, der er nødvendig med henblik på en effektiv energianvendelse, miljøforbedringer og øget sikkerhed ved naturgasanvendelse, herunder sikre vedligeholdelsen af den nødvendige teknologiske viden. I den gældende lovgivning er der ingen krav om naturgasselskabernes deltagelse i forsknings- og udviklingsaktiviteter, men selskaberne har, bl.a. via deres medlemsbidrag til Dansk Gasteknisk Center, bidraget til forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelse om udarbejdelse af planer for forsknings- og udviklingsaktiviteterne og om godkendelse af disse. Det er hensigten, at de af ministeren fastsatte regler eller bestemmelser kun skal angå ikke-kommercielle forsknings- og udviklingsaktiviteter, og at de økonomiske midler, der afsættes hertil, fastsættes i overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne for statsstøtte til forskning og udvikling m.v. Det er hensigten, at selskaberne skal udarbejde handlingsplaner, som skal godkendes af miljø- og energiministeren inden iværksættelsen. Det skal herunder sikres, at der sker en koordinering mellem de aktiviteter, der iværksættes af bevillingshaverne, og aktiviteter, der varetages af andre instanser, som f.eks. DGP s initiativer vedrørende sikkerheden ved naturgasanvendelse.
I modsætning til på elområdet vurderes der ikke umiddelbart at være behov for, at det samlede systemansvar overdrages til én overordnet systemoperatør. Ifølge bestemmelsen i stk. 4 kan miljø- og energiministeren imidlertid beslutte, at balanceansvaret kan overføres til en af ministeren udpeget systemoperatør. Hermed sikres mulighed for at udpege en systemoperatør, der bl.a. kan overtage balanceansvaret, hvis det viser sig, at der alligevel skulle være behov for en mere overordnet styring, end der umiddelbart er lagt op til i loven. Overdragelsen af systemansvaret skal ske med mindst et års varsel. Varslets længde fastsættes under behørig hensyntagen til den tid, der er nødvendig, for at overdragelsen kan ske på en forsvarlig måde.