LBK nr 32 af 14/01/2025
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevareloven § 55
(Ophævet)
Forarbejder til Fødevareloven § 55
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse viderefører den gældende fødevarelovs § 67.
For at sikre størst mulig kvalitet i fødevarekontrollens tilrettelæggelse og udførelse er der nedsat et Fødevarekontroludvalg. Af kommissoriet for udvalget fremgår, at udvalget på grundlag af revisionsenhedens rapporter skal vurdere, om fødevarekontrollen er gennemført
– i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning på området,
– i overensstemmelse med de fastlagte strategier, planer og målsætninger for fødevarekontrollen, samt
– på en ressourcemæssigt hensigtsmæssig måde.
Udvalget, som udpeges af ministeren, består af seks medlemmer, der er fagkyndige i relation til udførelse af fødevarekontrol såvel teknisk som administrativt. Udvalget udpeger selv sin formand blandt medlemmerne. Formanden deltager som observatør i Det Rådgivende Fødevareudvalg, jf. bemærkninger til § 57.
I § 67, stk. 2, i den gældende fødevarelov er det fastlagt, at 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet, medens Landbrugsraadet, Dansk Industri, FDB og Dansk Handel og Service i fællesskab indstiller de 3 øvrige medlemmer.
Siden udvalget blev etableret har det vist sig, at der er sket ændringer af organisationernes strukturer og tilknytningsforhold. For at muliggøre en løbende tilpasning af indstillingsberettigede organisationer foreslås det derfor, at bestemmelsen ændres til en bemyndigelse til ministeren til at fastsætte regler vedrørende blandt andet indstillingsberettigede organisationer. Det skal understreges, at det alene er hensigten at gennemføre de tilpasninger, som bliver nødvendige som følge af de organisatoriske og tilknytningsmæssige ændringer.
Fødevarekontroludvalget, som er en forvaltningsmyndighed, er omfattet af de generelle regler for offentlige myndigheder, herunder offentlighedsloven og forvaltningsloven. Udvalgets medlemmer har således i overensstemmelse med reglerne i kapitel 8 i forvaltningsloven tavshedspligt.
Bestemmelsen i stk. 3 opretholder en revisionsenhed, som bistår Fødevarekontroludvalget.
Revisionsenheden er organisatorisk placeret som et funktionelt uafhængigt kontor i Fødevarestyrelsen. Direktøren har således ikke instruktionsbeføjelser i relation til arbejdets tilrettelæggelse og udførelse. Da revisionsenheden organisatorisk er en del af styrelsen, har enheden adgang til alt for fødevarekontrollen relevant materiale i styrelsen, ligesom den har adgang til privat og offentlig ejendom, dokumenter, oplysninger m.v., jf. §§ 65 og 66 i den gældende fødevarelov.
Revisionsenheden udarbejder en plan, som sikrer, at alle områder af fødevarekontrollen bliver gjort til genstand for en dyberegående revision. Planen godkendes af Fødevarekontroludvalget. Hvis revisionsenheden under sit arbejde bliver opmærksom på fejl eller mangler ved kontrollen, skal enheden straks informere direktøren for Fødevarestyrelsen herom. Styrelsen træffer herefter beslutning om eventuelle ændringer i arbejdsgange eller lignende.
Revisionsenheden udarbejder hvert år en samlet rapport om sine undersøgelser. Derudover kan enheden af egen drift eller efter anmodning fra Fødevarekontroludvalget tage særlige temaer op, som kan resultere i en række delrapporter. Rapporterne udgør grundlaget for Fødevarekontroludvalgets arbejde. Udvalget videresender de endelige rapporter til ministeren og til Det Rådgivende Fødevareudvalg med sine bemærkninger.
Lederen af enheden er i lighed med formanden for Fødevarekontroludvalget observatør i Det Rådgivende Fødevareudvalg.
Med bestemmelsen i stk. 4 fraviges offentlighedsloven og forvaltningslovens regler om, at alene en myndigheds interne arbejdsdokumenter som udgangspunkt ikke er omfattet af retten til aktindsigt.
Efter reglerne i offentlighedsloven og forvaltningsloven er en myndigheds interne arbejdsdokumenter som udgangspunkt ikke omfattet af retten til aktindsigt. Dette gælder dog ikke, hvis dokumenterne er sendt til eller på en eller anden måde er udleveret til udenforstående. I så fald antages dokumentet at have mistet sin interne karakter. Dette gælder normalt også i tilfælde af videregivelse af oplysninger til brug for udøvelse af kontrolvirksomhed.
Ifølge den foreslåede bestemmelse i stk. 4 vil arbejdsdokumenterne, som udveksles mellem Fødevarekontroludvalget og Revisionsenheden, ikke miste deres interne karakter.
Dette er for at sikre Fødevarekontroludvalget bedst mulige vilkår for at udøve sin kontrolvirksomhed. Derfor ophører interne arbejdsdokumenter ikke med at være interne, blot fordi de udveksles mellem Fødevarekontroludvalget og Revisionsenheden.
Herved vil retstilstanden være identisk med den, der gælder i forhold til dokumenter, der fremsendes til Folketingets Ombudsmand. En lignende bestemmelse findes i kommunestyrelseslovens § 47, stk. 5, hvorefter videregivelse af interne arbejdsdokumenter til de kommunale tilsynsmyndigheder som led i en tilsynssag heller ikke medfører, at dokumenterne mister deres interne karakter.
Bortset herfra er reglerne i offentlighedsloven og forvaltningsloven ikke foreslået fraveget.
Efter stk. 5 foreslås, at ministeren, for at sikre Folketinget en bred information om fødevarekontrollen, sender Revisionsenhedens rapport over revision af fødevaremyndighedernes kontrol med fødevarer til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Endvidere sendes Fødevarekontroludvalgets bemærkninger, Fødevarestyrelsens kommentarer, referat af drøftelserne i Det Rådgivende Fødevareudvalg og ministerens eventuelle bemærkninger til Revisionsenhedens rapport.