LBK nr 989 af 27/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Folkeskoleloven § 40a
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Stk. 2. I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, status på eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
Gældende§ 40a
RetsinformationLov om ændring af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og forskellige andre love (Opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1664 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,5 +1,4 @@
|
|
1 |
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
-
I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a,
|
5 |
-
opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
|
|
|
1 |
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
+
I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
|
|
Ændringer
Nr 2: | I § 40 a, stk. 2, udgår »status på eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3,«. |
Forarbejder
Til nr. 2
Efter folkeskolelovens § 40 a, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen årligt gennemføre en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Efter den gældende § 40 a, stk. 2, i folkeskoleloven inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, status på
eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler, i samtalerne.
Det foreslås i § 40 a, stk. 2,
at »status på eventuelle handlingsplaner, jf. § 57 d, stk. 3,« udgår.
Det foreslåede vil indebære, at status på en eventuel handlingsplan, jf. § 57 d, stk. 3, ikke vil skulle inddrages i
kommunalbestyrelsens årlige skoleudviklingssamtale med skolens leder.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter § 57 d, stk. 3, ophæves. Der vil således
fremover alene være krav om, at kommunalbestyrelsen i den årlige skoleudviklingssamtale med skolens leder som minimum inddrager
resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger samt til lovforslagets § 3, nr. 7, og bemærkningerne
hertil.
Gældende§ 40a
RetsinformationLov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1659 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,5 +1,4 @@
|
|
1 |
-
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
-
I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a,
|
5 |
-
opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
|
|
|
1 |
+
Kommunalbestyrelsen gennemfører årligt en skoleudviklingssamtale med skolens leder. En forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen har ret til at deltage i samtalen.
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
+
I samtalen inddrages resultaterne fra obligatoriske test, jf. § 13 a, og opfølgning på tidligere skoleudviklingssamtaler.
|
|
Ændringer
Nr 63: | I § 40 a, stk. 1, indsættes som 2. pkt.:
»En forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen har ret til at deltage i samtalen.« |
Forarbejder
Til nr. 63
Det fremgår af § 44, stk. 2, nr. 1, i folkeskoleloven, at skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder
om undervisningens organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, understøttende
undervisning, holddannelse, samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt., eventuel undervisning efter § 5, stk. 4, udbud af valgfag,
specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.
Det foreslås i § 44, stk. 2, nr. 1,
at understøttende undervisning ændres til undervisningstid og ressourcer efter §§ 16 a og 16 b.
Det foreslåede vil indebære, at skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om undervisningens
organisering, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, undervisningstid og ressourcer
efter §§ 16 a og 16 b, holddannelse, samarbejder efter § 3, stk. 4, 1. pkt., eventuel undervisning efter § 5, stk. 4, udbud af
valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser.
Dermed vil skolebestyrelsen skulle fastsætte principper for skolens anvendelse af den tid og de ressourcer, der indgår i skolens
timebank.
Principperne vil skulle fastsættes inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen har fastlagt, herunder økonomiske rammer.
Skolebestyrelsen vil endvidere skulle fastsætte principperne inden for rammerne af de beslutninger, som kommunalbestyrelsen måtte
have truffet om reduktion af undervisningstiden efter den foreslåede bestemmelse i folkeskolelovens § 16 b, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 42.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger.