LBK nr 989 af 27/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Folkeskoleloven § 3a
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.
Gældende§ 3a
RetsinformationLov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1659 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,4 +1,4 @@
|
|
1 |
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og
|
2 |
holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov
|
3 |
herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
|
4 |
-
skolegangen.
|
|
|
1 |
Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og
|
2 |
holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5, stk. 5. Hvis der er behov
|
3 |
herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske vanskeligheder i forbindelse med
|
4 |
+
skolegangen. Støtte efter 1. pkt. kan gives individuelt til den enkelte elev med behov herfor og gennem fællesskabsrettede aktiviteter i klassen.
|
Ændringer
Nr 3: | I § 3 a indsættes som 3. pkt.:
»Støtte efter 1. pkt. kan gives individuelt til den enkelte elev med behov herfor og gennem fællesskabsrettede aktiviteter i klassen.« |
Forarbejder
Til nr. 3
Det fremgår af § 3 a i folkeskoleloven, at børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af
undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte i henhold til § 5,
stk. 5. Hvis der er behov herfor, skal der gives personlig assistance, der kan hjælpe barnet til at overvinde praktiske
vanskeligheder i forbindelse med skolegangen.
Det foreslås at indsætte et 3. pkt.
i § 3 a,
hvorefter støtte efter 1. pkt. kan gives individuelt til den enkelte elev med behov herfor og gennem fælleskabsrettede aktiviteter
i klassen.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at det tydeliggøres, at støtte som supplerende undervisning eller anden faglig støtte til
elever, der har behov herfor, ikke alene gives rettet til den enkelte elev, men også kan gives i den almindelige klasse, således
at eleverne kan indgå i fællesskabet. Det kan omfatte inkluderende læringsfællesskaber med social og faglig deltagelse, som
understøtter, at eleven kan deltage i fællesskabet både fagligt og socialt. Det kan være støtte til hele klassen i form af f.eks.
co-teaching.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.