LBK nr 989 af 27/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Folkeskoleloven § 16e
- Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om en mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i skoleåret 2024/25, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolens leder vurderer, at det er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller klassevis.
Stk. 3. Fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
Gældende§ 16e
RetsinformationLov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1659 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,13 +1,1 @@
|
|
1 |
-
9) Kommunalbestyrelsen kan, for så vidt angår den understøttende undervisning, godkende at fravige reglerne om en
|
2 |
-
mindstevarighed af undervisningstiden på alle klassetrin i skoleåret 2024/25, jf. § 14 b, stk. 1, og § 16 a, med henblik på
|
3 |
-
tilrettelæggelse af andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i undervisningen, hvis skolens leder vurderer,
|
4 |
-
at det er den rigtige løsning for at sikre klassens faglige udvikling. Skolens leder kan efter indhentet udtalelse fra
|
5 |
-
skolebestyrelsen ansøge kommunalbestyrelsen herom.
|
6 |
-
|
7 |
-
|
8 |
-
Kommunalbestyrelsens godkendelse efter stk. 1 gives årgangs- eller klassevis.
|
9 |
-
|
10 |
-
Stk. 3.
|
11 |
-
Fraviges bestemmelserne i § 14 b, stk. 1, om en mindstevarighed af undervisningstiden, skal kommunalbestyrelsen tilbyde eleverne
|
12 |
-
plads i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet relevant fritidstilbud i de timer, som fravigelsen
|
13 |
-
vedrører, uden særskilt betaling fra forældrene.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
+
(Ophævet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ændringer
Nr 44: | §§ 16 d og 16 e ophæves. |
Forarbejder
Til nr. 44
Folkeskolelovens regler om 10. klasse fremgår af lovens §§ 19 a-19 j.
Det følger af folkeskolelovens § 19 c, stk. 2, at der skal undervises i fagene dansk, matematik og engelsk i et omfang svarende
til i alt 420 årlige timer.
Det foreslås, at der i § 19 c, stk. 2,
indsættes som 2.
og 3. pkt.
, at elever, der har afsluttet grundskolen i juniormesterlæreordning, jf. § 9 a, og som ikke har modtaget undervisning i engelsk
på 8.-9. klassetrin, ikke skal undervises i engelsk. Elever omfattet af 2. pkt. skal i stedet tilbydes undervisning i andre fag
eller aktiviteter fra den obligatoriske eller valgfrie del af det 10.-klassetilbud, eleven modtager undervisning i, jf. 1. pkt.,
stk. 3-5, § 19 d og § 19 j, stk. 3 og 4.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at elever fra juniormesterlæreordningen, der starter i 10. klasse efter afslutningen af
grundskolen, og som ikke har modtaget engelskundervisning i juniormesterlæreordningen i 8. og 9. klasse, ikke skal have
engelskundervisning som led i deres forløb i 10. klasse.
Det foreslåede vil betyde, at skolens leder skal tilbyde den nævnte gruppe af juniormesterlæreelever andre fag eller aktiviteter i
stedet for engelsk. De andre fag eller aktiviteter vil skulle findes i den obligatoriske eller valgfrie del af 10. klasse. De
konkrete muligheder, som skolelederen kan give tilbud ud fra, afhænger af det 10.-klassetilbud, som eleven modtager undervisning
i.
Forslaget vil betyde, at skolens leder med afsæt i den obligatoriske del af 10. klasse, jf. folkeskolelovens § 19 c, stk. 1, kan
tilbyde brobygning eller kombinationer af brobygning og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv, jf. folkeskolelovens § 19 c,
stk. 4, en obligatorisk selvvalgt opgave, jf. § 19 c, stk. 5, og arbejde med en uddannelsesplan, herunder vejledning, jf. § 19 c,
stk. 6.
Elever med læsevanskeligheder, jf. folkeskolelovens § 19 c, stk. 3, vil kunne tilbydes yderligere målrettet læseundervisning
f.eks. med henblik på faglig læsning. Uddannelsesplanen vil evt. indeholde information om elevens behov for supplerende
læseundervisning i 10. klasse. Tilbuddet vil omfatte elever med såvel afkodnings- som sprogforståelsesvanskeligheder, og den
målrettede læseundervisning må således tilpasses elevens læsevanskeligheder, herunder i forhold til elever med sammensatte
læsevanskeligheder. Der vil også kunne være gradsforskelle af læsevanskelighederne fra milde til meget omfattende, hvilket der
også vil skulle tages højde for i forbindelse med organiseringen og tilrettelæggelsen af læseindsatsen.
Den foreslåede bestemmelse vil ligeledes betyde, at skolens leder med udgangspunkt i den enkelte elev og med afsæt i den valgfrie
del af 10. klasse, jf. folkeskolelovens § 19 d, stk. 1, kan tilbyde tilbudsfag, jf. § 19 d, stk. 2-4, andre
undervisningsaktiviteter, jf. § 19 d, stk. 5, og brobygning til ungdomsuddannelse eller kombinationer af brobygning til
ungdomsuddannelse og ulønnet praktik med et uddannelsesperspektiv, jf. § 19 d, stk. 6. Undervisningen i tilbudsfagene og de andre
aktiviteter i den valgfrie del skal tage sigte på, at 10. klasse er rettet mod overgangen til ungdomsuddannelserne.
Forslaget vil desuden betyde, at hvis en juniormesterlæreelev i 10. klasse vælger et erhvervsrettet 10. klasseforløb (eud10), vil
skolelederen kunne give undervisning i hele den valgfri del af eud10, som i dag skal introducere til erhvervsuddannelserne, jf.
folkeskolelovens § 19 j, stk. 3. Introduktion til erhvervsuddannelserne vil ligesom i dag skulle foregå i et samarbejde med mindst
en institution, der udbyder erhvervsuddannelse.
Skolelederen vil også kunne vælge at give eleven undervisning i engelsk med den fornødne supplerende undervisning eller anden
faglig støtte, jf. folkeskolelovens § 19 i, stk. 2, men eleven vil ikke have krav herpå.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.