LBK nr 989 af 27/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Folkeskoleloven § 16a
Undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, suppleres af understøttende undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb og -aktiviteter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
Stk. 2. Skolens leder skal sikre sammenhæng mellem undervisningen i fagene, de obligatoriske emner og den understøttende undervisning.
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1659 af 30/12/2024
@@ -1,7 +1,3 @@
|
|
1 |
-
|
2 |
-
undervisning. Den understøttende undervisning skal anvendes til at understøtte en varieret skoledag gennem undervisningsforløb og
|
3 |
-
-aktiviteter m.v., der har direkte sammenhæng med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, eller som sigter på at
|
4 |
-
styrke elevernes læringsparathed, sociale kompetencer, alsidige udvikling, motivation og trivsel.
|
5 |
|
6 |
-
Stk. 2.
|
7 |
-
Skolens leder skal sikre sammenhæng mellem undervisningen i fagene, de obligatoriske emner og den understøttende undervisning.
|
|
|
1 |
+
Undervisningstiden, jf. § 14 b, stk. 1, ud over det samlede årlige minimumstimetal, jf. § 16, stk. 1, og pauser indgår i skolens timebank og anvendes til undervisningsforløb og -aktiviteter m.v., der understøtter folkeskolens formål, jf. § 1, og supplerer undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, samt til klassens tid.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
3 |
+
Stk. 2. Der gives en styrket indsats i dansk og matematik til de fagligt mest udfordrede elever i 1.-9. klasse, der modtager undervisning i den almindelige klasse. Skolens leder kan for en elev, der modtager en styrket indsats i dansk og matematik efter 1. pkt., efter samråd med elevens forældre fravige undervisningstiden i § 14 b, stk. 2, 1. pkt., hvis det er til elevens bedste.
|
|
Ændringer
Nr 43: | §§ 16 a og 16 b affattes således:
»§ 16 a. Undervisningstiden, jf. § 14 b, stk. 1, ud over det samlede årlige minimumstimetal, jf. § 16, stk. 1, og pauser indgår i skolens timebank og anvendes til undervisningsforløb og -aktiviteter m.v., der understøtter folkeskolens formål, jf. § 1, og supplerer undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, samt til klassens tid.
Stk. 2. Der gives en styrket indsats i dansk og matematik til de fagligt mest udfordrede elever i 1.-9. klasse, der modtager undervisning i den almindelige klasse. Skolens leder kan for en elev, der modtager en styrket indsats i dansk og matematik efter 1. pkt., efter samråd med elevens forældre fravige undervisningstiden i § 14 b, stk. 2, 1. pkt., hvis det er til elevens bedste.
§ 16 b. Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning fra skolens leder beslutte at reducere undervisningstiden, jf. § 14 b, stk. 1, til det samlede årlige minimumstimetal, jf. § 16, stk. 1, med henblik på skolens leders anvendelse af ressourcerne i undervisningen i fagene, til indsatser og aktiviteter for eleverne ud over undervisningen i fagene, til kompetenceudvikling af det undervisende personale eller til undervisningsmaterialer, eller anvendelse til øget åbningstid eller indsatser i skolens skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 7, eller i et andet fritidstilbud, der modtager elever fra skolen. Skolens leder indhenter forud for ansøgningen en udtalelse fra skolebestyrelsen.« |