LBK nr 989 af 27/08/2024
Børne- og Undervisningsministeriet
Folkeskoleloven § 10
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om formålet med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner efter §§ 5-7 og § 9. Børne- og undervisningsministeren fastsætter desuden regler om kompetencemål for bestemte klassetrin, inddeling i færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke undervisningen i de enkelte fag/emner skal tilrettelægges, og regler om opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i dansk og matematik.
Stk. 2. Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende færdigheds- og vidensmål.
Stk. 3. Skolernes læseplaner skal for folkeskolens fag og obligatoriske emner, jf. §§ 5-7 og § 9, stk. 1, beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå kompetencemålet. Læseplanerne skal herunder beskrive trinforløb, der understøtter tilrettelæggelsen af undervisningen ud fra færdigheds- og vidensområderne. Læseplanerne skal godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 40, stk. 3. Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner.
Stk. 4. Undervisningen i de enkelte fag og emner og i tværgående emner og problemstillinger, jf. § 5, stk. 1, skal fremme elevernes alsidige udvikling, jf. § 1, stk. 1.
Stk. 5. Børne- og undervisningsministeren kan udsende vejledende materiale om beskrivelsen af elevernes alsidige udvikling, undervisning i tværgående emner og problemstillinger samt vejledende opgavesæt, eksempler på kompetenceopgaver og udfordringsmål, eksempler på timeplaner m.v.
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om erhvervsuddannelser og forskellige andre love (Folkeskolens kvalitetsprogram m.v.)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Børne- og Undervisningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1659 af 30/12/2024
@@ -1,22 +1,1 @@
|
|
1 |
-
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om formålet med undervisningen i folkeskolens fag
|
2 |
-
emner efter §§ 5-7 og § 9. Børne- og undervisningsministeren fastsætter desuden regler om kompetencemål for bestemte klassetrin,
|
3 |
-
inddeling i færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke undervisningen i de enkelte fag/emner skal tilrettelægges, og regler om
|
4 |
-
opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i dansk og matematik.
|
5 |
-
|
6 |
-
Stk. 2.
|
7 |
-
Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende færdigheds- og vidensmål.
|
8 |
-
|
9 |
-
Stk. 3.
|
10 |
-
Skolernes læseplaner skal for folkeskolens fag og obligatoriske emner, jf. §§ 5-7 og § 9, stk. 1, beskrive den udvikling i
|
11 |
-
indholdet i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå kompetencemålet. Læseplanerne skal herunder beskrive
|
12 |
-
trinforløb, der understøtter tilrettelæggelsen af undervisningen ud fra færdigheds- og vidensområderne. Læseplanerne skal
|
13 |
-
godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 40, stk. 3. Børne- og undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner.
|
14 |
-
|
15 |
-
Stk. 4.
|
16 |
-
Undervisningen i de enkelte fag og emner og i tværgående emner og problemstillinger, jf. § 5, stk. 1, skal fremme elevernes
|
17 |
-
alsidige udvikling, jf. § 1, stk. 1.
|
18 |
-
|
19 |
-
Stk. 5.
|
20 |
-
Børne- og undervisningsministeren kan udsende vejledende materiale om beskrivelsen af elevernes alsidige udvikling, undervisning i
|
21 |
-
tværgående emner og problemstillinger samt vejledende opgavesæt, eksempler på kompetenceopgaver og udfordringsmål, eksempler på
|
22 |
-
timeplaner m.v.
|
|
|
1 |
+
Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om folkeskolens fagplaner og om formålet med undervisningen i folkeskolen og indholdet i folkeskolens fag m.v.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ændringer
Nr 16: | I § 10, stk. 1, 2. pkt., ændres », inddeling i færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke undervisningen i de enkelte fag/emner skal tilrettelægges, og regler om« til: »og om«. |
Nr 17: | I § 10, stk. 2, indsættes efter »vejledende«: »færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke undervisningen i de enkelte fag og emner kan tilrettelægges, og vejledende«. |
Nr 18: | § 10, stk. 3, 1.-3. pkt., ophæves. |
Nr 19: | § 10 affattes således:
»§ 10. Børne- og undervisningsministeren fastsætter regler om folkeskolens fagplaner og om formålet med undervisningen i folkeskolen og indholdet i folkeskolens fag m.v.« |