LOV nr 1449 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Flagloven § 5
Politiet kan i særlige tilfælde meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til flagning med flag omfattet af § 2, stk. 1.
Forarbejder til Flagloven § 5
RetsinformationDet foreslås i § 5 at politiet i særlige tilfælde kan meddele tilladelse, herunder fastsætte vilkår, til flagning med flag omfattet af § 2, stk. 1.
Det foreslåede vil indebære, at forbuddet, som efter de dagældende regler, ikke vil omfatte flagning med udenlandske flag, hvis politiet har meddelt tilladelse hertil.
Med »i særlige tilfælde« skal bl.a. forstås tilfælde, hvor der ansøges om tilladelse til at flage med andre landes nationalflag eller områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, i forbindelse med afholdelse af internationale kongresser, udstillinger, stævner, indvielser og andre særlige lejligheder.
Sådanne særlige tilfælde vil i almindelighed også foreligge, hvis der ansøges om tilladelse til at flage med andre landes nationalflag eller områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, fra hoteller, campingpladser, kongrescentre, udstillingshaller, større erhvervsvirksomheder, museer, idrætspladser, havne, lufthavne, grænseovergange og lignende i anledning af fremmede statsborgeres besøg det pågældende sted mv.
Sådanne særlige tilfælde vil desuden i almindelighed foreligge, hvis der ansøges om tilladelse til at flage med andre landes nationalflag eller områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, en enkelt dag i anledning af andre statsborgeres besøg hos ansøgeren.
Det forudsættes i den forbindelse, at der er tale om et kortvarigt besøg og ikke et længere ophold.
Er der tale om sådanne særlige tilfælde, bør ansøgningen i almindelighed imødekommes.
Det forudsættes, at sådanne tilladelser i almindelighed bør meddeles for den ansøgte periode eller indtil videre.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med retningslinjerne i den dagældende cirkulæreskrivelse nr. 145 af 20. oktober 1989, der efter den dagældende tilladelsesordning gjaldt i forhold til i hvilke situationer, der kunne opnås tilladelse til flagning med de af Danmark anerkendte staters flag. Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.1.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om den dagældende tilladelsesordning.
Det forudsættes endvidere, at særlige institutioner vil kunne meddeles en generel tidsubegrænset tilladelse til som led i afviklingen af statsbesøg eller officielle besøg eller lignende at flage med den besøgende stats nationalflag eller områdeflag. Afgørende i vurderingen af, hvorvidt der i denne sammenhæng er tale om en særlig institution, vil være, om institutionen regelmæssigt modtager stats- og regeringschefer og lignende som led i afviklingen af sådanne besøg, f.eks. som det er tilfældet for Københavns Lufthavn.
Ovenstående er ikke udtryk for en udtømmende opregning af tilfælde, hvor konkrete hensyn kan tale for at tillade en ansøger at flage med andre landes nationalflag eller områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed.
Det vil bero på en konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger sådanne særlige omstændigheder, at tilladelsen bør gives, og politiet skal i den forbindelse foretage en samlet vurdering af sagens omstændigheder, herunder om ansøger f.eks. ønsker at flage som led i en politisk tilkendegivelse eller kunstnerisk fremstilling, hvilket vil kunne tale for en imødekommelse af ansøgningen.
Det foreslåede vil endvidere indebære, at politiet vil kunne fastsætte vilkår for tilladelser om flagning med andre landes nationalflag og områdeflag samt flag, der måtte sidestilles hermed.
Det forudsættes, at en tilladelse vil kunne indeholde vilkår om, at tilladelsen til at flage med udenlandsk flag gives for et bestemt tidsrum eller indtil videre, ligesom flagning sker til brug for en bestemt lejlighed.
Det forudsættes endvidere, at tilladelsen kan indeholde vilkår, som f.eks. fastlægger den geografiske og tidsmæssige udstrækning, herunder at tilladelsen gælder for en flagstang på vedkommendes bopæl.
Det forudsættes i øvrigt, at der ikke bør meddeles tilladelse til flagning med udenlandske flag, når den ønskede flagning falder på en officiel flagdag, jf. Justitsministeriets cirkulæreskrivelse om officielle flagdage, hvor man i Danmark mindes særlige nationale begivenheder, herunder på officielle flagdage.
Det forudsættes endvidere, at tilladelser til flagning med udenlandske flag vil kunne indeholde vilkår om, at der ikke flages med det pågældende flag på dage, hvor Justitsministeriet – udover de ovennævnte officielle flagdage – har bestemt, at statslige myndigheder skal flage ekstraordinært på halv eller hel stang i anledning af særlige begivenheder, som f.eks. statsbesøg eller særlige begivenheder i Kongehuset. Tilsvarende hvor Justitsministeriet i øvrigt har iværksat ekstraordinær flagning, f.eks. for at markere større katastrofer eller terrorangreb mv. i udlandet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om den dagældende tilladelsesordning, hvor bl.a. de officielle flagdage mv. beskrives nærmere.
Det forudsættes derudover, at tilladelser vil kunne indeholde vilkår om, at vedkommende samtidig flager med Dannebrog af mindst samme størrelse som det flag, der gives tilladelse til at flage med, og anbragt på en ikke mindre fremtrædende plads end dette, medmindre ansøger kun råder over én flagstang.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med de retningslinjer, der gjaldt for den dagældende tilladelsesordning. Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.1.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om den dagældende tilladelsesordning.
Det forudsættes i øvrigt, at politiet vil kunne ændre eller tilbagekalde en meddelt tilladelse, f.eks. hvis forudsætningerne for en tilladelse ændrer sig, eller hvis en tilladelse eller vilkårene herfor ikke overholdes, f.eks. hvis der flages med det pågældende udenlandske flag på en officiel flagdag, jf. Justitsministeriets cirkulæreskrivelse om officielle flagdage.
Endelig forudsættes det, at en tilladelse kan tilbagekaldes, hvis det viser sig, at tilladelsen er meddelt på baggrund af urigtige oplysninger.
Politiet vil i forbindelse med en behandling af en ansøgning kunne kræve, at ansøgeren fremsender oplysninger og dokumentation, der ligger ud over, hvad der måtte fremgå af en eventuel ansøgningsblanket, hvis det er oplysninger og dokumentation, som ansøger er nærmest til at fremskaffe, og som er nødvendige for sagen.
Politiets meddelelse om tilladelse eller afslag på en ansøgning om at flage med andre landes nationalflag og områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, vil være en afgørelse i forvaltningslovens forstand. Behandling af sådanne sager vil således skulle ske i overensstemmelse med reglerne i forvaltningsloven samt øvrige forvaltningsretlige regler og grundsætninger, der gælder for afgørelsesvirksomhed.
Det betyder, at tidligere tilladelsesindehavere på ny vil skulle ansøge om tilladelse til at flage med andre landes nationalflag eller områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, efter de nu foreslåede regler, hvis de måtte ønske også fremadrettet at flage med et flag omfattet af det foreslåede forbud.
Det forudsættes i den forbindelse, at ansøgning om tilladelse til at flage med andre landes nationalflag og områdeflag samt flag, der må sidestilles hermed, herunder ansøgning om forlængelse eller fornyelse af en tilladelse, behandles af Politiets Administrative Center (PAC) ved Midt- og Vestjyllands Politi.