LOV nr 1449 af 10/12/2024
Justitsministeriet
Flagloven § 4
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere bestemte flag ikke er omfattet af forbuddet i § 2, stk. 1.
Forarbejder til Flagloven § 4
RetsinformationDet foreslås i § 4, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere bestemte flag ikke er omfattet af forbuddet i § 2, stk. 1.
Det foreslåede vil indebære, at justitsministeren kan undtage nærmere bestemte flag fra det forbud mod flagning med udenlandske flag, der foreslås i § 2, stk. 1, således, at alle uden yderligere tilladelse lovligt vil kunne flage med det pågældende flag, hvis de måtte ønske det.
Den foreslåede bemyndigelse vil alene kunne anvendes til at undtage nærmere bestemte udenlandske flag fra forbuddet. Den foreslåede bemyndigelse giver ikke justitsministeren hjemmel til at fravige det foreslåede forbud i § 2, stk. 1, som sådan, således at der frit vil kunne flages med alle udenlandske flag.
Det vil alene være det eller de flag, som justitsministeren har undtaget fra forbuddet, der vil kunne flages med. Har justitsministeren eksempelvis undtaget et andet lands nationalflag, f.eks. det spanske nationalflag, vil det fortsat være forbudt at flage med dette lands områdeflag, f.eks. Cataloniens flag, medmindre justitsministeren også har undtaget det pågældende områdeflag – i dette eksempel Cataloniens flag.
At et andet lands nationalflag er blevet undtaget fra forbuddet efter den foreslåede § 4 vil med andre ord ikke have den afledte effekt, at der også vil kunne flages med dette lands områdeflag. Tilsvarende vil et andet lands nationalflag fortsat være omfattet af forbuddet, hvis justitsministeren alene har undtaget et områdeflag fra det pågældende land fra forbuddet.
Det forudsættes, at den foreslåede bemyndigelse vil kunne anvendes, hvor en ekstraordinær situation begrunder, at det pågældende udenlandske flag bør undtages fra det foreslåede forbud, f.eks. således at det som følge af krigen i Ukraine fortsat vil være tilladt at flage med det ukrainske flag.
I vurderingen af, hvorvidt der er tale om en sådan ekstraordinær situation, der kan begrunde, at et udenlandsk flag bør undtages fra det foreslåede forbud, forudsættes det, at der tages hensyn til, om det må forventes, at offentlige myndigheder og en stor del af befolkningen og virksomheder vil have et ønske om at flage med det udenlandske flag som en sympatitilkendegivelse, særlig gestus eller lignende.
I den forbindelse kan der både indføres tidsubegrænsede og tidsbegrænsede undtagelser fra forbuddet, idet det dog forudsættes, at reglerne ophæves, når den ekstraordinære situation, der begrundede undtagelsen, ikke længere foreligger.
Efter den hidtidige praksis var udbruddet af krigen i Ukraine i februar 2022 en ekstraordinær situation, hvor Justitsministeriet udstedte en række generelle, tidsbegrænsede tilladelser til, at private og offentlige myndigheder kunne flage med det ukrainske flag, hvis de måtte ønske det.
Det forudsættes, at statslige myndigheder ikke flager med udenlandske flag, som i medfør af den foreslåede bestemmelse er undtaget fra det foreslåede forbud, på officielle flagdage, jf. Justitsministeriets cirkulæreskrivelse om officielle flagdage.
Det forudsættes endvidere, at statslige myndigheder ikke flager med udenlandske flag, der er undtaget fra det foreslåede forbud, på dage, hvor Justitsministeriet – ud over de officielle flagdage som beskrevet ovenfor – har bestemt, at statslige myndigheder skal flage i anledning af særlige begivenheder, som f.eks. ved statsbesøg eller særlige begivenheder i Kongehuset – såkaldt ekstraordinær flagning. Tilsvarende, hvor Justitsministeriet i øvrigt har iværksat ekstraordinær flagning, f.eks. for at markere større katastrofer eller terrorangreb mv. i udlandet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger om den dagældende tilladelsesordning, hvor de officielle flagdage mv. beskrives nærmere.