LBK nr 152 af 20/02/2024
Beskæftigelsesministeriet
Ferieloven § 31
Arbejdsgiveren skal indberette oplysninger til indkomstregisteret om feriegodtgørelse til personer omfattet af § 7, stk. 2, og § 16, stk. 2-4, og oplysninger om sygeferiegodtgørelse efter § 5, stk. 3, jf. dog § 26, stk. 2. For lønmodtagere, der får beregnet feriegodtgørelse efter § 16, stk. 4, skal arbejdsgiveren dog ikke indberette oplysninger om feriegodtgørelse, der er udbetalt ved fratræden efter § 26, stk. 3-6.
Stk. 2. Feriegodtgørelse, der er indberettet efter stk. 1, indbetales til FerieKonto, jf. dog § 3, stk. 4.
Stk. 3. Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse til FerieKonto skal arbejdsgiveren betale renter heraf på 1,5 pct. pr. påbegyndt måned regnet fra forfaldsdatoen. FerieKonto kan i særlige tilfælde fravige kravet om betaling af renter efter 1. pkt. Forældelseslovens § 23, stk. 2, gælder ikke FerieKontos krav på renter efter 1. pkt.
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med skatteministeren regler om indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetning og indbetaling af feriegodtgørelse, herunder om frister herfor. Beskæftigelsesministeren kan desuden efter forhandling med skatteministeren fastsætte nærmere regler om overdragelse af FerieKontos rentekrav efter stk. 3, 1. pkt., til restanceinddrivelsesmyndigheden, herunder regler, som sikrer, at restanceinddrivelsesmyndigheden får de nødvendige oplysninger for at kunne inddrive rentekravene. Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om meddelelsen til den, der skal udbetale feriebetalingen, om overførsel af ferie, jf. §§ 21 og 22.
Forarbejder til Ferieloven § 31
RetsinformationEfter den gældende ferielovs § 27 a skal oplysninger om feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse efter ferielovens § 23, stk. 5 og 6, og § 24 og § 25 indberettes til indkomstregisteret.
Dog skal der i visse tilfælde ikke ske indberetning af oplysninger om feriegodtgørelse i en række særlige fratrædelsestilfælde, jf. ferielovens § 30.
Tilsvarende kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering inden for de områder, hvor der er indgået en kollektiv overenskomst, jf. ferielovens § 31, fastsætte regler om, at der kan ske fravigelse af ferielovens § 27 a, der vedrører indberetning af oplysninger om feriegodtgørelse til indkomstregisteret, og ferielovens § 29, stk. 2, der medfører, at anmodning om udbetaling af feriegodtgørelse skal rettes til FerieKonto, jf. ferielovens § 30 a.
Efter den gældende ferielovs § 2 a, optjener en række specifikke lønmodtagergrupper samtidighedsferie. Der henvises til bemærkningerne til forslagets §§ 42 og 43, hvor disse grupper er nærmere beskrevet. Efter ferielovens § 33, stk. 1, fastsætter direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering efter forhandling med skatteministeren regler om indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister. Der er fastsat nærmere regler om selve indberetningen af oplysninger om feriegodtgørelse i bekendtgørelse nr. 550 af 24. april 2015 om Feriepengeinfo (Feriepengeinfo-bekendtgørelsen) og bekendtgørelse nr. 548 af 24. april 2015 om FerieKonto (FerieKonto-bekendtgørelsen), hvoraf det fremgår, at indberetning til indkomstregisteret sker efter lov om et indkomstregister.
Efter Feriepengeinfo-bekendtgørelsens § 1, stk. 1 og 2, skal der for lønmodtagere, der løbende optjener feriegodtgørelse indberettes, oplysninger om antal optjente feriedage, optjent feriegodtgørelse efter fradrag af beregnet A-skat m.v. samt oplysning om, hvem der udbetaler feriegodtgørelsen.
Efter Feriepengeinfo-bekendtgørelsens § 2, stk. 1 og 2, skal der for fratrådte lønmodtagere, der har fået løn under ferie, indberettes oplysninger om fratrædelsesdato, optjeningsår, feriegodtgørelsens størrelse efter fradrag af beregnet A-skat m.v., antal optjente feriedage samt oplysning om feriepengeudbetaler.
Afholder en lønmodtager ferie umiddelbart i forlængelse af ansættelsesforholdets ophør, skal den afholdte ferie ikke indberettes til indkomstregisteret og indbetales til FerieKonto, jf. Feriepengeinfo-bekendtgørelsens § 2, stk. 3, og FerieKonto-bekendtgørelsens § 6. Efter ferielovens § 28, stk. 1, skal feriegodtgørelse efter ferielovens § 23, stk. 5 og 6, § 24 og § 25 indbetales til FerieKonto. Dog skal der ikke ske indbetaling til FerieKonto, hvor der ikke skal ske indberetning.
Efter den gældende ferielovs § 33, stk. 2, fastsætter direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering regler om indbetaling af feriegodtgørelse, jf. ferielovens § 28, herunder om forfaldsdato.
Det fremgår af FerieKonto-bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at en arbejdsgiver skal indbetale den løbende optjente feriegodtgørelse efter den gældende ferielovs § 23, stk. 5, og § 24 samt sygeferiegodtgørelse efter ferielovens § 25 til FerieKonto efter fradrag af beregnet A-skat m.v. for hvert kvartal. Beløbet forfalder til betaling henholdsvis den 1. maj, den 1. august, den 1. november og den 1. februar med sidste rettidige betalingsdag den 7. i forfaldsmåneden.
Efter FerieKonto-bekendtgørelsens § 4 skal feriegodtgørelse for en lønmodtager, der får løn under ferie, og som fratræder, indbetales til FerieKonto efter fradrag af beregnet A-skat m.v. Beløbet forfalder til betaling den 1. i den 2. måned efter fratrædelsestidspunktet med sidste rettidige betalingsdag den 7. i forfaldsmåneden. Indbetalingerne er forsinkede, hvis arbejdsgiveren indbetaler feriegodtgørelsen efter sidste rettidige betalingsdag. Hvis indbetaling sker efter sidste rettidige betalingsdag, forrentes beløbet fra forfaldsdatoen.
Ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse til FerieKonto skal alle arbejdsgivere, der indbetaler feriegodtgørelse til FerieKonto, betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned regnet fra forfaldsdatoen, jf. ferielovens § 28, stk. 2. Efter ferielovens § 28, stk. 3, kan direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i særlige tilfælde fravige kravet om betaling af renter efter stk. 2.
Det foreslås, i det omfang det er foreneligt med et system med samtidighedsferie, at videreføre de eksisterende regler for administrationen af feriegodtgørelse. Det betyder, at optjent ferie med feriegodtgørelse fortsat vil skulle indberettes til indkomstregistret, og som hovedregel indbetales til FerieKonto.
Det fremgår af forslagets § 3, stk. 4, at det fortsat skal være muligt kollektivt at aftale en fravigelse fra indbetalingen til FerieKonto. Det fremgår endvidere af forslagets § 6, at betalt ferie vil kunne afholdes, når den er optjent. Det kan derfor blive nødvendigt at fastsætte nærmere regler for indberetning af feriegodtgørelse til indkomstregistret og indbetalingen til FerieKonto, der skal tage højde for den øgede samtidighed, hvor ferien hurtigst muligt skal indberettes og indbetales i forlængelse af optjeningen af ferien. Der vil derfor også fremover være behov for en hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte de mere tekniske regler for selve indberetningen til indkomstregisteret og indbetalingen til FerieKonto.
Efter forslagets stk. 1, 1. pkt., skal arbejdsgiveren indberette oplysninger til indkomstregistret om feriegodtgørelse til personer omfattet af § 7, stk. 2, og § 16, stk. 2-4, samt oplysninger om sygeferiegodtgørelse efter § 5, stk. 4. Bestemmelsen indebærer, at arbejdsgiveren vil skulle indberette oplysninger til indkomstregisteret om feriegodtgørelse og sygeferiegodtgørelse. Forslaget omfatter alle arbejdsgivere, og den eksisterende adgang til at blive undtaget fra indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret foreslås derfor ikke videreført. Det vil betyde et mere ensartet regelsæt for arbejdsgivernes indberetning af oplysninger om ferie og en forenkling og ensretning af de administrative processer, der er tilknyttet arbejdsgivernes samlede behandling af optjent ferie med feriegodtgørelse.
Den foreslåede bestemmelse ændrer ikke grundlæggende i reglerne om indberetning og vil medføre, at arbejdsgiver vil skulle indberette oplysninger om feriegodtgørelse for:
– En lønmodtager, der efter forslagets § 7, stk. 2, afholder ferie på forskud med feriegodtgørelse.
– En lønmodtager, der efter forslagets § 16, stk. 2, ikke er omfattet af forslagets § 16, stk. 1, om ferie med løn, og derfor får feriegodtgørelse på 12,5 pct. af lønnen.
– En lønmodtager, der efter forslagets § 16, stk. 3, før ferieårets begyndelse i stedet for løn under ferie efter forslagets § 16, stk. 1, har krævet feriebetaling i form af feriegodtgørelse.
– En lønmodtager, der efter forslagets § 16, stk. 4, ved fratræden får beregnet feriegodtgørelse for den optjente betalte ferie, som lønmodtageren ikke har holdt.
– En lønmodtager, der efter forslagets § 5, stk. 4, optjener ret til betalt ferie i form af sygeferiegodtgørelse.
Formålet med bestemmelsen er fortsat, at FerieKonto vil skulle indhente oplysninger om ferie med feriegodtgørelse fra indkomstregisteret med henblik på – via portalen Feriepengeinfo – at kunne vise oplysningerne for den enkelte lønmodtager. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 32 om lønmodtagerens anmodning om udbetaling af feriegodtgørelse via portalen Feriepengeinfo.
Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at for lønmodtagere, der får beregnet feriegodtgørelse efter § 16, stk. 4, skal arbejdsgiveren dog ikke indberette oplysninger om feriegodtgørelse, der er udbetalt ved fratræden efter § 26, stk. 3-6. Bestemmelsen indebærer, at der fortsat ikke vil skulle ske indberetning af oplysninger om feriegodtgørelse til indkomstregisteret for en lønmodtager, der ved fratræden får beregnet feriegodtgørelse efter forslaget til § 16, stk. 4, og som får udbetalt feriegodtgørelsen efter bestemmelserne i forslagets § 26, stk. 3-6, direkte ved fratræden.
Forslaget er en videreførelse af gældende ret og vil betyde, at arbejdsgiver ikke skal indberette oplysninger om ferie med feriegodtgørelse til indkomstregisteret i de situationer, hvor en lønmodtager med ret til løn under ferie direkte får udbetalt tilgodehavende feriegodtgørelse i forbindelse med fratræden efter forslagets § 26, stk. 3-6. Det vil sige udbetaling af overført ferie, udbetaling, når lønmodtageren forlader det danske arbejdsmarked, eller udbetaling ved lønmodtagerens død.
Det foreslås i stk. 2, at feriegodtgørelse, der er indberettet efter stk. 1, indbetales til FerieKonto, jf. dog § 3, stk. 4.
Forslaget vil videreføre den retstilstand, der fremgår af de gældende regler, og vil betyde, at ferielovens hovedregel også fremover vil være, at feriegodtgørelse indbetales til FerieKonto. Som efter de gældende regler kan det dog ved kollektiv overenskomst aftales at fravige kravet om indbetaling af feriegodtgørelse til FerieKonto. Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 3, stk. 4.
En kollektivt aftalt fravigelse af kravet om indbetaling vil betyde, at feriegodtgørelsen såvel i det løbende ansættelsesforhold som ved fratræden administreres af arbejdsgiveren, indtil lønmodtageren anmoder om udbetaling af ferien, eller feriegodtgørelsen af anden årsag skal afregnes.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at ved forsinket indbetaling af feriegodtgørelse til FerieKonto skal arbejdsgiver betale renter heraf med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned regnet fra forfaldsdatoen. Forslaget er en videreførelse af gældende ret. Bestemmelsen indebærer, at ved forsinket indbetaling efter de indbetalingsfrister, der forventes udmøntet efter bemyndigelsesbestemmelsen i stk. 5, skal arbejdsgiveren betale renter af kravet på feriegodtgørelse med 1,5 pct. pr. påbegyndt måned regnet fra forfaldsdagen til FerieKonto.
Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at FerieKonto i særlige tilfælde kan fravige kravet om indbetaling af renter. Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den gældende ferielovs § 28, stk. 3.
Et særligt tilfælde vil forsat være, når der er tale om særligt undskyldelige omstændigheder fra arbejdsgivers side, f.eks. at arbejdsgiver har været omfattet af en ferieoverenskomst, men skal overgå til indbetaling til FerieKonto, eller hvis arbejdsgiver er ophørt. Hvis afregningen af feriebetalingen i forbindelse med et virksomhedsophør sker inden rimelig tid, kan rentekravet frafaldes ud fra en betragtning om, at det af ressourcemæssige årsager er uhensigtsmæssigt at skulle inddrive renter mod en virksomhed, der er ophørt. Hvis renten vedrører en bonus/provision, og beløbet derfor ikke kan gøres op inden fratrædelsestidspunktet, kan FerieKonto frafalde rentekravet. FerieKonto vil endvidere kunne frafalde rentekravet, hvis feriebetalingen er indbetalt for sent på grund af en afsluttet retssag eller tvist med lønmodtageren. Der kan endvidere være grund til at frafalde rentekravet, hvor helt ekstraordinære forhold opstår, som f.eks. brand på virksomheden eller andre forhold af force majeure lignende karakter. Der er dermed ikke tilsigtet en ændring af gældende retstilstand.
Det foreslås i stk. 4, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med skatteministeren fastsætter regler om indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister.
Den foreslåede bemyndigelse ændrer ikke grundlæggende ved bemyndigelsesbestemmelsen i den gældende ferielovs § 33, stk. 1. Det betyder, at beskæftigelsesministeren får adgang til - efter drøftelser med skatteministeren - at fastsætte de nærmere regler om arbejdsgivernes indberetning af oplysninger om ferie til indkomstregisteret, herunder bestemmelser om, at arbejdsgiverne skal indberette oplysninger om for eksempel nettoferiegodtgørelse, optjente feriedage, om lønmodtageren er ansat som funktionær eller timelønnet, hvilket ferieår feriepengene er optjent, og evt. andre oplysninger, som det skønnes nødvendigt at få indberettet til brug for administrationen af FerieKonto.
Der vil være behov for at foretage nødvendige præciseringer som følge af indførelsen af samtidighedsferie. Det forventes bl.a., at der - for at kunne imødekomme kravet om, at feriedage med feriegodtgørelse skal kunne afholdes umiddelbart i forlængelse af feriens optjening - vil blive fastsat regler om, at indberetningen af oplysninger om ferie vil skulle ske så tæt på lønperiodens afslutning som muligt. En sådan indberetning vil give den korteste tid mellem optjening og udbetaling, og indberetningen forventes at kunne foretages uden større administrativt besvær for arbejdsgiverne, da arbejdsgiveren som oftest foretager indberetningen samtidig med lønkørslen.
Det foreslås i stk. 5, 1 pkt., at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om indberetning og indbetaling af feriegodtgørelse, herunder om frister herfor. Der er ikke tilsigtet ændringer i forhold til de gældende regler for selve indbetalingen af feriegodtgørelse til FerieKonto, bortset fra nødvendige præciseringer og tilpasninger, der kan være en følge af indførelsen af samtidighedsferie, herunder f.eks. at indbetalingen til FerieKonto fremover skal forfalde hurtigst muligt efter optjening og indberetning. Derudover kan der blive behov for, at fastsætte nærmere regler om indberetning af oplysninger om ferie med feriegodtgørelse direkte til FerieKonto – fx via en blanket - i de tilfælde, hvor arbejdsgiveren ikke indberetter oplysningerne til indkomstregisteret.
Tilsvarende foreslås det i stk. 5, 2 pkt., at beskæftigelsesministeren endvidere kan fastsætte nærmere regler om meddelelsen til den, der skal udbetale feriebetalingen, om overførsel af ferie, jf. §§ 21-22. Med hjemmel i bestemmelsen vil der kunne fastsættes regler for, hvordan arbejdsgiver skal kunne give meddelelse til FerieKonto, eller den der udbetaler feriegodtgørelsen ved overførsel af ferie efter aftale, jf. § 21, stk. 2, 2. pkt., og ved overførsel af ferie ved feriehindring, jf. § 22, stk. 1, 2. pkt. Det forventes, at der udmøntes regler, der indebærer, at en sådan meddelelse skal gives til Feriepengeinfo, der videreformidler meddelelsen til den relevante udbetaler på samme måde som efter gældende regler.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.9. i lovforslagets almindelige bemærkninger.