Evalueringsinstituttet skal være et centralt videncenter for evaluering og uddannelseskvalitet, som løbende skal sikre en dialog med uddannelsesinteressenter. Ved den foreslåede bestemmelse sikres, at evalueringer gennemføres af en uafhængig institution, så der skabes størst mulig accept og respekt fra de evaluerede og det øvrige samfund. Instituttet vil således ved løsningen af sine opgaver være uafhængigt af såvel Undervisningsministeriet som af særinteresser. Bestemmelsen fastsætter, at Danmarks Evalueringsinstitut oprettes som en selvstændig, statslig institution.
Det følger heraf, at Evalueringsinstituttet i sin virksomhed bl.a. vil være omfattet af de gældende regler for statslige bevillinger og regnskabsføring. Løn- og ansættelsesforhold følger ligeledes statens regler.
Til § 2
Til stk. 1.
Evalueringsinstituttets kompetence dækker samtlige uddannelses- og institutionsområder under Undervisningsministeriet, fx uddannelser og undervisning m.m. på de højere uddannelsesinstitutioner, erhvervsskolerne, gymnasierne, folkeskolerne, jf. bilag 1 til loven. Evalueringsordningen er obligatorisk, og alle ansvarlige myndigheder og institutioner er forpligtet til at medvirke til evaluering af uddannelser, dele heraf, øvrige aktiviteter, institutionsforhold og andet. Der vil kunne gennemføres evaluering af hele uddannelsesinstitutionens virksomhed, herunder fx institutionens administration, økonomi og styrelsesforhold. Private institutioner er kun omfattet i det omfang, de modtager offentlige tilskud.
Til stk. 2.
Friskolers og private grundskolers samt efterskolers, husholdningsskolers og håndarbejdsskolers deltagelse er frivillig for så vidt angår grundskoleuddannelsen. Formuleringen om frivillighed skal ses på baggrund af traditionen for lovgivningen på friskoleområdet. Men der er i lyset af, at disse skoler modtager betydelige offentlige tilskud, en klar forventning om, at de frie grundskoler indgår i evalueringerne på lige fod med andre skoler og uddannelser. Offentligheden vil have adgang til oplysning om, hvilke skoler der har deltaget i en evaluering, og hvilke skoler der evt. ikke har ønsket at deltage.
Forventningerne om positiv deltagelse i evalueringerne understøttes af tilkendegivelser i høringssvarene fra en lang række interessenter på området.
Det er under hensyn til evalueringsinstituttets formål som et nyt kvalitetsstyringsinstrument for det samlede uddannelsessystem væsentligt, at alle skoleformer og skoler medvirker.
Endvidere vil evalueringsinstituttet være et naturligt supplerende redskab for Undervisningsministeriet i forhold til de gældende regler på de frie skolers område.
Til stk. 3.
Bestemmelsen handler specielt om de lovområder, hvor der er delt kompetence. Der tænkes på områder, hvor uddannelsen hører under Undervisningsministeriets område, men hvor institutionen hører under et andet ministerium eller anden myndighed. Eksempelvis har undervisningsministeren således kompetencen for så vidt angår uddannelse og undervisning indtil forskeruddannelsesniveau på universiteter m.v., mens uddannelsesinstitutionerne hører under Forskningsministeriets område. Evaluering på disse institutioner, der går ud over evaluering af uddannelse og undervisning, skal ske efter aftale med forskningsministeren. Dette gælder også for så vidt angår sektorforskningsinstitutioner. Evaluering af uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning, sker således efter aftale med vedkommende minister eller anden myndighed.
Til stk. 4.
Bestemmelsen omfatter de lovområder, hvor hverken uddannelsen eller institutionen hører under Undervisningsministeriets område. Det foreslås derfor i § 2, stk. 4, at evalueringsområdet efter aftale med vedkommende minister - og under forudsætning af at vedkommende minister afholder udgiften dertil - kan udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre ministeriers område.
Til § 3
Ud over systematiske evalueringer kan evalueringsinstituttet inden for en økonomisk ramme, der godkendes af undervisningsministeren, jf. § 4, gennemføre evalueringer som indtægtsdækket virksomhed. Det kan fx være evalueringer af forsøgsuddannelser, nye uddannelser samt »kriseevalueringer«, der typisk rekvireres af den ansvarlige myndighed, fordi der er opstået problemer på et område eller en institution.
Det foreslås endvidere, at også private uddannelser og institutioner kan rekvirere en evaluering.
En særlig opgave er at evaluere privat uddannelse ved en bestemt uddannelsesinstitution med henblik på godkendelse til statens uddannelsesstøtte til de studerende, jf. § 3, stk. 4, i lov om statens uddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 558 af 31. juli 1998.
Overordnede uddannelsesråd, der er nedsat af undervisningsministeren, vil ligeledes kunne rekvirere evalueringer.
Til § 4
Undervisningsministeren foretager den overordnede, tidsmæssige prioritering af de områder, der skal evalueres efter lovforslagets § 2, stk. 1 og 2. Det er hensigten, at første fase bliver folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Undervisningsministeren fastlægger endvidere rammerne for den indtægtsdækkede virksomhed.
Til § 5
Til stk. 1.
I bestemmelsen foreslås, at evalueringsinstituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig over for undervisningsministeren. Den ansvarlighed, bestemmelsen sigter til, er alene en henvisning til de almindelige offentligretlige principper, der gælder i tilfælde af tilsidesættelse af tjenestepligter. Instituttet er således i sin virksomhed uafhængig af undervisningsministeren, jf. de almindelige bemærkninger, afsnit 4 og 5.
Til stk. 2.
Det foreslås, at undervisningsministeren udpeger bestyrelsens formand. Ministeren beskikker de øvrige 10 medlemmer af bestyrelsen efter indstilling fra uddannelsesrådene. Bestyrelsens sammensætning bliver herefter:
w Formanden udpeget af undervisningsministeren.
w 3 medlemmer indstillet af Folkeskolerådet.
w 3 medlemmer indstillet af rådene på ungdomsuddannelsesområdet. Indtil et gymnasialt råd er etableret, udpeger undervisningsministeren en person til at repræsentere det gymnasiale område i bestyrelsen.
w 3 medlemmer indstillet af rådene på de videregående uddannelsers område.
w 1 medlem indstillet af formandsforsamlingen for koordinerende rådgivning på voksen- og efteruddannelsesområdet.
Bestemmelserne i lov om ligestilling mellem mænd og kvinder ved besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning gælder for indstilling og beskikkelse.
Til stk. 3.
I det tilfælde, at et af de respektive råd nedlægges, vil det til enhver tid mest relevante råd træde i stedet.
Til stk. 4.
I bestemmelsen foreslås, at bestyrelsen beskikkes for en 3-årig periode, og at der vil kunne ske genbeskikkelse.
Til stk. 5.
Bestemmelsen omhandler fastsættelsen af instituttets vedtægt. Det foreslås, at undervisningsministeren fastsætter vedtægten. Ud over regler, der sikrer, at den evaluerede, jf. §§ 2 og 3, får mulighed for at udtale sig, inden rapporten offentliggøres, skal vedtægten bl.a. nærmere regulere instituttets forhold og arbejdsmåde. Vedtægten skal således præcisere, at der skal etableres kontakter, samarbejde og dialog med relevante eksterne institutter eller centre med pædagogisk og samfundsfaglig ekspertise.
I vedtægten skal præciseres, at bestyrelsen kan etablere netværk til aftagerområder, relevante samarbejdspartnere, forskningsråd m.v. under hensyn til de meget forskellige og varierede uddannelsesområder.
Bestyrelsen kan i sin forretningsorden fx fastsætte mere detaljerede regler om samarbejdsformer med udenforstående ekspertgrupper eller andre.
Til § 6
Til stk. 1.
Det overordnede metodevalg og valg af koncept for evalueringerne foretages af evalueringsinstituttets bestyrelse. Instituttet forventes at udvikle et systematisk grundlag herfor. Dog skal selvevaluering indgå som et fast element i enhver evaluering. Det forudsættes, at evalueringsinstituttet i valg af metoder og koncept under de enkelte evalueringer tager hensyn til de særlige forhold og den egenart og styreform, der karakteriserer de forskellige uddannelsesområder. Dette vil blive reguleret i vedtægten, jf. forslaget § 5, stk. 5.
Evalueringerne kan ske ved hjælp af et bredt spektrum af metoder og elementer. Eksempler på evalueringsmetoder er: Evaluering af uddannelser, auditeringer (afdækning og evaluering af interne kvalitetssikringsmekanismer), akkrediteringer (afdækning af kvalitet og indhold i forhold til en række mindstemål), internationale sammenligninger og institutionsevalueringer (evaluering af institutionen som helhed, herunder administration, økonomi og styrelsesforhold). Kvantitative og kvalitative data hos institutioner og andre bør uden begrænsninger være til rådighed for evalueringerne, jf. lovforslagets § 9, og inddrages i disse, hvor det er relevant.
Til stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder forslag til et årsprogram, der indeholder en prioriteret plan for de aktiviteter, der tænkes gennemført i det kommende år - herunder forslag til omfang og prioritering af den indtægtsdækkede virksomhed.
Til stk. 3.
Det er tanken, at evalueringsinstituttets faste medarbejdere yder sekretariatsbistand og bidrager med evalueringsfaglig ekspertise. Instituttet skal tilstræbe at rekruttere personale bredt, dvs. både ansætte personer med evalueringsfaglig ekspertise og personer med almen pædagogisk baggrund.
Til stk. 4.
Evalueringsgrupperne er uafhængige af evalueringsinstituttets bestyrelse, men er en del af evalueringsinstituttet. Det betyder, at fx brevveksling mellem bestyrelsen og evalueringsgruppen er intern, jf. offentlighedslovens § 7. Evalueringsgruppens medlemmer bidrager med særlig sagkyndig indsigt i det område, der er genstand for evalueringen. Bestyrelsen kan, inden den træffer beslutning om evalueringsgruppens sammensætning, eventuelt tage kontakt med sagkyndige inden for det område, der skal evalueres.Ved gennemførelse af evalueringer af uddannelsesinstitutioner under Forskningsministeriets område, som går videre end evaluering af uddannelser og undervisning, og som inddrager evaluering af forskningen eller hele institutionens virksomhed, sikrer bestyrelsen efter aftale med forskningsministeren, at der inddrages forskningsfaglig ekspertise i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at medlemmerne af evalueringsgrupperne ikke er inhabile, så der ikke er tvivl om en evalueringsgruppes uafhængighed af det område, der skal evalueres.
Bestyrelsen træffer beslutning om evalueringsgruppens sammensætning, godkender evalueringsgruppens kommissorium og fastsætter tidsfrist for gennemførelsen af en evaluering. Evalueringsgruppen er, jf. forslagets § 8, stk. 1, eneansvarlig for evalueringsrapporten, og det er alene evalueringsgruppens vurderinger og eventuelle anbefalinger, der fremgår af den endelige rapport. Instituttets vedtægt, jf. bemærkningerne til § 5, stk. 5, fastlægger procedurer for, hvordan de involverede parter, dvs. institutioner, bestyrelser, lærere m.v., sikres mulighed for at udtale sig om den konkrete evaluering, dens proces, metode, resultater, fx gennem høringer, afholdelse af konferencer o.lign.
Til § 7
Instituttets leder varetager den daglige administrative og økonomiske ledelse af instituttet.
Til § 8
Til stk. 1.
Det foreslås, at evalueringsgruppen har ansvaret for evalueringen og den endelige evalueringsrapport. Rapporten skal afgives af evalueringsgruppen til bestyrelsen. Bestemmelsen foreslår endvidere, at offentliggørelsestidspunktet fastsættes til 14 dage efter, at undervisningsministeren, vedkommende minister eller rekvirent, jf. forslagets § 2, stk. 3 og 4, og § 3, har modtaget evalueringsrapporten.
Til stk. 2.
Ud over at offentliggøre evalueringsrapporterne har evalueringsinstituttet pligt til at informere offentligheden om sin aktivitet. Evalueringsinstituttet offentliggør efter undervisningsministerens godkendelse, jf. § 4, sin plan for det kommende års aktivitet. Instituttet afgiver ved årets afslutning en beretning om årets aktivitet. Herudover offentliggør og videreformidler evalueringsinstituttet som statens videncenter på området løbende i form af fx nyhedsbreve og publikationer, de erfaringer og den viden, der opsamles på området.
Til stk. 3, 1. pkt.
I bestemmelsen foreslås det, at evalueringsrapporter ikke må indeholde oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer eller prøver på en institution eller grupper af institutioner, bortset fra landsgennemsnit. Af evalueringsgruppens færdige rapport skal der ikke kunne udledes eller gengives oplysninger, der kan medføre rangordning af specifikke udførende enheder, og som kan blive til et enkeltstående konkurrenceparameter.
Til stk. 3, 2. pkt.
Af samme grunde foreslås det, at arbejdsmateriale vedrørende de i 1. pkt. nævnte oplysninger er undergivet ubetinget tavshedspligt hos evalueringsinstituttet. Bestemmelsen er en naturlig følge af forslagets 1. pkt. Dette indebærer, at evalueringsinstituttet ikke må udlevere materialet til offentligheden, og at materialet ikke er undergivet aktindsigt efter offentlighedsloven, jf. dennes § 14, 1. pkt. Tavshedspligten er på den anden side ikke til hinder for udlevering i det omfang, det følger af anden lovgivning, fx vil oplysninger kunne udleveres til Folketingets Ombudsmand efter ombudsmandslovens regler herom.
Til stk. 4.
Som udgangspunkt må der udvises tilbageholdenhed og varsomhed med at fravige princippet om offentlighed i forvaltningen. Uanset dette foreslås det i bestemmelsen, at evalueringsinstituttets sager om evaluering først er omfattet af offentlighedsloven, når den endelige rapport er offentliggjort. I denne situation finder Undervisningsministeriet, at der gælder særlige hensyn, idet bestemmelsen først og fremmest er indsat med henblik på at beskytte den/de institution(er), der er undergivet evaluering, og sikre den evaluerede rimelige vilkår. Evalueringsinstrumentet er nyt og relativt uprøvet, og det er derfor nødvendigt at tage særligt hensyn til den evaluerede. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, at der i en tidlig fase gives aktindsigt i enkeltforhold eller i dokumenter, der ikke foreligger i den sammenhæng, som evalueringsinstituttets endelige rapport er udtryk for. Der er risiko for, at formålet med loven forskertses, idet det kan medføre, at en eventuel debat om en evaluering kommer til at foregå på et ufærdigt og uprofessionelt grundlag, hvis fragmenter og brudstykker kommer frem før tiden. Imidlertid vil alle oplysninger i materialet, herunder spørgeskemaer m.v., være undergivet bestemmelserne om aktindsigt i lov om offentlighed i forvaltningen, når rapporten er offentliggjort, jf. dog bestemmelsens stk. 3.
Det understreges, at begrænsningen af offentlighed kun omfatter sager om evaluering, hvorimod andre typer af sager vil være omfattet af offentlighedsprincippet.
Til stk. 5.
I bestemmelsen foreslås det endvidere, at når evalueringsinstituttet til brug for gennemførelsen af en evaluering modtager arbejdsdokumenter, der i henhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, ikke som følge af videregivelsen mister deres interne karakter. Bestemmelsen har til formål at sikre, at evauleringsinstituttets behov for at modtage interne arbejdsdokumenter kan opfyldes, uden at den afgivende myndighed mister den beskyttelse af den interne arbejdsproces, som bl.a. offentlighedsloven indebærer.
Til § 9
Det er tanken, at såvel offentlige som private myndigheder, skoler, institutioner, foreninger og kredse medvirker ved evalueringen, idet der gælder en pligt for den evaluerede uddannelsesinstitution til at udlevere oplysninger. Andre forvaltningsmyndigheder er efter anmodning fra evalueringsinstituttet forpligtet til at udlevere oplysninger i overensstemmelse med forvaltningslovens kapitel 8, hvis der er behov herfor.
Også oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på gymnasier og hf-kurser vil kunne forlanges udleveret, selv om disse oplysninger ifølge lovene på området er fortrolige og ikke er undergivet aktindsigt efter offentlighedsloven. Hensynet bag fortrolighedsreglen i gymnasie- og hf-loven må således vige for at sikre formålet med evalueringerne efter dette lovforslag. Der er derfor ved lovforslagets §§ 15 og 16 foreslået ændringer af lov om gymnasiet m.v. og lov om højere forberedelseseksamen og om studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v.
Det er ikke tanken, at der i forbindelse med evalueringer registreres oplysninger om enkeltpersoner. Når der indhentes oplysninger i forbindelse med en evaluering, vil der være tale om anonymiserede oplysninger, således at de konkrete personer, skoler m.v. ikke kan identificeres. Hvis der rent undtagelsesvist oprettes et personregister, sker det efter reglerne i lovgivningen herom.
Som nævnt i de almindelige bemærkninger, afsnit 2, er evalueringsinstituttets formål ikke at rangordne specifikke udførende enheder i uddannelsessystemet (institutioner, lærere m.v.) Rangordning vil således ikke indgå i evalueringerne.
Til § 10
Til stk. 1.
Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om evaluering og opfølgning på evaluering, som er gennemført efter § 2, stk. 1. Der tænkes først og fremmest på tværgående regler om procedurer og rammer for, hvad uddannelsesinstitutionen, den ansvarlige myndighed og den praktikansvarlige myndighed skal foretage sig på baggrund af en evaluering. Det kan fx være krav om dialog med elever eller studerende, aftagere, »leverandører«, rådgivende organer, med evalueringsgruppen, der har foretaget evalueringen m.v., krav om, at der udarbejdes tidsplan for opfølgning på de enkelte tiltag, krav om, at der gøres status mv. Det er tanken, at procedureregler m.v. skal udformes med respekt for de meget forskellige og varierede uddannelsesområders egenart og styreform, som evalueringsinstituttets virksomhed omfatter.
Til stk. 2.
Med henblik på at sikre at det fremadrettede, generelle, tværgående kvalitetsudviklingsarbejde kan spille aktivt tæt sammen med evalueringsinstituttets virksomhed, foreslås det, at der for alle uddannelsesområder under Undervisningsministeriets område, jf. bilag 1 til loven, sikres en hjemmel til på tværs af uddannelsesområderne at udstede generelle regler om kvalitetsudvikling. Bestemmelsen vil navnlig kunne anvendes som opfølgning på en gennemført evaluering, men vil også kunne bruges, hvor det på anden måde er dokumenteret, at tværgående hensyn gør det nødvendigt at fastslå bestemte lærerkvalifikationer, minimumskrav for udbud af uddannelser m.v. For uddannelsesinstitutioner under universitetsloven, bortset fra Danmarks Lærerhøjskole, hører personaleområdet dog under forskningsministerens område.
Til § 11
Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse i § 11 om udstedelse af påbud, skal supplere forslagets bestemmelse i § 10 om undervisningsministerens mulighed for at udstede regler om evaluering og opfølgning på evaluering. Det er således tanken, at der først udstedes påbud i det omfang, de regler, der er udstedt i henhold til § 10, ikke følges. Det forudsættes samtidig, at det påbud, der udstedes, ikke er i strid med disse regler.
Til stk. 1.
Den ansvarlige for, at der sker opfølgning på en evalueringsrapport, er som udgangspunkt institutionens overordnede ledelse, institutionsejeren og den pågældende myndighed, der forvalter området. Som ovenfor nævnt kan der fx være tale om udarbejdelse af en tidsplan for opfølgning, krav om dialog med elever eller studerende, aftagere, »leverandører«, rådgivende organer, med evalueringsgruppen m.v. Hvis der imidlertid ikke tages initiativ til opfølgning på en evalueringsrapport, giver den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1, vedkommende minister den nødvendige bemyndigelse til at give den enkelte uddannelsesinstitution, den ansvarlige myndighed eller den praktikansvarlige myndighed påbud om konkrete tiltag som følge af en evaluering. Det er tanken, at udstedelse af et påbud skal have undtagelseskarakter og kun tages i brug, hvis reglerne om opfølgningsaktiviteter ikke følges.
En evalueringsrapport kan belyse og eventuelt påpege mange forskellige forhold vedrørende uddannelsen, institutionen m.v., som kan give anledning til opfølgning. Det er imidlertid ikke givet, at evalueringsrapportens anbefalinger er den eneste måde, et påpeget problem kan løses på. Institutionen m.fl. har naturligvis mulighed for at vælge andre løsninger. Det afgørende er, at institutionen m.fl. løser problemet. Ministeren får med den foreslåede bestemmelse mulighed for at give påbud om at følge op på en evaluering. Men det er ikke hensigten, at ministeren skal kunne gribe ind i uddannelsesmyndigheders, -institutioners frihedsgrader og dekretere fx bestemte ændringer i studieindhold m.v.
Et sådant påbud kan eksempelvis i første omgang have karakter af, at der inden en given tidsfrist skal være udarbejdet en plan med angivelse af det/de konkrete tiltag, der iværksættes til imødekommelse af det/de konstaterede kvalitetsproblemer. Planen vil detaljeret skulle redegøre for indholdet af tiltagene, herunder hvordan de enkelte aktører inddrages, en tidsplan for gennemførelsen, hvordan man vil måle effekten af tiltagene, samt hvordan man vil forebygge lignende problemer i at opstå fremover.
Planen godkendes af undervisningsministeren, og der vil med givne tidsfrister skulle meldes tilbage til ministeriet med henblik på planens gennemførelse.
I forbindelse med planens godkendelse kan det efter dialog med den enkelte institution, den ansvarlige myndighed eller praktikansvarlige myndighed være nødvendigt at give påbud af mere specifik karakter. Det kan eksempelvis være påbud om samarbejdsrelationer, begrænsning af elevoptag fx i en given periode, tidsfrister for planens gennemførelse, prioritering af elementerne i planen etc.
Et påbud vil også kunne have karakter af en pligt til at videreformidle vidensopsamling og erfaring med gennemførelse af en given uddannelse, af undervisningens tilrettelæggelse og af resultater af forsøgsarbejde.
Følger institutionen eller myndigheden ikke påbuddene, kan de redskaber, der allerede findes i eksisterende lovgivning, tages i anvendelse.
På nogle områder har ministeren i dag bl.a. i forbindelse med opfølgning på evaluering kun mulighed for mere drastiske tiltag, nemlig begrænsning af optag og lukning af uddannelsen. Den forslåede regel om påbud til institutionen, den ansvarlige myndighed og den praktikansvarlige myndighed skal åbne for langt mere nuancerede og mindre indgribende sanktionsmuligheder, der er afpassede til de aktuelle kvalitetsproblemer.
Bestemmelserne i forslagets § 11, stk. 1, berører ikke den eksisterende adgang for vedkommende minister til som tilsynsmyndighed at gribe ind over for institutionen. Viser en evaluering egentlige lovovertrædelser, vil det selvfølgelig være nødvendigt at anvende de sædvanlige procedurer.
Andre former for opfølgning på evalueringsrapporter kan være ændring af de generelle regler, dvs. love og bekendtgørelser, samt almindelig vejledning, fx i form af skriftlige eller mundtlige vejledninger.
Danmarks Lærerhøjskole, der både er omfattet af universitetsloven og lov om Danmarks Lærerhøjskole, er direkte omfattet af bestemmelsen.
I henhold til lov om støtte til folkeoplysning kan undervisningsministeren give påbud for så vidt angår støtte til folkeuniversiteter.
Ved den enkelte uddannelsesinstitution, den ansvarlige myndighed, den praktikansvarlige myndighed forstås den enkelte uddannelsesinstitution, den ansvarlige myndighed, den praktikansvarlige myndighed, der i henhold til de gældende regler for uddannelsesområdet har ansvaret for forvaltningen af det relevante evaluerede uddannelses- og institutionsområde.
Til stk. 2.
Bestemmelsen er en undtagelse fra forslagets § 11, stk. 1, idet der ikke kan gives påbud til uddannelsesinstitutioner under universitetsloven, bortset fra Danmarks Lærerhøjskole.
Til § 12
Bestemmelsen giver vedkommende minister mulighed for at gribe ind, hvis en uddannelsesinstitution, der modtager statstilskud, ikke ønsker at medvirke til gennemførelsen af en evaluering efter § 9 eller ikke efterkommer påbud efter § 11. Den sanktion, der kan komme på tale, er, at ministeren kan tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde helt eller delvist.
Som nævnt under de almindelige bemærkninger er ministerens sanktionsmuligheder over for private uddannelsesinstitutioner, der ikke vil medvirke i en evalueringsordning, begrænset til institutioner, som modtager statstilskud.
Til § 13
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 1999.
Evalueringsinstituttet overtager Evalueringscentrets evalueringsopgaver i forbindelse med SU-godkendelse af private uddannelser, jf. § 3, stk. 4, i lov om statens uddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 558 af 31. juli 1998.
Aftalen mellem Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet om 8-punktsprogrammet »Folkeskolen år 2000« indebærer, at evalueringer først gøres obligatoriske på folkeskolens område, når aftalen udløber ved udgangen af år 2000. Indtil da kan evalueringer gennemføres på frivillig basis på folkeskoleområdet.
Til § 14
I lov om selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. foreslås det, at ministerens adgang til at begrænse udbud af og optagelse til uddannelser udvides med en henvisning til regler og påbud i henhold til evalueringsloven.
Til §§ 15 og 16
Uanset gymnasie- og hf-lovenes bestemmelse om at oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på en skole er fortrolige, foreslås det, at Danmarks Evalueringsinstitut kan forlange disse oplysninger udleveret til brug for evaluering.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§ 14
§ 6. Undervisningsministeren fastsætter regler om uddannelserne og om adgang til uddannelserne.
Stk. 2. Kræves autorisation, som ikke meddeles af undervisningsministeren, fastsættes reglerne efter forhandling med vedkommende minister.
Stk. 3. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om:
I lov nr. 311 af 24. april 1996 om selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. foretages følgende ændring:
Kvalitetskontrol, herunder censorinstitutionen.
Ansættelse af ledere og lærere.
Klager til institutionen fra de studerende, herunder om klagefrist, i forbindelse med eksaminer og prøver.
Stk. 4. Undervisningsministeren godkender institutionens udbud af uddannelser, for hvilke der er fastsat regler, jf. stk. 1 og 3. Hvis uddannelsernes kvalitet og faglige niveau ikke svarer til kravene i uddannelsesreglerne, kan undervisningsministeren begrænse institutionsudbud af og optagelse til uddannelser.
§ 6, stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Hvis uddannelsernes kvalitet og faglige niveau ikke svarer til kravene i uddannelsesreglerne, eller hvis institutionen ikke følger regler fastsat i henhold til § 10 og påbud givet i henhold til § 11 i lov om Danmarks Evalueringsinstitut, kan ministeren begrænse institutionens udbud af og optagelse til uddannelser.«.
§ 15
I lov om gymnasiet m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 613 af 18. august 1998, foretages følgende ændringer: § 4. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om studentereksamen, herunder om fordringer og eksamensopgivelser, prøver, censur, karakterer og vidnesbyrd.
I § 4, stk. 2, indsættes efter »fortrolige«: », jf. dog stk. 4«. Stk. 2. Oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på en skole eller grupper af skoler, bortset fra landsgennemsnit, er fortrolige.
Stk. 3. Oplysninger som nævnt i stk. 2 er ikke undergivet aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen.
I § 4 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Uanset bestemmelserne i stk. 2 kan Danmarks Evalueringsinstitut forlange disse oplysninger udleveret til brug for evalueringer.«.
§ 16
I lov om kursus til højere forberedelseseksamen og om studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 614 af 18. august 1998, foretages følgende ændringer:
I § 7, stk. 2, indsættes efter »fortrolige«: », jf. dog stk. 4.«. § 7. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om eksamen, herunder om fordringer og eksamensopgivelser, prøver, censur og karakter samt om udstedelse af eksamensbevis.
Stk. 2. Oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på et kursus, der tilbyder undervisning i henhold til denne lov, eller grupper af sådanne kurser, bortset fra landsgennemsnit, er fortrolige.
Stk. 3. Oplysninger som nævnt i stk. 2 er ikke undergivet aktindsigt efter lov om offentlighed i forvaltningen.
I § 7 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Uanset bestemmelserne i stk. 2 kan Danmarks Evalueringsinstitut forlange disse oplysninger udleveret til brug for evalueringer.«.
Evalueringsinstituttets kompetence dækker samtlige uddannelses- og institutionsområder under Undervisningsministeriet, fx
uddannelser og undervisning m.m. på de højere uddannelsesinstitutioner, erhvervsskolerne, gymnasierne, folkeskolerne, jf. bilag 1
til loven. Evalueringsordningen er obligatorisk, og alle ansvarlige myndigheder og institutioner er forpligtet til at medvirke til
evaluering af uddannelser, dele heraf, øvrige aktiviteter, institutionsforhold og andet. Der vil kunne gennemføres evaluering af
hele uddannelsesinstitutionens virksomhed, herunder fx institutionens administration, økonomi og styrelsesforhold. Private
institutioner er kun omfattet i det omfang, de modtager offentlige tilskud.
Til stk. 2.
Friskolers og private grundskolers samt efterskolers, husholdningsskolers og håndarbejdsskolers deltagelse er frivillig for så
vidt angår grundskoleuddannelsen. Formuleringen om frivillighed skal ses på baggrund af traditionen for lovgivningen på
friskoleområdet. Men der er i lyset af, at disse skoler modtager betydelige offentlige tilskud, en klar forventning om, at de frie
grundskoler indgår i evalueringerne på lige fod med andre skoler og uddannelser. Offentligheden vil have adgang til oplysning om,
hvilke skoler der har deltaget i en evaluering, og hvilke skoler der evt. ikke har ønsket at deltage.
Forventningerne om positiv deltagelse i evalueringerne understøttes af tilkendegivelser i høringssvarene fra en lang række
interessenter på området.
Det er under hensyn til evalueringsinstituttets formål som et nyt kvalitetsstyringsinstrument for det samlede
uddannelsessystem væsentligt, at alle skoleformer og skoler medvirker.
Endvidere vil evalueringsinstituttet være et naturligt supplerende redskab for Undervisningsministeriet i forhold til de
gældende regler på de frie skolers område.
Til stk. 3.
Bestemmelsen handler specielt om de lovområder, hvor der er delt kompetence. Der tænkes på områder, hvor uddannelsen hører
under Undervisningsministeriets område, men hvor institutionen hører under et andet ministerium eller anden myndighed. Eksempelvis
har undervisningsministeren således kompetencen for så vidt angår uddannelse og undervisning indtil forskeruddannelsesniveau på
universiteter m.v., mens uddannelsesinstitutionerne hører under Forskningsministeriets område. Evaluering på disse institutioner,
der går ud over evaluering af uddannelse og undervisning, skal ske efter aftale med forskningsministeren. Dette gælder også for så
vidt angår sektorforskningsinstitutioner. Evaluering af uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens
område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning, sker således efter aftale med vedkommende minister
eller anden myndighed.
Til stk. 4.
Bestemmelsen omfatter de lovområder, hvor hverken uddannelsen eller institutionen hører under Undervisningsministeriets
område. Det foreslås derfor i § 2, stk. 4, at evalueringsområdet efter aftale med vedkommende minister - og under forudsætning af
at vedkommende minister afholder udgiften dertil - kan udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre
ministeriers område.
Ud over systematiske evalueringer kan evalueringsinstituttet inden for en økonomisk ramme, der godkendes af
undervisningsministeren, jf. § 4, gennemføre evalueringer som indtægtsdækket virksomhed. Det kan fx være evalueringer af
forsøgsuddannelser, nye uddannelser samt »kriseevalueringer«, der typisk rekvireres af den ansvarlige myndighed, fordi der er
opstået problemer på et område eller en institution.
Det foreslås endvidere, at også private uddannelser og institutioner kan rekvirere en evaluering.
En særlig opgave er at evaluere privat uddannelse ved en bestemt uddannelsesinstitution med henblik på godkendelse til statens
uddannelsesstøtte til de studerende, jf. § 3, stk. 4, i lov om statens uddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 558 af 31.
juli 1998.
Overordnede uddannelsesråd, der er nedsat af undervisningsministeren, vil ligeledes kunne rekvirere evalueringer.
Undervisningsministeren foretager den overordnede, tidsmæssige prioritering af de områder, der skal evalueres efter
lovforslagets § 2, stk. 1 og 2. Det er hensigten, at første fase bliver folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående
uddannelser. Undervisningsministeren fastlægger endvidere rammerne for den indtægtsdækkede virksomhed.
I bestemmelsen foreslås, at evalueringsinstituttet ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig over for undervisningsministeren.
Den ansvarlighed, bestemmelsen sigter til, er alene en henvisning til de almindelige offentligretlige principper, der gælder i
tilfælde af tilsidesættelse af tjenestepligter. Instituttet er således i sin virksomhed uafhængig af undervisningsministeren, jf.
de almindelige bemærkninger, afsnit 4 og 5.
Til stk. 2.
Det foreslås, at undervisningsministeren udpeger bestyrelsens formand. Ministeren beskikker de øvrige 10 medlemmer af
bestyrelsen efter indstilling fra uddannelsesrådene. Bestyrelsens sammensætning bliver herefter:
w
Formanden udpeget af undervisningsministeren.
w
3 medlemmer indstillet af Folkeskolerådet.
w
3 medlemmer indstillet af rådene på ungdomsuddannelsesområdet. Indtil et gymnasialt råd er etableret, udpeger
undervisningsministeren en person til at repræsentere det gymnasiale område i bestyrelsen.
w
3 medlemmer indstillet af rådene på de videregående uddannelsers område.
w
1 medlem indstillet af formandsforsamlingen for koordinerende rådgivning på voksen- og efteruddannelsesområdet.
Bestemmelserne i lov om ligestilling mellem mænd og kvinder ved besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige
forvaltning gælder for indstilling og beskikkelse.
Til stk. 3.
I det tilfælde, at et af de respektive råd nedlægges, vil det til enhver tid mest relevante råd træde i stedet.
Til stk. 4.
I bestemmelsen foreslås, at bestyrelsen beskikkes for en 3-årig periode, og at der vil kunne ske genbeskikkelse.
Til stk. 5.
Bestemmelsen omhandler fastsættelsen af instituttets vedtægt. Det foreslås, at undervisningsministeren fastsætter vedtægten.
Ud over regler, der sikrer, at den evaluerede, jf. §§ 2 og 3, får mulighed for at udtale sig, inden rapporten offentliggøres, skal
vedtægten bl.a. nærmere regulere instituttets forhold og arbejdsmåde. Vedtægten skal således præcisere, at der skal etableres
kontakter, samarbejde og dialog med relevante eksterne institutter eller centre med pædagogisk og samfundsfaglig ekspertise.
I vedtægten skal præciseres, at bestyrelsen kan etablere netværk til aftagerområder, relevante samarbejdspartnere,
forskningsråd m.v. under hensyn til de meget forskellige og varierede uddannelsesområder.
Bestyrelsen kan i sin forretningsorden fx fastsætte mere detaljerede regler om samarbejdsformer med udenforstående
ekspertgrupper eller andre.
Det overordnede metodevalg og valg af koncept for evalueringerne foretages af evalueringsinstituttets bestyrelse. Instituttet
forventes at udvikle et systematisk grundlag herfor. Dog skal selvevaluering indgå som et fast element i enhver evaluering. Det
forudsættes, at evalueringsinstituttet i valg af metoder og koncept under de enkelte evalueringer tager hensyn til de særlige
forhold og den egenart og styreform, der karakteriserer de forskellige uddannelsesområder. Dette vil blive reguleret i vedtægten,
jf. forslaget § 5, stk. 5.
Evalueringerne kan ske ved hjælp af et bredt spektrum af metoder og elementer. Eksempler på evalueringsmetoder er: Evaluering
af uddannelser, auditeringer (afdækning og evaluering af interne kvalitetssikringsmekanismer), akkrediteringer (afdækning af
kvalitet og indhold i forhold til en række mindstemål), internationale sammenligninger og institutionsevalueringer (evaluering af
institutionen som helhed, herunder administration, økonomi og styrelsesforhold). Kvantitative og kvalitative data hos
institutioner og andre bør uden begrænsninger være til rådighed for evalueringerne, jf. lovforslagets § 9, og inddrages i disse,
hvor det er relevant.
Til stk. 2.
Bestyrelsen udarbejder forslag til et årsprogram, der indeholder en prioriteret plan for de aktiviteter, der tænkes gennemført
i det kommende år - herunder forslag til omfang og prioritering af den indtægtsdækkede virksomhed.
Til stk. 3.
Det er tanken, at evalueringsinstituttets faste medarbejdere yder sekretariatsbistand og bidrager med evalueringsfaglig
ekspertise. Instituttet skal tilstræbe at rekruttere personale bredt, dvs. både ansætte personer med evalueringsfaglig ekspertise
og personer med almen pædagogisk baggrund.
Til stk. 4.
Evalueringsgrupperne er uafhængige af evalueringsinstituttets bestyrelse, men er en del af evalueringsinstituttet. Det
betyder, at fx brevveksling mellem bestyrelsen og evalueringsgruppen er intern, jf. offentlighedslovens § 7. Evalueringsgruppens
medlemmer bidrager med særlig sagkyndig indsigt i det område, der er genstand for evalueringen. Bestyrelsen kan, inden den træffer
beslutning om evalueringsgruppens sammensætning, eventuelt tage kontakt med sagkyndige inden for det område, der skal
evalueres.Ved gennemførelse af evalueringer af uddannelsesinstitutioner under Forskningsministeriets område, som går videre end
evaluering af uddannelser og undervisning, og som inddrager evaluering af forskningen eller hele institutionens virksomhed, sikrer
bestyrelsen efter aftale med forskningsministeren, at der inddrages forskningsfaglig ekspertise i evalueringsgruppen. Bestyrelsen
sikrer, at medlemmerne af evalueringsgrupperne ikke er inhabile, så der ikke er tvivl om en evalueringsgruppes uafhængighed af det
område, der skal evalueres.
Bestyrelsen træffer beslutning om evalueringsgruppens sammensætning, godkender evalueringsgruppens kommissorium og fastsætter
tidsfrist for gennemførelsen af en evaluering. Evalueringsgruppen er, jf. forslagets § 8, stk. 1, eneansvarlig for
evalueringsrapporten, og det er alene evalueringsgruppens vurderinger og eventuelle anbefalinger, der fremgår af den endelige
rapport. Instituttets vedtægt, jf. bemærkningerne til § 5, stk. 5, fastlægger procedurer for, hvordan de involverede parter, dvs.
institutioner, bestyrelser, lærere m.v., sikres mulighed for at udtale sig om den konkrete evaluering, dens proces, metode,
resultater, fx gennem høringer, afholdelse af konferencer o.lign.
Det foreslås, at evalueringsgruppen har ansvaret for evalueringen og den endelige evalueringsrapport. Rapporten skal afgives
af evalueringsgruppen til bestyrelsen. Bestemmelsen foreslår endvidere, at offentliggørelsestidspunktet fastsættes til 14 dage
efter, at undervisningsministeren, vedkommende minister eller rekvirent, jf. forslagets § 2, stk. 3 og 4, og § 3, har modtaget
evalueringsrapporten.
Til stk. 2.
Ud over at offentliggøre evalueringsrapporterne har evalueringsinstituttet pligt til at informere offentligheden om sin
aktivitet. Evalueringsinstituttet offentliggør efter undervisningsministerens godkendelse, jf. § 4, sin plan for det kommende års
aktivitet. Instituttet afgiver ved årets afslutning en beretning om årets aktivitet. Herudover offentliggør og videreformidler
evalueringsinstituttet som statens videncenter på området løbende i form af fx nyhedsbreve og publikationer, de erfaringer og den
viden, der opsamles på området.
Til stk. 3, 1. pkt.
I bestemmelsen foreslås det, at evalueringsrapporter ikke må indeholde oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller
samtlige eksaminer eller prøver på en institution eller grupper af institutioner, bortset fra landsgennemsnit. Af
evalueringsgruppens færdige rapport skal der ikke kunne udledes eller gengives oplysninger, der kan medføre rangordning af
specifikke udførende enheder, og som kan blive til et enkeltstående konkurrenceparameter.
Til stk. 3, 2. pkt.
Af samme grunde foreslås det, at arbejdsmateriale vedrørende de i 1. pkt. nævnte oplysninger er undergivet ubetinget
tavshedspligt hos evalueringsinstituttet. Bestemmelsen er en naturlig følge af forslagets 1. pkt. Dette indebærer, at
evalueringsinstituttet ikke må udlevere materialet til offentligheden, og at materialet ikke er undergivet aktindsigt efter
offentlighedsloven, jf. dennes § 14, 1. pkt. Tavshedspligten er på den anden side ikke til hinder for udlevering i det omfang, det
følger af anden lovgivning, fx vil oplysninger kunne udleveres til Folketingets Ombudsmand efter ombudsmandslovens regler herom.
Til stk. 4.
Som udgangspunkt må der udvises tilbageholdenhed og varsomhed med at fravige princippet om offentlighed i forvaltningen.
Uanset dette foreslås det i bestemmelsen, at evalueringsinstituttets sager om evaluering først er omfattet af offentlighedsloven,
når den endelige rapport er offentliggjort. I denne situation finder Undervisningsministeriet, at der gælder særlige hensyn, idet
bestemmelsen først og fremmest er indsat med henblik på at beskytte den/de institution(er), der er undergivet evaluering, og sikre
den evaluerede rimelige vilkår. Evalueringsinstrumentet er nyt og relativt uprøvet, og det er derfor nødvendigt at tage særligt
hensyn til den evaluerede. Det vil ikke være hensigtsmæssigt, at der i en tidlig fase gives aktindsigt i enkeltforhold eller i
dokumenter, der ikke foreligger i den sammenhæng, som evalueringsinstituttets endelige rapport er udtryk for. Der er risiko for,
at formålet med loven forskertses, idet det kan medføre, at en eventuel debat om en evaluering kommer til at foregå på et ufærdigt
og uprofessionelt grundlag, hvis fragmenter og brudstykker kommer frem før tiden. Imidlertid vil alle oplysninger i materialet,
herunder spørgeskemaer m.v., være undergivet bestemmelserne om aktindsigt i lov om offentlighed i forvaltningen, når rapporten er
offentliggjort, jf. dog bestemmelsens stk. 3.
Det understreges, at begrænsningen af offentlighed kun omfatter sager om evaluering, hvorimod andre typer af sager vil være
omfattet af offentlighedsprincippet.
Til stk. 5.
I bestemmelsen foreslås det endvidere, at når evalueringsinstituttet til brug for gennemførelsen af en evaluering modtager
arbejdsdokumenter, der i henhold til offentlighedsloven og forvaltningsloven er interne, ikke som følge af videregivelsen mister
deres interne karakter. Bestemmelsen har til formål at sikre, at evauleringsinstituttets behov for at modtage interne
arbejdsdokumenter kan opfyldes, uden at den afgivende myndighed mister den beskyttelse af den interne arbejdsproces, som bl.a.
offentlighedsloven indebærer.
Det er tanken, at såvel offentlige som private myndigheder, skoler, institutioner, foreninger og kredse medvirker ved
evalueringen, idet der gælder en pligt for den evaluerede uddannelsesinstitution til at udlevere oplysninger. Andre
forvaltningsmyndigheder er efter anmodning fra evalueringsinstituttet forpligtet til at udlevere oplysninger i overensstemmelse
med forvaltningslovens kapitel 8, hvis der er behov herfor.
Også oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på gymnasier og hf-kurser vil kunne forlanges
udleveret, selv om disse oplysninger ifølge lovene på området er fortrolige og ikke er undergivet aktindsigt efter
offentlighedsloven. Hensynet bag fortrolighedsreglen i gymnasie- og hf-loven må således vige for at sikre formålet med
evalueringerne efter dette lovforslag. Der er derfor ved lovforslagets §§ 15 og 16 foreslået ændringer af lov om gymnasiet m.v. og
lov om højere forberedelseseksamen og om studieforberedende enkeltfagsundervisning for voksne m.v.
Det er ikke tanken, at der i forbindelse med evalueringer registreres oplysninger om enkeltpersoner. Når der indhentes
oplysninger i forbindelse med en evaluering, vil der være tale om anonymiserede oplysninger, således at de konkrete personer,
skoler m.v. ikke kan identificeres. Hvis der rent undtagelsesvist oprettes et personregister, sker det efter reglerne i
lovgivningen herom.
Som nævnt i de almindelige bemærkninger, afsnit 2, er evalueringsinstituttets formål ikke at rangordne specifikke udførende
enheder i uddannelsessystemet (institutioner, lærere m.v.) Rangordning vil således ikke indgå i evalueringerne.
Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om evaluering og opfølgning på evaluering, som er gennemført
efter § 2, stk. 1. Der tænkes først og fremmest på tværgående regler om procedurer og rammer for, hvad uddannelsesinstitutionen,
den ansvarlige myndighed og den praktikansvarlige myndighed skal foretage sig på baggrund af en evaluering. Det kan fx være krav
om dialog med elever eller studerende, aftagere, »leverandører«, rådgivende organer, med evalueringsgruppen, der har foretaget
evalueringen m.v., krav om, at der udarbejdes tidsplan for opfølgning på de enkelte tiltag, krav om, at der gøres status mv. Det
er tanken, at procedureregler m.v. skal udformes med respekt for de meget forskellige og varierede uddannelsesområders egenart og
styreform, som evalueringsinstituttets virksomhed omfatter.
Til stk. 2.
Med henblik på at sikre at det fremadrettede, generelle, tværgående kvalitetsudviklingsarbejde kan spille aktivt tæt sammen
med evalueringsinstituttets virksomhed, foreslås det, at der for alle uddannelsesområder under Undervisningsministeriets område,
jf. bilag 1 til loven, sikres en hjemmel til på tværs af uddannelsesområderne at udstede generelle regler om kvalitetsudvikling.
Bestemmelsen vil navnlig kunne anvendes som opfølgning på en gennemført evaluering, men vil også kunne bruges, hvor det på anden
måde er dokumenteret, at tværgående hensyn gør det nødvendigt at fastslå bestemte lærerkvalifikationer, minimumskrav for udbud af
uddannelser m.v. For uddannelsesinstitutioner under universitetsloven, bortset fra Danmarks Lærerhøjskole, hører personaleområdet
dog under forskningsministerens område.
Det forudsættes, at den foreslåede bestemmelse i § 11 om udstedelse af påbud, skal supplere forslagets bestemmelse i § 10 om
undervisningsministerens mulighed for at udstede regler om evaluering og opfølgning på evaluering. Det er således tanken, at der
først udstedes påbud i det omfang, de regler, der er udstedt i henhold til § 10, ikke følges. Det forudsættes samtidig, at det
påbud, der udstedes, ikke er i strid med disse regler.
Til stk. 1.
Den ansvarlige for, at der sker opfølgning på en evalueringsrapport, er som udgangspunkt institutionens overordnede ledelse,
institutionsejeren og den pågældende myndighed, der forvalter området. Som ovenfor nævnt kan der fx være tale om udarbejdelse af
en tidsplan for opfølgning, krav om dialog med elever eller studerende, aftagere, »leverandører«, rådgivende organer, med
evalueringsgruppen m.v. Hvis der imidlertid ikke tages initiativ til opfølgning på en evalueringsrapport, giver den foreslåede
bestemmelse i § 11, stk. 1, vedkommende minister den nødvendige bemyndigelse til at give den enkelte uddannelsesinstitution, den
ansvarlige myndighed eller den praktikansvarlige myndighed påbud om konkrete tiltag som følge af en evaluering. Det er tanken, at
udstedelse af et påbud skal have undtagelseskarakter og kun tages i brug, hvis reglerne om opfølgningsaktiviteter ikke følges.
En evalueringsrapport kan belyse og eventuelt påpege mange forskellige forhold vedrørende uddannelsen, institutionen m.v., som
kan give anledning til opfølgning. Det er imidlertid ikke givet, at evalueringsrapportens anbefalinger er den eneste måde, et
påpeget problem kan løses på. Institutionen m.fl. har naturligvis mulighed for at vælge andre løsninger. Det afgørende er, at
institutionen m.fl. løser problemet. Ministeren får med den foreslåede bestemmelse mulighed for at give påbud om at følge op på en
evaluering. Men det er ikke hensigten, at ministeren skal kunne gribe ind i uddannelsesmyndigheders, -institutioners frihedsgrader
og dekretere fx bestemte ændringer i studieindhold m.v.
Et sådant påbud kan eksempelvis i første omgang have karakter af, at der inden en given tidsfrist skal være udarbejdet en plan
med angivelse af det/de konkrete tiltag, der iværksættes til imødekommelse af det/de konstaterede kvalitetsproblemer. Planen vil
detaljeret skulle redegøre for indholdet af tiltagene, herunder hvordan de enkelte aktører inddrages, en tidsplan for
gennemførelsen, hvordan man vil måle effekten af tiltagene, samt hvordan man vil forebygge lignende problemer i at opstå fremover.
Planen godkendes af undervisningsministeren, og der vil med givne tidsfrister skulle meldes tilbage til ministeriet med
henblik på planens gennemførelse.
I forbindelse med planens godkendelse kan det efter dialog med den enkelte institution, den ansvarlige myndighed eller
praktikansvarlige myndighed være nødvendigt at give påbud af mere specifik karakter. Det kan eksempelvis være påbud om
samarbejdsrelationer, begrænsning af elevoptag fx i en given periode, tidsfrister for planens gennemførelse, prioritering af
elementerne i planen etc.
Et påbud vil også kunne have karakter af en pligt til at videreformidle vidensopsamling og erfaring med gennemførelse af en
given uddannelse, af undervisningens tilrettelæggelse og af resultater af forsøgsarbejde.
Følger institutionen eller myndigheden ikke påbuddene, kan de redskaber, der allerede findes i eksisterende lovgivning, tages
i anvendelse.
På nogle områder har ministeren i dag bl.a. i forbindelse med opfølgning på evaluering kun mulighed for mere drastiske tiltag,
nemlig begrænsning af optag og lukning af uddannelsen. Den forslåede regel om påbud til institutionen, den ansvarlige myndighed og
den praktikansvarlige myndighed skal åbne for langt mere nuancerede og mindre indgribende sanktionsmuligheder, der er afpassede
til de aktuelle kvalitetsproblemer.
Bestemmelserne i forslagets § 11, stk. 1, berører ikke den eksisterende adgang for vedkommende minister til som
tilsynsmyndighed at gribe ind over for institutionen. Viser en evaluering egentlige lovovertrædelser, vil det selvfølgelig være
nødvendigt at anvende de sædvanlige procedurer.
Andre former for opfølgning på evalueringsrapporter kan være ændring af de generelle regler, dvs. love og bekendtgørelser,
samt almindelig vejledning, fx i form af skriftlige eller mundtlige vejledninger.
Danmarks Lærerhøjskole, der både er omfattet af universitetsloven og lov om Danmarks Lærerhøjskole, er direkte omfattet af
bestemmelsen.
I henhold til lov om støtte til folkeoplysning kan undervisningsministeren give påbud for så vidt angår støtte til
folkeuniversiteter.
Ved den enkelte uddannelsesinstitution, den ansvarlige myndighed, den praktikansvarlige myndighed forstås den enkelte
uddannelsesinstitution, den ansvarlige myndighed, den praktikansvarlige myndighed, der i henhold til de gældende regler for
uddannelsesområdet har ansvaret for forvaltningen af det relevante evaluerede uddannelses- og institutionsområde.
Til stk. 2.
Bestemmelsen er en undtagelse fra forslagets § 11, stk. 1, idet der ikke kan gives påbud til uddannelsesinstitutioner under
universitetsloven, bortset fra Danmarks Lærerhøjskole.
Bestemmelsen giver vedkommende minister mulighed for at gribe ind, hvis en uddannelsesinstitution, der modtager statstilskud,
ikke ønsker at medvirke til gennemførelsen af en evaluering efter § 9 eller ikke efterkommer påbud efter § 11. Den sanktion, der
kan komme på tale, er, at ministeren kan tilbageholde tilskud eller lade tilskud bortfalde helt eller delvist.
Som nævnt under de almindelige bemærkninger er ministerens sanktionsmuligheder over for private uddannelsesinstitutioner, der
ikke vil medvirke i en evalueringsordning, begrænset til institutioner, som modtager statstilskud.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 1999.
Evalueringsinstituttet overtager Evalueringscentrets evalueringsopgaver i forbindelse med SU-godkendelse af private
uddannelser, jf. § 3, stk. 4, i lov om statens uddannelsesstøtte, jf. lovbekendtgørelse nr. 558 af 31. juli 1998.
Aftalen mellem Kommunernes Landsforening, Danmarks Lærerforening og Undervisningsministeriet om 8-punktsprogrammet
»Folkeskolen år 2000« indebærer, at evalueringer først gøres obligatoriske på folkeskolens område, når aftalen udløber ved
udgangen af år 2000. Indtil da kan evalueringer gennemføres på frivillig basis på folkeskoleområdet.
I lov om selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. foreslås det, at ministerens adgang til at begrænse udbud
af og optagelse til uddannelser udvides med en henvisning til regler og påbud i henhold til evalueringsloven.
Uanset gymnasie- og hf-lovenes bestemmelse om at oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på
en skole er fortrolige, foreslås det, at Danmarks Evalueringsinstitut kan forlange disse oplysninger udleveret til brug for
evaluering.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering Lovforslaget
§ 14
I lov nr. 311 af 24.
april 1996 om selvejende
§ 6. institutioner for
videregående uddannelser
Undervisningsministeren m.v. foretages følgende
fastsætter regler om ændring:
uddannelserne og om
adgang til uddannelserne.
Stk. 2.
Kræves autorisation, som
ikke meddeles af
undervisningsministeren,
fastsættes reglerne efter
forhandling med
vedkommende minister.
Stk. 3.
Undervisningsministeren
kan fastsætte regler om:
Kvalitetskontrol,
herunder
censorinstitutionen.
Ansættelse af ledere
og lærere.
Klager til
institutionen fra de
studerende, herunder om
klagefrist, i forbindelse
med eksaminer og prøver.
Stk. 4. 1.
Undervisningsministeren § 6, stk. 4, 2. pkt.,
godkender institutionens affattes således:
udbud af uddannelser, for
hvilke der er fastsat
regler, jf. stk. 1 og 3.
Hvis uddannelsernes »Hvis uddannelsernes
kvalitet og faglige kvalitet og faglige
niveau ikke svarer til niveau ikke svarer til
kravene i kravene i
uddannelsesreglerne, kan uddannelsesreglerne,
undervisningsministeren eller hvis institutionen
begrænse ikke følger regler
institutionsudbud af og fastsat i henhold til §
optagelse til 10 og påbud givet i
uddannelser. henhold til § 11 i lov om
Danmarks
Evalueringsinstitut, kan
ministeren begrænse
institutionens udbud af
og optagelse til
uddannelser.«.
§ 15
I lov om gymnasiet
m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 613
af 18. august 1998,
foretages følgende
ændringer:
§ 4. 1.
Undervisningsministeren I § 4, stk. 2, indsættes
fastsætter nærmere regler efter »fortrolige«: »,
om studentereksamen, jf. dog stk. 4«.
herunder om fordringer og
eksamensopgivelser,
prøver, censur,
karakterer og vidnesbyrd.
Stk. 2.
Oplysninger om
karaktergennemsnit for
fag, hold eller samtlige
eksaminer på en skole
eller grupper af skoler,
bortset fra
landsgennemsnit, er
fortrolige.
Stk. 3.
Oplysninger som nævnt i
stk. 2 er ikke undergivet
aktindsigt efter lov om
offentlighed i
forvaltningen.
2.
I § 4 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Uanset bestemmelserne i
stk. 2 kan Danmarks
Evalueringsinstitut
forlange disse
oplysninger udleveret til
brug for evalueringer.«.
§ 16
I lov om kursus til
højere
forberedelseseksamen og
om studieforberedende
enkeltfagsundervisning
for voksne m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 614
af 18. august 1998,
foretages følgende
ændringer:
1.
I § 7, stk. 2, indsættes
efter »fortrolige«: »,
jf. dog stk. 4.«.
§ 7.
Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler
om eksamen, herunder om
fordringer og
eksamensopgivelser,
prøver, censur og
karakter samt om
udstedelse af
eksamensbevis.
Stk. 2.
Oplysninger om
karaktergennemsnit for
fag, hold eller samtlige
eksaminer på et kursus,
der tilbyder undervisning
i henhold til denne lov,
eller grupper af sådanne
kurser, bortset fra
landsgennemsnit, er
fortrolige.
Stk. 3.
Oplysninger som nævnt i
stk. 2 er ikke undergivet
aktindsigt efter lov om
offentlighed i
forvaltningen.
2.
I § 7 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Uanset bestemmelserne i
stk. 2 kan Danmarks
Evalueringsinstitut
forlange disse
oplysninger udleveret til
brug for evalueringer.«.
Uanset gymnasie- og hf-lovenes bestemmelse om at oplysninger om karaktergennemsnit for fag, hold eller samtlige eksaminer på
en skole er fortrolige, foreslås det, at Danmarks Evalueringsinstitut kan forlange disse oplysninger udleveret til brug for
evaluering.
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering Lovforslaget
§ 14
I lov nr. 311 af 24.
april 1996 om selvejende
§ 6. institutioner for
videregående uddannelser
Undervisningsministeren m.v. foretages følgende
fastsætter regler om ændring:
uddannelserne og om
adgang til uddannelserne.
Stk. 2.
Kræves autorisation, som
ikke meddeles af
undervisningsministeren,
fastsættes reglerne efter
forhandling med
vedkommende minister.
Stk. 3.
Undervisningsministeren
kan fastsætte regler om:
Kvalitetskontrol,
herunder
censorinstitutionen.
Ansættelse af ledere
og lærere.
Klager til
institutionen fra de
studerende, herunder om
klagefrist, i forbindelse
med eksaminer og prøver.
Stk. 4. 1.
Undervisningsministeren § 6, stk. 4, 2. pkt.,
godkender institutionens affattes således:
udbud af uddannelser, for
hvilke der er fastsat
regler, jf. stk. 1 og 3.
Hvis uddannelsernes »Hvis uddannelsernes
kvalitet og faglige kvalitet og faglige
niveau ikke svarer til niveau ikke svarer til
kravene i kravene i
uddannelsesreglerne, kan uddannelsesreglerne,
undervisningsministeren eller hvis institutionen
begrænse ikke følger regler
institutionsudbud af og fastsat i henhold til §
optagelse til 10 og påbud givet i
uddannelser. henhold til § 11 i lov om
Danmarks
Evalueringsinstitut, kan
ministeren begrænse
institutionens udbud af
og optagelse til
uddannelser.«.
§ 15
I lov om gymnasiet
m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 613
af 18. august 1998,
foretages følgende
ændringer:
§ 4. 1.
Undervisningsministeren I § 4, stk. 2, indsættes
fastsætter nærmere regler efter »fortrolige«: »,
om studentereksamen, jf. dog stk. 4«.
herunder om fordringer og
eksamensopgivelser,
prøver, censur,
karakterer og vidnesbyrd.
Stk. 2.
Oplysninger om
karaktergennemsnit for
fag, hold eller samtlige
eksaminer på en skole
eller grupper af skoler,
bortset fra
landsgennemsnit, er
fortrolige.
Stk. 3.
Oplysninger som nævnt i
stk. 2 er ikke undergivet
aktindsigt efter lov om
offentlighed i
forvaltningen.
2.
I § 4 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Uanset bestemmelserne i
stk. 2 kan Danmarks
Evalueringsinstitut
forlange disse
oplysninger udleveret til
brug for evalueringer.«.
§ 16
I lov om kursus til
højere
forberedelseseksamen og
om studieforberedende
enkeltfagsundervisning
for voksne m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 614
af 18. august 1998,
foretages følgende
ændringer:
1.
I § 7, stk. 2, indsættes
efter »fortrolige«: »,
jf. dog stk. 4.«.
§ 7.
Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler
om eksamen, herunder om
fordringer og
eksamensopgivelser,
prøver, censur og
karakter samt om
udstedelse af
eksamensbevis.
Stk. 2.
Oplysninger om
karaktergennemsnit for
fag, hold eller samtlige
eksaminer på et kursus,
der tilbyder undervisning
i henhold til denne lov,
eller grupper af sådanne
kurser, bortset fra
landsgennemsnit, er
fortrolige.
Stk. 3.
Oplysninger som nævnt i
stk. 2 er ikke undergivet
aktindsigt efter lov om
offentlighed i
forvaltningen.
2.
I § 7 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Uanset bestemmelserne i
stk. 2 kan Danmarks
Evalueringsinstitut
forlange disse
oplysninger udleveret til
brug for evalueringer.«.
Gældende
LBK nr 600 af 21/05/2019
Børne- og Undervisningsministeriet
Ændringer:
9
EVA-loven
Herved bekendtgøres lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 449 af 10. maj 2017, med de ændringer, der følger af § 5 i lov nr. 745 af 8. juni 2018.
Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende bilag 1, nr. 14-16, træder i kraft den 1. august 2019, jf. § 30, stk. 3, i lov nr. 745 af 8. juni 2018 om ændring af avu-loven, lov om befordringsrabat til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., lov om Danmarks Evalueringsinstitut, lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om individuel boligstøtte og forskellige andre love og om ophævelse af lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., lov om kombineret ungdomsuddannelse, lov om produktionsskoler og lov om Rådet for Ungdomsuddannelser (Ændringer som følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.).
Danmarks Evalueringsinstitut er en selvstændig statslig institution, der har til formål at medvirke til at sikre og udvikle kvaliteten af undervisning, uddannelse og læring i Danmark.
Stk. 2. Evalueringsinstituttet rådgiver og samarbejder med undervisningsministeren og andre offentlige myndigheder og uddannelsesinstitutioner m.v. i spørgsmål om evaluering og kvalitetsudvikling af uddannelser m.v.
Stk. 3. Evalueringsinstituttet har til opgave at samle national og international erfaring med evaluering og kvalitetsudvikling samt løbende at udvikle og forny metoder til evaluering og kvalitetsudvikling.
Evalueringsinstituttet gennemfører af egen drift, jf. § 4, systematiske evalueringer af læring og uddannelser og undervisning ved offentlige og private institutioner, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, jf. dog stk. 2. For private institutioner gælder dette dog kun, i det omfang de modtager offentlige tilskud. Evalueringsinstituttet kan gennemføre andre former for evalueringer, herunder evalueringer af en institutions samlede virksomhed eller dele heraf. Instituttet fastsætter emner og metoder for de enkelte evalueringer.
Stk. 2. Evalueringer af undervisning på grundskoleniveau på friskoler og private grundskoler, efterskoler og frie fagskoler gennemføres efter aftale med skolen.
Stk. 3. Evalueringer af uddannelser og undervisning, der er omfattet af de love, som er nævnt i bilag 1 til loven, som foregår ved uddannelsesinstitutioner, der ikke hører under undervisningsministerens område, og som går videre end evalueringer af uddannelser og undervisning, gennemføres efter aftale med vedkommende minister eller anden myndighed.
Stk. 4. Evalueringsområdet kan i øvrigt af undervisningsministeren efter aftale med vedkommende minister udvides til at omfatte uddannelses- og institutionsevalueringer på andre ministeriers område.
Evalueringsinstituttet kan endvidere gennemføre evalueringer efter anmodning. Evalueringer kan rekvireres af Undervisningsministeriet, andre ministerier, overordnede uddannelsesråd, regionsråd, kommunalbestyrelser, offentlige uddannelsesinstitutioner, godkendte eller tilskudsberettigede uddannelsesinstitutioner og uddannelsesinstitutioner, der udbyder private uddannelser.
Stk. 2. Evalueringer efter stk. 1 gennemføres som indtægtsdækket virksomhed.
Evalueringsinstituttets samlede forslag til det kommende års evalueringsområder sendes til undervisningsministeren og børne- og socialministeren til godkendelse for hver sit område.
Stk. 2. Instituttet sender inden den 1. oktober instituttets budget, herunder rammer for den indtægtsdækkede virksomhed, til undervisningsministerens godkendelse.
Danmarks Evalueringsinstitut ledes af en bestyrelse, der er ansvarlig over for undervisningsministeren.
Stk. 2. Bestyrelsen består af en formand, der udpeges af undervisningsministeren, og et antal medlemmer, der beskikkes af undervisningsministeren på følgende måde:
1 medlem, der beskikkes efter indstilling af og blandt formandskabet for Rådet for Børns Læring.
1 medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
1 medlem med viden og erfaring inden for ungdomsuddannelserne, der beskikkes efter fælles indstilling af Danske Gymnasier, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier – Lederne, Danske HF & VUC og VUC Bestyrelsesforeningen.
2 medlemmer med viden og erfaring inden for erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelserne, der beskikkes efter indstilling fra Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser.
1 medlem med viden og erfaring inden for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, der beskikkes efter indstilling af Rådet for Voksen- og Efteruddannelse.
1 medlem med viden og erfaring inden for de kunstneriske uddannelser m.v., der beskikkes efter indstilling fra kulturministeren.
1 medlem med viden og erfaring inden for dagtilbudsområdet, der beskikkes efter indstilling fra børne- og socialministeren.
1 medlem med viden og erfaring inden for universitetsuddannelserne, der beskikkes efter indstilling af uddannelses- og forskningsministeren.
Stk. 3. Bestyrelsen kan endvidere supplere sig med yderligere et medlem med særlig evalueringsfaglig ekspertise.
Stk. 4. Bestyrelsen beskikkes for en 3-årig periode. Der kan ske genbeskikkelse.
Stk. 5. Undervisningsministeren fastsætter instituttets vedtægt, herunder regler, der sikrer, at den evaluerede institution får mulighed for at udtale sig, inden rapporten offentliggøres. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af evalueringsinstituttet og fastlægger instituttets virksomhed.
Stk. 2. Bestyrelsen udarbejder efter indstilling fra lederen og efter forudgående dialog med de berørte ministerier, jf. § 4, stk. 1, årsprogrammet for instituttet, herunder forslag til rammer for den indtægtsdækkede virksomhed.
Stk. 3. Instituttets leder ansættes og afskediges af bestyrelsen. Lederen ansætter og afskediger instituttets øvrige personale.
Stk. 4. Bestyrelsen nedsætter et repræsentantskab fælles for instituttets virksomhedsområde. Repræsentantskabet har til opgave en gang om året at udtale sig om evalueringsinstituttets årsrapport og om årsprogrammer samt om bestyrelsens indstilling om prioritering af indsatsområder til de berørte ministre, jf. § 4, stk. 1. Bestyrelsen, der mindst en gang om året afholder et møde med repræsentantskabet, skal dels forholde sig til repræsentantskabets udtalelser i henhold til 2. pkt. og har dels pligt til at videreformidle repræsentantskabets udtalelser.
Stk. 5. Repræsentantskabet sammensættes således, at uddannelses- og institutionsområder m.v., der er omfattet af instituttets virksomhed, er repræsenteret sammen med repræsentanter for elever og studerende, faglige foreninger og arbejdsmarkedets parter.
Stk. 6. Repræsentantskabet nedsættes for en 3-årig periode, der følger bestyrelsens beskikkelsesperiode. Repræsentanter for studenter- og elevsammenslutninger udpeges dog kun for 2 år.
Stk. 7. Nærmere regler om repræsentantskabet og dets virksomhed fastsættes i evalueringsinstituttets vedtægt.
Stk. 8. Bestyrelsen kan efter indstilling fra lederen nedsætte en evalueringsgruppe for hver evaluering. Evalueringsgruppen består af personer med særlig sagkyndig ekspertise på det område, der skal evalueres. Medlemmer af bestyrelsen eller ansatte ved instituttet kan ikke indgå i evalueringsgruppen. Bestyrelsen sikrer, at medlemmerne af evalueringsgruppen ikke er inhabile.
Evalueringsgruppen, jf. § 6, stk. 8, har ansvaret for evalueringen og den evalueringsrapport, der skal afslutte evalueringen. Rapporten afgives til bestyrelsen. Evalueringsrapporter vedrørende evalueringer under Undervisningsministeriets område afleveres af bestyrelsen til undervisningsministeren senest 14 dage før offentliggørelsen. Andre evalueringsrapporter afleveres til vedkommende minister m.v., jf. § 2, stk. 3 og 4, eller vedkommende rekvirent, jf. § 3, senest 14 dage før offentliggørelsen.
Stk. 2. Evalueringsinstituttet offentliggør alle evalueringsrapporter og orienterer offentligheden om sin aktivitet. Instituttet afgiver ved årets afslutning en beretning om årets aktivitet.
Stk. 3. En begæring om aktindsigt i dokumenter, der er udarbejdet som led i en evaluering efter denne lov, kan først behandles, når den endelige rapport er offentliggjort.
Evalueringsinstituttet kan i forbindelse med evaluering, der gennemføres efter § 2, af vedkommende evaluerede uddannelsesinstitution forlange alle oplysninger, der skønnes af betydning for evalueringen. Oplysninger kan indhentes i elektronisk form.
Kapitel 2
Evaluering, herunder kvalitetsudvikling, opfølgning m.v.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om evaluering og om opfølgning på evaluering, som er gennemført efter § 2, stk. 1.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan endvidere bl.a. på baggrund af en evaluering fastsætte regler om kvalitetsudvikling, herunder lærerkvalifikationer m.v.
Vedkommende minister eller anden myndighed kan på baggrund af en afsluttet evaluering efter § 2 give uddannelsesinstitutionen, den ansvarlige myndighed og den praktikansvarlige myndighed påbud om opfølgning på evalueringsrapporten.
Stk. 2. Påbud i henhold til stk. 1 kan ikke gives uddannelsesinstitutioner under universitetsloven.
Hvis en uddannelsesinstitution, der modtager statstilskud, ikke udleverer oplysninger efter § 9 eller ikke efterkommer påbud efter § 11, kan vedkommende minister tilbageholde tilskud, eller lade tilskud bortfalde helt eller delvist.
Evalueringsinstituttet gennemfører efter undervisningsministerens beslutning de akkrediteringsvurderinger og udarbejder de akkrediteringsrapporter, som er nødvendige til brug for Akkrediteringsrådets akkrediteringer efter kapitel 4 i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og kapitel 3 a i lov om videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne. Evalueringsinstituttet kan endvidere som indtægtsdækket virksomhed gennemføre akkrediteringsvurderinger og udarbejde akkrediteringsrapporter til brug for Akkrediteringsrådets akkrediteringer af udbud af danske uddannelser i udlandet, jf. kapitel 4 a i lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser og kapitel 3 b i lov om videregående uddannelser (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om akkrediteringsvurderinger og akkrediteringsrapporter efter stk. 1.
Stk. 3. Evalueringsinstituttet gennemfører akkrediteringsvurderinger og udarbejder akkrediteringsrapporter om uddannelser på kulturministerens område efter kulturministerens beslutning. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 4. Evalueringsinstituttet kan endvidere efter anmodning gennemføre akkrediteringsvurderinger og udarbejde akkrediteringsrapporter som indtægtsdækket virksomhed.
Evalueringsinstituttets afgørelser efter denne lov eller efter regler fastsat i medfør af loven kan, for så vidt angår klager over retlige spørgsmål, påklages til undervisningsministeren, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om adgangen til at klage og kan herunder bestemme, at afgørelser ikke skal kunne indbringes for ministeren.
Har undervisningsministeren bemyndiget en styrelse under Undervisningsministeriet til at udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen, herunder om, at afgørelsen ikke kan indbringes for ministeren.
Lov nr. 745 af 8. juni 2018 (Ændringer som følge af lovgivning om forberedende grunduddannelse m.v.)1) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
§ 30
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende2), jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. (Udelades)
Stk. 3. § 1, § 2, nr. 1 og 2, § 3, nr. 1, § 4, § 5, nr. 4, § 6, nr. 1-3, §§ 7 og 8, § 9, nr. 1-4, §§ 10-12, § 13, nr. 1-3, § 14, nr. 2, § 15, nr. 2, §§ 16, 18 og 19, § 20, nr. 1, §§ 21-29 og stk. 8 træder i kraft den 1. august 2019
Stk. 4-20. (Udelades)
Undervisningsministeriet, den 21. maj 2019
P.M.V.
Ole Hvillom Larsen
Kontorchef
/ Kasper Elsgaard
Bilag 1
Love omfattet af § 2, stk. 1, i lov om Danmarks Evalueringsinstitut
Universitetsloven.
Lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.
Lov om professionshøjskoler for videregående uddannelser.
Lov om medie- og journalisthøjskolen.
Lov om erhvervsakademier for videregående uddannelser.
Lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Lov om erhvervsrettet videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Lov om de gymnasiale uddannelser.
Lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
Lov om erhvervsuddannelser.
Lov om forberedende grunduddannelse.
Lov om institutioner for forberedende grunduddannelse.
Lov om kommunal indsats for unge under 25 år.
Lov om ungdomsskoler.
Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i uddannelsen til hf-eksamen og i uddannelsen til almen studentereksamen (avu-loven).
Lov om specialundervisning for voksne.
Lov om efterskoler og frie fagskoler.
Lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde og daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven).
Lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Lov om folkeskolen, for så vidt angår evalueringer, der ikke alene omfatter folkeskolen.
Lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge (dagtilbudsloven).
Lov om folkehøjskoler.
Officielle noter
Lovændringen vedrører § 5, stk. 2, nr. 2 og 8 og bilag 1.
Loven er bekendtgjort i Lovtidende den 9. juni 2018.