LBK nr 321 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Erhvervsfondsloven § 70
Fondsmyndigheden kan på fondens vegne udpege yderligere en godkendt revisor, der skal deltage i revisionen sammen med den eller de øvrige revisorer frem til næste årsregnskabsmøde, jf. § 59. De øvrige bestemmelser i denne lov om revisor finder tilsvarende anvendelse på denne medrevisor.
Stk. 2. Den udpegede medrevisor registreres i Erhvervsstyrelsens it-system. Fondsmyndigheden fastsætter vederlaget til medrevisor. Omkostninger til medrevisor udredes foreløbigt af statskassen, men afholdes endeligt af fonden.
Forarbejder til Erhvervsfondsloven § 70
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, 1. pkt., at der fremover skal være mulighed for at fondsmyndigheden skal kunne udpege en medrevisor på fondens vegne. Denne løsning er foreslået af Erhvervsfondsudvalget, og modellen kendes allerede fra selskabsloven, hvor der er mulighed for at udpege en minoritetsrevisor. Medrevisoren skal være godkendt revisor og deltager i revisionen på lige fod med den eller de øvrige udpegede revisorer.
Medrevisoren har samme ansvar, rettigheder, opgaver og forpligtelser som den eller de bestyrelsesvalgte revisorer, eller den eller de i henhold til vedtægten udpegede revisorer.
Den foreslåede bestemmelse medfører bl.a., at medrevisor har samme mulighed som revisor for at indhente oplysninger eller foretage undersøgelser. Både revisor og medrevisor skal have de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af fonden og, hvis fonden er moderfond, dens koncern, jf. den foreslåede § 58, stk. 1. Endvidere skal ledelsen give både revisor og medrevisor adgang til at foretage de undersøgelser, som den pågældende finder nødvendige for at udføre sit hverv, jf. den foreslåede § 58, stk. 2.
Den foreslåede § 71 vil endvidere medføre mulighed for, at revisor og medrevisor kan kræve de oplysninger, som må anses af betydning for bedømmelsen af fonden og hvis fonden er moderfond, dens koncern. Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede § 71.
Der findes i selskabslovens § 144 en tilsvarende mulighed for, under særlige omstændigheder, at udpege en minoritetsrevisor i et kapitalselskab.
Som påpeget i Erhvervsfondsudvalgets rapport er formålet med at indføre en bestemmelse om medrevisor i lov om erhvervsdrivende fonde, at styrke revisors rolle i fondene, men også forbedre fondsmyndighedens mulighed for at føre tilsyn gennem rapportering fra revisor, som er offentlighedens tillidsrepræsentant. Det er dog vigtigt, at en medrevisor ikke vil have særlige pligter i relation til fonden. Der gælder derfor ikke særlige rapporteringskrav for en medrevisor, og det vil som følge heraf være den sædvanlige rapportering i revisionspåtegning eller revisionsprotokollen og via meddelelser til fondsmyndigheden.
Udpegning af medrevisor forventes at ske sjældent. Bestemmelsen vil dog kunne bringes i anvendelse i det tilfælde, hvor fondsmyndigheden af egen drift, eller på baggrund af henvendelser fra bestyrelsen eller andre, får kendskab til eventuelle kritisable forhold i fonden, som der bør følges nærmere.
Forslaget om medrevisor skal endvidere ses som et mildere instrument for fondsmyndigheden end iværksættelse af granskning af nærmere angivne forhold, jf. den foreslåede § 25. Granskningsinstituttet retter sig mod mere konkrete angivne forhold og er typisk mere omkostningsfuldt end brug af medrevisor. Muligheden for fondsmyndigheden til at udpege en medrevisor er dog betydeligt mindre indgribende og byrdefuldt for en fond end gennemførelse af en granskning.
Den udpegede medrevisor vil fungere fra udpegningen og frem til og med det næste årsregnskabsmøde.
De øvrige bestemmelser i denne lov om revisor finder tilsvarende anvendelse på medrevisor, jf. det foreslåede stk. 1, 2. pkt. De øvrige bestemmelser i loven finder således også anvendelse på samme måde som for en bestyrelsesudpeget, eller i henhold til vedtægten udpeget, revisor. Dette kan medføre, at medrevisor eksempelvis kan være erstatningspligtig for skade, som den pågældende har ansvar eller evt. medansvar for, er tilføjet fonden.
Da det er fondsmyndigheden, der udpeger en eventuel medrevisor, skal den pågældende ikke anmeldes af bestyrelsen. Medrevisor registreres i Erhvervsstyrelsens it-system på baggrund af udpegningen af fondsmyndigheden, jf. det foreslåede stk. 2, 1. pkt. Hvis Civilstyrelsen er fondsmyndighed skal de underrette Erhvervsstyrelsen som registreringsmyndighed.
Der kan kun udpeges én medrevisor, og udpegningen kan ske, uanset om vedtægten eventuelt har bestemt, at der kun skal udpeges én revisor, og denne revisor allerede er udpeget.
Da fondsmyndigheden udpeger medrevisor, er det foreslået i stk. 2, 2. pkt., at fondsmyndigheden fastsætter medrevisorens vederlag. Vederlaget må ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang. Det må forventes, at fondsmyndigheden ved denne afgørelse vil skele til det vederlag, som revisoren, som er udpeget af bestyrelsen, tildeles.
I henhold til det foreslåede stk. 2, 3. pkt., udredes omkostningerne til medrevisor foreløbigt af statskassen, men dækkes endeligt af fonden. Et tilsvarende princip gælder ved udpegning af en granskningsmand. Bestemmelsen har til formål at sikre, at medrevisor ikke påtager sig en økonomisk risiko ved, at fondsmyndigheden udpeger den pågældende som medrevisor.