LBK nr 321 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Erhvervsfondsloven § 69
En erhvervsdrivende fonds årsregnskab skal revideres af en eller flere godkendte revisorer udpeget af bestyrelsen eller i henhold til vedtægten. Revisor udpeges af bestyrelsen for 1 år ad gangen på årsregnskabsmødet, jf. § 59, medmindre vedtægten bestemmer andet. Hvis revisor udpeges i henhold til vedtægten, må en sådan udpegningsret alene gælde op til 7 år fra fondens stiftelse.
Stk. 2. Er der ingen revisor i fonden, udpeger fondsmyndigheden en revisor.
Forarbejder til Erhvervsfondsloven § 69
RetsinformationBestemmelsen viderefører den gældende § 29, stk. 1 og 2 i lov om erhvervsdrivende fonde om revision. Der foreslås dog i lyset af Erhvervsfondsudvalgets rapport nogle ændringer vedrørende udpegning af revisor, således at denne fremover skal vælges af bestyrelsen for et år ad gangen, medmindre vedtægten – i en begrænset periode – fastsætter bestemmelser herom.
Reglerne om regnskabsaflæggelse og revision af erhvervsdrivende fondes årsregnskaber svarer som udgangspunkt til reglerne for kapitalselskaber, jf. årsregnskabslovens § 3.
Det foreslåede stk. 1, 1. pkt., fastslår, at årsregnskabet skal undergives revision af en eller flere revisorer, som er godkendt efter reglerne herom i revisorloven. Revisor udpeges af bestyrelsen eller eventuelt i henhold til vedtægten.
I forhold til den gældende bestemmelse i lov om erhvervsdrivende fonde § 29, stk. 1, er det præciseret, at det er årsregnskabet, som skal revideres. Dette stemmer overens med årsregnskabslovens regler, hvorefter der i erhvervsdrivende fonde skal aflægges en årsrapport, som består af flere dele, herunder bl.a. et årsregnskab og en ledelsesberetning. Da det alene er årsregnskabet, som skal revideres, er dette præciseret i den foreslåede bestemmelse.
Det falder uden for revisors opgaver at vurdere hensigtsmæssigheden af ledelsens forretningsmæssige dispositioner (forvaltningsrevision). Revisor skal dog påse, at bestyrelsens dispositioner ikke overtræder vedtægten eller lovgivningen, og revisor har i denne forbindelse pligt til straks at meddele fondsmyndigheden om ikke-uvæsentlige overtrædelser, jf. den foreslåede § 74, stk. 2.
Erhvervsfondsudvalget har vurderet, hvorvidt der skulle indføres bestemmelser om forvaltningsrevision i erhvervsdrivende fonde, hvilket udvalget dog ikke fandt hensigtsmæssigt. Der er i overensstemmelse med udvalgets overvejelser ikke foreslået regler om forvaltningsrevision.
Kravene til de revisorer, som kan revidere årsregnskaber, fremgår af revisorloven. Revisorloven gennemførte Europa-Parlamentets og Rådets 8. direktiv om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber (direktiv 2006/43/EF af 17. maj 2006). Formålet med direktivet er at styrke kvaliteten af den lovpligtige revision samt forebygge regnskabsskandaler og derved medvirke til at genskabe tilliden til års- og koncernregnskaber.
Årsregnskabet skal revideres af en eller flere revisorer, som skal være godkendte revisorer. En godkendt revisor er enten en statsautoriseret eller registreret revisor. Dette har hidtil været gældende i henhold til årsregnskabsloven, men for at skabe klarhed foreslås det, at det fremover fremgår tydeligt af bestemmelsen om udpegning af revisor.
Som revisor for fonden kan vælges en revisionsvirksomhed eller en til revisionsvirksomheden tilknyttet revisor, hvilket skal fremgå af beslutningen om udpegning af revisor og af registreringen eller anmeldelsen til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system. Denne model svarer til gældende praksis, som også gælder for kapitalselskaber.
Revisor skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. den foreslåede § 13, og efterfølgende ændringer skal registreres eller anmeldes til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system, jf. den foreslåede § 12, stk. 1.
Udpeges der revisorsuppleanter, skal disse ligeledes registreres i eller anmeldelse til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system. Udpegning af revisorsuppleanter kan ske, uden at det er fastsat i vedtægten. En revisorsuppleant skal også være godkendt revisor.
Formålet med udpegning af en revisorsuppleant er, at den pågældende skal overtage den valgte revisors hverv, hvis denne er varigt forhindret i at fuldføre sit hverv. Dette kan for eksempel komme på tale på grund af langvarig sygdom eller dødsfald. Der er ikke krav om en ny bestyrelsesbeslutning, når suppleanten indtræder i den valgte revisors sted. Revisorændringen skal dog fortsat registreres eller anmeldes til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system.
Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke regler om, at revisor skal godkendes af fondsmyndigheden, forinden denne tiltræder, da det offentliges interesser tilgodeses gennem kravet om, at fonden skal have mindst en revisor, som skal være godkendt revisor.
Revisors opgaver, rettigheder og ansvar er ens uanset måden, hvorpå revisoren er udpeget. Der er således ingen forskel for revisor i forhold til, om denne er udpeget af bestyrelsen eller i henhold til vedtægten.
Det foreslås i stk. 1, 3. pkt., som en konsekvens af Erhvervsfondsudvalgets arbejde, at revisor udpeges for et år ad gangen på årsregnskabsmødet. Denne ændring foreslås i forlængelse af den foreslåede § 59, som medfører krav om afholdelse af et årligt årsregnskabsmøde. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Årsregnskabsmødet, hvor bestyrelsen skal godkende årsrapporten, skal afholdes årligt i forbindelse med aflæggelsen af årsrapporten. Det vurderes som hensigtsmæssigt, at bestyrelsen på det møde aktivt tager stilling til udpegning af revisor på samme måde som ved en generalforsamling i et kapitalselskab. I ekstraordinære tilfælde kan det vise sig nødvendigt for bestyrelsen også at foretage udpegning af revisor på et andet møde end det årlige årsregnskabsmøde. Dette vil bl.a. være tilfældet, hvis revisor dør, eller hvis revisor deponerer sin beskikkelse.
Hvis revisor er udpeget i henhold til vedtægten, skal bestyrelsen ikke udpege revisor på årsregnskabsmødet.
Det er fortsat ikke et krav, at vedtægten skal indeholde bestemmelser om revision. Der skal dog udpeges og registreres en revisor. Pligten til registrering eller anmeldelse til registrering påhviler som hidtil bestyrelsen.
Det skal fortsat fremgå af beslutningen om udpegning af en revisor og af registrering eller anmeldelsen til Erhvervsstyrelsen, om det er en revisionsvirksomhed eller en til virksomheden tilknyttet revisor, der er udpeget som revisor.
I henhold til det foreslåede stk. 1, 3. pkt., er der fortsat mulighed for, at en eller flere revisorer kan udpeges i henhold til vedtægten. Det foreslås imidlertid, som en konsekvens af Erhvervsfondsudvalgets rapport, at en sådan udpegningsret i henhold til vedtægten skal være tidsmæssigt begrænset til at gælde i maksimalt syv år fra fondens stiftelse.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det som udgangspunkt bør være bestyrelsen, som vælger revisor, således som Erhvervsfondsudvalget også foreslog. Bestyrelsen har således det overordnede ansvar for fonden, ligesom det i sidste ende er bestyrelsens ansvar og pligt at administrere og forvalte fondens midler i henhold til vedtægten og fondens interesser.
Stifter bør derfor ikke som udgangspunkt, via vedtægten, kunne udpege revisor for eftertiden, herunder overlade kompetencen til andre, da bestyrelsen i disse tilfælde ikke har indflydelse på, hvem der vælges som revisor. Det er uhensigtsmæssigt, at en fysisk eller juridisk person uden kontakt til revisor og indsigt i revisors arbejde, herunder revisionsprotokollater m.v., skal kunne vælge revisor for eftertiden. Den pågældende person er ikke i stand til at vurdere de afgørende og væsentlige forhold i relation til revisors virke og dermed, hvorvidt revisor udfører et godt stykke arbejde, eller hvorvidt revisor bør skiftes ud.
Det kan dog på den anden side være fornuftigt, at stifter i en periode efter fondens stiftelse får indflydelse på udpegning af revisor. Dette er en del af stifterviljen, som kommer til udtryk i vedtægten. Det kan eksempelvis være, fordi en bestemt familiegren eller organisation med særligt kendskab til fonden skal kunne udpege, eller stifter af særlige årsager selv ønsker at kunne udpege revisor.
Da revisor, som følge af de lovfæstede fortrolighedsbestemmelser for revisorer (tavshedspligt), ikke må og kan melde tilbage til den, som har udpeget revisor, ligesom den pågældende ikke har berøring til revisor i dennes daglige virke som revisor i fonden, er det fundet hensigtsmæssigt, at en vedtægtsbestemmelse om udpegning af en eller flere revisorer, skal indeholde en tidsbegrænsning i forhold til hvor længe, stifter eller andre kan være tillagt ret til at udpege revisor.
Vælges der ved stiftelsen en anden løsning end udgangspunktet om, at bestyrelsen udpeger revisor, skal der i vedtægten fastsættes en øvre grænse for, hvor længe denne udpegningsret skal gælde. Erhvervsfondsudvalget foreslog, at grænsen for den tidsmæssige udstrækning af en sådan vedtægtsbestemmelse maksimalt kan være syv år, hvilket svarer til den nuværende rotationsperiode i revisorloven. Den foreslåede bestemmelse indeholder, i overensstemmelse med Erhvervsfondsudvalgets anbefaling, en maksimumperiode på syv år. Herefter skal fondens revisor udpeges af bestyrelsen.
Der er ikke noget til hinder for, at bestyrelsen vælger den samme revisor, som hidtil har været udpeget af tredjemand, herunder eksempelvis stifter.
Hvis bestyrelsen i den syv årige periode finder, at den i henhold til vedtægten, udpegede revisor ikke opfylder sin rolle og sine opgaver i forhold til fonden, eller hvis bestyrelsen af andre grunde ønsker, at revisor skal afsættes, må bestyrelsen henvende sig til fondsmyndigheden herom. Fondsmyndigheden vil i så fald konkret kunne afsætte revisor, hvis betingelserne herfor er opfyldt, hvilket vil sige, hvis revisor ikke længere opfylder betingelserne for at være godkendt revisor, eller hvis revisor i øvrigt har vist sig uegnet. Et ønske om at få den samme revisor i hele koncernen er ikke nok til at begrunde en afsættelse af fondens revisor. Tilsvarende gælder i henhold til gældende ret.
I den foreslåede § 133, stk. 13, er der som foreslået af Erhvervsfondsudvalget fastsat en overgangsperiode til valg af revisor og eventuel tilpasning af de eksisterende vedtægter, der indeholder bestemmelse om valg af revisor.
Undlader bestyrelsen at udpege en ny revisor i overensstemmelse med loven og vedtægten, efter at den hidtidige revisor er fratrådt eller efter en indtruffen vakance, og er der ingen suppleant, udpeger fondsmyndigheden efter stk. 2 en ny revisor. Den pågældende revisor fungerer ikke blot midlertidigt, indtil bestyrelsen udpeger en revisor, men fungerer som revisor i en eventuelt fastsat udpegningsperiode henholdsvis i den resterende del af denne. Muligheden for at udpege en revisor er en ret, som fondsmyndigheden har.
Det er endvidere i overensstemmelse med Erhvervsfondsudvalgets rapport, foreslået, at den gældende særregel i lov om erhvervsdrivende fonde § 39 om statslig eller kommunal revision ophæves.
Bestemmelsen er en undtagelsesbestemmelse, som medfører, at erhvervsdrivende fonde underlagt statslig eller kommunal revision ikke underlægges et tilsyn af fondsmyndigheden.
Der eksisterer i dag alene et yderst begrænset antal fonde, som er registreret med statslig eller kommunal revision, og der ses derfor ikke behov for at videreføre denne undtagelsesmulighed. De eventuelt tilbageværende omfattede fonde vil eventuelt kunne undtages fra loven, jf. den foreslåede § 3, stk. 3, hvis de opfylder betingelserne herfor.
Der er i § 133, stk. 14, foreslået en overgangsbestemmelse, som medfører, at fonde, som er omfattet af § 39 om statslig eller kommunal revision, inden to år fra lovens ikrafttræden skal vælge en ny revisor, eller søge fondsmyndigheden om at blive undtaget fra loven.