LBK nr 321 af 20/03/2025
Erhvervsministeriet
Erhvervsfondsloven § 13
Medlemmer af bestyrelsen og direktionen samt revisor skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system.
Stk. 2. Hvis et revisorskifte sker inden hvervets udløb, eller hvis revisorskiftet skyldes uoverensstemmelser mellem bestyrelsen og revisor, skal registreringen eller anmeldelsen til registrering, jf. § 12, stk. 1, vedlægges en fyldestgørende forklaring fra bestyrelsen om årsagen til hvervets ophør.
Stk. 3. Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om registrering af stiftere.
Forarbejder til Erhvervsfondsloven § 13
RetsinformationDet foreslåede stk. 1 er en ny bestemmelse, men der er alene tale om en kodificering af gældende ret. Det fremgår ikke udtrykkeligt af den gældende lov om erhvervsdrivende fonde, at medlemmer af fondens ledelse og revisor skal registreres i Erhvervsstyrelsens it-system. Det fremgår derimod udtrykkeligt af den gældende lov om erhvervsdrivende fonde, at en erhvervsdrivende fond skal have en bestyrelse, og at bestyrelsen kan ansatte en eller flere direktører og at fonden skal have en revisor.
Efter den gældende bekendtgørelse nr. 675 af 26, juni 2012 om anmeldelse, registrering, gebyr samt offentliggørelse i Erhvervsstyrelsen skal der ske anmeldelse af bestyrelsen, en eventuel direktion og revisor. Bekendtgørelsen finder anvendelse på de erhvervsdrivende fonde, jf. den gældende lov om erhvervsdrivende fondes bemyndigelsesbestemmelser.
Det foreslåede stk. 1 medfører, at medlemmer af fondens ledelse og revisor skal registreres eller anmeldes til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system. Tilsvarende gælder suppleanter for disse, jf. den foreslåede bestemmelse i § 48. Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 medfører endvidere, at hvis andre udpeger yderligere en eller flere revisorer, skal disse også registreres eller anmeldes til registrering i Erhvervsstyrelsens it-system.
Bestemmelsen har ikke været drøftet af Erhvervsfondsudvalget, men følger udvalgets princip om, at relevante bestemmelser fra selskabsloven overføres til lov om erhvervsdrivende fonde.
I stk. 2 foreslås den gældende bestemmelse om, at revisorskifte i visse situationer skal forklares, videreført. Pligten til at forklare påhviler fortsat bestyrelsen. Bestemmelsen udspringer af artikel 38, stk. 2, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/43/EF af 17. maj 2006 om lovpligtig revision af årsregnskaber og konsoliderede regnskaber, om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF og om ophævelse af Rådets direktiv 84/253/EØF. Bestemmelsen er implementeret ved lov nr. 468 af 17. juni 2008 om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder (revisorloven).
Det foreslåede stk. 2 medfører, at bestyrelsen skal underrette Erhvervsstyrelsen som registreringsmyndighed, hvis revisor afsættes eller fratræder inden hvervets udløb. En tilsvarende pligt gælder for revisor, jf. den foreslåede § 72, stk. 3, hvor underretningen skal gives til fondsmyndigheden og som skal videresendes til Erhvervsstyrelsen. Der skal sammen med underretningen gives en fyldestgørende forklaring på årsagen hertil. Fratræder revisor inden hvervets udløb, påhviler det bestyrelsen at sørge for, at registrering eller anmeldelse om revisorskifte vedlægges en konkret og fyldestgørende forklaring på årsagen til hvervets ophør. Der er således fortsat krav om at indsende en begrundet og informativ redegørelse for revisors fratræden i utide.
Erhvervsstyrelsen sender en kopi af den modtagne forklaring til fondsmyndigheden.
I forhold til gældende ret er det i stk. 2 foreslået tilføjet, at anmeldelse om revisorskift fremover skal vedlægges en fyldestgørende redegørelse fra bestyrelsen om årsagen til revisors fratræden eller afsættelse, hvis dennes fratræden sker i tide, dvs. ved udløbet af revisions funktionsperiode, men hvor revisor ikke genvælges som følge af uoverensstemmelser mellem bestyrelsen og revisor. Det er bestyrelsen, som har ansvaret for at anmelde revisors fratræden og i givet fald vedlægge den krævede redegørelse.
Den foreslåede bestemmelse bevirker, at der ikke er krav om, at bestyrelsen skal give særlig meddelelse, hvis revisorskiftet ved udløbet af revisors funktionsperiode eksempelvis skyldes et udbud, hvor en anden revisor eller revisionsvirksomhed har vundet opgaven med at revidere årsregnskabet for den pågældende fond. Der er på dette punkt ikke sket ændringer i forhold til den gældende lov om erhvervsdrivende fonde.
Det nye i det foreslåede stk. 2 er således, at bestyrelsen skal underrette, hvis revisorskiftet sker på baggrund af uoverensstemmelser mellem bestyrelsen og revisor. Underretningen skal i så fald ske, uanset om revisorskiftet sker i tide eller utide. Tidligere skulle der, uanset årsagen, kun ske underretning, hvis revisorskiftet skete i utide.
Det er fortsat bestyrelsens ansvar og pligt at sikre fondens formål og interesser, herunder at vælge en revisor, som opfylder sine forpligtelser i henhold til loven og vedtægten. Hvis bestyrelsens tillid til fondens revisor er forsvundet, eller der på anden måde er opstået uoverensstemmelser eller lignende, indebærer bestyrelsens pligt til at forvalte fondens midler og sikre fondens interesser, at bestyrelsen kan eller skal afskedige revisor. Hvis afskedigelsen af revisor sker ved udløbet af revisors funktionsperiode, skal der dog fremover sammen med registreringen eller anmeldelsen vedlægges en redegørelse, hvis afskedigelsen skyldes uoverensstemmelser.
Uoverensstemmelser mellem bestyrelsen og revisor kan være alle former for uenighed, konflikt eller strid, som ikke er af bagatelagtig karakter. Det kan eksempelvis vedrøre tilrettelæggelse af revisors arbejde, manglende opfyldelse af informationsforpligtelser, personstridigheder mellem et eller flere medlemmer af bestyrelsen og revisor eller lignende forhold. Uenighed om revisors vederlag vil som udgangspunkt ikke være en uoverensstemmelse, som skal medføre meddelelsespligt for bestyrelsen.
Da både bestyrelsen og revisor har pligt til at meddele udskiftning af revisor, som skyldes uoverensstemmelser, vil der skulle indhentes redegørelse fra en eventuel part, som ikke af egen drift indsender redegørelse, eksempelvis på grund af uenighed eller forskellig opfattelse af situationen. Hvis bestyrelsen således indsender redegørelse og revisor ikke gør det, vil revisor blive anmodet om at indsende sin redegørelse.
Hvis Erhvervsstyrelsen som registreringsmyndighed eller fondsmyndigheden finder anledning til at spørge nærmere ind til den fremsendte redegørelse, kan bestyrelsen eller revisor blive anmodet om yderligere oplysninger, jf. den forestående § 17, stk. 1 og § 24, stk. 3, der viderefører den gældende § 57, stk. 3.
Der foreslås en tilsvarende ændring i bestemmelserne vedrørende revisor, jf. den foreslåede § 72, stk. 3, som ændrer den gældende § 29, stk. 4. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Det foreslås, at der i henhold til stk. 3 skal være mulighed for, at Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om registrering af stifter, hvilket viderefører den gældende bestemmelse i lov om erhvervsdrivende fonde § 56 a.
Der vil i henhold til forslaget til stk. 3 også kunne fastsættes regler om registrering af væsentlige gavegivere m.v., jf. den foreslåede § 1, stk. 3.
Reglerne vil i givet fald blive fastlagt i Erhvervsstyrelsens anmeldelsesbekendtgørelse og vil følge de øvrige bestemmelser om registrering af ledelse, revisor m.v. Det vil som udgangspunkt være registrering af navn og adresse.
Bestemmelsen strafbelægges, jf. den foreslåede § 132, stk. 1.