LOV nr 285 af 27/02/2021
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Epidemiloven § 67
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelserne i denne lov eller bestemmelse fastsat i medfør af denne lov kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre frihedsstraf.
Forarbejder til Epidemiloven § 67
RetsinformationDen gældende epidemilov er omfattet af en ophørsklausul, som indebærer, at loven automatisk ophæves den 1. marts 2021. Det fremgår således af § 2, stk. 2, i lov nr. 208 af 17. marts 2020 om ændring af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme (Udvidelse af foranstaltninger til at forebygge og inddæmme smitte samt sikring af kapacitetsmæssige ressourcer m.v.), at epidemiloven ophæves den 1. marts 2021.
Efter det foreslåede § 67, stk. 1, træder loven i kraft den 1. marts 2021.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at loven træder i kraft på det tidspunkt, hvor den gældende epidemilov bliver ophævet ved ophørsklausulen.
Efter det foreslåede § 67, stk. 2, ophæves lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020.
Det skyldes, at lovforslaget i sin helhed afløser den gældende epidemilov.
Det følger som nævnt også af den ophørsklausul, som den gældende epidemilov er omfattet af, at loven ophæves den 1. marts 2021. Af ordensmæssige grunde foreslås der imidlertid også indsat en bestemmelse herom i denne lov.
Efter det foreslåede § 67, stk. 3, 1. pkt., forbliver regler, der er fastsat i medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020, i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter fastsat i medfør af denne lov, jf. dog stk. 4.
Der er udstedt en lang række bekendtgørelser i medfør af den gældende epidemilov. Det gælder bl.a. bekendtgørelser, der er en væsentlig del af indsatsen for at bekæmpe covid-19-epidemien. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at disse bekendtgørelser forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af denne lov.
Det gælder også regler, der fremover vil være omfattet af den parlamentariske kontrol efter den foreslåede § 9. Det foreslås dog, at disse ophæves den 15. april 2020. Der henvises nærmere til det foreslåede stk. 4.
Det forudsættes, at regler, som er udstedt i medfør af den gældende epidemilov, hurtigst muligt gennemgås og i fornødent omfang ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af denne lov.
Efter det foreslåede § 67, stk. 3, 2. pkt., forbliver reglerne i kraft, selv om reglerne indeholder bestemmelser om, at de ophæves den 1. marts 2021.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at flere af de bekendtgørelser, der er udstedt i forbindelse med covid-19-epidemien, indeholder ophørsklausuler, hvorefter de ophæves den 1. marts 2021, hvor den gældende epidemilov, som de er udstedt i medfør af, ophæves. Med den foreslåede bestemmelse vil sådanne bekendtgørelser forblive i kraft, selv om de ellers stod til at blive ophævet den 1. marts 2021 ved en ophørsklausul i den pågældende bekendtgørelse.
Med den foreslåede § 9 vil det fremover være en betingelse for at udstede regler efter en række bemyndigelsesbestemmelser, at vedkommende minister først har forelagt reglerne for et udvalg, som Folketinget har nedsat, sammen med en indstilling fra Epidemikommissionen om, hvorvidt reglerne bør udstedes.
Det foreslåede § 67, stk. 3, 1. pkt., vil som nævnt indebære, at også regler, der fremover vil være omfattet af den parlamentariske kontrol efter den foreslåede § 9, forbliver i kraft. Sådanne regler bør imidlertid, hvis de ønskes opretholdt med hjemmel i denne lov, hurtigst muligt forelægges for folketingsudvalget.
Det er imidlertid en forudsætning for, at denne forelæggelse kan finde sted, at sundheds- og ældreministeren har nedsat Epidemikommissionen i medfør af den foreslåede § 7, og at Folketinget har etableret det udvalg, som reglerne skal forelægges for.
Herefter vil der – dog afhængig af udviklingen i covid-19-epidemien – skulle indhentes en indstilling fra kommissionen om et forholdsvis stort antal bekendtgørelser, der herefter vil skulle forelægges for folketingsudvalget.
Der er behov for sikre, at kommissionen og udvalget har tilstrækkelig tid til at behandle disse mange sager, så det sikres, at der ikke opstår en situation, hvor bekendtgørelser, som er en væsentlig del af bekæmpelsen af covid-19-epidemien, bortfalder, alene fordi det af tidsmæssige grunde ikke har været muligt at nå at behandle sagen i kommissionen og udvalget.
Det foreslås derfor med § 67, stk. 4, at regler, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 2, § 6, 6 a, 12 a-f og 21 a og 21 b i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1444 af 1. oktober 2020, ophæves den 15. april 2021.
Det vil indebære, at vedkommende minister vil skulle have forelagt de regler, som ønskes opretholdt med hjemmel i en bemyndigelsesbestemmelse i den nye lov, for udvalget og udstedt reglerne inden den 15. april 2021, medmindre udvalget har udtalt sig imod. Er der ikke inden 15. april 2021 udstedt nye regler i medfør af denne lov, vil reglerne udstedt i medfør af den gældende lov automatisk blive ophævet.
Det forudsættes, at vedkommende minister – selv om de pågældende regler vil være i kraft indtil den 15. april 2021 – hurtigst muligt forelægger reglerne for udvalget, så de kan blive ophævet inden dette tidspunkt, hvis udvalget udtaler sig imod reglerne.