LOV nr 285 af 27/02/2021
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Epidemiloven § 50
Efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed skal den ansvarshavende for et transportmiddel, herunder luftfartøjer, skibe, tog og busser, eller dennes befuldmægtigede udlevere oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer, i det omfang sådanne foreligger, hvis en person om bord lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom eller formodes at kunne være smittet med eller efterfølgende konstateres smittet med en sådan. Styrelsen for Patientsikkerhed kan alene i relevant omfang anmode om oplysninger efter 1. pkt., og kun når det er nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom.
Stk. 2. Sundhedsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at den ansvarshavende for et transportmiddel skal registrere bestemte oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer, hvis det er nødvendigt for at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Sundhedsministeren kan endvidere efter forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal udleveres i medfør af stk. 1, og i hvilken form.
Stk. 3. Sundhedsministeren kan efter forhandling med justitsministeren fastsætte regler om, at politiet bistår Styrelsen for Patientsikkerhed med at fremskaffe oplysninger omfattet af stk. 1 fra luftfartselskaber.
Stk. 4. Sundhedsministeren kan efter forhandling med vedkommende minister fastsætte regler om, at den ansvarshavende for et transportmiddel eller dennes befuldmægtigede skal udlevere bestemte oplysninger til Styrelsen for Patientsikkerhed straks ved ankomsten til landet, når det er nødvendigt for at hindre indførelse i landet af eller udbredelse af smitte med alment farlige eller samfundskritiske sygdomme. Sundhedsministeren kan endvidere efter forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om, i hvilken form oplysninger efter 1. pkt. skal udleveres.
Forarbejder til Epidemiloven § 50
RetsinformationDet følger af den gældende bestemmelse i epidemilovens § 13, stk. 1, at den ansvarshavende for et transportmiddel, herunder luftfartøjer, skibe, tog og busser, eller dennes befuldmægtigede efter anmodning fra sundheds- og ældreministeren eller den, som optræder på ministerens vegne, skal udlevere passagerlisteoplysninger, i det omfang sådanne foreligger, hvis en person om bord er smittet eller må formodes at kunne være smittet med smitsomme og andre overførbare sygdomme omfattet af § 2.
Efter epidemilovens § 13, stk. 3, kan sundheds- og ældreministeren efter forhandling med vedkommende minister fastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal meddeles i medfør af stk. 1 og 2, samt om meddelelsens form.
Efter epidemilovens § 21 a kan sundheds- og ældreministeren fastsætte regler om fysiske og juridiske personers oplysningsforpligtelser for at hindre udbredelse og smitte af en bestemt sygdom omfattet af lovens § 2.
I bekendtgørelse nr. 1136 af 3. juli 2020 om indsamling af passagerlisteoplysninger og oplysninger om besætningsmedlemmer i medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, som er udmøntet i medfør af epidemilovens § 1, stk. 2, § 13, stk. 3, og § 21 a, er det bl.a. fastsat, at Rigspolitiets passagerlisteoplysningsenhed (PNR-enhed), som er oprettet ved lov nr. 1706 af 27. december 2018, bemyndiges til at udøve de beføjelser, der er fastsat i § 13, stk. 1, i lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, for så vidt angår indsamling af oplysninger fra den ansvarshavende for et luftfartøj eller dennes befuldmægtigede. Det er desuden fastsat i bekendtgørelsen, at den ansvarshavende for et luftfartøj eller dennes befuldmægtigede skal udlevere nærmere angivne oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer til Rigspolitiets PNR-enhed, samt at Rigspolitiets PNR-enhed skal videregive oplysningerne til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Det følger af § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov nr. 1706 af 27. december 2018 om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer (PNR-loven), at luftfartsselskaber efter anmodning fra Rigspolitiet og herefter løbende forud for flyvninger, der har tilknytning til Danmark skal videregive PNR-oplysninger, jf. lovens bilag 1, i elektronisk form til PNR-enheden. Af PNR-lovens § 3, stk. 1, 2. pkt. fremgår, at 1. pkt. alene gælder PNR-oplysninger, som luftfartsselskaber har indsamlet som led i deres virksomhed. I lovens bilag 1 er opregnet en række PNR-oplysninger, herunder bl.a. oplysninger om navn, fødselsdato, nationalitet, fuldstændig rejseplan, pladsnummer m.v. Det følger endvidere af bekendtgørelse nr. 1235 af 28. november 2019 om optælling og registrering af de ombordværende på passagerskibe, som sejler til og fra havne i Fællesskabets medlemsstater, at passagerskibe, der afsejler fra danske havne med henblik på at tilbagelægge en rejse på mere end 20 sømil fra afsejlingsstedet til næste anløbshavn inden skibets afsejling skal registrere følgende personoplysninger om de ombordværende, jf. bekendtgørelsens § 5, herunder 1) fornavn og efternavn, 2) køn, 3) nationalitet, 4) fødselsdato, og 5) når en passager anmoder herom, alle oplysninger, som kræves af hensyn til særlig behandling eller bistand i en nødsituation.
Det foreslås i § 50, stk. 1, 1. pkt., at den ansvarshavende for et transportmiddel, herunder luftfartøjer, skibe, tog og busser, eller dennes befuldmægtigede efter anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed skal udlevere oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer, i det omfang sådanne foreligger, hvis en person om bord lider af en alment farlig eller samfundskritisk sygdom, formodes at kunne være smittet med eller efterfølgende konstateres smittet med en sådan.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære en videreførelse af epidemilovens § 13, stk. 1, med enkelte ændringer.
Forslaget vil indebære, at ansvarshavende for et transportmiddel vil være forpligtet til at videregive relevante oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer til Styrelsen for Patientsikkerhed, når styrelsen anmoder herom. Forslaget vil således indebære, at kompetencen til at anmode om oplysningerne flyttes fra sundheds- og ældreministeren, eller den, som optræder på ministerens vegne, til Styrelsen for Patientsikkerhed, der vurderes at besidde de relevante sundhedsfaglige kompetencer til at varetage opgaven.
Forslaget vil endvidere indebære, at forpligtelsen til at afgive oplysninger udvides fra kun at omfatte passagerer til også at omfatte besætningsmedlemmer. Det bemærkes i den forbindelse, at der, som nævnt ovenfor, i medfør af bekendtgørelse nr. 1136 af 3. juli 2020 om indsamling af passagerlisteoplysninger og oplysninger om besætningsmedlemmer i medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, er fastsat regler, der forpligter ansvarshavende for luftfartselskaber til at videregive oplysninger om både passagerer og besætningsmedlemmer. Den foreslåede udvidelse af bestemmelse til også at omfatte besætningsmedlemmer vil således alene indebære, at denne forpligtelse fastsættes direkte i loven, i stedet for at være fastsat ved bekendtgørelse.
Forslaget vil desuden indebære, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan kræve oplysningerne udleveret, hvis en person om bord lider af en alment farlig sygdom eller samfundskritisk sygdom, hvis en person formodes at kunne være smittet med en sådan sygdom, men også hvis en person, der har været ombord, efterfølgende konstateres smittet med en sådan.
Det betyder, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil kunne indhente oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer i en kortere periode efter, at en rejse er afsluttet, hvis en passager efterfølgende konstateres smittet, og smitteopsporing af en medpassager er nødvendig. Hvor lang en periode efter, at rejsen er afsluttet, at Styrelsen for Patientsikkerhed vil kunne kræve oplysningerne udleveret, vil bero på en konkret vurdering af, om det er nødvendigt i forhold til smitteopsporing af den konkrete alment farlige eller samfundskritiske sygdom. I forhold til Coronavirussygdom 2019 (covid-19) vil det kunne være relevant at kræve oplysningerne udleveret i op til 14 dage efter, at en rejse er afsluttet.
Det foreslås i § 50, stk. 1, 2. pkt., at Styrelsen for Patientsikkerhed alene i relevant omfang kan indhente oplysninger efter 1. pkt., og kun når det er nødvendigt med henblik på at hindre udbredelse af eller smitte med en alment farlig eller samfundskritisk sygdom. Forslaget indebærer, at det fastslås i selve loven, at kravet om nødvendighed er en grundlæggende betingelse for at anvende reglerne.
De oplysninger vedrørende passagerer, der vil være relevante for Styrelsen for Patientsikkerhed at få udleveret, vil navnlig være navn(e), adresse og kontaktoplysninger (telefonnummer og mailadresse), fuldstændig rejseplan for en konkret passagerliste, rejsestatus for passagerer, pladsnummer og andre pladsoplysninger samt antal medrejsende og disses navne på passagerlisten.
Relevante oplysninger om besætningsmedlemmer vil navnlig være navn(e), fødselsdato, nationalitet, adresse og alle tilgængelige kontaktoplysninger, herunder telefonnummer og mailadresse, opholdssted i Danmark, samt funktion og arbejdssted på flyet.
Forslaget vil indebære, at den ansvarshavende for et transportmiddel som udgangspunkt alene er forpligtet til at videregive oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer i det omfang, de foreligger.
Styrelsen kan således ikke kræve, at transportselskaber fremskaffer oplysningerne, medmindre der foreligger en lovbestemt pligt til at være i besiddelse af de pågældende oplysninger, herunder hvis sundheds- og ældreministeren i medfør af den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 50, stk. 2, fastsætter regler om, at ansvarshavende for et transportmiddel skal registrere bestemte oplysninger om passagerer.
Det foreslås samtidig, at undladelse af at efterkomme en anmodning om at afgive oplysninger efter § 50, stk. 1, 1. pkt., straffes med bøde, jf. forslagets § 65, stk. 2.
Det foreslås i § 50, stk. 2, at sundheds- og ældreministeren efter forhandling med vedkommende minister kan fastsætte regler om, at den ansvarshavende for et transportmiddel skal registrere bestemte oplysninger om passagerer. Sundheds- og ældreministeren kan endvidere fastsætte regler om, hvilke oplysninger der skal udleveres i medfør af stk. 1, samt i hvilken form.
Det er hensigten at anvende bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om pligt for ansvarshavende luftfartselskaber til at registrere bestemte oplysninger, hvis det er nødvendigt for at kunne implementere Passenger Locator Forms. Der henvises i den forbindelse til, at der i EU-regi er igangsat et pilotprojekt vedrørende ”Passenger Locator Form (PLF) for Aviation”. Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse skal således sikre, at der er hjemmel til at fastsætte de nødvendige regler, såfremt der på et tidspunkt i EU-regi etableres en fælles EU-ordning for anvendelse af Passenger Locator Form i forhold til luftfartselskaber samt eventuelt på sigt i forhold til eksempelvis grænsekrydsende tog, busser og færger.
Det er dermed ikke for nuværende hensigten generelt at fastsætte regler om, at ansvarshavende for transportselskaber skal registrere oplysninger om passagerer og besætningsmedlemmer.
Det bemærkes i den forbindelse, at der vil foreligge enkelte oplysninger om passagerer for visse skibe, jf. bekendtgørelse nr. 1235 af 28. november 2019 om optælling og registrering af de ombordværende på passagerskibe, som er nævnt ovenfor. For øvrige skibe og for tog og busser findes der ikke regler, der fastsætter pligt til at registrere oplysninger om passagerer eller besætningsmedlemmer.
Forslaget vil endvidere indebære, at sundheds- og ældreministeren kan fastsætte regler om, at oplysningerne skal videregives digitalt i en læs- og søgbar form.
Det foreslås i § 50, stk. 3, at sundheds- og ældreministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, at politiet bistår Styrelsen for Patientsikkerhed med at fremskaffe oplysninger omfattet af stk. 1, fra luftfartselskaber.
Den foreslåede bestemmelse i § 50, stk. 3, indebærer, at sundheds- og ældreministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om, at politiet bistår Styrelsen for Patientsikkerhed med at fremskaffe oplysninger omfattet af stk. 1 til brug for smitteopsporing.
Det bemærkes i den forbindelse, at luftfartselskaber allerede vil være forpligtet til at videregive disse oplysninger til Rigspolitiets PNR-enhed, i det omfang luftfartselskabet har indsamlet oplysningerne som led i deres virksomhed, jf. PNR-loven, som er nævnt ovenfor.
Der vil i medfør af den foreslåede bestemmelse kunne fastsættes regler, der viderefører bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 1136 af 3. juli 2020 om indsamling af passagerlisteoplysninger og oplysninger om besætningsmedlemmer i medfør af lov om foranstaltninger mod smitsomme og andre overførbare sygdomme, som i dag bemyndiger Rigspolitiets passagerlisteoplysningsenhed (PNR-enhed) til at indsamle og behandle PNR-oplysninger fra den ansvarshavende for et luftfartøj eller dennes befuldmægtigede samt at genanvende allerede indsamlede PNR-oplysninger.
Det er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt hensigten at anvende bemyndigelsesbestemmelsen til at videreføre denne bekendtgørelse i sin nuværende form. Det er således hensigten, at Styrelsen for Patientsikkerhed fremover som udgangspunkt selv vil forestå indhentelsen af oplysninger om passagerer fra luftfartsselskaber i forbindelse med håndteringen af covid-19.
Det vil imidlertid kunne komme på tale at anvende bemyndigelsesbestemmelsen til ved bekendtgørelse at fastsætte regler om, at politiet bistår Styrelsen for Patientsikkerhed med at indhente og behandle PNR-oplysninger fra luftfartsselskaber samt ved at genanvende allerede indsamlede PNR-oplysninger indsamlet i medfør af PNR-lovens formål, hvis Styrelsen for Patientsikkerhed ikke selv kan få udleveret disse oplysninger fra luftfartsselskaber. Det bemærkes, at Rigspolitiets PNR-enhed i udgangspunktet har de samme muligheder som Styrelsen for Patientsikkerhed for at indhente disse oplysninger fra luftfartsselskaber. Det bemærkes dog, at Styrelsen for Patientsikkerhed ofte vil have brug for oplysningerne inden for en bestemt tidsfrist, for at oplysningerne vil kunne anvendes til smitteopsporing. Styrelsen vil derfor kunne få brug for politiets bistand i tilfælde, hvor der ellers vil gå for lang tid, før styrelsen vil kunne få oplysningerne udleveret.
For nærmere om den foreslåede bestemmelses forhold til de databeskyttelsesretlige regler henvises der til punkt 6 i lovforslagets almindelige bemærkninger.