LBK nr 1248 af 24/10/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Elforsyningsloven § 64
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om betingelser og tidsfrister for elproducenters fravalg af pristillæg og andre ydelser efter §§ 58, 58 b og 58 c Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at elproducenter skal betale nødvendige omkostninger forbundet med fravalg af de nævnte pristillæg m.v.
Forarbejder til Elforsyningsloven § 64
RetsinformationMed bestemmelsen oprettes en fond, der benævnes "VE-fonden". Fonden skal primært opkøbe VE-beviser efter bestemmelsen i § 65 og overtage vindmøller efter bestemmelsen i § 66. Men miljø- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at VE-fonden også på anden måde kan fremme VE-elektricitet, f.eks. ved at opkøbe yderligere VE-beviser eller støtte udbygningen med anlæg, der producerer VE-elektricitet. Denne bemyndigelse forudsættes anvendt, såfremt VE-fonden efter opfyldelse af forpligtelsen i § 65 ikke har anvendt et beløb svarende til det, der er indbetalt til statskassen efter § 63.
Med bestemmelsen i stk. 2 foreslås det, at staten årligt fastsætter et beløb på finansloven til dækning af de udgifter, der er forbundet med de i stk. 1 nævnte opgaver. Forslaget får ikke konsekvenser for statsbudgettet, da udgifterne til de i stk. 1 nævnte opgaver samtidigt optræder som en indtægt på finansloven. Forslaget indebærer, at VE-fonden er selvfinansierende, dog således at såvel VE-fondens udgifter og indtægter optræder på finansloven. Forpligtelsen til at opkøbe VE-beviser efter § 65 samt VE-fondens driftsudgifter hertil er således finansieret gennem det beløb, der indbetales efter § 63.
Ligeledes er VE-fonden indirekte selvfinansierende for så vidt angår forpligtelsen til at overtage vindmøller efter bestemmelsen i § 66. Det skyldes, at elektricitet fra vindmøller, som VE-fonden overtager efter § 66, afregnes til en betaling, der svarer til VE-fondens omkostninger ved overtagelsen, herunder omkostninger ved fondens administration af ordningen, jf. 59, stk. 2. VE-fonden vil have udgifter i forbindelse med overtagelse af vindmøller, indtil der opnås indtægter fra salg af elektriciteten fra disse vindmøller. Udgifterne ved § 66 vil i en kortere periode således ikke være dækket ved selvfinansiering, og i denne periode vil overtagelsesordningen derfor alene kunne fungere, såfremt der afsættes midler hertil på finansloven.
Miljø- og energiministeren kan i medfør af stk. 3 fastsætte regler, der er nødvendige for VE-fondens oprettelse og funktion, herunder om VE-fondens ledelse og om anvendelse af fondens midler.
Med bestemmelsen i stk. 4 foreslås det, at omkostninger forbundet med VE-fondens administration afholdes af fondens midler. Se herom bemærkningerne til stk. 2.
Til § 65
VE-fonden er ifølge stk. 1 forpligtet til at købe VE-beviser til minimum 10 øre pr. kWh, såfremt købsforpligtelsen i § 61 ikke er opfyldt på landsplan. Bestemmelsen vil medvirke til at sikre, at VE-beviser i overensstemmelse med reformaftalen kan omsættes til minimum 10 øre pr. kWh. VE-fondens udgifter til køb af disse VE-beviser samt administration af købsforpligtelsen finansieres af statskassen, dog således at omkostningerne indirekte dækkes via det i medfør af § 63 indbetalte beløb til statskassen. Der henvises herom til bemærkningerne til § 64.
Til § 66
Ved bestemmelsen gennemføres den i elreformaftalen indeholdte garanti om, at såfremt "ændringer i pristillægget til vindmøller resulterer i, at vindmølleejere ikke vil kunne afvikle gælden på investeringen i vindmøller, vil staten efter anmodning fra vindmølleejeren garantere, at systemansvaret kan overtage vindmølle og betalingen af restgælden på lån, der inden lovens fremsættelse er optaget til at finansiere købet af vindmøllen." Det foreslås, at det ikke er de systemansvarlige virksomheder, der overtager vindmøllen og betaler restgælden, men VE-fonden.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at følgende betingelser alle skal være opfyldt, for at garantien udløses:
a) Vindmøllen skal være privat ejet. Elværksejede vindmøller er således ikke omfattet.
b) Lånet til finansieringen af vindmøllen skal være optaget inden denne lovs fremsættelse.
c) Vindmølleejeren skal godtgøre, at det er en ændring af pristillægget, der har medført, at gælden på investeringen i vindmøllen ikke kan afvikles.
d) Vindmølleejeren skal inden en af miljø- og energiministeren fastsat frist anmode VE-fonden om at overtage vindmøllen og afvikle gælden på denne.
Bestemmelsen i stk. 3 indebærer, at man kan fastsætte regler om, at anmodninger om overtagelse skal være indleveret inden en bestemt frist. Herved bliver det muligt at foretage en samlet opgørelse af de udgifter, der er forbundet med VE-fondens overtagelse af vindmøller og restgæld efter stk. 1.
Med bestemmelsen i stk. 4 foreslås det, at VE-fonden efter overtagelse af en vindmølle kan nedtage, videresælge eller drive denne.
Bestemmelsen i stk. 5 indebærer, at midler, der hidrører fra overtagelse af vindmøller efter stk. 1, tilfalder statskassen. Disse midler anvendes indirekte via finansloven til finansiering af ordningen. Se endvidere bemærkningerne til § 64.
Tilslutning m.m. af miljøvenlige el- og kraftvarmeproduktionsanlæg