LBK nr 1248 af 24/10/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Elforsyningsloven § 47b
Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter regler om de kollektive elforsyningsvirksomheders varetagelse af ladestanderaktiviteter.
Forarbejder til Elforsyningsloven § 47b
RetsinformationStk. 1 fastslår hovedreglen om, at bevilling til forsyningspligtig virksomhed, systemansvarlig virksomhed, netvirksomhed og transmissionsvirksomhed ikke kan gives til samme virksomhed, og at bevillingshaveren i virksomheden alene kan drive de aktiviteter, som ligger inden for bevillingen. I medfør af stk. 2 kan der dog under visse betingelser gives bevilling til netvirksomhed og transmissionsvirksomhed til samme virksomhed eller bevilling til transmissionsvirksomhed og systemansvarlig virksomhed til samme virksomhed.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 indebærer, at de eksisterende selskaber, som i dag udøver flere bevillingspligtige aktiviteter, som betingelse for at opnå bevilling til en bevillingspligtig aktivitet som hovedregel vil skulle foretage en selskabsmæssig udskillelse af virksomhedens øvrige aktiviteter. Gennemførelsen af den nødvendige selskabsmæssige udskillelse vil skulle ske i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i dette kapitel samt overgangsreglen i § 97. Elkraft og Eltra ejer og driver i dag væsentlige dele af transmissionsnettet og er samtidigt systemansvarlig virksomhed. Efter stk. 2 vil der fortsat være mulighed for at give disse virksomheder bevilling til både transmissionsvirksomhed og systemansvarlig virksomhed forudsat, at virksomhederne i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Andre dele af transmissionsnettet ejes i dag af distributionsselskaber og i stk. 2 åbnes mulighed for, at hovedregelen om selskabsmæssig adskillelse mellem de bevillingspligtige aktiviteter kan fraviges, hvis eksempelvis drift af transmissionsnet kun udgør en mindre del af virksomhedens aktivitetsområde.
I stk. 3 fastslås, at der i en virksomhed, som får bevilling til at drive to bevillingspligtige aktiviteter, skal være regnskabsmæssig adskillelse mellem aktiviteterne. Regnskabsmæssig adskillelse er nødvendig bl.a. af hensyn til prisreguleringen af selskabet. Regnskabsmæssig adskillelse er også foreskrevet i eldirektivets artikel 14, jf. i øvrigt bemærkningerne til § 85.
Stk. 4 fastslår, at hvis en kollektiv elforsyningsvirksomhed, dog ikke kommuner jf. stk. 5, ønsker at drive andre aktiviteter end dem, der ligger indenfor bevillingen, skal dette ske i selvstændige selskaber med begrænset ansvar. Bestemmelsen omfatter såvel anden kollektiv elforsyningsvirksomhed, elproduktion som elhandel, samt eventuelle andre sideordnede aktiviteter, herunder aktiviteter, der ikke har tilknytning til elsektoren.
Til § 48
Etablering og drift af affaldsforbrændingsanlæg skal også efter denne lovs ikrafttræden ske i virksomheder med en hvile i sig selv økonomi, jf. også bemærkningerne til § 75, stk. 3. For de anlæg, som ved lovens ikrafttræden, ejes af virksomheder, som har anden elproduktion, vil bestemmelsen indebære, at der vil skulle ske en udskillelse fra virksomhedens øvrige elproduktionsaktiviteter, som fremover som hovedregel vil blive underlagt en kommerciel prisfastsættelse.
Bestemmelsen udelukker ikke, at såkaldte kombinerede affaldsforbrændingsanlæg fortsat kan anvende andre brændselstyper sammen med forbrændingsegnet affald, såsom halm, træflis og naturgas.
Til § 49
Bestemmelsens indhold svarer til § 9 f, stk. 5, i den hidtil gældende elforsyningslov og de nævnte midler kan ikke gøres til genstand for retsforfølgning fra bevillingshaverens kreditorer.
Til kapitel 8
Generelle bestemmelser om bevillinger