LBK nr 1248 af 24/10/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Elforsyningsloven § 40
Mindst to medlemmer af en netvirksomheds bestyrelse skal enten direkte eller via et repræsentantskab vælges af elkunderne i netvirksomhedens forsyningsområde.
Forarbejder til Elforsyningsloven § 40
RetsinformationDet foreslåede indflydelseskrav i enten § 40 eller § 41 skal iagttages, for at en netvirksomhed kan opnå og opretholde sin bevilling, herunder få fornyet en bevilling. Kravene er tilstræbt udformet således, at de allerede er opfyldt i eksisterende virksomheder, som i øvrigt vil kunne opfylde betingelserne for at opnå bevilling til netvirksomhed. Skulle der mod forventning forekomme virksomheder, hvor indflydelseskravene ved lovforslagets fremsættelse ikke er opfyldt, vil der kunne dispenseres fra kravet efter bestemmelsen i § 40, stk. 4. For så vidt angår de forsyningspligtige virksomheder, vil der i tilsvarende situationer kunne dispenseres efter bestemmelsen i § 43, stk. 3.
Til § 40
Ved bestemmelsen i stk. 1 fastslås det, at det er enten direkte eller indirekte valgte forbrugerrepræsentanter, der skal udgøre flertallet af netvirksomhedens bestyrelsesmedlemmer. Det forudsættes herved, at netvirksomheder i almindelighed vil have en bestyrelse, men hvis dette ikke er tilfældet, vil bestemmelsen finde analog anvendelse på det tilsvarende organ, der forestår virksomhedens overordnede ledelse.
I en netvirksomhed, som f.eks. er et forbrugerejet andelsselskab, vil kravet om direkte forbrugerindflydelse være opfyldt, såfremt bestyrelsen i netvirksomheden vælges af andelshaverne. Såfremt bestyrelsen i stedet vælges af et repræsentantskab, der vælges af andelshaverne, finder bestemmelsen i stk. 2 anvendelse.
Forbrugerindflydelseskravet kan også opfyldes indirekte, nemlig hvor en eller flere kommuner eller amtskommuner i kraft af aktiebesiddelse eller på anden måde har ret til at vælge flertallet af netvirksomhedens bestyrelse. Dette bygger på en betragtning om, at en flerhed af forbrugere i en netvirksomheds forsyningsområde har valgt kommunalbestyrelsen og herigennem indirekte har indflydelse på udpegningen af netvirksomhedens bestyrelse. For netvirksomheder, der udøves i aktieselskabsform, følger det af aktieselskabslovens § 49, stk. 6, at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal vælges af generalforsamlingen. I så fald vil indflydelseskravet i stk. 1 f.eks. kunne opfyldes, såfremt kommuner eller amtskommuner har en bestemmende indflydelse på generalforsamlingen. De eksisterende distributionsselskaber, hvor kommuner i dag har en dominerende indflydelse i kraft af ejerskab, vil således kunne opfylde kravet, selv om netvirksomheden fremover drives i aktieselskabsform.
Stk. 2 og 3 vedrører en række særlige tilfælde, hvor forbrugerindflydelseskravet anses for opfyldt, selv om forbrugere og kommunalbestyrelser kun indirekte har indflydelse på valget af netvirkskomhedens bestyrelse.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder ikke, såfremt direktionen for et holdingselskab af sin bestyrelse får bemyndigelse til at vælge bestyrelsen i netvirksomheden.
Til § 41
Såfremt en netvirksomhed ikke opfylder indflydelseskravet i § 40, følger det af § 41, stk. 1, at der i stedet skal etableres et forbrugerrepræsentantskab.
Forbrugerrepræsentantskabet har til opgave at vælge flertallet af medlemmerne i netvirksomhedens bestyrelse. Stk. 1 sikrer således forbrugere i netvirksomhedens forsyningsområde en ret til at vælge repræsentantskabsmedlemmer, der skal vælge flertallet af netvirksomhedens bestyrelse. Herved opnås forbrugerindflydelse i netvirksomheden på en anden måde end den i § 40 anførte. Bestemmelsen vil bl.a. skulle anvendes, såfremt ændringer i ejerkredsen fører til, at indflydelseskravet i § 40 ikke længere er opfyldt, f.eks. såfremt en kommunalt ejet netvirksomhed overdrages til nye ejere.
Ifølge stk. 2 er det overladt til ministeren at fastsætte nærmere regler for, hvornår en forbruger fra en netvirksomheds forsyningsområde har ret til at deltage i valget af medlemmerne af forbrugerrepræsentantskabet eller selv kan opstille som kandidat til forbrugerrepræsentantskabsvalget. Denne bemyndigelse kan bl.a. udnyttes til at fastsætte bopælskrav, herunder bestemmelser om, at medlemmer af forbrugerrepræsentantskabet skal udtræde, såfremt de fraflytter forsyningsområdet. Endvidere kan ministeren fastsætte regler om længden af repræsentantskabsmedlemmernes mandat.
Det fremgår at aktieselskabslovens § 49, stk. 6, at flertallet af bestyrelsens medlemmer skal vælges af generalforsamlingen, med mindre bestyrelsen vælges af repræsentantskabet efter § 59, stk. 3. Da forbrugerrepræsentantskabet i § 41 ikke er valgt i overensstemmelse med bestemmelserne i aktieselskabslovens § 59, præciseres det i bestemmelsen, at aktieselskabslovens § 49, stk. 6, ikke finder anvendelse.
Efter aktieselskabslovens § 49, stk. 2, har medarbejderne ret til at vælge halvdelen af det antal bestyrelsesmedlemmer, der vælges af generalforsamlingen. I virksomheder, hvori flertallet af bestyrelsens medlemmer vælges af et forbrugerrepræsentantskab efter bestemmelserne i § 41, har medarbejderne ret til at vælge et antal medlemmer af bestyrelsen og suppleanter for disse svarende til halvdelen af det antal medlemmer, der vælges af forbrugerrepræsentantskabet og generalforsamlingen tilsammen.
Det fremgår af aktieselskabslovens § 59, stk. 1, at flertallet af repræsentantskabets medlemmer skal vælges af selskabets generalforsamling. Medlemmerne af et forbrugerrepræsentantskab efter § 41 skal dog også for aktieselskabers vedkommende fuldt ud vælges af forbrugerne i netvirksomhedens forsyningsområde, og det præciseres derfor i stk. 4, at bestemmelsen i aktieselskabslovens § 59, stk. 1, ikke finder anvendelse i relation til valg af forbrugerrepræsentantskaber.
Det bør ikke være udelukket, at et eller flere af forbrugerrepræsentantskabets medlemmer udpeges som bestyrelsesmedlem i netvirksomheden. Det bestemmes derfor i § 41, stk. 4, at aktieselskabslovens § 59, stk. 2, 2. pkt., ikke finder anvendelse, idet denne bestemmelse fastsætter, at et repræsentantskabsmedlem ikke samtidig kan varetage hvervet som bestyrelsesmedlem.
Til § 42
Ifølge § 42, stk. 1 og 2, skal netvirksomheden sørge for at etablere et forbrugerrepræsentantskab efter § 41 senest 2 måneder efter, at netvirksomheden ikke opfylder indflydelseskravet i § 40. Virksomheden skal i øvrigt indrette sine vedtægter på en sådan måde, at den kan gennemføre enten § 40 eller § 41.
Et forbrugerrepræsentantskab efter § 41 skal for bestående aktieselskabers vedkommende etableres ved ændring af aktieselskabets vedtægter. Vedtægterne skal godkendes af miljø- og energiministeren efter § 53, stk. 2, eller skal udformes i overensstemmelse med de regler, som ministeren fastsætter i medfør af § 53.
Til § 43
I medfør af § 43 gælder de i §§ 40, 41 og 42 fastsatte regler om forbrugerindflydelse også i forhold til forsyningspligtige virksomheders bestyrelse, idet dog kun 1/3 af bestyrelsesmedlemmerne skal være valgt direkte eller indirekte af forbrugerne. Indflydelseskravet vil i den sammenhæng også være opfyldt, hvis de direkte eller indirekte valgte forbrugerrepræsentanter i netvirksomheden varetager opfyldelsen af kravet om forbrugerrepræsentation i den forsyningspligtige virksomhed.
Til § 44
Vedtægterne for net- og forsyningspligtvirksomhederne skal indeholde bestemmelser, der sikrer gennemførelsen af de i §§ 40-43 indeholde krav til forbrugerindflydelse.
Efter bestemmelsen i stk. 2 kan miljø- og energiministeren fastsætte regler om, at virksomhedernes vedtægter skal udarbejdes inden for rammerne af en af ministeren fastlagt standardvedtægt. Vedtægterne skal godkendes af ministeren efter bestemmelsen i § 53, stk. 2.
En sådan standardvedtægt kan bl.a indeholde bestemmelser om, at alle forbrugere uanset forbrugets størrelse skal have samme indflydelse i virksomheden, regler om afholdelse af valg til virksomhedens øverste ledelse, regler om mindretalsbeskyttelse samt regler om de valgmetoder, som kan anvendes.
Habilitet