LBK nr 1248 af 24/10/2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Elforsyningsloven § 22a
Etablering af nye elforsyningsnet på alle spændingsniveauer på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, væsentlige ændringer i bestående net og forundersøgelser hertil kan kun ske efter forudgående tilladelse fra klima-, energi- og forsyningsministeren. Der kræves tillige tilladelse efter § 21 til transmissionsnet på over 100 kV.
Stk. 2. Tilladelsen kan betinges af vilkår, herunder krav til placering, indretning og sikkerhedsstillelse for fjernelse af anlæg samt tekniske, miljø- og sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med etablering og drift.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1 gælder ikke for interne ledningsanlæg som nævnt i § 25, stk. 1, i lov om fremme af vedvarende energi og elforsyningsnet som nævnt i § 4 a i lov om Energinet.
Forarbejder til Elforsyningsloven § 22a
RetsinformationI forslagets § 22 fastlægges de opgaver, der gælder specifikt for netvirksomheder. Bevillingshaverne skal ifølge stk. 1, nr. 1, sikre den tekniske kvalitet i distributionsnettet. Dette skal ske gennem en løbende revision og vedligeholdelse af bevillingshaverens net. Arbejdet skal i nødvendigt omfang ske i samarbejde med den systemansvarlige virksomhed for at sikre en koordinering af tekniske forhold.
Netvirksomheden skal ifølge bestemmelsens nr. 3 sikre opkrævningen af betalingen fra forbrugerne for de betalingsforpligtelser, der er fastsat ved denne lov, jf. § 9. Netvirksomheden skal tilrettelægge opkrævningen således, at forbrugerens samlede betalinger for levering af elektricitet, herunder opkrævning af energiafgifter m.v., sker mest hensigtsmæssigt.
Bevillingshaverne skal endvidere efter nr. 4 formidle og afregne elektricitet, som leveres ifølge den aftageforpligtelse, som er fastsat ved denne lov. Heri ligger, at netvirksomheden skal forestå afregningen med de prioriterede produktionsanlæg og i samarbejde med den systemansvarlige virksomhed sikre, at den prioriterede elektricitet fordeles forholdsmæssigt til forbrugerne, der er tilsluttet i forsyningsområdet samt forestå afregningen af den prioriterede elektricitet efter de fastsatte afregningsregler. Da udgifterne skal dækkes af alle elforbrugere i det sammenhængende elforsyningsystem efter § 9, skal netvirksomheden afregne udgifterne med den systemansvarlige virksomhed.
Netvirksomheden skal for at skabe større gennemsigtighed om markedsforholdene ifølge bestemmelsens nr. 5 udføre informationsaktiviteter, herunder oplyse om forbrugernes mulighed for at skifte leverandør, om de risici der kan være forbundet ved leverandørskift, om tariffer m.v. Informationsaktiviteterne kan koordineres med den systemansvarlige virksomhed.
Ifølge stk. 1, nr. 6, skal netvirksomhederne kortlægge energiforbruget, planlægge og sikre gennemførelsen af energibesparelser i forsyningsområdet. Bestemmelsen er en videreførelse af gældende principper for den hidtil gennemførte integrerede ressourceplanlægning. Netvirksomhederne skal ved kortlægningen og planlægningen vurdere de realistiske potentialer for besparelser og omkostningerne ved at gennemføre dem. Derved skabes der grundlag for, at indsatsen kan blive prioriteret, således at man får størst mulig miljøgevinst for midlerne.
Miljø- og energiministeren kan, jf. stk. 4, bestemme, at nærmere angivne forudsætninger skal lægges til grund for planlægningen. Derved kan det sikres, at der anvendes ensartede, samfundsmæssige kriterier i vurderingerne, og at aktiviteter med forholdsvis lave omkostninger - set i forhold til besparelsesmulighederne - bliver prioriterede.
Ifølge stk. 1, nr. 7, skal netvirksomhederne give energirådgivning og rådgivning om elsikkerhedsmæssige forhold til forbrugerne i forsyningsområdet. Bestemmelsen er en videreførelse af bestemmelser herom i den gældende elforsyningslov. Elforsyningsvirksomhederne udfører i dag en række elbesparelsesopgaver af ikke kommerciel art: informationskampagner og individuel rådgivning om energibesparende adfærd og indkøb og anvendelse af energieffektive apparater m.v. samt opsøgende virksomhed over for større forbrugere (institutioner, erhvervsvirksomheder etc.) for at motivere disse til at gennemføre energibesparelser. Aktiviteterne finansieres over elregningen som en del af betalingen for elforsyningens ydelser.
Ved den foreslåede bestemmelse fastholdes netvirksomhedernes rolle i forhold til disse aktiviteter. For at sikre at opgaverne løftes effektivt, kan miljø- og energiministeren efter stk. 4 fastsætte regler om, hvorledes opgaverne skal udføres herunder fastsætte mindstekrav til, hvad virksomhederne skal kunne tilbyde, eller udpege særlige indsatsområder. Samtidig skal der være plads til fleksibilitet og nye initiativer.
Indsatsen for energibesparelser skal være i overensstemmelse med planlægningen efter stk. 1, nr. 5, og resultaterne af de enkelte besparelsesinitiativer vil blive evalueret, således at netvirksomhederne og myndighederne har et samlet redskab for prioriteringen.
De aktiviteter, som således kan indregnes i forbrugerpriserne, skal være ikke-kommercielle, og hvis netvirksomhederne også udøver energibesparelsesaktiviteter af kommerciel art, skal de udskilles i selvstændige selskaber efter bestemmelserne i kap. 7. Energitilsynet skal påse, at netvirksomhederne overholder dette.
Netvirksomheden skal, jf. stk. 3, forsyne brugere af nettet med de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet, der transporteres gennem virksomhedens net. Det følger heraf, at i det omfang leverandører, forsyningspligtvirksomheder, handelsselskaber og andre brugere af nettet har brug for måling til afregning af deres leverancer, skal netvirksomheden viderebringe de nødvendige oplysninger om måling af elektricitet.
Med hjemmel i stk. 4 kan miljø- og energiministeren fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 1 3, herunder regler om fakturering og opkrævning af beløb. Ved hjælp af sådanne bestemmelser om fakturering vil det bl.a. kunne sikres, at forbrugernes betaling for de forskellige ydelser bliver gennemsigtige, og at udgifterne ved nærmere bestemte offentlige forpligtelser bliver specificerede på den enkelte forbrugers elregning.
Miljø- og energiministeren kan efter stk. 5 beslutte, at netbevillingshavere i samarbejde skal iværksætte forskning og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse. Her sigtes særligt til udviklingsaktiviteter inden for energibesparelser (adfærd, tekniske udviklingsprojekter etc.), som de nuværende distributionsselskaber allerede til en vis grad er engageret i.
Miljø- og energiministeren kan fastsætte regler eller træffe bestemmelse om udarbejdelse af planer for forsknings- og udviklingsaktiviteterne og om godkendelse af disse. Det er hensigten, at de af ministeren fastsatte regler eller bestemmelser kun skal angå ikke-kommercielle udviklingsaktiviteter på miljømæssig væsentlige områder, og at de økonomiske midler, der afsættes hertil, fastsættes i overensstemmelse med fællesskabsbestemmelserne for statsstøtte til forskning og udvikling m.v. Det er hensigten, at bevillingshaverne skal udarbejde handlingsplaner, som skal godkendes af miljø- og energiministeren inden iværksættelsen.
Direkte elforsyningsnet