Herved bekendtgøres lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 474 af 14. juni 2005 med de ændringer, der følger af § 5 i lov nr. 490 af 17. juni 2008, § 1 i lov nr. 494 af 12. maj 2010, og lov nr. 72 af 1. februar 2011.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af Den Europæiske Unions forordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, og Rådets foranstaltninger, der er vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, og som tager sigte på helt eller delvis at afbryde eller indskrænke de økonomiske forbindelser med et eller flere tredjelande.
Stk. 2. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for ansøgninger, der indgives efter forordninger vedtaget efter artikel 207 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte forordninger.
Stk. 3. Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold til Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.
Stk. 4. For varer, der henhører under ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, udøves beføjelserne efter denne lov efter aftale med den pågældende minister.
Det er forbudt uden for Den Europæiske Union at yde teknisk bistand, jf. stk. 2 og 3, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. Forbuddet i stk. 1 gælder kun teknisk bistand vedrørende produkter og teknologi, der skal kontrolleres efter Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse.
Stk. 3. Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service. Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring, overførsel af driftskendskab eller konsulentservice.
Stk. 4. Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke:
Ydelse af teknisk bistand i de nærtstående lande, som efter Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse er omfattet af EU’s fællesskabsudførselstilladelse.
Ydelse af teknisk bistand, der har form af overførsel af information, der er frit tilgængelig for offentligheden, eller som vedrører grundforskning.
Stk. 5. Økonomi- og erhvervsministeren kan ud fra sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre beskyttelsesværdige hensyn dispensere fra forbuddet i stk. 1.
Det er forbudt at transportere produkter og teknologi, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der skal fremføre sådanne våben.
Stk. 2. Forbuddet i stk. 1 omfatter med de begrænsninger, der følger af straffelovens §§ 7, 10, 10 a og 10 b, også handlinger foretaget i udlandet.
Stk. 3. Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke transporter, der gennemføres uden for Danmark, i det omfang transporten sker i overensstemmelse med internationale aftaler om ikkespredning af masseødelæggelsesvåben.
Stk. 4. Forbuddet i stk. 1 gælder ikke for danske militære myndigheder.
Denne ændring er tilføjet til loven fra: Lov om ændring af lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. (Adgang til kontrolbesøg m.v.)
Erhvervsstyrelsen kan kræve alle nødvendige oplysninger, herunder handelsdokumenter, kunderegistre, varefortegnelser m.v., til brug for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov, retsakter nævnt i § 1 eller regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 2. Erhvervsstyrelsen kan til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse få adgang til erhvervsmæssige lokaler og transportmidler til brug for styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver i henhold til denne lov, retsakter nævnt i § 1 eller regler fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 3. Fysiske og juridiske personer, der har aktiviteter omfattet af denne lov eller af retsakter nævnt i § 1, skal yde Erhvervsstyrelsen den fornødne bistand til tilsyns- og kontrolopgavernes effektive gennemførelse efter stk. 1 og 2, herunder udlevere relevante oplysninger, give adgang til erhvervsmæssige lokaler og transportmidler og bistå ved kontrolbesøg m.v.
Den, der til brug for afgørelser i henhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af betydning for sagens afgørelse, straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63. Det samme gælder den, der handler i strid med vilkår, der er fastsat i en sådan afgørelse, eller som forsøger herpå.
Stk. 2. Den, der i øvrigt undlader at give oplysninger, der er afkrævet ham i forhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, straffes med bøde. Det samme gælder den, som afgiver urigtige eller vildledende oplysninger om sådanne forhold, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63.
Stk. 3. Den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde.
Stk. 4. I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller forsøg herpå.
Stk. 5. Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
Stk. 6. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Stk. 7. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1a, stk. 1.
Stk. 8. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
Henlægger økonomi- og erhvervsministeren sine beføjelser efter loven til Erhvervs- og Byggestyrelsen, kan ministeren fastsætte regler om klageadgangen, herunder at klager ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed.
Loven træder i kraft den 1. april 1984.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 490 af 17. juni 2008 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
Loven1) træder i kraft den 1. juli 2008.
Lov nr. 494 af 12. maj 2010 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
Loven2) træder i kraft den 1. juli 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. (Udeladt).
Lov nr. 72 af 1. februar 2011 indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:
Loven3) træder i kraft den 3. februar 2011.
/ Finn Lauritzen
Lovændringen vedrører § 2, stk. 10, som på tidspunktet for ændringen var § 2, stk. 9.
Lovændringen vedrører § 1a, stk. 1, § 1b og § 2, stk. 8.
Lovændringen vedrører lovens titel, § 1, stk. 1-3, § 1a, stk. 1 samt § 2, stk. 3.
Stk. 9. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 10. Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
Stk. 11. Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
Dato: 28. december 2018
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -10,12 +10,15 @@
|
|
10 |
gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte
|
11 |
forordninger.
|
12 |
|
13 |
Stk. 3.
|
14 |
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold til
|
15 |
Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
|
16 |
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af
|
17 |
sager efter de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.
|
18 |
|
19 |
Stk. 4.
|
|
|
|
|
|
|
20 |
For varer, der henhører under ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, udøves beføjelserne efter denne lov efter aftale med
|
21 |
den pågældende minister.
|
|
|
10 |
gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af sager efter de i 1. pkt. nævnte
|
11 |
forordninger.
|
12 |
|
13 |
Stk. 3.
|
14 |
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold til
|
15 |
Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
|
16 |
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af
|
17 |
sager efter de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.
|
18 |
|
19 |
Stk. 4.
|
20 |
+
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at der ved visse ansøgninger om tilladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse skal vedlægges en underskrevet ledelseserklæring om, at ansøgningen er behandlet og godkendt på ledelsesniveau.
|
21 |
+
|
22 |
+
Stk. 5.
|
23 |
For varer, der henhører under ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, udøves beføjelserne efter denne lov efter aftale med
|
24 |
den pågældende minister.
|
Nr 1: | I § 1 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: »Stk. 4. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at der ved visse ansøgninger om tilladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse skal vedlægges en underskrevet ledelseserklæring om, at ansøgningen er behandlet og godkendt på ledelsesniveau.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. |
Det foreslås i lovens § 1 at indsætte et nyt stk. 4, hvorefter erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at visse ansøgninger om eksport af dual-use produkter skal vedlægges en erklæring, hvor virksomhedens ledelse skriver under på, at den pågældende ansøgning er behandlet på ledelsesniveau.
Konkret vil der være tale om, at Erhvervsstyrelsen udarbejder en formular, hvor et medlem af ledelsen, f.eks. virksomhedens administrerende direktør eller et direktionsmedlem, skriver under på en standardtekst om, at den konkrete eksportansøgning er behandlet og godkendt på ledelsesniveau.
Forslaget om en underskrevet ledelseserklæring foreslås alene at finde anvendelse på eksportansøgninger, der vedrører cyberovervågningsudstyr. Hermed menes produkter, teknologi og software opført i kontrollistens bilag I, der kan anvendes til elektronisk overvågning af internet- og, eller mobiltelefoni, radiosatellitovervågningsudstyr m.v. Bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte nærmere bestemmelser om, hvilke konkrete produkter opført i kontrollisten der kan henregnes som cyberovervågningsudstyr, og som dermed omfattes af kravet om en ledelseserklæring. Der vil i den forbindelse blive taget udgangspunkt i den afgrænsning, som bl.a. EU-Kommissionen lægger til grund, hvorefter cyberovervågningsudstyr aktuelt afgrænses til følgende i kontrollisten:
● Udstyr til aflytning af telekommunikation eller jammingudstyr og overvågningsudstyr hertil (kategori 5A001·f),
● IP-netbaserede kommunikationsovervågningssystemer eller udstyr og specielt konstruerede komponenter hertil (kategori 5A001·j),
● intrusion software (kategorinummer 4A005, 4D004, 4E001·a og 4E001·c),
● systemer, udstyr og komponenter, som er konstrueret til at udføre kryptoanalytiske funktioner (kategori 5A004), samt
● understøttende teknologi og software opført i kategori D og E.
Det vil være en gyldighedsbetingelse for Erhvervsstyrelsens sagsbehandling, at der foreligger en underskrevet ledelseserklæring, når dette kræves, og Erhvervsstyrelsen vil således kunne afvise at behandle en ansøgning om eksport af cyberovervågningsudstyr, hvis kravet ikke er opfyldt. Dette er i overensstemmelse med den nuværende praksis på eksportkontrolområdet, hvor styrelsen stiller krav om, at ansøgninger om individuel eksporttilladelse er vedlagt en underskrevet slutbrugererklæring, og hvor styrelsen ikke behandler en ansøgning, før der foreligger en korrekt udfyldt slutbrugererklæring.
Pligten til at afgive korrekte oplysninger i forbindelse med ledelseserklæringen er strafsanktioneret, idet det fremgår af bemyndigelseslovens § 2, stk. 1, at den, der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i en ansøgning eller fortielse af oplysninger af betydning for sagen, kan ifalde straf. Det medlem af ledelsen, der underskriver ledelseserklæringen, kan således ifalde et personligt strafansvar i forhold til rigtigheden af de afgivne oplysninger i ansøgningen.
Det vil være op til anklagemyndigheden at vurdere, hvordan der skal rejses tiltale ved overtrædelse af eksportkontrolreglerne.
Bemyndigelsen vil endelig blive anvendt til at fastsætte nærmere bestemmelser om, hvordan kravet om personlig underskrift kan opfyldes ved digital indsendelse af ledelseserklæringen. Det forventes, at den nuværende løsning videreføres, hvor ansøgninger om tilladelse til eksport af dual-use produkter indsendes digitalt via virk.dk og underskrives med digital medarbejdersignatur eller privat NemID i det tilfælde, hvor der er tale om en enkeltmandsvirksomhed. Det forventes endvidere, at kravet om digital underskrift vil kunne opfyldes ved, at erklæringen indsendes med brug af det underskrivende ledelsesmedlems digitale signatur, eller ved at den pågældende underskriver erklæringen fysisk og f.eks. indscanner erklæringen som en pdf-fil, der vedlægges den digitale ansøgning.
Dato: 12. juni 2024
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -11,11 +11,13 @@
|
|
11 |
forordninger.
|
12 |
|
13 |
Stk. 3.
|
14 |
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold til
|
15 |
Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
|
16 |
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af
|
17 |
sager efter de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.
|
18 |
|
19 |
Stk. 4.
|
20 |
For varer, der henhører under ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, udøves beføjelserne efter denne lov efter aftale med
|
21 |
-
den pågældende minister.
|
|
|
|
|
|
11 |
forordninger.
|
12 |
|
13 |
Stk. 3.
|
14 |
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyr for behandling af ansøgninger, der indgives i henhold til
|
15 |
Rådets foranstaltninger vedtaget efter artikel 75 og 215 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Ministeren kan
|
16 |
ligeledes fastsætte regler om betaling af gebyr for slutbrugertjek og tekniske vurderinger, der indgår som led i behandlingen af
|
17 |
sager efter de i 1. pkt. nævnte foranstaltninger.
|
18 |
|
19 |
Stk. 4.
|
20 |
For varer, der henhører under ministeren for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, udøves beføjelserne efter denne lov efter aftale med
|
21 |
+
den pågældende minister.
|
22 |
+
|
23 |
+
Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om forbud mod og krav om tilladelse til eksport og overførsel inden for EU af produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er omfattet af de i stk. 1 nævnte forordninger, ved at fastsætte en kontrolliste med de produkter med dobbelt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om tilladelse.
|
Nr 1: | I § 1 indsættes som stk. 6: »Stk. 6. Erhvervsministeren kan fastsætte regler om forbud mod og krav om tilladelse til eksport og overførsel inden for EU af produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er omfattet af de i stk. 1 nævnte forordninger, ved at fastsætte en kontrolliste med de produkter med dobbelt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om tilladelse.« |
Efter eksportkontrollovens § 1, stk. 1, kan erhvervsministeren fastsætte bestemmelser, der er nødvendige for anvendelsen her i landet af Den Europæiske Unions forordninger, der er vedtaget efter artikel 207 om ind-og udførsel i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (den fælles handelspolitik), og Rådets foranstaltninger, der er vedtaget efter artikel 215 om Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, og som tager sigte på helt eller delvis at afbryde eller indskrænke de økonomiske forbindelser med et eller flere tredjelande. § 1, stk. 1, er bl.a. anvendt til, i udførselsbekendtgørelsen at udmønte bestemmelserne om kontrolforanstaltninger i dual-use-forordningens artikel 27 og 28, herunder adgang til kontrolbesøg.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 6 , i § 1 , hvorefter erhvervsministeren kan fastsætte regler om forbud og krav om tilladelse til eksport og overførsel inden for EU af produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er omfattet af de i stk. 1 nævnte forordninger ved at fastsætte regler om en kontrolliste med de produkter med dobbelt anvendelse, der skal omfattes af forbud eller krav om tilladelse.
Det foreslåede vil indebære, at erhvervsministeren får bemyndigelse til i en bekendtgørelse at fastsætte forbud eller krav om tilladelse til eksport og overførsel inden for Unionen af en række specifikke produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på EU’s kontrolliste, samt i et bilag til bekendtgørelsen at fastlægge en kontrolliste med konkrete produkter, der skal underlægges forbud eller krav om tilladelse til eksport og overførsel. Dermed sikres det, at sådanne produkter, på samme måde, som de produkter med dobbelt anvendelse, der er opført på EU’s kontrolliste, jf. artikel 3, stk. 1, i dual-use-forordningen, ikke anvendes til ”kritiske formål”, dvs. til fare for den offentlige sikkerhed, jf. forordningens artikel 9, stk. 1.
Med bestemmelsen vil der således i et bilag til bekendtgørelsen kunne fastsættes en national kontrolliste, der oplister de produkter, som der i de internationale eksportkontrolregimer er opnået bred enighed om at underlægge kontrol, men hvor det af politiske årsager ikke har været muligt at gennemføre kontrollen med produkterne i EU-landene via EU’s fælles kontrolliste. Der er alene tale om en midlertidig ordning, indtil kontrol med produkterne kan vedtages efter den normale procedure i regimerne, og produkterne derefter kan tilføjes til EU’s fælles kontrolliste.
På nuværende tidspunkt er der identificeret fem konkrete produkter, som det foreslås at underlægge den nye nationale kontrol. Det drejer sig primært om kvantecomputere og produktionsudstyr til halvledere/mikrochips, hvor EU-landene for disse produkters vedkommende foruden helt lovlige anvendelser af produkterne også har identificeret mulige kritiske anvendelser. Det kan dog på et senere tidspunkt blive aktuelt at tilføje flere specifikke produkter til den nationale kontrolliste, hvis der i de respektive internationale eksportkontrolregimer på tilsvarende måde opnås enighed herom, men hvor det af politiske årsager heller ikke for disse produkter vil være muligt at gennemføre kontrollen i EU-landene via EU’s fælles kontrolliste. Tilsvarende kan det blive aktuelt at fjerne produkter fra den nationale kontrolliste, hvis der på et tidspunkt i de internationale eksportkontrolregimer opnås fuld enighed om at underlægge de pågældende produkter kontrol, og kontrollen med produkterne derefter bliver gennemført i EU via den fælles kontrolliste.
Erhvervsstyrelsen, som i henhold til delegationsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 613 af 25. juni 2003 om henlæggelse af visse beføjelser til Erhvervs- og Boligstyrelsen) administrerer eksportkontrolreglerne og træffer afgørelser på området, vil som følge af den foreslåede bestemmelse få mulighed for at stille krav om tilladelse til eksport eller forbud mod at eksportere de specifikke produkter med dobbelt anvendelse, som er opført på den nationale kontrolliste. Erhvervsstyrelsen vil desuden få mulighed for at stille krav om tilladelse til overførsel inden for Unionen af produkter på den nationale kontrolliste på de betingelser, som er angivet i artikel 11, stk. 2, i dual-use-forordningen. Det betyder, at Erhvervsstyrelsen vil kunne kræve tilladelse til overførsel inden for Unionen, 1) når eksportøren eller Erhvervsstyrelsen på tidspunktet for overførslen er bekendt med, at produktets endelige bestemmelsessted ligger uden for EU’s toldområde, samt 2) når eksporten af produktet til det endelige bestemmelsessted er underlagt krav om tilladelse i henhold til dual-use-forordningen artikel 3, 4, 5, 9 eller 10 i den medlemsstat, fra hvilken produktet skal overføres, og en sådan eksport direkte fra dens område ikke er tilladt i henhold til en generel tilladelse eller en global tilladelse, og 3) når produktet ikke er bestemt til at undergå nogen bearbejdning eller forarbejdning i den medlemsstat, som produktet skal overføres til.
Samtidig vil der i bekendtgørelsen kunne fastsættes mulighed for, at Erhvervsstyrelsen kan udstede generelle nationale eksporttilladelser til eksportører af de produkter med dobbelt anvendelse, der er opført på den nationale kontrolliste. Disse generelle tilladelser skal sikre, at erhvervslivet ikke unødvendigt pålægges administrative byrder.
De generelle nationale tilladelser vil således i praksis eksempelvis kunne udstedes til virksomheder, som eksporterer produkter på den nationale kontrolliste til nærtstående lande, så der ved eksport til disse lande ikke skal søges om individuelle eksporttilladelser ved hver enkelt eksport. De generelle nationale eksporttilladelser, som fremgår af dual-use-forordningens artikel 12, stk. 1, litra c, vil dermed også være på linje med EU’s generelle eksporttilladelser, som fremgår af dual-use-forordningens artikel 12, stk. 1, litra d, jf. bilag II i forordningen og § 6, i udførselsbekendtgørelsen. På den måde vil der gælde samme muligheder for lempeligere tilladelser for eksportører af produkter, som er opført på den nationale kontrolliste, og for eksportører af produkter, som er opført på EU’s kontrolliste. Administrationen af den nye kontrolordning med produkter med dobbelt anvendelse på den nationale kontrolliste vil skulle ske på samme betingelser, som dem, der gælder for produkter opført på EU’s kontrolliste, og som fremgår af dual-use-forordningens artikel 12, og udførselsbekendtgørelsens §§ 5 og 6. Endvidere skal der ved administrationen af de generelle nationale eksporttilladelser tages hensyn til de forhold, som fremgår af artikel 12, stk. 6, i dual-use-forordningen. Dette indebærer, at a) de generelle nationale eksporttilladelser, ikke kan omfatte produkter, der er opført på listen i pkt. I, i bilag II til forordningen, at b) tilladelserne skal fastlægges i medfør af national ret eller praksis, og at de kan anvendes af alle eksportører, der har hjemsted eller er hjemmehørende i den medlemsstat, der udsteder disse tilladelser, hvis de opfylder kravene i forordningen og i den supplerende nationale lovgivning og at c) de generelle nationale tilladelser ikke må anvendes, hvis eksportøren af den kompetente myndighed er blevet underrettet om, at de pågældende produkter helt eller delvis er eller kan være bestemt til en af de anvendelser, der er omhandlet i artikel 4, stk. 1, eller hvis eksportøren har kendskab til, at produkterne er bestemt til sådan anvendelse. Generelle nationale eksporttilladelser kan i øvrigt finde anvendelse på produkter og bestemmelsessteder, der er opført i forordningens bilag II, pkt. A-H.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at den valgfrie mulighed i dual-use-forordningens artikel 9, stk. 1, hvorefter en medlemsstat af hensyn til den offentlige sikkerhed, herunder forebyggelse af terrorhandlinger eller menneskerettigheder, kan forbyde eller kræve tilladelse til eksport af produkter med dobbelt anvendelse, der ikke er opført på EU’s kontrolliste, samt muligheden i bestemmelsens stk. 2 for, at foranstaltningen består i at opstille en national kontrolliste, udnyttes i dansk ret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Dato: 9. december 2021
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -1,26 +1,1 @@
|
|
1 |
-
Det er forbudt uden for Den Europæiske Union at yde teknisk bistand, jf. stk. 2 og 3, der er bestemt til anvendelse i
|
2 |
-
forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller
|
3 |
-
spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling,
|
4 |
-
fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben, jf. dog stk. 4 og 5.
|
5 |
-
|
6 |
-
|
7 |
-
Forbuddet i stk. 1 gælder kun teknisk bistand vedrørende produkter og teknologi, der skal kontrolleres efter Rådets forordning om
|
8 |
-
en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse.
|
9 |
-
|
10 |
-
Stk. 3.
|
11 |
-
Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning,
|
12 |
-
vedligeholdelse eller enhver anden form for teknisk service. Teknisk bistand kan tage form af instruktion, oplæring, overførsel af
|
13 |
-
driftskendskab eller konsulentservice.
|
14 |
-
|
15 |
-
Stk. 4.
|
16 |
-
Forbuddet i stk. 1 omfatter ikke:
|
17 |
-
|
18 |
-
1) Ydelse af teknisk bistand i de nærtstående lande, som efter Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med
|
19 |
-
udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse er omfattet af EU’s fællesskabsudførselstilladelse.
|
20 |
-
|
21 |
-
2) Ydelse af teknisk bistand, der har form af overførsel af information, der er frit tilgængelig for offentligheden, eller som
|
22 |
-
vedrører grundforskning.
|
23 |
-
|
24 |
-
Stk. 5.
|
25 |
-
Økonomi- og erhvervsministeren kan ud fra sikkerhedspolitiske, humanitære eller andre beskyttelsesværdige hensyn dispensere fra
|
26 |
-
forbuddet i stk. 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
+
(Ophævet)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr 1: | § 1 a ophæves. |
I henhold til § 1 a er det forbudt uden for EU at yde teknisk bistand vedrørende produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der er bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske, radiologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer, eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 1 a i lov om anvendelsen af visse af Den Europæiske Unions retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. ophæves.
Ophævelse af bestemmelsen foreslås som følge af, at EU har vedtaget en ny, omarbejdet dual-use-forordning, som bl.a. indeholder en ny bestemmelse med krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i forbindelse med dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben og/eller militær anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen indebærer, at kontrollen med levering af teknisk bistand uden for EU udvides i forhold til kontrollen med teknisk bistand i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i dual-use-forordningen omfatter således også krav om tilladelse til levering af teknisk bistand i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis leverandøren af myndigheden (Erhvervsstyrelsen) er blevet gjort bekendt med, at de pågældende produkter helt eller delvist er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en international våbenembargo.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen indebærer således kontrol med levering af teknisk bistand uden for EU i forbindelse med dual-use-produkter, hvor der er risiko for anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, hvilket svarer til den nugældende kontrol i § 1 a i bemyndigelsesloven. Derudover vil den nye bestemmelse i artikel 8 også omfatte kontrol med teknisk bistand, hvor der er risiko for militær anvendelse i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Ligeledes udvides kontrollen med den nye bestemmelse i artikel 8, stk. 2, om leverandørens meddelelsespligt til myndigheden (Erhvervsstyrelsen), hvis leverandøren af den tekniske bistand selv har kendskab til, at produkterne med dobbelt anvendelse helt eller delvis er bestemt til en af de ovennævnte anvendelser.
Den nye bestemmelse om teknisk bistand i dual-use-forordningen vil således medføre en udvidelse af omfanget af kontrol med teknisk bistand i forhold til den kontrol, der hidtil har været ført i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Denne udvidelse af kontrollen vil dog i praksis i alt væsentligt svare til den kontrol, der hidtil har været ført i henhold til det nugældende forbud i § 1 a i bemyndigelsesloven. Leverandører af teknisk bistand vil således ved et såkaldt kundetjek hos Erhvervsstyrelsen blive underrettet om, hvorvidt det efter den nugældende bestemmelse i § 1 a, vil være forbudt at levere den pågældende tekniske bistand. På samme måde vil leverandører af teknisk bistand efter den nye bestemmelse i artikel 8, stk. 1, ved et kundetjek i Erhvervsstyrelsen blive underrettet om, hvorvidt der kræves tilladelse til den konkrete tekniske bistand. I forbindelse med et kundetjek undersøges det allerede, om der er kritiske oplysninger om en konkret kunde både i relation til masseødelæggelsesvåben og militær anvendelse i lande, der er omfattet af en våbenembargo. Praksis vil således være uændret trods udvidelsen af kontrollen med det nye krav i forordningen.
Det nye krav i artikel 8, stk. 2, om leverandørens meddelelsespligt indebærer en yderligere forpligtelse for virksomhederne i visse tilfælde. Meddelelsespligten gælder dog kun i tilfælde, hvor leverandøren selv er bekendt med, at de pågældende produkter er bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben eller til militære formål i et land, der er omfattet af en våbenembargo. Erhvervsstyrelsen vil også i disse tilfælde ved et kundetjek kunne undersøge, om der er kritiske oplysninger om den konkrete kunde, og afgøre, om der skal kræves tilladelse til den pågældende tekniske bistand.
Med forslaget sikres det, at bemyndigelseslovens bestemmelser om teknisk bistand af ordensmæssige hensyn ophæves som følge af den nye bestemmelse om teknisk bistand i den nye dual-use-forordning
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Dato: 30. december 2024
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -4,46 +4,58 @@
|
|
4 |
med vilkår, der er fastsat i en sådan afgørelse, eller som forsøger herpå.
|
5 |
|
6 |
Stk. 2.
|
7 |
Den, der i øvrigt undlader at give oplysninger, der er afkrævet ham i forhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i
|
8 |
henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, straffes med bøde. Det samme gælder den, som afgiver urigtige eller
|
9 |
vildledende oplysninger om sådanne forhold, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63.
|
10 |
|
11 |
Stk. 3.
|
12 |
Den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions
|
13 |
forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse
|
14 |
-
af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde.
|
15 |
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en
|
27 |
fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
28 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
29 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter §
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
-
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
|
|
|
|
|
|
43 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
44 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
45 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
46 |
|
47 |
-
Stk.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
48 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
49 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
|
|
4 |
med vilkår, der er fastsat i en sådan afgørelse, eller som forsøger herpå.
|
5 |
|
6 |
Stk. 2.
|
7 |
Den, der i øvrigt undlader at give oplysninger, der er afkrævet ham i forhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i
|
8 |
henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, straffes med bøde. Det samme gælder den, som afgiver urigtige eller
|
9 |
vildledende oplysninger om sådanne forhold, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63.
|
10 |
|
11 |
Stk. 3.
|
12 |
Den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions
|
13 |
forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse
|
14 |
+
af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde. Det samme gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 6.
|
15 |
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en
|
27 |
fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
28 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
29 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, og hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo.
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1a, stk. 1.
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
43 |
+
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
44 |
+
|
45 |
+
Stk. 11.
|
46 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
47 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
48 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
49 |
|
50 |
+
Stk. 12.
|
51 |
+
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 2, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
52 |
+
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
53 |
+
|
54 |
+
Stk. 13.
|
55 |
+
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
56 |
+
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
57 |
+
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
58 |
+
|
59 |
+
Stk. 14.
|
60 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
61 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
Nr 3: | I § 2, stk. 11, ændres »stk. 3« til: »stk. 2«. |
Det fremgår af eksportkontrollovens § 2, stk. 11, at med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 1 f, stk. 3.
Det foreslås at ændre § 2, stk. 11, således at henvisningen i bestemmelsen ændres fra »stk. 3« til: »stk. 2«.
Den foreslåede ændring er en konsekvensrettelse i overensstemmelse med forslagets § 3, nr. 1, så straffebestemmelsen henviser til stk. 2.
Dato: 12. juni 2024
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -4,46 +4,58 @@
|
|
4 |
med vilkår, der er fastsat i en sådan afgørelse, eller som forsøger herpå.
|
5 |
|
6 |
Stk. 2.
|
7 |
Den, der i øvrigt undlader at give oplysninger, der er afkrævet ham i forhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i
|
8 |
henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, straffes med bøde. Det samme gælder den, som afgiver urigtige eller
|
9 |
vildledende oplysninger om sådanne forhold, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63.
|
10 |
|
11 |
Stk. 3.
|
12 |
Den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions
|
13 |
forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse
|
14 |
-
af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde.
|
15 |
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en
|
27 |
fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
28 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
29 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter §
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
-
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
|
|
|
|
|
|
43 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
44 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
45 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
46 |
|
47 |
-
Stk.
|
48 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
49 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
|
|
4 |
med vilkår, der er fastsat i en sådan afgørelse, eller som forsøger herpå.
|
5 |
|
6 |
Stk. 2.
|
7 |
Den, der i øvrigt undlader at give oplysninger, der er afkrævet ham i forhold til de retsakter, der er nævnt i § 1, eller i
|
8 |
henhold til forskrifter, der er udstedt efter loven, straffes med bøde. Det samme gælder den, som afgiver urigtige eller
|
9 |
vildledende oplysninger om sådanne forhold, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens §§ 160-63.
|
10 |
|
11 |
Stk. 3.
|
12 |
Den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions
|
13 |
forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse
|
14 |
+
af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde. Det samme gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 6.
|
15 |
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en
|
27 |
fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
28 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
29 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, og hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo.
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1a, stk. 1.
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
43 |
+
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
44 |
+
|
45 |
+
Stk. 11.
|
46 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
47 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
48 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
49 |
|
50 |
+
Stk. 12.
|
51 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
52 |
+
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
53 |
+
|
54 |
+
Stk. 13.
|
55 |
+
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
56 |
+
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
57 |
+
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
58 |
+
|
59 |
+
Stk. 14.
|
60 |
+
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
61 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
Nr 2: | I § 2, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Det samme gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 6.« |
Nr 3: | I § 2 indsættes efter stk. 6 som nyt stykke: »Stk. 7. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, og hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo.« Stk. 7-13 bliver herefter stk. 8-14. |
Nr 4: | I § 2, stk. 12, der bliver stk. 13, ændres »stk. 7« til: »stk. 8«. |
Eksportkontrollovens § 2, stk. 12, indeholder en bestemmelse om dansk straffemyndighed i relation til overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, i dual-use-forordningen.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 7 i § 2, stk. 12, der bliver stk. 13, ændres til stk. 8 .
Ændringen er en konsekvens af forslagets § 1, nr. 3, hvor det foreslås at indsætte et nyt § 2, stk. 7, hvorved det nuværende stk. 7 herefter bliver stk. 8. Dermed sikres det, at henvisningen til bestemmelsen om overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand fortsat er korrekt.
Det fremgår af eksportkontrolloven § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Straffebestemmelsen i § 2, stk. 6, vedrører således groft uagtsomme overtrædelser af den såkaldte catch-all-bestemmelse vedr. masseødelæggelsesvåben, jf. artikel 4, stk. 1, litra a, i dual-use-forordningen, jf. pkt. 3.2.1.2 i de almindelige bemærkninger. På nuværende tidspunkt findes der imidlertid ikke en tilsvarende straffebestemmelse for groft uagtsomme overtrædelser af catch-all-bestemmelsen vedrørende militær endelig anvendelse i et land, som er genstand for en våbenembargo, jf. artikel 4, stk. 1, litra b, i dual-use-forordningen.
Det foreslås i et nyt stk. 7 , i § 2 , at indsætte en bestemmelse om, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til militær endelig anvendelse, hvis køberlandet eller bestemmelseslandet er genstand for en våbenembargo.
Det fremgår af dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, at ved militær endelig anvendelse forstås i) inkorporering i militære produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste, ii) anvendelse af fremstillings-, afprøvnings- eller analyseudstyr og komponenter hertil til udvikling, fremstilling eller vedligeholdelse af militære produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste, eller iii) anvendelse af ufærdige produkter på et anlæg til fremstilling af militære produkter, der er opført på medlemsstaternes militære liste.
Den foreslåede § 2, stk. 7, vil sikre, at danske eksportører, der forsætligt eller groft uagtsomt, uden tilladelse fra erhvervsministeren, eksporterer produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på EU’s kontrolliste, men som helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med militær endelig anvendelse i et land, som er underlagt en våbenembargo, kan straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år på samme måde som eksportører, der forsætligt eller groft uagtsomt eksporterer produkter, som ikke er opført på EU’s kontrolliste, når produkterne helt eller delvis kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben.
Den foreslåede bestemmelse vil samtidig indebære, at dual-use-forordningens artikel 4, stk. 3, som tidligere i eksportkontrollovens § 2, stk. 6, har været benyttet til også at strafbelægge groft uagtsomme overtrædelser af catch-all-bestemmelsen i dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra a, (anvendelse i forbindelse med masseødelæggelsesvåben), jf. Folketingstidende 2002-03, tillæg C, side 392-293, nu også udnyttes til at strafbelægge groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra b, (militær endelig anvendelse i et våbenembargoland). Dermed sikres det, at groft uagtsomme overtrædelser af dual-use-forordningens artikel 4, stk. 1, litra b, strafbelægges på samme måde som groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra a, så der er overensstemmelse mellem straffebestemmelserne for groft uagtsomme overtrædelser af de to catch-all-bestemmelser. Dermed sikres det, at ikke kun forsætlige, men også groft uagtsomme overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra b, kan straffes på samme måde som overtrædelser af artikel 4, stk. 1, litra a. Straffebestemmelserne for overtrædelse af de to bestemmelser bliver hermed identiske.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Eksportkontrollovens § 2 indeholder en række straffebestemmelser for overtrædelse af de forordninger, som erhvervsministeren efter § 1, stk. 1, kan fastsætte de nødvendige bestemmelser for anvendelsen af her i landet.
Det følger af eksportkontrollovens § 2, stk. 3, at den, der foretager handlinger i strid med bestemmelser, der er indeholdt i eller udstedt i medfør af Den Europæiske Unions forordninger efter artikel 207 om ind- og udførsel i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde, uden at være i besiddelse af en tilladelse, som kræves i henhold til disse retsakter, straffes med bøde.
Det fremgår desuden af eksportkontrollovens § 2, stk. 5, at vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til 2 års fængsel.
Det foreslås i § 2, stk. 3, at indsætte et nyt pkt. 2, hvorefter det samme gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 6, så samme straffebestemmelser gælder den, der overtræder bestemmelser, der er fastsat efter den foreslåede § 1, stk. 6.
Den foreslåede bestemmelse vil således indebære, at der fastsættes straffebestemmelser for overtrædelser af de bestemmelser om national kontrol med produkter med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på EU’s kontrolliste, som erhvervsministeren får hjemmel til at udstede efter den foreslåede § 1, stk. 6. Forslaget vil samtidig indebære, at der fastsættes samme strafferamme for overtrædelse af disse bestemmelser, som den strafferamme, der gælder for overtrædelse af bestemmelserne om kontrol med produkter med dobbelt anvendelse i dual-use-forordningen, dvs. bøde eller fængsel i 2 år.
Det følger af § 4 i udførselsbekendtgørelsen, at ansvaret for en udførsel, overførsel eller mæglervirksomhed på dual-use-området påhviler eksportøren eller mægleren, som defineret i artikel 2, nr. 3 og 6 (nr. 6 er nu nr. 8 i dual-use-forordningen). Ansvarssubjektet for overtrædelse af den foreslåede § 1, stk. 6, er dermed eksportøren eller mægleren.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Dato: 9. december 2021
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -16,34 +16,39 @@
|
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
-
erhvervsministeren
|
27 |
-
fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
28 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
29 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
-
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
-
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
|
|
|
|
|
|
43 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
44 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
45 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
46 |
|
47 |
-
Stk.
|
48 |
-
|
|
|
|
|
|
|
49 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
|
|
16 |
Stk. 4.
|
17 |
I forskrifter, der udstedes efter loven, kan der fastsættes straf af bøde for overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne eller
|
18 |
forsøg herpå.
|
19 |
|
20 |
Stk. 5.
|
21 |
Vedrører det strafbare forhold i stk. 1-4 en overtrædelse af reglerne om kontrol med udførslen af produkter og teknologi med
|
22 |
dobbelt anvendelse, der kan anvendes til såvel civile som militære formål, kan straffen stige til fængsel i 2 år.
|
23 |
|
24 |
Stk. 6.
|
25 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og
|
26 |
+
erhvervsministeren eksporterer et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt
|
|
|
27 |
eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse,
|
28 |
vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre
|
29 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
30 |
våben.
|
31 |
|
32 |
Stk. 7.
|
33 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at efterkomme kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse.
|
34 |
|
35 |
Stk. 8.
|
36 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern undertrykkelse eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret.
|
37 |
|
38 |
Stk. 9.
|
39 |
+
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
|
40 |
|
41 |
Stk. 10.
|
42 |
+
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
43 |
+
|
44 |
+
Stk. 11.
|
45 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
46 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
47 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
48 |
|
49 |
+
Stk. 12.
|
50 |
+
Under dansk straffemyndighed hører overtrædelse af stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret eller var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet.
|
51 |
+
|
52 |
+
Stk. 13.
|
53 |
+
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, kan
|
54 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
Nr 2: | I § 2, stk. 6, ændres »udfører« til: »eksporterer«, og »Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse« ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse«. |
Nr 3: | I § 2, stk. 7, ændres »overtræder forbuddet efter § 1 a, stk. 1« til: »undlader at efterkomme kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse«. |
Nr 4: | I § 2 indsættes efter stk. 7 som nyt stykke: »Stk. 8. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern undertrykkelse eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret.« Stk. 8-12 bliver herefter stk. 9-13. |
Nr 5: | § 2, stk. 11, der bliver stk. 12, affattes således: »Stk. 12. Under dansk straffemyndighed hører overtrædelse af stk. 7, jf. artikel 8, stk. 1, om teknisk bistand i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret eller var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet.« |
Nr 6: | I 2, stk. 12, der bliver stk. 13, udgår »og overtrædelse af § 1 a, stk. 1,«. |
Det følger af § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Det foreslås, at § 2, stk. 6, konsekvensrettes, så benævnelsen ”udfører”, ændres til ”eksporterer” i overensstemmelse med den nye dual-use-forordning, samt at titlen på Rådets forordning ligeledes ændres, så titlen benævnes Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, i overensstemmelse med titlen på den nye, omarbejdede dual-use-forordning.
De foreslåede ændringer har derfor alene til formål at sikre overensstemmelse mellem benævnelsen af en eksport i bemyndigelsesloven og den nye dual-use-forordning samt at opdatere henvisningen til dual-use-forordningen i bemyndigelsesloven, så titlen stemmer overens med titlen på den nye forordning, som trådte i kraft den 9. september 2021.
Det følger af § 2, stk. 7, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1 a, stk. 1.
Det foreslås at § 2, stk. 7, ændres, så henvisningen til den nuværende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a, stk. 1, udgår og erstattes af en henvisning til den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at den nuværende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a foreslås ophævet samt indførelsen af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8 i den nye dual-use-forordning, jf. bemærkningerne til nr. 1, hvorfor den tilhørende straffebestemmelse ligeledes bør ændres. Med den foreslåede henvisning til den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning sikres det samtidig, at overtrædelse af kravet om tilladelse til teknisk bistand i visse situationer, jf. artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning, vil kunne straffes på tilsvarende måde som overtrædelse af den nugældende bestemmelse om teknisk bistand i § 1 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af § 2, stk. 6, at med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra økonomi- og erhvervsministeren udfører et produkt med dobbelt anvendelse, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Rådets forordning om en fællesskabsordning for kontrol med udførslen af produkter og teknologi med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med udvikling, fremstilling, håndtering, anvendelse, vedligeholdelse, oplagring, sporing, identificering eller spredning af kemiske, biologiske eller nukleare våben eller andre nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne våben.
Det foreslås at indsætte et nyt § 2, stk. 8, hvorved med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt uden tilladelse fra Erhvervsstyrelsen eksporterer visse cyberovervågningsprodukter, som ikke er opført på listen i bilag 1 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om en EU-ordning for kontrol med eksport, mæglervirksomhed, teknisk bistand, transit og overførsel i forbindelse med produkter med dobbelt anvendelse, når det pågældende produkt helt eller delvis er eller kan være bestemt til anvendelse i forbindelse med intern undertrykkelse og/eller alvorlige krænkelser af internationale menneskerettigheder og den humanitære folkeret.
Forslaget om indsættelse af et nyt § 2, stk. 8, vil sikre, at der fastsættes straffebestemmelser for overtrædelser af den nye bestemmelse i artikel 5, stk. 1, i den nye dual-use-forordning om eksportkontrol med cyberovervågningsprodukter. Forslaget indebærer samtidig, at der fastsættes samme strafferamme for overtrædelse af bestemmelsen om kontrol med cyberovervågningsprodukter, som den strafferamme, der gælder for overtrædelser af catch-all-bestemmelserne vedrørende kontrol med produkter med dobbelt anvendelse, der kan anvendes i forbindelse med masseødelæggelsesvåben, jf. bemyndigelseslovens § 2, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 og 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det følger af bemyndigelseslovens § 2, stk. 11, at uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
Det foreslås, at § 2, stk. 11 , der bliver stk. 12, om dansk straffemyndighed i relation til overtrædelse af forbuddet om teknisk bistand i § 1 a ændres. Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om at ophæve § 1 a, samt indførelsen af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8 i den nye dual-use-forordning. Forslaget vil således medføre, at stk. 11, der bliver stk. 12, ændres, samtidig med at § 1 a ophæves.
Den foreslåede nyaffattelse af § 2, stk. 11, der bliver stk. 12, skal samtidig fastslå, at der også er dansk straffemyndighed for overtrædelser af den nye bestemmelse om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i forordningen, selvom handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet. Det betyder, at der uanset om der allerede er dansk straffemyndighed efter straffelovens §§ 6-9 a, også vil være dansk straffemyndighed i sager om overtrædelse af § 2, stk. 7, jf. artikel 8 i dual-use-forordningen, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde lignende fast ophold her i landet, også selvom handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet. Den foreslåede ændring af stk. 11, der bliver stk. 12, er en konsekvens af de nye regler om teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning og ophævelsen af § 1 a i bemyndigelsesloven. Med den foreslåede nyaffattelse ændres bestemmelsen således, at henvisningen til bemyndigelseslovens § 1 a erstattes af en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 2, skt. 7, jf. dual-use-forordningens artikel 8. Den foreslåede affattelse af bestemmelsen er blot udtryk for en sproglig præcisering, hvorved det tydeliggøres, at straffelovens §§ 6-9 a gælder ved siden af bestemmelsen, og at bestemmelsen således er et supplement til de almindelige bestemmelser om dansk straffemyndighed. Der er således ikke med forslaget i øvrigt tiltænkt en ændring af retstilstanden i forhold til, hvornår en overtrædelse vil være undergivet dansk straffemyndighed, sammenlignet med, hvad der indtil den 9. september 2021 gjaldt for overtrædelser af bemyndigelseslovens § 1 a. Der henvises i øvrigt til lovbemærkningerne herom til forslag til ændring af bemyndigelsesloven, jf. Folketingstidende 2004-05, 2. samling, tillæg A, side 887 ff.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bemyndigelseslovens § 2, stk. 12, indeholder en hjemmel til ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
Det foreslås, at § 2, stk. 12 , der bliver stk. 13, ændres, så henvisningen til overtrædelser af § 1 a, stk. 1, udgår. For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 3.1.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Forslaget er en konsekvens af ophævelsen af § 1 a og indførelsen af artikel 8 i den nye forordning. Ransagning kan allerede ske efter retsplejelovens regler, jf. § 2, stk. 7, og lovforslagets § 1, nr. 3, idet bestemmelsen hjemler fængselsstraf for overtrædelse af kravet om tilladelse til levering af teknisk bistand i artikel 8, stk. 1, i den nye dual-use-forordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Dato: 2. december 2020
Ministerium: Erhvervsministeriet
@@ -30,20 +30,23 @@
|
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1a, stk. 1.
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
-
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
|
|
|
|
|
|
43 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
44 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
45 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
46 |
|
47 |
-
Stk.
|
48 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
49 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
|
|
30 |
nukleare sprænglegemer eller til udvikling, fremstilling, vedligeholdelse eller oplagring af missiler, der kan fremføre sådanne
|
31 |
våben.
|
32 |
|
33 |
Stk. 7.
|
34 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder forbuddet efter § 1a, stk. 1.
|
35 |
|
36 |
Stk. 8.
|
37 |
Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der forsætligt overtræder forbuddet efter § 1 b, stk. 1 eller 2.
|
38 |
|
39 |
Stk. 9.
|
40 |
+
Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 1 f, stk. 3.
|
41 |
|
42 |
Stk. 10.
|
43 |
+
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
|
44 |
+
|
45 |
+
Stk. 11.
|
46 |
Uanset bestemmelserne i straffelovens §§ 6-9 hører overtrædelse af forbuddet i § 1 a dog under dansk straffemyndighed, hvis
|
47 |
handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret, var bosat i den danske stat eller havde
|
48 |
lignende fast ophold her i landet, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen i det pågældende statsområde.
|
49 |
|
50 |
+
Stk. 12.
|
51 |
Ransagning i sager om overtrædelse af bestemmelser, der er fastsat i medfør af § 1, stk. 1, og overtrædelse af § 1 a, stk. 1, kan
|
52 |
ske i overensstemmelse med retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan medføre fængselsstraf.
|
Nr 2: | I § 2 indsættes efter stk. 8 som nyt stykke: »Stk. 9. Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 1 f, stk. 3.« Stk. 9-11 bliver herefter stk. 10-12. |
Bemyndigelseslovens § 2 indeholder straffebestemmelser for overtrædelse af loven, retsakter, der er nævnt i lovens § 1, eller retsakter fastsat i medfør af loven.
Den foreslås i § 2, stk. 9 , at med bøde straffes den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 1 f, stk. 3.
Der vil f.eks. være tale om en strafbar handling, hvis den fysiske eller juridiske person nægter at udlevere de oplysninger, som Erhvervsstyrelsen beder om, efter den foreslåede § 1 f, stk. 1. Det vil også være en strafbar handling, hvis den fysiske eller juridiske person modsætter sig at bistå Erhvervsstyrelsen ved et kontrolbesøg eller at give Erhvervsstyrelsen adgang til det pågældende erhvervsmæssige lokale eller transportmiddel, jf. den foreslåede § 1 f, stk. 2. Det betragtes også som en overtrædelse af forpligtelsen til at yde bistand, hvis den erhvervsdrivende ikke oplyser, om hvilke typer af oplysninger de er i besiddelse af.
Det følger af § 4 i udførselsbekendtgørelsen, at ansvaret for en udførsel, overførsel eller mæglervirksomhed på dual-use området påhviler eksportøren eller mægleren, som defineret i dual-use forordningens artikel 2, nr. 3 og 6. Ansvarssubjektet for overtrædelse af den foreslåede § 1 f, stk. 3, er dermed eksportøren eller mægleren på dual-use området. På sanktionsområdet påhviler forpligtelserne til at overholde sanktioner også andre aktører, herunder eksportører, transportører, tjenesteleverandører m.m. Ansvarssubjektet på sanktionsområdet vil derfor afhænge af, hvem der er ansvarlig efter den konkrete sanktionsbestemmelse.