LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 9
Tidligere opnået henstand, som i medfør af § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020, er ydet af kommunalbestyrelsen med betaling af grundskyld for visse landbrugsejendomme, bevares på uændrede vilkår, indtil kommunalbestyrelsen konstaterer, at betingelserne for ophør af henstand indtræder efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020. Henstandsbeløbet med tilskrevne renter forfalder uanset 1. pkt. til betaling ved ejerskifte, medmindre ejerskifte sker mellem ægtefæller.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen giver årligt ejeren meddelelse om kommunens tilgodehavende pr. 1. januar med angivelse af de beløb, hvormed der i det forudgående kalenderår er ydet henstand, og af tilskrevne renter.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 9
RetsinformationDer kan efter § 6 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat efter begæring af ejere af ejendomme, der på tidspunktet for den vurdering, som lægges til grund ved skatteberegningen, ansås for landbrug, ydes henstand med betaling af grundskyld, såfremt ejendommen er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller mellemzone eller en godkendt byplans landbrugszone. Det følger af 2. pkt., at for ejendomme, der ligger i yder- eller landbrugszoner, ydes der ikke henstand med grundskyld, der vedrører skatteåret 1969-70 og følgende skatteår.
Efter § 6 A, stk. 2, kan der alene ydes henstand med betalingen af grundskylden, for så vidt den vedrører arealer med den angivne benyttelse og kun i det omfang, grundskylden er beregnet af den del af den afgiftspligtige grundværdi, der ligger over et beløb pr. arealenhed, fastsat af Skatterådet.
Landbrugsejendomme, der er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller en godkendt byplans landbrugszone, og således kun kan anvendes til landbrug, kan bl.a. som følge af forventede udstykningsmuligheder hav en grundværdi, som betydeligt kan overstige jordens rent landbrugsmæssige værdi. Der blev derfor med virkning fra kalenderåret 1967 til skatteåret 1968 indført en ordning med henstand med betaling af grundskylden af den del af grundværdien, der overstiger den rent landbrugsmæssige værdi, dog kun indtil det tidspunkt, hvor det område, i hvilket de pågældende ejendomme er beliggende, ikke længere er omfattet af de nævnte zonebånd.
Henstandsordningen tager sigte på at afbøde de øjeblikkelige virkninger af den opvurdering af grundværdierne for visse landbrugsejendomme, der fulgte af den ændring af den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme, der blev gennemført ved lov nr. 224 af 4. juni 1965.
Fra og med folketingsåret 1969-70 bortfaldt adgangen for landbrugsejendomme m.v., der ligger inden for områder, der var omfattet af en godkendt byudviklingsplads yderzone eller en godkendt byplanvedtægts landbrugszone, til at opnå henstand med betaling i henhold til den gældende § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat. Den tidligere opnåede henstand blev dog bevaret, så længe ejendommen er beliggende inden for de nævnte zoner eller, for så vidt angår tiden efter ikrafttrædelsen af den nu ophævede lov om by- og landzoner, en landzone. Når dette ikke længere er tilfældet, forfalder beløbet med tilskrevne renter umiddelbart til betaling.
De nærmere vilkår for henstand med betaling af grundskyld fremgår af § 6 A, stk. 3-8, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det er fastsat i § 6 A, stk. 3, 1. pkt., at henstandsbeløbene forrentes med 6 pct. årlig fra den sidste rettidige betalingsdag for de grundskyldsbeløb, hvormed der ydes henstand. Efter 2. pkt. tilskrives renter henstandsbeløbet ved skatteårets udgang.
Det er videre fastsat i § 6 A, stk. 4, at til sikkerhed for betaling af henstandsbeløbene med påløbne renter tinglyses der på ejendommen skadesløsbrev med oprykkende prioritet. Skadesløsbrevets pålydende med tillæg af foranstående prioriteter må ikke overstige den for ejendommen ved den senest foretagne vurdering ansatte ejendomsværdi.
Af § 6 A, stk. 5, fremgår det, at når tinglysning er sket, kan henstand ydes, indtil henstandsbeløbet med tilskrevne renter udgør 95 pct. af skadesløsbrevets pålydende.
Videre er det fastsat i § 6 A, stk. 6, at når yderligere henstand herefter ikke kan ydes, afkræves senere påløbne renter ejeren i forbindelse med den fremtidige opkrævning af kommunale ejendomsskatter og efter de for disse gældende regler.
Af § 6 A, stk. 7, 1. pkt., fremgår det, at henstandsbeløbet med tilskrevne renter forfalder til betaling, når det område, i hvilket det pågældende areal er beliggende, ikke længere er omfattet af de i stk. 1 omhandlede zoner eller efter ikrafttrædelsen af lov om by- og landzoner. Det fremgår herudover af 2. pkt., at henstands- og rentebeløb vedrørende ejendomme, som umiddelbart i medfør af lov om by- og landzoner henføres fra mellemzone til byzone, dog efter anmodning kan afdrages med en tredjedel førstkommende 1. juli efter overgangen til byzone og med en tredjedel hver den 1. juli i de følgende 2 år. Det følger af 3. pkt., at for beløb, der omfattes af en sådan afdragsordning, finder reglerne i stk. 3 og 8 tilsvarende anvendelse. Det bemærkes, at lov om by- og landzoner er ophævet.
Endelig er det fastsat i § 6 A, stk. 8, at hvert år inden den 15. januar tilstiller kommunalbestyrelsen vedkommende ejer meddelelse om kommunens tilgodehavende pr. 1. januar med angivelse af de beløb, hvormed der i det forudgående kalenderår er ydet henstand, samt af tilskrevne renter
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at tidligere opnået henstand, som i medfør af § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020, er ydet af kommunalbestyrelsen med betaling af grundskyld for visse landbrugsejendomme, bevares på uændrede vilkår, indtil kommunalbestyrelsen konstaterer, at betingelserne for ophør af henstand indtræder efter § 6 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020. Det foreslås i 2. pkt., at henstandsbeløbet med tilskrevne rente forfalder uanset 1. pkt. til betaling ved ejerskifte, medmindre ejerskifte sker mellem ægtefæller.
Den foreslåede bestemmelse i 1. pkt. er en overgangsbestemmelse, hvorefter ejere af landbrugsejendomme, der har opnået henstand efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat, vil bevare denne henstand på uændrede vilkår. Der er tale om et begrænset antal ejendomme, hvor der stadig gælder en sådan henstand i dag. Henset til, at der er tale om et begrænset antal ejendomme, for hvilke der stadig er ydet henstand, foreslås det, at det er kommunalbestyrelsen, der fortsat vil varetage administrationen af henstandsbeløbene, herunder om betingelserne for ophør af henstand indtræder.
Det forhold, at henstanden vil bevares på uændrede vilkår, indebærer, at det er vilkårene efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat, hvorefter henstanden er givet, der fortsat vil gøre sig gældende, herunder rentevilkårene i § 6 A, stk. 3.
Det forhold, at henstanden efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat ikke længere kan ydes, indebærer, at der heller ikke fremadrettet vil kunne ydes en sådan henstand.
Efter den foreslåede bestemmelse vil betingelserne for ophør efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat blive afgørende for, om de ejendomme, der fortsat har ret til henstand, vil kunne bevare denne. Efter § 6 A, stk. 7, i lov om kommunal ejendomsskat forfalder henstandsbeløbet med tilskrevne renter til betaling, når ejendommen ikke længere er beliggende inden for områder, der er omfattet af en godkendt byudviklingsplans yderzone eller mellemzone eller en godkendt byplans landbrugszone.
Forslaget i 2. pkt. indebærer, at henstanden vil bortfalde, hvis der sker ejerskifte, eksempelvis ved salg af ejendommen, for hvilken der er ydet henstand. Dette vil gælde, uanset om der sker zoneændring. Da henstanden vil bortfalde ved ejerskifte, vil henstand efter den foreslåede bestemmelse blive udfaset over tid. Dog vil henstanden ikke bortfalde, såfremt der sker ejerskifte mellem ægtefæller.
Det foreslås videre i stk. 2, at kommunalbestyrelsen årligt giver ejeren meddelelse om kommunens tilgodehavende pr. 1. januar med angivelse af de beløb, hvormed der i det forudgående kalenderår er ydet henstand, og af tilskrevne renter.
Henset til, at der netop er tale om et begrænset antal ejendomme, for hvilke der stadig er ydet henstand, foreslås det, at det er kommunalbestyrelsen, der fortsat vil varetage administrationen af henstandsbeløbene og årligt give ejeren meddelelse om kommunes tilgodehavende. I og med det er Skatteforvaltningen, der fra og med 2024 vil skulle opkræve kommunale ejendomsskatter, herunder grundskyld, vil kommunalbestyrelsen skulle oplyse Skatteforvaltningen, hvis henstanden eksempelvis bortfalder og forfalder til betaling, fordi betingelserne for henstand ikke længere er opfyldt.
De foreslåede bestemmelser i § 9 er i det væsentligste nye og indebærer ændringer i forhold til § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat, fordi forslaget indfører en overgangsordning for allerede ydet henstand efter § 6 A i lov om kommunal ejendomsskat.