LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 82
For ejendomme, der har været foreløbigt vurderet efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c, foretages der efterregulering af følgende beløb, når ejeren er blevet meddelt den almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6, der skal indgå i beskatningsgrundlaget for beløbene:
-
Ejendomsværdiskat, jf. § 13.
-
Grundskyld, jf. § 17.
-
Dækningsafgift, jf. § 20.
-
Rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld, jf. kapitel 6.
-
Stigningsbegrænsning for grundskyld, jf. kapitel 7.
Stk. 2. Efterregulering efter stk. 1 foretages også, hvis den foreløbige vurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c ændres efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 82
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret regler om foreløbige vurderinger, som skal udgøre midlertidige beskatningsgrundlag for 2024 og 2025, indtil de almindelige vurderinger foreligger, herunder om efterregulering på baggrund af de almindelige vurderinger.
Det foreslås i stk. 1, at for ejendomme, der har været foreløbigt vurderet efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c, foretages der efterregulering af følgende beløb, når ejeren er blevet meddelt den almindelige vurdering eller omvurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 5 og 6, der skal indgå i beskatningsgrundlaget for beløbene:
-
Ejendomsværdiskat, jf. § 13.
-
Grundskyld, jf. § 17.
-
Dækningsafgift, jf. § 20.
-
Rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld, jf. kapitel 6.
-
Stigningsbegrænsning for grundskyld, jf. kapitel 7.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med, at de almindelige 2022-/2023-vurderinger samt senere omvurderinger ikke forventes at blive udsendt tids nok til, at de kan nå at blive indarbejdet på forskudsopgørelsen for 2024 og 2025 for boligejernes vedkommende og til opkrævning via skattekontoen i 2024 og 2025 for de øvrige ejeres vedkommende. Det foreslås derfor i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love at give Skatteforvaltningen mulighed for at anvende »foreløbige vurderinger« som midlertidigt beskatningsgrundlag i 2024 og 2025 med henblik på at reducere forskellen mellem den foreløbige og den endelige skat og dermed at reducere risikoen for, at boligejerne risikerer betydelige restskatter i forbindelse med årsopgørelsen. Når de almindelige 2022-/2023-vurderinger eller senere omvurderinger foreligger, vil der herefter være behov for at efterregulere de ejendomsskatter m.v., der er beregnet på baggrund af foreløbige vurderinger, hvilket den foreslåede bestemmelse skal fastsætte regler for.
Hvis en ejendom er omvurderet, jf. ejendomsvurderingslovens § 6, pr. 1. januar 2023, eller hvis ejendommen har ændret sig i perioden fra og med den 2. januar 2023 til og med den 1. januar 2024, vil dette have betydning for, hvilken almindelig vurdering eller omvurdering, der vil skulle foretages efterregulering på baggrund af, jf. nedenstående to eksempler.
Eksempel 1: En ejendom har den 1. marts 2022 ændret sig på en måde, der opfylder betingelserne for omvurdering efter ejendomsvurderingslovens § 6. Ejendommen vil få en foreløbig 2022-vurdering, som ikke tager højde for de ændringer, der er foretaget pr. 1. marts 2022. Derfor vil der skulle foretages en omvurdering pr. 1. januar 2023, som vil skulle indgå i beskatningsgrundlaget for ejendomsskatter for 2024, jf. lovforslagets § 13, stk. 3, og § 17, stk. 1, og rabatordningen, jf. lovforslagets §§ 37 og 39. Denne omvurdering foretages dog først i 2026. I mellemtiden får ejendommen en foreløbig 2022-vurdering, og samtidig videreføres skattestops- og grundskatteloftsværdier fra den seneste vurdering. På grund af ændringen ved ejendommen foreslås det, at ejeren skal have mulighed for at selv ændre i beskatningsgrundlaget efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 3, nr. 6, som foreslås ændret i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. Den foreløbige 2022-vurdering vil, såfremt ejeren ikke selv ændrer i beskatningsgrundlaget, indgå i beskatningsgrundlaget for ejendomsskatter m.v. for 2024 og 2025. Når omvurderingen pr. 1. januar 2023 foretages, vil der skulle ske efterregulering på baggrund af denne. Efterreguleringen vil få betydning for beskatningsgrundlaget for ejendomsskatter m.v. for 2024 og rabatordningen efter lovforslagets kapitel 6, da disse vil skulle beregnes på grund af omvurderingen pr. 1. januar 2023.
Eksempel 2: En erhvervsejendom har den 1. april 2023 ændret sig på en måde, der opfylder betingelserne for omvurdering efter ejendomsvurderingslovens § 6. Derfor vil der skulle foretages en omvurdering pr. 1. januar 2024, som vil skulle indgå i beskatningsgrundlaget for grundskyld, jf. lovforslagets § 17, stk. 1, eventuel dækningsafgift, jf. lovforslagets § 20, stk. 1, og stigningsbegrænsningsordningen, jf. lovforslagets § 45. Denne 2024-omvurdering vil imidlertid først udgøre beskatningsgrundlaget for grundskyld og eventuel dækningsafgift i 2025, jf. § 17, stk. 1, og § 20, stk. 1. Det betyder, at 2023-vurderingen – når den foreligger for ejendommen – vil skulle danne grundlag for efterregulering af grundskyld for 2024, mens 2024-omvurderingen – når den foreligger for ejendommen – vil skulle danne grundlag for efterregulering af grundskyld og eventuel dækningsafgift for 2025.
Foreløbige vurderinger vil også blive brugt de steder i den øvrige skattelovgivning, hvor en beregnet ejendomsskat indgår. Det betyder, at de steder i skattelovgivningen, hvor der foretages beskatning med udgangspunkt i grundskyld, ejendomsværdiskat og dækningsafgift, vil de foreløbige vurderinger få en afledt betydning for skattereglerne, herunder ligningslovens § 12 A, § 15 P, § 15 Q, § 16, stk. 9, og § 16 A, stk. 5. Er der sket beskatning efter disse bestemmelser på baggrund af foreløbige vurderinger, vil der derfor også skulle ske efterregulering heraf, når de almindelige vurderinger foreligger.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 4, hvorefter der vil skulle ske efterregulering af beregningen af rabat for ejendomsværdiskat og grundskyld, jf. lovforslagets kapitel 6, skal ses i sammenhæng med, at beregningen af rabatten som udgangspunkt vil skulle tage udgangspunkt i 2022-vurderingen, da denne vurdering som udgangspunkt vil danne grundlag for beregning og beskatning af ejendomsværdiskat og grundskyld i 2024. Eftersom det foreslås, at foreløbige 2022-vurderinger midlertidigt vil skulle træde i stedet for de almindelige 2022-vurderinger for ejerboliger, vil de foreløbige 2022-vurderinger indgå i beskatningsgrundlaget for ejendomsværdiskat og grundskyld i forbindelse med beregningen af rabatbeløbet. Når den almindelige 2022-vurdering er meddelt ejeren, vil rabatbeløbet derfor skulle efterreguleres, hvis ikke der er sket en omvurdering pr. 1. januar 2023 eller pr. 1. januar 2024. Dette vil ske ved, at beregningen af forskelsbeløbet for både ejendomsværdiskat og grundskyld efterreguleres med udgangspunkt i den almindelige 2022-vurdering.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 5, hvorefter der vil skulle ske efterregulering af beregningen af stigningsbegrænsningsordningen for grundskyld, jf. kapitel 7, skal ses i sammenhæng med, at de foreløbige vurderinger midlertidigt vil træde i stedet for de almindelige 2022-/2023-vurderinger eller senere omvurderinger. Derfor vil de foreløbige vurderinger bl.a. skulle indgå i beskatningsgrundlaget for grundskyld i stigningsbegrænsningsordningen for 2024 og 2025. Når de endelige 2022-/2023-vurderinger er meddelt ejer, vil beløbene i stigningsbegrænsningsordningen skulle efterreguleres, hvis ikke der senere er sket omvurdering. Dette vil ske ved, at grundskyld for 2024 og 2025 vil skulle efterreguleres med udgangspunkt i den almindelige 2022-/2023-vurdering.
Indefrysningslån og pensionistlån efter lovforslagets kapitel 8 foreslås ikke omfattet af bestemmelsen af systemhensyn. Der henvises til lovforslagets § 55, stk. 1, om stiftelse af lån og pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger om Skatteforvaltningens systemlandskab på ejendomsområdet.
Det foreslås i stk. 2, at efterregulering efter stk. 1 også foretages, hvis den foreløbige vurdering efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c ændres efter ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love bl.a. foreslås at indsætte en ny bestemmelse i ejendomsvurderingslovens § 89 d, stk. 4, der fastsætter, at de foreløbige 2022-/2023-vurderinger kun vil kunne ændres i nogle bestemte situationer. Nærværende forslag vil således indebære, at der også i disse tilfælde, hvor den foreløbige vurdering ændres, vil skulle ske efterregulering efter forslaget i stk. 1. Når den (ændrede) foreløbige vurdering erstattes af en endelig 2022-/2023-vurdering eller senere omvurdering, vil der igen skulle ske efterregulering på baggrund af den almindelige vurdering eller omvurdering.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.12 i lovforslagets almindelige bemærkninger.