LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 81
Lån ydet efter de midlertidige låneordninger i §§ 77 og 78 stiftes den 1. januar i indkomståret efter det år, som lånet ydes for.
Stk. 2. Lån omfattes af lånevilkår i § 59, stk. 1-3, 5 og 7, og §§ 60-65 fra stiftelsestidspunktet. Lån omfattes af § 56, stk. 1, stk. 2, 1. og 2. pkt., og stk. 3 og 4, og § 59, stk. 6, fra og med den 1. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet. Sikkerhed efter § 56, stk. 2, 1. og 2. pkt., skal senest være stillet den 20. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet.
Stk. 3. Lån, som efter stk. 1 er stiftet, er bindende og kan ikke påklages eller ændres.
Stk. 4. Ejere, der ikke ønsker lån efter §§ 77 og 78, kan ved henvendelse til told- og skatteforvaltningen senest den 1. december i det indkomstår, som lånet ydes for, fravælge lånet.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 81
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret regler om lånevilkår for midlertidige tillægslåneordninger i lovforslagets §§ 77 og 78.
Det foreslås i stk. 1, at lån ydet efter de midlertidige låneordninger i §§ 77 og 78 stiftes den 1. januar i indkomståret efter det år, som lånet ydes for.
Det foreslåede stk. 1 indebærer, at lån efter de foreslåede låneordninger vil have samme stiftelsestidspunkt som lån efter den foreslåede permanente indefrysningsordning, jf. lovforslagets § 46, og den foreslåede pensionistlåneordning, jf. § lovforslagets § 53.
Lånene vil dog først endeligt være kendt på tidspunktet for udsendelse af årsopgørelsen, dvs. primo marts i året efter det indkomstår, som lånet ydes for. Det vil betyde, at lånet vil være betinget stiftet i perioden 1. januar i året efter det indkomstår, som lånet ydes for, og til udsendelsen af årsopgørelsen.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at lån omfattes af lånevilkår i § 59, stk. 1-3, 5 og 7, og §§ 60-65 fra stiftelsestidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 1. pkt. indebærer, at tillægslånene vil blive omfattet af samme lånevilkår, som lån ydet efter den permanente indefrysningsordning, fra og med stiftelsesdatoen den 1. januar 2026. Lånevilkårene er beskrevet i lovforslagets §§ 59, stk. 1-3 og 5, og §§ 60-65.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 1, at skifter en ejendom ejer, forfalder lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, til betaling den 1. i måneden, efter ejerskiftet er registreret i et autoritativt register, jf. dog stk. 5, og lovforslagets § 60.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 2, at ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er omfattet af § 3, stk., forfalder lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, til betaling den 1. i måneden, efter den ændrede anvendelse er registreret i et autoritativt register.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 3, at tildeles en ejendom et nyt identifikationsnummer (BFE-nummer), forfalder lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, til betaling den 1. i måneden.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 5, at ejerskiftes en ejendom beliggende i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, forfalder lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, til betaling den 1. i måneden efter, at told- og skatteforvaltningen bliver bekendt med ejerskiftet, jf. dog lovforslagets § 60.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 7, 1. pkt., at indbetalinger til betaling af forfaldne lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 50, stk. 1, dækker ældste lån først. Det følger af 2. pkt., at hovedstolen dækkes før renter påløbet den enkelte hovedstol, jf. lovforslagets § 61.
Det følger af lovforslagets § 60, stk. 1, pkt., at overdrages en ejendom eller en del af en ejendom til ejerens ægtefælle, kan lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, overtages af ægtefællen på samme vilkår. Det følger af 2. pkt., at en længstlevende ægtefælle på samme vilkår kan overtage den afdødes lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61.
Det følger af lovforslagets § 60, stk. 2, at overdrages en ejendom eller en del af en ejendom til ejerens ægtefælle i forbindelse med skilsmisse, hvor der endnu ikke er sket deling af boet, kan lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, overtages af ægtefællen på samme vilkår fra og med overdragelsesdagen.
Det følger af lovforslagets § 60, stk. 3, at lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, der ikke ønskes overtaget efter stk. 1 eller 2, forfalder, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, til betaling efter § 59, stk. 1.
Det følger af lovforslagets § 61, stk. 1, 1. pkt., at lån, der er ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, og som er stiftet efter lovforslagets § 55, forrentes pr. påbegyndt måned, og renten tilskrives én gang månedligt den første dag i måneden, jf. dog lovforslagets § 59, stk. 4. Det følger af 2. pkt., at der ikke beregnes renters rente.
Det følger af lovforslagets § 61, stk. 2, at renten efter stk. 1 udgør 1/12 af gennemsnittet opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 forudgående måneder pr. 1. oktober i det forudgående år.
Det følger af lovforslagets § 61, stk. 3, at ved opgørelsen af rentesatsen efter stk. 2 ydes et nedslag på 25 procent.
Det følger af lovforslagets § 62, at forfalder eller indfries et lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, opgøres renten fra og med den 1. januar i det indeværende indkomstår til og med måneden, hvor forfaldsårsagen er indtrådt.
Det følger af lovforslagets § 63, stk. 1, 1. pkt., at den sidste rettidige betalingsdag for lån og påløbne renter, der er forfaldet til betaling efter lovforslagets § 59 eller § 60, stk. 3, er den 20. i forfaldsmåneden. Det følger af 2. pkt., at falder sidste rettidige betalingsdag på en banklukkedag, forlænges fristen til den nærmest følgende bankdag.
Det følger af lovforslagets § 63, stk. 2, at sker betaling ikke rettidigt, jf. stk. 1, betales en månedlig rente efter opkrævningslovens § 7, stk. 1, for hver påbegyndt måned, indtil kravet betales eller overgår til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
Det følger af lovforslagets § 64, stk. 1, 1. pkt., at ejeren til enhver tid helt eller delvist kan indfri lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, med tillæg af påløbne renter, jf. lovforslagets § 61.
Det følger af lovforslagets § 64, stk. 2, at ejeren kan fravælge lån, der er tilvalgt efter lovforslagets § 46, stk. 1, eller tildelt efter § 53, stk. 1, og som endnu ikke er stiftet efter lovforslagets § 55.
Det følger af lovforslagets § 65, stk. 1, at hvert indkomstår giver told- og skatteforvaltningen ejeren meddelelse om statens tilgodehavender med angivelse af det samlede lånebeløb, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, som disse er opgjort pr. 1. januar for det forudgående indkomstår.
Det følger af lovforslagets § 65, stk. 2, at indfrier eller tilbagebetaler ejeren det samlede lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, eller § 53, stk. 1, med tillæg af påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, skal Skatteforvaltningen sende en kvittering for indfrielsen eller tilbagebetalingen af lånet.
Det foreslås i 2. pkt., at lån omfattes af § 56, stk. 1, stk. 2, 1-2. pkt., stk. 3 og 4, og § 59, stk. 6, fra og med den 1. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse i 2. pkt. indebærer, at tillægslånene vil blive omfattet af den lovbestemte panteret, jf. lovforslagets § 56, fra og med 1. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet. Det vil f.eks. betyde, at et tillægslån, der stiftes den 1. januar 2025, vil blive omfattet af den lovbestemte panteret den 1. januar 2026.
Den lovbestemte panteret vil udgøre pantesikkerheden for tilbagebetalingen af tillægslån ydet efter lovforslagets §§ 77 og 78, hvorfor Skatteforvaltningen ikke vil skulle tinglyse pant på ejendommen. Se nærmere herom i lovforslagets § 56.
Det følger af lovforslagets § 56, stk. 1, at lån, der efter lovforslagets § 46, stk. 1, er ydet for ejendomme beliggende i Danmark, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, hæfter på ejendommen i dens helhed med prioritet på sidstepladsen uden tinglysning.
Det følger af lovforslagets § 56, stk. 2, 1. pkt., at for lån til betaling af ejendomsværdiskat efter lovforslagets § 46, stk. 1, for en i udlandet på Færøerne eller i Grønland beliggende ejendom, der er omfattet af lovforslagets § 3, stk. 2, skal ejeren i ejendommen stille sikkerhed, der er beskyttet mod aftaler om ejendommen og mod retsforfølgning. Det følger af 2. pkt., at ejeren i stedet for sikkerhed efter 1. pkt. kan stille sikkerhed i form af obligationer, der er optaget til handel på et reguleret marked, bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed.
Det følger af lovforslagets § 56, stk. 3, 1. pkt., at har låntager ikke senest på den sidste rettidige betalingsdag efter lovforslagets § 63, stk. 1, tilbagebetalt det i stk. 1 anførte lån inklusive påløbne renter, skal Skatteforvaltningen opfordre den, der har erhvervet ejendommen af låntageren, eller enhver senere erhverver til at betale beløbet, med henblik på at erhververen kan undgå retsforfølgning mod ejendommen. Det følger af 2. pkt., at det samme gælder for lån efter stk. 2, hvis lånet er sikret gennem sikkerhed i ejendommen.
Det følger af lovforslagets § 56, stk. 4, at oplysninger om størrelsen af de samlede lån, der er ydet efter § 46, stk. 1, inklusive påløbne renter, jf. lovforslagets § 61, skal være tilgængelige ved handel med fast ejendom m.v.
Det følger af lovforslagets § 59, stk. 6, at stilles der ikke sikkerhed rettidigt efter lovforslagets § 56, stk. 2, 3. pkt., forfalder lån ydet efter lovforslagets § 46, stk. 1, inklusive påløbne renter, lovforslagets jf. § 61, til betaling den 1. i måneden, efter udløbet af de 20 hverdage.
Det foreslås i 3. pkt., at sikkerhed efter § 56, stk. 2, 1. og 2. pkt., skal senest være stillet den 20. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse i 3. pkt. indebærer, at for en ejendom beliggende i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, som tildeles tillægslån efter lovforslagets §§ 77 og 78, vil skulle stille sikkerhed senest den 20. januar i indkomståret efter stiftelsestidspunktet. Den foreslåede bestemmelse vil ligeledes skule ses i sammenhæng med det foreslåede 2. pkt., hvoraf det følger, at tillægslånet stiftes den 1. januar i indkomståret, først vil skulle sikkerheden stilles den 1. januar året efter.
Det vil f.eks. betyde, at en ejer, der ydes et tillægslån for en ejendom beliggende i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, som stiftes den 1. januar 2025, senest vil skulle sikkerhed for lånet den 20. januar 2026, jf. lovforslagets § 56, stk. 2, 1-3 pkt.
Den foreslåede bestemmelses indhold svarer til lovforslagets § 56, stk. 2, 4. pkt., hvor af det følger, at sikkerheden for lån efter den foreslåede permanente indefrysningsordning, jf. lovforslagets § 46, vil skulle stilles senest 20 dage efter stiftelsestidspunktet, jf. lovforslagets § 55.
Det følger af lovforslagets § 56, stk. 2, 1. pkt., at for lån til betaling af ejendomsværdiskat efter lovforslagets § 46, stk. 1, for en i udlandet, på Færøerne eller i Grønland beliggende ejendom, der er omfattet af lovforslagets § 3, stk. 2, skal ejeren i ejendommen stille sikkerhed, der er beskyttet mod aftaler om ejendommen og mod retsforfølgning. Det følger af 2. pkt., at ejeren kan i stedet for sikkerhed efter 1. pkt. stille sikkerhed i form af obligationer, der er optaget til handel på et reguleret marked, bankgaranti eller anden betryggende sikkerhed.
Det foreslås i stk. 3, at lån som efter stk. 1 er stiftet, er bindende og ikke kan påklages eller ændres.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3, indebærer, at lån stiftet efter det foreslåede i stk. 1, vil skulle anses for endelige. Skatteforvaltningens afgørelse om stiftelse af lån vil dermed ikke kunne påklages. Det betyder, at stiftede lån ikke vil kunne ændres.
Ved bindende forstås således, at stiftede lån vil være endeligt opgjort, uanset om en offentlig ejendomsvurdering for et tidligere indkomstår genoptages eller revideres efter skatteforvaltningslovens kapitel 12. Det vil f.eks. have den virkning, at en ejer, der uden disse regler ville have fået et større indefrysningsbeløb opgjort som følge af en genoptagelse, ekstraordinær genoptagelse og en revision, ikke vil kunne få reguleret lånet.
Ligeledes vil lånet ikke blive reguleret som følge af ændringer til den opgjorte ejendomsværdiskat og grundskyld efter medhold i klage efter skatteforvaltningslovens § 35 a, forudsat at lånet ydet for det pågældende indkomstår er endeligt stiftet.
En efterregulering efter lovforslagets § 82, for en ejendom, der har været foreløbigt vurderet efter ejendomsvurderingslovens §§ 89 b eller 89 c, vil heller ikke medføre en ændring af et lån, som allerede er stiftet efter 1. pkt.
Ejeren vil dog til en hver tid kunne tilbagebetale stiftede lån, jf. lovforslagets § 64, stk. 1.
Det foreslås i stk. 4, at ejere, der ikke ønsker lån efter §§ 77 og 78, ved henvendelse til told- og skatteforvaltningen senest den 1. december i det indkomstår, som lånet ydes for, kan fravælge lånet.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indebærer, at en ejer vil kunne rette telefonisk eller skriftlig henvendelse til Skatteforvaltningen med henblik på, at få annulleret lånet senest den 1. december i indkomståret.
En ejer, som ønsker at annullere lånet, men overskrider fristen den 1. december i indkomståret, vil kunne indfri lånet efter lovforslagets § 64 i det efterfølgende indkomstår.
Det betyder, at en ejer, som f.eks. ønsker at annullere et tillægslån for indkomståret 2024, men overskrider fristen den 1. december 2024, vil kunne indfri tillægslånet efter stiftelsen den 1. januar 2025.
Ejeren vil dog som minimum skulle betale kreditrenter for januar efter lovforslagets § 61, som opgøres pr. påbegyndt måned. I eksemplet vil ejeren dermed skulle betale kreditrenter for januar 2025, uanset hvornår ejeren indfrier tillægslånet i januar 2025. Se nærmere om kreditrenter i lovforslagets § 61.