LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 73
For ejendomme beliggende i to eller flere kommuner anses den del af ejendommen, der kan henføres til hver af kommunerne, som selvstændige ejendomme af told- og skatteforvaltningen ved opkrævning af grundskyld og dækningsafgift.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 73
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret regler om opdeling af opkrævning af grundskyld og dækningsafgift for ejendomme beliggende i kommune skel.
Det foreslås i § 73, at for ejendomme beliggende i to eller flere kommuner anses den del af ejendommen, der kan henføres til hver af kommunerne, som selvstændige ejendomme af Skatteforvaltningen ved opkrævning af grundskyld og dækningsafgift.
Ejendomme med jord i flere kommuner vil både kunne være ejerboliger, landbrugs-, skov- og erhvervsejendomme.
For ejendomme, for hvilke der opkræves grundskyld efter lovforslagets § 31, vil den foreslåede bestemmelse medføre, at ejeren af ejendommen skattemæssigt vil få opdelt sin ejendom. Grundskylden vil dermed blive opgjort og opkrævet som selvstændige poster i personskattesystemerne.
Ved opdelingen vil ejendomme automatisk blive opdelt i et antal delgrunde baseret på, hvor mange forskellige kommuner grunden er beliggende i. Er grunden f.eks. beliggende i to kommunerne, vil grunden automatisk blive opdelt i to delgrund. Hertil vil der også ske en underopdeling i deljordstykker. Det vil ske i de tilfælde, hvor en delgrunde ligger i to forskellige zoner, fx by- og landzone eller hvis delgrunden er gennemskåret af to forskellige lokalplaner.
En ejendom der eksempelvis er beliggende i både Roskilde og Lejre kommune, vil indledningsvist blive opdelt i to delgrunde. Er delgrunden, der er placeret i Roskilde kommune, f.eks. både beliggende i en by- og en landzone, så vil denne blive opsplittet i deljordstykker. I dette eksempel vil der blive ansat tre forskellige værdier – en for delgrunden beliggende i Lejre kommune, og to værdier for de to deljordstykker beliggende i Roskilde kommune.
Forslaget skal ses i lyset af, at kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune fastsætter en sats for grundskylden, jf. lovforslagets § 28. Der kan dermed være forskellige satser, som skal pålignes den fastsatte ejendomsværdi efter ejendomsvurderingslovens kapitel 5 (vurdering af ejerboliger).
For ejendomme, for hvilke der opkræves grundskyld og dækningsafgift efter lovforslagets § 33, vil den foreslåede bestemmelse medføre, at ejeren af ejendommen vil modtage en separat opkrævning for hver del af ejendommen, der kan henføres til hver af kommunerne.
Der vil for disse ejendomme kunne indtræde samme opdeling i delgrunde og deljordstykker, som beskrevet for ejendomme opkrævet grundskyld efter lovforslagets § 31. For særligt landbrugs- og skovejendomme kan der dog være yderligere manuelle trin i opdelingen af arealer pr. kommune, fordi der kan være arealer i den samme kommune, som opkræves med forskellige promiller, f.eks. arealet tilhørende et stuehus og tilhørende produktionsjord.
Ligger der eksempelvis en landbrugsejendom i både Vejle og Kolding kommune, hvor delgrunden beliggende i Vejle både består af et stuehuse og produktionsjord, så vil delgrunden blive opdelt i separate deljordstykker, ligesom ejendomme også vil skulle opdeles i delgrunde for den del, der ligger i henholdsvis Vejle og Kolding kommune.
Forslaget skal ses i lyset af, at kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune fastsætter en sats for grundskyld, jf. lovforslagets § 28, og en sats for dækningsafgift, jf. lovforslagets § 29. Der kan dermed være forskellige satser, som skal pålignes den fastsætte grundværdi efter ejendomsvurderingslovens kapitel 6 (vurdering af landbrugsejendomme og skovejendomme) og kapitel 7 (vurdering af erhvervsejendomme m.v.).
Grundskyld af en ejendom beliggende i et kommuneskel, hvor f.eks. 20 pct. er beliggende i en kommune, som har en sats på 10 promille, og de resterende 80 pct. er beliggende i en anden kommune, som har en sats på 12 promille, vil ejeren af ejendommen modtage to separate opkrævninger for henholdsvis 20 pct. af grundværdien og 80 pct. af grundværdien, som vil være pålignet den enkelte kommunes fastsatte promillesats.