LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 66
Lån ydet efter kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021 som ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, overtages af told- og skatteforvaltningen til kurs pari, jf. dog stk. 3 og § 68.
Stk. 2. Lån, der overtages af told- og skatteforvaltningen efter stk. 1, omfattes af betingelserne i §§ 56 og 59-64 og § 65, stk. 1, jf. dog stk. 3 og § 68.
Stk. 3. Lån, der er forfaldet til betaling, opkræves af den kommune, der har ydet lånet.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 66
RetsinformationDet følger af grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., at ejerskiftes en ejendom, forfalder lånet til betaling 10 dage efter tinglysning af endeligt skøde. Det samme gør sig gældende for delvist salg, hvorefter en forholdsmæssig andel af lånet forfalder til betaling, jf. 3. pkt. Ændrer en ejendom anvendelse, så den ikke længere er at anse for en ejerbolig efter ejendomsværdiskattelovens § 4, nr. 1-10, vil lånet forfalde til betaling 10 dage efter datoen for offentliggørelse af vurderingen for vurderingsår, hvor ændringen første gang indgår i vurderingen, jf. grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 1, 4. pkt. Overtages en ejendom eller en del af en ejendom af ejerens ægtefælle, forfalder lånet uanset 1.-3. pkt. ikke, men overgår i stedet til den nye ejer, jf. 5. pkt.
Den sidste rettidige betalingsdag for lån er 20 dage efter forfaldsdatoen, jf. grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 2, 1. pkt. Falder datoen på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den følgende hverdag, jf. 2. pkt. Af 3. pkt. fremgår det, at sker betaling ikke rettidigt, forrentes forfaldne lån med en rente i henhold til opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4 pct.-point, indtil betalingen sker.
Af grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 3, følger det, at låntager i den midlertidige indefrysningsordning hæfter personligt og ubegrænset for tilbagebetalingen af forfaldne lån og renter, som desuden hæfter som en ulovbestemt pant på den pågældende ejendom i dens helhed, og som har gyldighed mod enhver uden tinglysning.
Af grundskyldslånelovens § 9 d, stk. 1, følger det, at en ejer kan fravælge fremtidige lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning. Af bestemmelsens stk. 2 følger det, at et fravalg af fremtidige lån vil medføre, at de allerede optagne lån efter den midlertidige indefrysningsordning forfalder til betaling.
Det foreslås i stk. 1, at lån ydet efter kapitel 2 i lov om lån til betaling af grundskyld m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 256 af 25. februar 2021, som ændret ved § 4 i lov nr. 291 af 27. februar 2021 og § 7 i lov nr. 2614 af 28. december 2021, overtages af told- og skatteforvaltningen til kurs pari, jf. dog stk. 3 og § 68.
Med forslaget vil lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning i grundskyldslånelovens kapitel 2, som indestår hos kommunen, blive kreditorskiftet til Skatteforvaltningen. Overtagelsen vil skulle ske til kurs pari, hvorfor der med forslaget ikke vil skulle beregnes en kursværdi ved Skatteforvaltningens overtagelse af lån.
Det følger af lovforslagets § 83, stk. 3, at skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovforslagets kapitel 9, herunder denne foreslåede bestemmelse. Overtagelsen af de kommunale lån vil dermed ske på det tidspunkt, hvor skatteministeren sætter lovforslagets kapitel 9 i kraft.
Skatteforvaltningen vil med den foreslåede bestemmelse skulle indfri de kommunale midlertidige indefrysningslån ydet via den midlertidige indefrysningsordning i grundskyldslånelovens kapitel 2. Der vil dermed indtræde et simpelt kreditorskifte med ændrede lånevilkår. Der henvises til den foreslåede § 66, stk. 2, for omtale af de foreslåede vilkårsændringer.
Kommunerne vil med bestemmelsen være ansvarlige for historiske data vedrørende lån ydet den 31. december 2023 og tidligere.
Ejere, der har lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, vil blive varslet inden overtagelsen, så ejeren vil have rimelig tid til at overveje, om ejeren i stedet ønsker at indfri sit kommunale indefrysningslån. Dette skal særligt ses i relation til, at der med det foreslåede stk. 2 vil indtræde en række vilkårsændringer, herunder særligt, at de kommunale indefrysningslån vil blive forrentet fremadrettet efter lovforslagets § 61, fra tidspunktet for Skatteforvaltningens overtagelse af lånene.
Det foreslås i stk. 2, at lån, der overtages af told- og skatteforvaltningen efter stk. 1, omfattes af betingelserne i §§ 56 og 59-64 og § 65, stk. 1, jf. dog stk. 3 og § 68.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at de lånevilkår, som lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning er omfattet af, vil blive ophævet, og lånene vil i stedet blive omfattet af de foreslåede lånevilkår for den permanente indefrysningsordning.
Det vil bl.a. betyde, at de ejere, der har optaget lån efter den midlertidige indefrysningsordning, fortsat vil hæfte personligt og ubegrænset for både lån og senere påløbne renter efter lovforslagets § 61.
Med forslaget vil forfaldsbetingelserne for lån være ejerskifte, jf. lovforslagets § 59, stk. 1, ændret anvendelse af ejendommen, så ejendommen ikke længere er at anse for en ejendom nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4, jf. lovforslagets § 59, stk. 2, og tildeling af nyt ejendomsregistreringsnummer (BFE-nummer) for hele den ejendom, som der tidligere er blevet ydet lån for, jf. lovforslagets § 59, stk. 3.
Det fremgår af ejendomsvurderingslovens § 4, stk. 1, at ved ejerboliger forstås i denne lov følgende ejendomme, hvis de for bebyggede ejendommes vedkommende højest indeholder to boligenheder:
-
Ejendomme til helårsbeboelse.
-
Ejerlejligheder til helårsbeboelse.
-
Sommerhuse og andre fritidshuse.
-
Sommerhusejerlejligheder.
-
Ejendomme som nævnt under nr. 1-4 på fremmed grund.
-
Grunde, hvorpå der udelukkende er opført ejendomme som nævnt under nr. 5.
-
Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i byzone, med en grundstørrelse på mindre end 1.400 m2, og hvor hele grunden er udlagt til helårsbeboelse som nævnt under nr. 1.
-
Ubebyggede grunde, hvor hele grunden ligger i et sommerhusområde, med en grundstørrelse på mindre end 2.400 m2, og hvor hele grunden alene er udlagt til sommerhus- eller fritidsboligbebyggelse som nævnt under nr. 3.
Ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, nr. 1-12, omhandler omvurderinger af ejendomme uden for de ordinære vurderingsterminer. Det fremgår af bestemmelsen, at der foretages omvurdering pr. 1. januar i året efter en almindelig vurdering af række forskellige ejendomme, jf. dog bestemmelsens stk. 2 og §§ 87 og 88. Eksempelvis fremgår det af § 6, stk. 1, nr. 6, at ejendomme, hvis anvendelse er ændret, omvurderes, når dette er af væsentlig betydning for vurderingen.
Efter lovforslagets § 60, stk. 1, vil en ægtefælle, herunder en længstlevende ægtefælle til ejeren, kunne overtage lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning på samme lånevilkår. Med det forstås, at både hovedstolen, herunder den personlige og ubegrænsede hæftelse for tilbagebetaling af lånet, og det sammenligningsår, som ejeren har haft, overtages. Ved sammenligningsår forstås det år, hvor ejeren er blevet omfattet af den midlertidige indefrysningsordning, som for alle fysiske personer, der ejede en ejendom i 2017 eller tidligere, vil være 2017. For fysiske personer, der erhvervede en ejendom i perioden 2018-2023, vil sammenligningsåret udgøre erhvervelsesåret. For fysiske personer, der i perioden 2018-2023 ejede en ejendom, som i denne periode ændrede anvendelse, således at ejendommen blev anset for en ejendom nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4, vil det år, hvor ejendommen første gang blev anset for en sådan ejendom, udgøre sammenligningsåret, som en ægtefælle vil kunne overtage. Ønsker en ægtefælle ikke at overtage lånet, vil lånet forfalde til betaling den 1. i måneden 2 måneder efter, at ejerskiftet er registeret i et autoritativt register, jf. lovforslagets § 60, stk. 3.
Med bestemmelsen vil lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning blive forrentet med en månedlige kreditrente, som tilskrives én gang månedligt den første dag i måneden efter lovforslagets § 61, stk. 1. Renten vil blive opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 forudgående måneder delt med 12 efter lovforslagets § 61, stk. 2. Efter lovforslagets § 61, stk. 3, vil rentesatsen opgjort efter stk. 2 blive omfattet af et nedslag på 25 pct.
I tilfælde af lånets forfald vil renten blive opgjort fra og med den 1. januar og til og med den måned, hvor forfaldsårsagen er indtrådt, jf. lovforslagets § 59, stk. 1.
Den sidste rettidige betalingsdag for lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, vil være den 20. i forfaldsmåneden efter lovforslagets § 63, stk. 1. Falder sidste rettidige betalingsdag på en banklukkedag, forlænges fristen til den nærmest følgende bankdag Det følger endvidere af det foreslåede stk. 2, at sker betaling ikke rettidigt, vil der skulle betales en månedlig rente, som fastsættes efter opkrævningslovens § 7, stk. 1, for hver påbegyndt måned indtil betaling sker eller kravet overgår til inddrivelse.
Med bestemmelsen vil lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, som overgår til at være omfattet af den permanente indefrysningsordning, kunne indfries helt eller delvist efter lovforslagets § 64, stk. 1. Ved delvis indfrielse vil hovedstolen blive dækket før påløbne renter. Ejeren vil ligeledes kunne afdrage på sit lån løbende med et valgfrit månedligt eller årligt beløb.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 vil grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 1, dermed blive videreført i lovforslagets § 59, stk. 1 og 2, og § 60, stk. 1, dog med den ændring, at forfaldstidspunktet foreslås justeret til den 1. i måneden efter hændelsen, der medfører, at forfald indtræder.
Grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 2, foreslås videreført i lovforslagets § 63, stk. 1, med sproglige ændringer og den ændring, at den sidste rettidige betalingsdato foreslås ændret til den 20. i måneden, ligesom den sidste rettidige betalingsdag foreslås forlænget til førstkommende bankdag, hvis den falder på en banklukkedag.
Grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 3, 1. pkt., foreslås videreført med sproglige ændringer i lovforslagets § 56, hvorfor en ejer fortsat vil hæfte personligt og ubegrænset for indefrysningslån, dog vil indefrysningslånet fra og med indkomståret 2024 bliver ydet efter den permanente indefrysningsordning. Det videreføres ikke i lovteksten til § 56, at en ejer hæfter personligt og ubegrænset, fordi dette følger implicit ved lånoptagelse.
Grundskyldslånelovens § 9 c, stk. 3, 2. pkt., foreslås ikke videreført, hvorfor lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, som fra og med 2024 overgår til at være omfattet af den permanente indefrysningsordning, ikke længere vil være omfattet af en lovbestemt pant efter grundskyldslåneloven, men vil i stedet blive omfattet af den lovbestemt pant i lovforslagets § 56.
Grundskyldslånelovens § 9 d, stk. 1, foreslås videreført med sproglige ændringer, hvorfor det fortsat vil være muligt at fravælge fremtidige lån ydet efter den permanente indefrysningsordning, jf. lovforslagets § 64, stk. 2. Grundskyldslånelovens § 9 d, stk. 2, foreslås ikke videreført, fordi et fravalg efter lovforslagets § 64, stk. 2, ikke vil medføre, at allerede optagne lån efter den midlertidige indefrysningsordning vil forfalde til betaling.
Det foreslås i stk. 3, at lån, der er forfaldet til betaling, opkræves af den kommune, der har ydet lånet.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 3 vil kommunen skulle forestå opkrævning af lån, som er forfaldet til betaling inden Skatteforvaltningen har overtaget de samlede kommunale lån. Kommunerne vil derfor skulle afslutte allerede påbegyndte opkrævninger af forfaldne beløb, uanset om denne opkrævning ikke er afsluttet inden skatteministeren har sat lovforslagets kapitel 9 i kraft, jf. lovforslagets § 83, stk. 3.