LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 64
Ejeren kan til enhver tid helt eller delvis indfri lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, med tillæg af påløbne renter, jf. § 61. Ved delvis indfrielse af lån efter 1. pkt. dækkes hovedstolen før påløbne renter.
Stk. 2. Ejeren kan fravælge lån, der er tilvalgt efter § 46, stk. 1, eller tildelt efter § 53, stk. 1, og som endnu ikke er stiftet efter § 55.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 64
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret særlige regler om indfrielse af lån og påløbne renter i forbindelse med lån ydet efter den midlertidige indefrysningsordning, jf. pkt. 3.8.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, og lån til pensionister til betaling af grundskyld, jf. lovforslagets § 53, stk. 1.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at ejeren kan til enhver tid helt eller delvist indfri lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, med tillæg af påløbne renter, jf. § 61. Det foreslås videre i 2. pkt., at ved delvis indfrielse af lån efter 1. pkt. dækkes hovedstolen før påløbne renter.
Lovforslagets § 46, stk. 1, vedrører lån efter den permanente indefrysningsordning. Lovforslagets § 53, stk. 1, vedrører lån efter pensionistlåneordningen.
Den foreslåede bestemmelse i 1. pkt. indebærer, at en låntager når som helst helt eller delvist vil kunne indfri lån efter den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen.
At ejeren frit vil kunne vælge at indfri lånene helt eller delvist, indebærer, at ejeren selv vil kunne vælge det beløb, vedkommende måtte ønskes at afdrage på et lån, eksempelvis 1 kr. Med forslaget vil ejeren når som helst kunne indfri lånet efter dets stiftelse. Ejeren vil således kunne afdrage en eller flere gange på lånet inden for samme indkomstår, ligesom ejeren f.eks. vil kunne vælge at afdrage med et fast månedligt eller årligt beløb. Ved ejerens mulighed for frivillig indfrielse sikres det dermed, at ejeren ikke vil være tvunget til at sælge ejendommen for at kunne indfri lånet, hvis ejeren eksempelvis ikke længere ønsker at betale renter.
Den foreslåede bestemmelse adskiller dermed den permanente indefrysningsordning fra den midlertidige låneordning i grundskyldslåneloven, jf. pkt. 3.8.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, hvorefter kommunerne i perioden 2018-2023 yder lån til betaling af stigninger i grundskylden. Disse lån forfalder som udgangspunkt til betaling ved et ejerskifte af ejendommen. Ejeren kunne ikke fravælge at blive ydet lån til betaling af stigninger i grundskylden i forhold til indkomståret 2017, og ejeren kunne endvidere ikke frit indfri lånet helt eller delvist i perioden 2018-2020. I perioden 2021-2023 vil ejeren også kunne indfri lån efter den midlertidige indefrysningsordning, men ejeren vil skulle indfri det samlede lån, hvorfor delvis indfrielse ikke er muligt. De lån, som kommunerne yder til pensionister til betaling af grundskylden, kan pensionisten indfri når som helst, men det er dog ikke særskilt reguleret i grundskyldslåneloven. Det foreslås på den baggrund at lovfæste adgang for ejeren til når som helst at kunne indfri lånet inklusive tilskrevne renter helt eller delvist.
Den foreslåede bestemmelse i 2. pkt. om, at hovedstolen vil blive dækket først ved delvis indfrielse af lån, indebærer, at hovedstolen vil blive dækket før de renter, der påløber efter lovforslagets § 61, stk. 1. En ejer vil dermed kunne vælge at indfri hele hovedstolen og lade renterne forblive indestående som et rentefrit lån.
Er der ydet lån for flere indkomstår, vil delvis indbetaling først skulle anvendes til at indfri den samlede hovedstol for samtlige indkomstår, inden de påløbne renter vil skulle dækkes.
Det foreslås i stk. 2, at ejeren kan fravælge lån, der er tilvalgt efter § 46, stk. 1, eller tildelt efter § 53, stk. 1, og som endnu ikke er stiftet efter lovforslagets § 55.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at en ejer bl.a. vil kunne fravælge lån efter den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen for det indeværende indkomstår til og med den 31. december i det indeværende indkomstår, jf. henvisningen til § 55, stk. 1. Dette skyldes således, at lån efter den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen stiftes den 1. januar i året efter indkomståret, jf. lovforslagets § 55, stk. 1, hvorefter tilvalget anses for endeligt.
Den foreslåede henvisning til § 55, stk. 2, indebærer, at i tilfælde, hvor ejeren afgår ved døden, vil lånet ikke længere kunne fravælges i medfør af lovforslagets § 64, stk. 2. Det skyldes, at lånet i det tilfælde vil blive anset for at være stiftet på dødsdatoen i det indeværende indkomstår, jf. § 55, stk. 2, hvorfor lånet ikke længere vil kunne fravælges.
En ejer, der ønsker at fravælge lån for det indeværende indkomstår, men ikke overholder fristen fastsat i lovforslagets § 64, stk. 2, vil efter det foreslåede stk. 1 kunne indfri et beløb, der svarer til det lånte beløb for indkomståret.