LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 61
Lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, og stiftet efter § 55 forrentes pr. påbegyndt måned, og renten tilskrives én gang månedligt den første dag i måneden, jf. dog § 59, stk. 4. Der beregnes ikke renters rente.
Stk. 2. Renten efter stk. 1 udgør 1/12 af gennemsnittet opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 forudgående måneder pr. 1. oktober i det forudgående år.
Stk. 3. Ved opgørelsen af rentesatsen efter stk. 2 ydes et nedslag på 25 pct.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 61
RetsinformationEfter grundskyldslånelovens § 3 skal lånebeløbene forrentes med en årlig rente, der svarer til et gennemsnit opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 forudgående måneder pr. 1. oktober i det forudgående år. Renten beregnes fra den sidste rettidige betalingsdag for de skatter m.v., til hvis betaling lånebeløbene anvendes. Renten tilskrives lånebeløbet ved årets udgang.
Det følger af grundskyldslånelovens § 4, stk. 6, at når yderligere lån herefter ikke kan ydes, afkræves ejeren senere påløbne renter i forbindelse med den fremtidige opkrævning af kommunale ejendomsskatter og efter de for disse gældende regler.
Der findes ikke bestemmelse i gældende ret om forretning af lån ydet via den midlertidige indefrysningsordning, jf. pkt. 3.8.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at lån ydet efter § 46, stk. 1, og § 53, stk. 1, og stiftet efter § 55 forrentes pr. påbegyndt måned, og renten tilskrives én gang månedligt den første dag i måneden, jf. dog § 59, stk. 4.
Lovforslagets § 46, stk. 1, vedrører lån efter den permanente indefrysningsordning. Lovforslagets § 53, stk. 1, vedrører lån efter pensionistlåneordningen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indebærer, at lån ydet via den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen vil skulle forrentes med en månedlig kreditrente pr. påbegyndt måned, som vil blive opgjort og tilskrevet ejerens rentesaldo den første dag i hver måned. Der vil ikke blive beregnet renters rente, da det kun vil være hovedstolen, der forrentes. Da ejeren ikke løbende skal betale kreditrenter, vil der dermed blive ydet lån til betaling af kreditrenterne for lån ydet efter den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen. Kreditrenterne forfalder til betaling samtidigt med hovedstolen, og der vil dermed blive ydet rentefrie lån til betaling af kreditrenterne, jf. dog lovforslagets § 59, stk. 3.
Lovforslagets § 59, stk. 4 omhandler forfald af påløbne kreditrenter tilhørende lån ydet efter pensionistlåneordningen, jf. lovforslagets § 53, stk. 1, som ikke kan sikres ved tinglysning af sikkerhed i den faste ejendom, som der ydes lån til betaling af grundskyld for.
En månedsrente vil have den betydning, at skifter en ejendom ejer midt i en måned, vil den fysiske person, der overdrager ejendommen (sælgeren), skulle betale en rente for hele den påbegyndte måned.
Kreditrenten vil skulle dække Skatteforvaltningens løbende udgifter forbundet med udlån efter lovforslagets § 46, stk. 1, om den foreslåede permanente indefrysningsordning og lovforslagets § 53, stk. 1, om den foreslåede pensionistlåneordning, de administrative udgifter forbundet med låneadministration, den løbende inflation, der devaluerer udlånet, og tab forbundet med udlån, der ikke vil kunne opkræves eller inddrives.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en delvis videreførelse og udvidelse af grundskyldslånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., for så vidt angår, at lån ydet efter den foreslåede pensionistlåneordning vil skulle forrentes, samt at lån ydet efter den foreslåede permanente indefrysningsordning ligeledes vil skulle forrentes.
Det foreslås i 2. pkt., at der ikke beregnes renters rente.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der ikke vil blive beregnet renters rente af lån efter den lovforslagets §§ 46 og 50, som forrentes efter 1. pkt.
Det foreslås i stk. 2, at renten efter stk. 1 udgør en 1/12 af gennemsnittet opgjort med to decimaler af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer de 12 forudgående måneder pr. 1. oktober i det forudgående år.
Den foreslåede beregning af rentesatsen i stk. 2 indebærer, at der vil være en modifikation til beregningen af rentesatsen i grundskyldslånelovens § 3, stk. 1. Den opgjorte rente vil med forslaget skulle deles i 12, fordi der efter det foreslåede stk. 1 vil skulle beregnes en månedlig rente af lån ydet i den permanente indefrysningsordning og pensionistlåneordningen, således at den samme forretning af pensionistlån i grundskyldslåneloven vil blive videreført i det foreslåede stk. 2.
Den gennemsnitlige realkreditobligationsrente vil blive anvendt som rentesats, da den antages at ville afspejle en gennemsnitlig forventet omkostning forbundet med udlån for Skatteforvaltningen.
Den foreslåede opgørelse af renten vil eksempelvis indebære, at renten pr. 1. januar 2026 vil blive beregnet på baggrund af et gennemsnit af den effektive rente på alle udestående realkreditobligationer fra og med den 1. oktober 2024 til og med den 30. september 2025.
Forslaget er, for så vidt angår opgørelsen af renten, en videreførelse af grundskyldslånelovens § 3, stk. 1, 1. pkt., dog med tilføjelse af en opdeling af den opgjorte rentesats i 12 dele.
Det foreslås i stk. 3, at ved opgørelsen af rentesatsen efter stk. 2 ydes et nedslag på 25 procent.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 indebærer, at rentesatsen som fastsat efter de foreslåede stk. 2, vil blive fratrukket 25 procent inden renten opgøres og tilskrives rentesaldoen den første dag hver måned efter det foreslåede stk. 1. Udgør rentesatsen f.eks. 2 pct., vil Skatteforvaltningen skulle nedskrive rentesatsen med 0,5 pct.-point, til 1,5 pct.
Rentenedslaget foreslås som et alternativ til ligningslovens regler om fradragsret for kreditrenter ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det betyder, at det kommer alle låntagere til gode, fordi et fradrag efter ligningslovens bestemmelser vil betyde, at ikke alle låntagere vil kunne udnytte fradraget fuldt ud, fordi ikke alle låntagere vil have en skattepligtig indkomst, hvori fradraget vil kunne udnyttes, herunder særligt i forbindelse med dødsboer.
Det foreslås i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love, at renter af lån efter lovforslagets kapitel 8 ikke er fradragsberettiget efter ligningslovens regler.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 er en delvis videreførelse af rentenedslagsreglen i grundskyldslånelovens § 5, stk. 3, 1. pkt. Ændringen består i, at rentenedslaget vil skulle gives månedligt i stedet for på forfaldstidspunktet, ligesom den foreslåede bestemmelse udvides til også at omfatte den foreslåede permanente indefrysningsordning i § 46, stk. 1.