LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 6
Kommunalbestyrelsen skal meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der er ramt af kystnedbrydning. Fritagelsen gælder, indtil en ny ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskyld.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 6
RetsinformationDet er i § 7 A i lov om kommunal ejendomsskat fastsat, at kommunalbestyrelsen skal meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, hvor grunden er ramt af kystnedbrydning. Fritagelsen gælder alene, indtil en ny ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag, jf. § 26, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det er i § 26, stk. 2, fastsat, at ansættelserne ved de i medfør af ejendomsvurderingsloven foretagne almindelige vurderinger, jf. lovens § 5, og omvurderinger, jf. lovens § 6, lægges til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag fra og med det første skatteår, der tager sin begyndelse i det kalenderår, der følger efter det, i hvilket vurderingen er foretaget, jf. dog § 1, stk. 2, nr. 2, og § 32 A i lov om kommunal ejendomsskat og ejendomsvurderingslovens § 87 a.
Det foreslås i § 6, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der er ramt af kystnedbrydning.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at meddele hel eller delvis fritagelse for grundskyld af ejendomme, der er ramt af kystnedbrydning. Kommunalbestyrelsen vil således ikke generelt kunne fravælge at give fritagelse efter bestemmelsen, men vil derimod skulle foretage en konkret vurdering af, om det må anses for godtgjort, at ejendommen er ramt af kystnedbrydning.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen inden for lovgivningen og almindelige forvaltningsretlige regler skulle skønne, hvornår det findes godtgjort, at en ejendom er omfattet af bestemmelsen. Kommunalbestyrelsen vil eksempelvis kunne lægge vægt på fotografisk materiale eller oplysninger om nye opmålinger af grunden, hvoraf det fremgår, at grunden er ramt af kystnedbrydning.
Det er op til kommunalbestyrelsen at vurdere, om der vil skulle ske hel eller delvis fritagelse for grundskyld i tilfælde af kystnedbrydning. Kommunalbestyrelsen vil kunne fritage hele ejendommen, selvom kun en del af denne er direkte ramt af kystnedbrydning, f.eks. fordi den resterende del er væsentlig forringet eller helt værdiløs.
Det foreslås videre i 2. pkt., at fritagelsen gælder, indtil en ny ansættelse kan lægges til grund ved opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskyld.
Med forslaget vil en ny ansættelse af grundværdien skulle lægges til grund ved den fremtidige opkrævning af grundskyld fra det tidspunkt, hvor en ny ansættelse danner grundlag for opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskyld. Efter ejendomsvurderingslovens § 5 ansættes der en ny grundværdi hvert andet år, medmindre der er foretaget en ny ansættelse af grundværdien i forbindelse med en omvurdering efter ejendomsvurderingslovens § 6.
Det bemærkes, at vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2024 vurderes i lige år som ejerboliger efter ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, foretages i 2024 og 2025 efter de foreslåede regler i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love. Vurderinger af ejendomme, der pr. 1. januar 2025 vurderes i ulige år som andre ejendomme og visse ejerboliger efter ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2, foretages i 2025 og 2026 efter de foreslåede regler i det samtidigt fremsatte lovforslag om ændring af kildeskatteloven, lov om kommunal indkomstskat, ejendomsvurderingsloven og forskellige andre love.
Fra det tidspunkt, hvor en ny grundværdi udgør beskatningsgrundlaget for grundskyld, vil kommunalbestyrelsens fritagelse for grundskyld således bortfalde efter den foreslåede bestemmelse. På denne måde sikres det, at fritagelse for grundskyld efter den foreslåede bestemmelse alene vil have virkning i perioden, indtil Skatteforvaltningens nye ansættelse, der tager højde for kystnedbrydningen, og som kan udgøre grundlaget for opkrævning af grundskylden.
I det omfang kystnedbrydning måtte give anledning til en lavere ansættelse af grundværdien efter ejendomsvurderingsloven, vil dette ved en uændret grundskyldspromille medføre en lavere grundskyld for grundejeren. Når en grund rammes af kystnedbrydning, kan denne efter omstændighederne blive genstand for en årsomvurdering pr. førstkommende 1. januar.
Det skyldes, at de ændringer i vurderingen af grundens værdi, som kystnedbrydning kan give anledning til, først vil få virkning for opgørelsen af beskatningsgrundlaget for grundskylden efter, at er der er sket ændringer på grunden.
Den foreslåede bestemmelse i § 6 er en videreførelse af § 7 A i lov om kommunal ejendomsskat med sproglige ændringer. Det vil således stadig høre under kommunens kompetence at foretage en fordeling af grundværdien på den del, der kan henføres til den fritagne henholdsvis den ikke-fritagne del. Fordelingen vil ske ud fra den procentuelle del, der er forsvundet som følge af kystnedbrydningen i forhold til den samlede grundstørrelse i vurderingen. Fritagelsen vil blive fastsat direkte i den grundskyld, der faktisk vil blive opkrævet.
Retstilstanden i forhold til klage over kommunalbestyrelsens afgørelser efter det foreslåede i § 6 vil ikke blive ændret med lovforslaget.