LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 45b
Denne ændring er tilføjet fra: Lov om ændring af ejendomsskatteloven og lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme) d. 11/12/2024
For skatteåret 2022 udgør dækningsafgift af ejendomme omfattet af § 45 a det laveste af følgende beløb, jf. dog stk. 2:
-
Dækningsafgift opgjort for skatteåret 2022 efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer.
-
Dækningsafgift som opkrævet for skatteåret 2021 efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, med tillæg af 10 pct. af dækningsafgiften efter nr. 1.
Stk. 2. For ejendomme, der i skatteåret 2022 blev pålagt dækningsafgift efter § 23 A i den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, og som ikke var pålagt dækningsafgift i skatteåret 2021, udgør dækningsafgiften for skatteåret 2022 dækningsafgiften efter stk. 1, nr. 1.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 45b
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret regler om en stigningsbegrænsningsordning for grundskyld, hvor stigninger i grundskylden indfases gradvist.
Det foreslås i stk. 1, at for kalenderåret 2024 udgør grundskyld af ejendomme omfattet af § 44 det laveste af følgende:
-
Grundskyld opgjort efter kapitel 1-5 for kalenderåret.
-
Grundskyld opgjort efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat, jf. lovbekendtgørelse nr. 1463 af 6. oktober 2020 med senere ændringer, for kalenderåret med anvendelse af den grundskyldspromille, som kommunalbestyrelsen har fastsat for kalenderåret 2023, og med anvendelse af en reguleringsprocent på 2,8 pct.
Forslaget skal ses i sammenhæng med boligskatteforliget, hvorefter stigningsbegrænsningsordningen skal sikre, at der for kalenderåret 2024 ikke skal betales mere i grundskyld end efter gældende regler i lov om kommunal ejendomsskat.
Grundskylden efter det foreslåede nr. 1 vil være den grundskyld, der opgøres ud fra det beskatningsgrundlag, der er fastsat i lovforslagets kapitel 1-5. Det vil sige med anvendelse af 80 pct. af grundværdien som beskatningsgrundlag for grundskylden med den grundskyldspromille, der er fastsat for kalenderåret 2024.
Grundskylden efter det foreslåede nr. 2 vil være den grundskyld, der opgøres efter reglerne i lov om kommunal ejendomsskat. Det vil sige med anvendelse af 80 pct. af grundværdien som beskatningsgrundlag for grundskylden med gældende regler om grundskatteloftet samt med den promille, som kommunalbestyrelsen har fastsat for 2023 og med anvendelse af en reguleringsprocent på 2,8 pct.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil grundskylden for kalenderåret 2024 ikke kunne overstige den grundskyld, der skulle være betalt efter reglerne i lov om kommunal ejendomsskat, således at der ikke vil skulle betales en højere grundskyld for kalenderåret 2024, end der blev betalt for kalenderåret 2023 efter de gældende regler.
Den grundskyld, som med forslaget vil skulle pålægges for kalenderåret 2024, vil være det laveste af de to opgjorte beløb. Er beløbet efter den foreslåede bestemmelse i nr. 1 større end beløbet efter den foreslåede bestemmelse i nr. 2, vil det være et udtryk for, at anvendelse af reglerne i dette lovforslag vil medføre en højere beskatning end ved anvendelse af reglerne i lov om kommunal ejendomsskat.
Til brug for opgørelsen af grundskylden for kalenderåret 2024 efter den tidligere gældende lov om kommunal ejendomsskat vil der skulle anvendes en reguleringsprocent på 2,8 pct., jf. forslaget i stk. 1, nr. 2.
Baggrunden er, at for kalenderåret 2024 skal grundskylden efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1, nr. 2, opgøres som forskellen mellem grundskylden opgjort efter reglerne i lovforslaget og grundskylden opgjort efter reglerne i lov om kommunal ejendomsskat.
Efter i § 1, stk. 2, 2. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat opgøres grundskylden således, at der af grundværdien ansat efter ejendomsvurderingsloven, pålignes de afgiftspligtige ejendomme grundskyld af 80 pct. af den afgiftspligtige grundværdi. Dette gælder, medmindre der er tale om produktionsjord efter ejendomsvurderingsloven § 28, hvorefter der pålignes grundskyld af hele den afgiftspligtige grundværdi.
Efter § 1, stk. 2, nr. 1 og 2, i lov om kommunal ejendomsskat er der fastsat et loft for grundskylden, som også benævnes grundskatteloftet. Efter grundskatteloftet beregnes grundskylden med den grundskyldspromille, som kommunalbestyrelsen har fastsat, af den laveste af følgende grundværdier med anvendelse af forsigtighedsprincippet:
-
Ejendommens grundværdi efter fradrag for grundforbedringer, og reduktion for fritagelser for grundskyld.
-
Den skattepligtige grundværdi for ejendommen, der dannede grundlag for påligningen af grundskyld for det forudgående år. Dette beløb forhøjes med en reguleringsprocent.
Ved beregning af grundskyld efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil der derfor skulle opgøres en reguleringsprocent til brug for afgørelsen af, hvilken grundværdi der vil være den laveste i kalenderåret 2024. Med forslaget vil reguleringsprocenten for kalenderåret 2024 udgøre 2,8 pct., som svarer til reguleringsprocenten i § 1, stk. 3, sidste pkt., i lov om kommunal ejendomsskat.
For nærmere om grundskatteloftet henvises til pkt. 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås i stk. 2, at for kalenderåret 2025 og efterfølgende kalenderår udgør grundskyld af ejendomme omfattet af § 44 det laveste af følgende, jf. dog stk. 3:
-
Grundskyld opgjort efter kapitel 1-5 for kalenderåret.
-
Grundskyld for det nærmest forudgående kalenderår med tillæg af 4,75 pct. af grundskylden efter nr. 1, dog kun med tillæg af 3,50 pct. af grundskylden efter nr. 1 til og med kalenderåret 2040 for almene boliger omfattet af lov om almene boliger m.v.
Det fremgår af boligskatteforliget, at stigningsbegrænsningsordningen skal indebære, at grundskylden for den enkelte ejendom hvert år højst kan stige med 5 pct. af den fuldt indfasede grundskyld for at sikre mod store grundskyldsstigninger fra et år til det næste. Stigningsprocenten blev som led i drøftelser i forligskredsen bag boligskatteforliget forud for vedtagelsen af lovforslag nr. L 107 A, jf. lov nr. 291 af 27. februar 2021, sænket fra 5 pct. til 4,75 pct.
Grundskylden efter den foreslåede bestemmelse i nr. 1 vil være den grundskyld, der opgøres ud fra det beskatningsgrundlag, der er foreslået i lovforslagets § 17. Det vil sige med anvendelse af 80 pct. af grundværdien i det forudgående kalenderår som beskatningsgrundlag for grundskylden med den grundskyldspromille, der er fastsat for det pågældende år.
Grundskylden efter den foreslåede bestemmelse i nr. 2 vil være den grundskyld, der er opgjort for det nærmest forudgående år med tillæg af 4,75 pct. af grundskylden efter den foreslåede bestemmelse i nr. 1. Grundskylden vil fra og med kalenderåret 2025 således højst kunne stige med 4,75 pct. af den fuldt indfasede grundskyld. Ved den fuldt indfasede grundskyld forstås den grundskyld, der bliver opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5.
Det betyder, at Skatteforvaltningen for kalenderåret 2025 og efterfølgende kalenderår vil skulle opgøre to beløb for grundskyld for de omfattede ejendomme, dels grundskyld for det indeværende år efter lovforslaget, dels sidste års grundskyld med tillæg af 4,75 pct. af det indeværende kalenderårs grundskyld. Den grundskyld, som disse ejendomme vil blive pålagt for kalenderåret, vil efter forslaget være det laveste af de to opgjorte beløb.
Der vil dog være tilfælde, hvor grundskylden af en ejendom for det første kalenderår altid vil udgøre grundskylden efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret, jf. forslaget i stk. 3.
For kalenderåret 2025 vil grundskylden efter det foreslåede nr. 2 være grundskylden opgjort for det nærmest forudgående kalenderår med tillæg af 4,75 pct. af den fuldt indfasede grundskyld. Det nærmest forudgående kalenderår er kalenderåret 2024, og grundskylden for dette kalenderår vil være grundskylden opgjort efter lov om kommunal ejendomsskat, jf. det foreslåede stk. 1, nr. 2. Det skyldes, at den foreslåede regel i stk. 2 alene vil finde anvendelse, såfremt grundskylden for kalenderåret 2024 er grundskylden opgjort efter lov om kommunal ejendomsskat. Er grundskylden opgjort efter de foreslåede regler i lovforslagets kapitel 1-5 lavere end grundskylden opgjort efter reglerne i lov om kommunal ejendomsskat, vil den foreslåede stigningsbegrænsningsordning ikke finde anvendelse, da grundskylden for kalenderåret 2024 vil være den fuldt indfasede grundskyld, medmindre der i efterfølgende kalenderår indtræder en grundskyldsstigning på grund af eksempelvis stigninger i ejendomsvurderingen.
Er forskellen mellem grundskyldsbeløbene efter de foreslåede bestemmelser i nr. 1 og 2 lille, vil den foreslåede stigningsbegrænsningsordning indebære en hurtigere indfasning af den fulde grundskyldbetaling. Er forskellen omvendt stor, vil den foreslåede stigningsbegrænsningsordning indebære en langsommere indfasning af den fulde grundskyldsbetaling.
Når grundskylden når op på den fuldt indfasede grundskyld, vil grundskylden herefter kun stige i takt med stigende grundværdier og stigende grundskyldspromiller. Hvis den aktuelle grundskyld opgjort efter det foreslåede i lovforslagets kapitel 1-5 i et år vil udgøre mere end grundskylden i det nærmest forudgående år med tillæg af 4,75 pct. af det indeværende års grundskyld, altså den fuldt indfasede grundskyld, vil stigningsbegrænsningen efter den foreslåede bestemmelse i nr. 2, indtræde på ny.
Den foreslåede bestemmelse i nr. 2 indebærer videre, at grundskylden for almene boliger, der er omfattet af lov om almene boliger m.v., vil være den grundskyld, der er opgjort for det nærmest forudgående år med tillæg af 3,50 pct. af grundskylden efter den foreslåede bestemmelse i nr. 1 til og med kalenderåret 2040.
Med forslaget vil der således til og med kalenderåret 2040 gælde en særskilt stigningsprocent for almene boliger, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. Med forslaget vil det være afgørende, om en ejendom anses som en almen bolig efter kapitel 1 i lov om almene boliger m.v., hvor det defineres, hvad der forstås ved almen boligvirksomhed.
Denne del af forslaget skal tillige ses i sammenhæng med boligskatteforliget, hvorefter grundskylden for almene boliger maksimalt må stige med 600 mio. kr. (2017-niveau) mellem kalenderåret 2024 til kalenderåret 2040 som en direkte konsekvens af de nye ejendomsvurderinger. Den foreslåede stigningsprocent vil således afspejle, at den årlige grundskyld for almene boliger ikke vil stige mere end 600 mio. kr. (2017-niveau) til og med kalenderåret 2040.
Med forslaget vil stigningsprocenten for almene boliger efter 2040 udgøre 4,75 pct. ligesom for alle erhvervsejendomme og andre ejendomme, der er omfattet af den foreslåede stigningsbegrænsningsordning.
Efter den foreslåede stigningsbegrænsningsordning vil det ikke være en forudsætning for at være omfattet af ordningen, at den pågældende ejendom er overtaget på et bestemt tidspunkt. Det vil dog være en forudsætning for anvendelse af den foreslåede bestemmelse i stk. 1, at ejendommen bliver pålagt grundskyld for kalenderåret 2024.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at for nyopståede ejendomme, ejendomme, der omkategoriseres efter ejendomsvurderingsloven, ejendomme omfattet af § 41, stk. 2, eller § 43, stk. 3, 2. pkt., og ejendomme, hvis identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder, udgør grundskylden det første kalenderår grundskyld opgjort efter kapitel 1-5 for kalenderåret. Det foreslås videre i 2. pkt., at for de efterfølgende kalenderår udgør grundskylden det laveste beløb efter stk. 2.
Forslaget i 1. pkt. indebærer, at grundskylden det første kalenderår for nyopståede ejendomme, for ejendomme, der omkategoriseres efter ejendomsvurderingsloven, for ejendomme omfattet af lovforslagets § 41, stk. 2, eller § 43, stk. 3, 2. pkt., og for og ejendomme, hvis identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder, altid vil udgøre grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret. Det betyder, at grundskylden for det første kalenderår altid vil udgøre den fulde grundskyld, og at ejeren vil skulle betale grundskyld af beskatningsgrundlaget efter lovforslagets § 17 og med den grundskyldspromille, der efter lovforslagets § 28 er fastsat for den pågældende kommune, som ejendommen er beliggende i. Det vil sige med anvendelse af 80 pct. af grundværdien i det forudgående kalenderår og med den grundskyldspromille, der er fastsat for det pågældende år.
Lovforslagets § 41, stk. 2, vedrører tilfælde, hvor ejeren af ejendom, der har været omfattet af rabat i grundskyld, men som er bortfaldet som følge af ejerskifte til en eller flere juridiske personer, vil blive omfattet af den foreslåede stigningsbegrænsningsordning efter lovforslagets kapitel 7.
Lovforslagets § 43, stk. 3, 2. pkt., vedrører tilfælde, hvor den del af den samlede rabat, der udgør rabat i grundskyld, bortfalder, når en ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget grund ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke længere er en ubebygget grund omfattet i ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8.
BFE står for »bestemt fast ejendom«, og BFE-nummeret er en entydig identifikation af fast ejendom i Danmark, som Skatteforvaltningen anvender til identifikation af fast ejendom. Hvis en ejendoms BFE-nummer bortfalder, og ejendommen tildeles et nyt BFE-nummer, indebærer forslaget, at grundskylden det første kalenderår efter altid vil udgøre grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret. Det skyldes, at ved tildeling af et nyt BFE-nummer vil der være tale om en helt ny ejendom.
En ejendom kan f.eks. tildeles et nyt BFE-nummer i tilfælde, hvor ejendommen bliver opdelt i to separate ejendomme. Ved opdeling af en ejendom kan ejeren sammen med en landinspektør selv beslutte, om BFE-nummeret skal videreføres for én af de to nye ejendomme, eller om der skal oprettes to nye BFE-numre for hver af de to nye ejendomme.
Tilfælde, hvor hver af de to nye ejendomme tildeles nye BFE-numre, vil grundskylden for begge ejendomme det første kalenderår udgøre grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret. Tilfælde, hvor BFE-nummeret for den oprindelige ejendom videreføres for en af de nye ejendomme, vil grundskylden det første kalenderår skulle opgøres efter den foreslåede bestemmelse i stk. 2, mens grundskylden for den anden ejendom det første kalenderår vil udgøre grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret.
Forslaget i 1. pkt. skal ses i sammenhæng med, at det vil være en forudsætning for anvendelse af den foreslåede stigningsbegrænsning, jf. lovforslagets stk. 2, nr. 2, at ejendommen er pålagt grundskyld det forudgående kalenderår. For nyopståede ejendomme, for ejendomme, der omkategoriseres efter ejendomsvurderingsloven, for ejendomme, der bliver omfattet af lovforslagets § 41, stk. 2, eller for ejendomme, hvis identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder, vil der ikke være et forudgående kalenderårs grundskyld at tage udgangspunkt i, hvorfor grundskylden for disse ejendomme det første kalenderår således altid vil udgøre grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret.
Forslaget i 2. pkt. indebærer, at grundskylden for de efterfølgende kalenderår af de nævnte ejendomme i 1. pkt. vil udgøre det laveste beløb efter forslaget i stk. 2. Det betyder, at efter det første kalenderår, vil grundskylden udgøre det laveste af enten grundskyld opgjort efter lovforslagets kapitel 1-5 for kalenderåret eller grundskyld for det nærmest forudgående kalenderår med tillæg af 4,75 pct. af den fulde grundskyld, dog kun med tillæg af 3,50 pct. af den fulde grundskyld til og med kalenderåret 2040 for almene boliger omfattet af lov om almene boliger m.v.
I tabel 14 er der vist et eksempel på stigningsbegrænsningen for grundskyld af en erhvervsejendom.
Tabel 14. Eksempel på stigningsbegrænsningsordningen for grundskyld af erhvervsejendomme (indfasning) | ||||
---|---|---|---|---|
Kr. | Kr. | Kr. | ||
Beregningsgrundlaget for grundskyld efter lov om kommunal ejendomsskat1) | (1) | 500.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2024 efter lov om kommunal ejendomsskat | (2)=26‰ af (1) | 13.000 | ||
Grundværdi ved vurderingen pr. 1. jan. 2023 | (3) | 2.500.000 | ||
Beregningsgrundlag for grundskyld i 2024 og 2025 | (4)=80% af (3) | 2.000.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2024 efter lovforslag | (5)=7‰ af (4) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (6)=(2) | 13.000 | ||
Grundskyld der skal betales i 2024 | (7)=min af (5) og (6) | 13.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2025 efter lovforslag | (8)=7‰ af (4) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (9)=(7) | 13.000 | ||
Indfasningsbeløb | (10)=4,75‰ af (8) | 665 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (11)=(9)+(10) | 13.665 | ||
Grundskyld der skal betales i 2025 | (12)=min af (8) og (11) | 13.665 | ||
Grundværdi ved vurderingen pr. 1. jan. 2025 | (13) | 2.550.000 | ||
Beregningsgrundlag for grundskyld i 2026 og 2027 | (14)=80% af (13) | 2.040.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2026 efter lovforslag | (15)=7‰ af (14) | 14.280 | ||
Grundskyld for året forud | (16)=(12) | 13.665 | ||
Indfasningsbeløb | (17)=4,75‰ af (15) | 678,3 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (18)=(16)+(17) | 14.343 | ||
Grundskyld der skal betales i 2026 | (19)=min af (15) og (18) | 14.280 | ||
Beregnet grundskyld i 2027 efter lovforslag | (20)=7‰ af (14) | 14.280 | ||
Grundskyld for året forud | (21)=(19) | 14.280 | ||
Indfasningsbeløb | (22)=4,75‰ af (20) | 678 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (23)=(21)+(22) | 14.958 | ||
Grundskyld der skal betales i 2027 | (24)=min af (20) og (23) | 14.280 | ||
1) Det mindste beløb af grundværdien pr. 1. okt. 2012, stigningsbegrænset grundværdi (grundskatteloftværdien) og 80 pct. af grundværdien ved vurderingen pr. 1. jan. 2023. |
I tabel 15 er der vist et eksempel på stigningsbegrænsning for grundskyld af en erhvervsejendom, hvor grundskylden er fuldt ud indfaset i 2026, hvorefter stigningsbegrænsningen genindtræder i 2028 som følge af en ny, højere ejendomsvurdering.
Tabel 15. Eksempel på stigningsbegrænsningsordningen for grundskyld af erhvervsejendomme (genindtrædelse) | ||||
---|---|---|---|---|
Kr. | Kr. | Kr. | ||
Beregningsgrundlaget for grundskyld efter lov om kommunal ejendomsskat1) | (1) | 500.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2024 efter lov om kommunal ejendomsskat | (2)=26 ‰ af (1) | 13.000 | ||
Grundværdi ved vurderingen pr. 1. jan. 2023 | (3) | 2.500.000 | ||
Beregningsgrundlag for grundskyld i 2024 og 2025 | (4)=80 pct. af (3) | 2.000.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2024 efter lovforslag | (5)=7‰ af (4) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (6)=(2) | 13.000 | ||
Grundskyld der skal betales i 2024 | (7)=min af (5) og (6) | 13.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2025 efter lovforslag | (8)=7‰ af (4) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (9)=(7) | 13.000 | ||
Indfasningsbeløb | (10)=4,75‰ af (8) | 665 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (11)=(9)+(10) | 13.665 | ||
Grundskyld der skal betales i 2025 | (12)=min af (8) og (11) | 13.665 | ||
Grundværdi ved vurderingen pr. 1. jan. 2025 | (13) | 2.500.000 | ||
Beregningsgrundlag for grundskyld i 2026 og 2027 | (14)=80 pct.af (13) | 2.000.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2026 efter lovforslag | (15)=7‰ af (14) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (16)=(12) | 13.665 | ||
Indfasningsbeløb | (17)=4,75‰ af (15) | 665 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (18)=(16)+(17) | 14.330 | ||
Grundskyld der skal betales i 2026 | (19)=min af (15) og (18) | 14.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2027 efter lovforslag | (20)=7‰ af (14) | 14.000 | ||
Grundskyld for året forud | (21)=(19) | 14.000 | ||
Indfasningsbeløb | (22)=4,75‰ af (20) | 665 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb | (23)=(21)+(22) | 14.665 | ||
Grundskyld der skal betales i 2027 | (24)=min af (20) og (23) | 14.000 | ||
Grundværdi ved vurderingen pr. 1. jan. 2027 | (25) | 2.800.000 | ||
Beregningsgrundlag for grundskyld i 2028 og 2029 | (26)=80 pct.af (25) | 2.240.000 | ||
Beregnet grundskyld i 2028 efter lovforslag | (27)=7‰ af (26) | 15.680 | ||
Grundskyld for året forud | (28)=(24) | 14.000 | ||
Indfasningsbeløb | (29)=4,75‰ af (27) | 745 | ||
Grundskyld for året forud + indfasningsbeløb2) | (30)=(28)+(29) | 14.745 | ||
Grundskyld der skal betales i 2028 | (31)=min af (27) og (30) | 14.745 | ||
1) Det mindste beløb af grundværdien pr. 1. okt. 2012, stigningsbegrænset grundværdi (grundskatteloftværdien) og 80 pct. af grundværdien ved vurderingen pr. 1. jan. 2023. 2) Det resterende stigningsbegrænsningsnedslag svarende til forskellen mellem (27) og (30) udløses gradvist i de følgende år. |