LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 43
Den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, bortfalder ved ejerskifte, jf. dog stk. 4 og 5. Ved ejerskifte af en del af ejendommen finder § 41, stk. 1 og 2, anvendelse, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. Den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, bortfalder, hvis ejendommens identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder.
Stk. 3. Den del af den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der udgør rabat i ejendomsværdiskat, jf. § 40, stk. 2, bortfalder, når en ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3. Den del af den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der udgør rabat i grundskyld, jf. § 40, stk. 3, bortfalder, når en ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 3 og 4, eller ikke længere er en ejendom som nævnt i ejendomsvurderingslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Stk. 4. Overdrages en ejendom eller en del af en ejerandel af en ejendom til ejerens ægtefælle, overtager ægtefællen rabatten for den pågældende ejendom eller den pågældende del af ejendommen. En længstlevende ægtefælle, der sidder i uskiftet bo, eller som har overtaget den afdøde ægtefælles ejendom eller en del af en ejerandel af ejendommen, overtager den afdøde ægtefælles rabat for ejendommen eller dennes del af ejendommen.
Stk. 5. Overdrages en ejendom eller en del af en ejerandel af en ejendom til den ene ægtefælle i forbindelse med skilsmisse, hvor der endnu ikke er sket deling af boet, overtager ægtefællen rabatten for den pågældende ejendom eller den pågældende del af ejendommen på tidspunktet for, at skilsmissen er registreret i henhold til et autoritativt register.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 43
RetsinformationDer findes ikke i gældende ret regler om bortfald og overdragelse af samlet rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, bortfalder ved ejerskifte, jf. dog stk. 4 og 5. Det foreslås videre i 2. pkt., at ved ejerskifte af en del af ejendommen finder § 41, stk. 1 og 2, anvendelse, jf. dog stk. 4 og 5.
Ved ejerskifte af en ejendom vil pligten for sælger til at betale både ejendomsværdiskat og grundskyld bortfalde og overgå til den nye ejer. Den foreslåede bestemmelse i 1. pkt. vil således indebære, at den samlede rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld vil bortfalde som følge af ejerskiftet, da sælgeren af ejendommen, der overtog denne senest den 31. december 2023, ikke længere vil være skattepligtig af ejendommen.
Den nye ejer vil således ikke blive omfattet af rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld og vil skulle betale ejendomsværdiskat og grundskyld efter de nye satser, der foreslås med dette lovforslag, og på grundlag af nye vurderinger. Fra tidspunktet for ejerskiftet og de efterfølgende år vil rabatten dermed være bortfaldet og vil således ikke gælde for de efterfølgende ejere af ejendommen.
Sker der ejerskifte af en ejendom eksempelvis den 1. januar 2027, vil sælgeren ikke skulle betale ejendomsværdiskat eller grundskyld for indkomståret 2027, og rabatten vil derfor bortfalde, sådan at der ikke vil blive ydet rabat for indkomståret 2027 og fremover. Ejerskiftes en ejendom senere i indkomståret, eksempelvis den 1. maj 2027, vil sælgeren af ejendommen skulle betale ejendomsværdiskat og grundskyld for indkomståret 2027 vedrørende den periode, sælgeren har ejet ejendommen, dvs. fra og med den 1. januar til og med den 30. april 2027, og vil være berettiget til rabat for denne periode. Herefter vil sælgeren ikke længere skulle betale ejendomsværdiskat og grundskyld af ejendommen eller blive ydet rabat herfor.
I det indkomstår, hvor en ejendom skifter ejer, vil den samlede rabat blive nedsat i det forhold, som ejendomsværdiskatten bliver nedsat. En ejendom, der skifter ejer eksempelvis den 1. maj 2027, for hvilken sælgeren således alene pålægges ejendomsværdiskat for perioden fra og med den 1. januar 2027 til og med den 30. april 2027, vil ejendomsværdiskatten opgjort for indkomståret 2027, jf. lovforslagets § 15, stk. 1, nedsættes svarende til den periode, hvor ejendommen stadig ejes af sælger, jf. lovforslagets § 15, stk. 2.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil ikke gælde i de tilfælde, hvor ejendommen bliver overdraget til en ægtefælle. I et sådant tilfælde vil de foreslåede bestemmelser i stk. 4 og 5 finde anvendelse. Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 vil heller ikke gælde ved delvist ejerskifte. I et sådant tilfælde vil den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 41, stk. 1 og 2, finde anvendelse, medmindre der sker delvis overdragelse til en ægtefælle, hvor de foreslåede bestemmelser i stk. 4 og 5 tilsvarende vil finde anvendelse.
Det foreslås i stk. 2, at den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, bortfalder, hvis ejendommens identifikationsnummer (BFE-nummer) bortfalder.
Den samlede rabat vil – udover at være knyttet til ejerskabet (CPR-nummer) – være knyttet til et BFE-nummer. BFE står for »bestemt fast ejendom«, og BFE-nummeret er en entydig identifikation af fast ejendom i Danmark, som Skatteforvaltningen anvender til identifikation af fast ejendom.
Forslaget indebærer, at den samlede rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld vil bortfalde som følge af, at ejendommen bliver tildelt nyt BFE-nummer. Det skyldes, at ved tildeling af et nyt BFE-nummer vil der være tale om en helt ny ejendom, som ikke eksisterede på det foreslåede skæringstidspunkt den 31. december 2023, jf. lovforslagets §§ 36 og 38.
En ejendom kan f.eks. tildeles et nyt BFE-nummer i tilfælde, hvor ejendommen bliver opdelt i to separate ejendomme. Ved opdeling af en ejendom kan ejeren sammen med en landinspektør selv beslutte, om BFE-nummeret skal videreføres for én af de to nye ejendomme, eller om der skal oprettes to nye BFE-numre for hver af de to nye ejendomme.
Tilfælde, hvor hver af de to nye ejendomme tildeles nye BFE-numre, vil den samlede rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld bortfalde. Tilfælde, hvor BFE-nummeret for den oprindelige ejendom videreføres for en af de nye ejendomme, vil ejeren beholde den samlede rabat i ejendomsværdiskat og grundskyld for denne ejendom, mens den samlede rabat vil bortfalde for den anden ejendom. Den samlede rabat vil derfor i alle tilfælde bortfalde for mindst en af de nye ejendomme i tilfælde, hvor den eksisterende ejendom bliver opdelt i to separate ejendomme.
Den samlede rabat vil blive opretholdt uændret for ejendommen, for hvilken BFE-nummeret er videreført, selvom ejendoms- og grundværdien reduceres ved opdelingen.
Det bemærkes, at hvis ejendommen med det videreførte BFE-nummer ejerskiftes, enten i forbindelse med eller efter opdelingen af den oprindelige ejendom, vil den samlede rabat bortfalde, jf. forslaget i stk. 1, medmindre ejerskiftet sker til en ægtefælle, jf. de foreslåede bestemmelser i stk. 4 og 5.
Den samlede rabat vil bortfalde fra tidspunktet for, at ejendommen tildeles nyt BFE-nummer, og i de efterfølgende år vil rabatten dermed være bortfaldet.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at den del af den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der udgør rabat i ejendomsværdiskat, jf. § 40, stk. 2, bortfalder, når en ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3. Det foreslås videre i 2. pkt., at den del af den samlede rabat, jf. § 40, stk. 1, der udgør rabat i grundskyld, jf. § 40, stk. 3, bortfalder, når en ejendom ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget grund ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke længere er en ubebygget grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8.
Når en ejendom ikke længere er en ejendomstype som nævnt i lovforslagets § 3, vil ejendommen heller ikke længere være en ejendomstype, der er omfattet af rabat i ejendomsværdiskat, jf. lovforslagets § 36, stk. 1. Med forslaget i 1. pkt. vil en sådan ændring blive sidestillet med salg af ejendommen med den konsekvens, at rabatten i ejendomsværdiskat vil bortfalde.
Når en ejendom ikke længere er en ejendomstype som nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller når en ubebygget grund i indkomståret 2024 eller et efterfølgende indkomstår ændrer anvendelse, hvorefter den ikke længere er en grund, hvorpå der kan opføres en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1-4, eller den ikke længere er en ubebygget grund omfattet af ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8, vil ejendommen være en ejendomstype, der ikke er omfattet af rabat i grundskyld, jf. lovforslagets § 38, stk. 1. Med forslaget i 2. pkt. vil en sådan ændring sidestilles med salg af ejendommen med den konsekvens, at rabatten i grundskyld vil bortfalde.
Med forslaget i 1. og 2. pkt. vil rabatten kun bortfalde, hvis hele ejendommen ikke længere er en ejendom som nævnt i § 3 fsva. ejendomsværdiskat og § 3, nr. 1-4, eller ejendomsvurderingslovens § 4, nr. 7 og 8, fsva. grundskyld. Det indebærer, at hvis blot en del af ejendommen anvendes, så det er en ejendom som nævnt i § 3 fsva. ejendomsværdiskat og § 3, nr. 1-4, fsva. grundskyld, vil den pågældende rabat fastholdes uændret.
I et eksempel, hvor en ejendom med én selvstændig boligenhed, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, ændrer anvendelse til at være en ejendom som nævnt i § 3, stk. 1, nr. 5, vil den samlede rabat blive nedsat med den del, der vedrører rabat i grundskyld, fordi ejendommen ikke længere er en ejendom nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4. Den samlede rabat vil herefter udgøre den del, der vedrører rabat i ejendomsværdiskat, fordi ejendommen fortsat er en ejendom nævnt i § 3.
Rabatten vil bortfalde fra det tidspunkt, hvor den ændrede anvendelse får skattemæssig betydning for ejendommen, dvs. ved næstkommende vurderingstermin pr. 1. januar.
Det foreslås i stk. 4, 1. pkt., at overdrages en ejendom eller en del af en ejerandel af en ejendom til ejerens ægtefælle, overtager ægtefællen rabatten for den pågældende ejendom eller den pågældende del af ejendommen.
Forslaget indebærer, at rabatten ikke vil bortfalde ved helt eller delvist ejerskifte mellem ægtefæller. Det vil også gælde, selv om den ægtefælle, der overtager ejendommen, ikke selv stod som ejer i indkomståret 2024, hvor rabatten blev beregnet og ydet.
Ægtefællens overdragelse af ejendommen vil eksempelvis omfatte, hvis ejeren overdrager en ejendom til ægtefællen i forbindelse med, at ejeren flytter på plejehjem, eller overdragelse af ejendommen ved salg eller som gave eller ved skilsmisse.
Forslaget indebærer, at hvis den ægtefælle, der overtager ejendommen i forbindelse med skilsmisse, gifter sig igen, vil rabatten ikke bortfalde. Den nye ægtefælle vil således kunne overtage rabatten, hvis ejendommen efterfølgende overdrages til den nye ægtefælle.
Det foreslås videre i 2. pkt., at en længstlevende ægtefælle, der sidder i uskiftet bo, eller som har overtaget den afdøde ægtefælles ejendom eller en del af en ejerandel af ejendommen, overtager den afdøde ægtefælles rabat for ejendommen eller dennes del af ejendommen.
Med forslaget vil den længstlevende ægtefælle overtage rabatten ved overdragelse af ejendommen i forbindelse med ægtefællens død. Dette gælder både ved skifte af boet, eller hvis den længstlevende ægtefælle sidder i uskiftet bo.
Forslaget indebærer, at hvis den ægtefælle, der overtager ejendommen i forbindelse med ejerens død, gifter sig igen, vil rabatten ikke bortfalde. Den nye ægtefælle vil således kunne overtage rabatten, hvis ejendommen efterfølgende overdrages til den nye ægtefælle.
Forslaget i stk. 4 vil ikke vedrøre de tilfælde, hvor der sker overdragelse af en ejendom mellem ugifte samlevende. Det betyder, at en ejers ugifte samlevende ikke vil kunne overtage rabatten, hvis ejendommen efterfølgende overdrages til denne. Registrerede partnerskaber, der er indgået efter den tidligere gældende lov om registreret partnerskab, vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i stk. 4 på samme måde som ægtefæller.
Det foreslås i stk. 5, at overdrages en ejendom eller en del af en ejerandel af en ejendom til den ene ægtefælle i forbindelse med skilsmisse, hvor der endnu ikke er sket deling af boet, overtager ægtefællen rabatten for den pågældende ejendom eller den pågældende del af ejendommen på tidspunktet for, at skilsmissen er registreret i henhold til et autoritativt register.
Forslaget indebærer, at den ægtefælle, der overtager ejendommen eller en del af ejendommen i forbindelse med skilsmisse, vil overtage rabatten for ejendommen eller for den del af ejendommen, der er overtaget, på tidspunktet for, at skilsmissen er registreret i henhold til et autoritativt register, selv om der endnu ikke er sket deling af boet.
Ved et autoritativt register forstås den datakilde, som Skatteforvaltningen til enhver tid anvender til at identificere ejerskifter m.v. Datakilden vil i alle tilfælde være administreret af en offentlig myndighed eller på vegne af den offentlige myndighed. Data fra autoritative registre vedligeholdes løbende af relevante myndigheder, hvorfor data fra disse registre anvendes af Skatteforvaltningens administration. Det kan bl.a. være CPR, CVR og Ejerfortegnelsen.
Hvis en skilsmisse bliver gennemført før en bodeling, vil ægtefællen, der overtager ejendommen eller en del af ejendommen, således overtage ægtefællens rabat allerede på tidspunktet for skilsmissen og ikke først på tidspunktet for bodelingen.
Med forslaget vil rabatten således kunne overdrages mellem ægtefæller, uanset om bodeling og dermed ejerskiftet finder sted før eller efter det faktiske tidspunkt for skilsmissen.
Registrerede partnerskaber, der er indgået efter den tidligere gældende lov om registreret partnerskab, vil være omfattet af den foreslåede bestemmelse i stk. 5 på samme måde som ægtefæller.