LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 21
Kommunalbestyrelsens beslutning om at pålægge dækningsafgift efter §§ 11 og 12 eller om ændring af satsen for dækningsafgiften, der er truffet senest samtidig med den endelige vedtagelse af kommunens budget for det pågældende kalenderår, har virkning fra og med førstkommende 1. januar. Ophører dækningsafgiften for en ejendom efter §§ 11 eller 12, sker dette fra og med førstkommende 1. januar, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Ved ejerskifte af en ejendom, hvor ejeren er pålagt dækningsafgift efter §§ 11 eller 12, og hvor ejendommen ved ejerskiftet overgår til at være en ejendom nævnt i § 5, stk. 1, nr. 3-5, ophører dækningsafgiften fra og med den 1. januar i det kalenderår, hvor ejerskiftet indtræder. Ophører en ejendom med at være en ejendom nævnt i 1. pkt., pålægges ejeren af ejendommen dækningsafgift fra og med den 1. januar i det kalenderår, hvor ophøret indtræder. Ophører en ejendom med at være en ejendom nævnt i § 5, stk. 1, nr. 3-5, pr. 1. januar, pålægges ejeren af ejendommen dog dækningsafgift fra og med denne dato.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 21
RetsinformationDet er i § 23, stk. 3, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat fastsat, at bliver en ejendom fritaget for grundskyld i henhold til § 7, stk. 1, litra b, eller stk. 3, betales dækningsafgiften efter § 23 fra tidspunktet for fritagelsens indtræden. Ophører fritagelsen for grundskyld, bortfalder dækningsafgiftspligten samtidig hermed, jf. § 23, stk. 3, 2. pkt.
Det er i § 23 A, stk. 4, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat videre fastsat, at overgår en ejendom som følge af ændringer i anvendelsen af denne til at skulle betale dækningsafgift efter denne paragraf, sker dette med virkning fra og med det skatteår, der tager sin begyndelse i det kalenderår, der følger efter det, i hvilket vurderingen er foretaget, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1. Efter § 5, stk. 1, skal vurderingerne foretages pr. 1. januar i vurderingsåret.
Det fremgår af § 23 A, stk. 4, 2. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, at skal der efter §§ 23 eller 23 A betales dækningsafgift af en ejendom, for hvilken der er foretaget en vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 14, indtræder dækningsafgiftspligten fra udgangen af det kvartal, hvor betingelserne for hel eller delvis undtagelse fra vurdering ikke længere er opfyldt. I 3. pkt. er det fastsat, at ophør af pligt til at betale dækningsafgift sker med virkning fra udgangen af det kvartal, hvori den ændring, der begrunder ophør af afgiftspligt, har fundet sted.
Det er videre med § 23 B, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat fastsat, at beslutning om opkrævning af dækningsafgift i henhold til §§ 23 eller 23 A, der er truffet af kommunalbestyrelsen inden den almindelige vurdering pr. 1. januar, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 1, har virkning fra og med det kommende skatteår, jf. dog § 23 B, stk. 2 og 3, i lov om kommunal ejendomsskat. Videre fremgår af § 23 B, stk. 1, 2. pkt., at § 23 A i lov om kommunal ejendomsskat tilsvarende finder anvendelse. Endelig er det fastsat i § 23 B, stk. 1, 3. pkt., at beslutning om ændring af promillernes størrelse, der er truffet senest samtidig med den endelige vedtagelse af kommunens budget for det pågældende år, har virkning fra og med det kommende skatteår.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsens beslutning om at pålægge dækningsafgift efter §§ 11 og 12 eller om ændring af satsen for dækningsafgiften, der er truffet senest samtidig med den endelige vedtagelse af kommunens budget for det pågældende kalenderår, har virkning fra og med førstkommende 1. januar. Det foreslås videre i 2. pkt., at ophører dækningsafgiften for en ejendom efter §§ 11 eller 12, sker dette fra og med førstkommende 1. januar, jf. dog stk. 2.
Den periode, som dækningsafgiften pålægges for, benævnes kalenderår og udgør 360 dage med 30 dage i hver kalendermåned, jf. lovforslagets § 72.
Forslaget i 1. pkt. fastsætter tidspunktet for, hvornår ejeren af ejendomme omfattet af lovforslagets §§ 11 og 12 vil skulle pålægges dækningsafgift. Forslaget indebærer, at kommunens beslutning om at pålægge dækningsafgift vil have virkning fra og med førstkommende 1. januar.
Det bemærkes, at det ikke er et krav, at beslutningen om påligning af dækningsafgift er truffet senest samtidig med den endelige vedtagelse af kommunens budget for det pågældende kalenderår. Dette krav vil kun gælde ved beslutningen om ændring af satsen for dækningsafgift.
Pålægges ejeren af en ejendom dækningsafgift efter lovforslagets § 11 som følge af fritagelse for grundskyld efter lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 2 eller 8, vil dette med forslaget således skulle have virkning fra og med førstkommende 1. januar. Ophører fritagelsen for grundskyld, vil dækningsafgiften skulle bortfalde fra og med førstkommende 1. januar.
Pålægges ejeren af en ejendom dækningsafgift efter lovforslagets § 12 som følge af eksempelvis ændringer i anvendelsen, eller ændres den andel af en ejendom, som ejeren er pålagt dækningsafgift for, vil dette med forslaget således skulle ske fra og med førstkommende 1. januar.
Skifter en ejendom anvendelse eksempelvis den 10. december 2025, dvs. før vurderingsterminen den 1. januar 2026, vil Skatteforvaltningen efter ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, nr. 6, skulle foretage en omvurdering pr. 1. januar 2026. Med forslaget vil kommunalbestyrelsen kunne pålægge ejeren af ejendommen dækningsafgift fra og med den 1. januar 2026, og Skatteforvaltningen vil med virkning fra samme dato kunne opkræve dækningsafgiften.
Skifter en ejendom derimod først anvendelse den 10. januar 2026, dvs. efter vurderingsterminen den 1. januar 2026, vil Skatteforvaltningen efter ejendomsvurderingslovens § 6, stk. 1, nr. 6, skulle foretage en omvurdering pr. 1. januar 2027. Kommunalbestyrelsen vil herefter kunne pålægge ejeren af ejendommen dækningsafgift fra og med den 1. januar 2027, og Skatteforvaltningen vil med virkning fra samme dato kunne opkræve dækningsafgiften.
Pålægges ejeren dækningsafgift efter lovforslagets §§ 11 eller 12 af en ejendom, for hvilken der er foretaget en vurdering efter ejendomsvurderingslovens § 14, vil forslaget indebære, at påligningen af dækningsafgift vil ske med virkning fra og med førstkommende 1. januar, hvor betingelserne for hel eller delvis undtagelse fra vurdering ikke længere er opfyldt.
Det er i ejendomsvurderingslovens § 14 fastsat, at Skatteforvaltningen i tilfælde, hvor en ejendom ikke længere opfylder betingelserne for helt eller delvist at være undtaget fra vurdering, skal foretage de nødvendige ansættelser. Dette vil skulle ske på det tidspunkt, hvor betingelserne for undtagelse ikke længere er opfyldt, og det kan således ske på et vilkårligt tidspunkt af året med virkning fra og med førstkommende 1. januar.
Hvis betingelserne for undtagelse fra vurdering eksempelvis fra og med den 1. marts 2025 ikke længere er opfyldt, vil pligten til at betale dækningsafgift således indtræde fra og med den 1. januar 2026.
Forslaget i 1. pkt. indebærer videre, at kommunens beslutning om ændring af satsen for dækningsafgiften vil skulle træffes senest samtidig med den endelige vedtagelse af kommunens budget for det pågældende år, for at beslutningen vil have virkning fra og med førstkommende 1. januar.
Hvis f.eks. kommunens budget vedtages den 1. december 2023, og beslutningen om at ændre dækningsafgiften først træffes den 15. december 2023, vil beslutningen om ændringen af satsen først have virkning fra og med den 1. januar 2025, dvs. ikke allerede fra og med den 1. januar 2024.
Dog vil kommunalbestyrelsen ikke kunne hæve satserne eller indføre dækningsafgift før 2029 som følge af lovforslagets i § 29. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Forslaget i 2. pkt. indebærer, at hvis dækningsafgiften ophører for en ejendom fra og med eksempelvis den 1. februar 2025, vil ophøret have virkning fra og med den 1. januar 2026. For ejendomme, der er pålagt dækningsafgift, og som ved et ejerskifte overgår til at være en ejendom nævnt i lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 3-5, vil ophøret dog have virkning fra og med den 1. januar i det kalenderår, hvor ejerskiftet indtræder, jf. det foreslåede stk. 2.
Det er Skatteforvaltningen, der vil skulle administrere den foreslåede bestemmelse i stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af § 23 B, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat med sproglige ændringer og en ændring af § 23, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat og § 23 A, stk. 4, i lov om kommunal ejendomsskat. Ændringen af bestemmelserne indebærer, at al påligning og ophør af dækningsafgift har virkning fra og med førstkommende 1. januar frem for fra tidspunktet for, at fritagelse for grundskyld indtræder og ophører for offentlige ejendomme, og frem for det efterfølgende kvartal for erhvervsejendomme. Med ændringen vil påligningen og ophøret af dækningsafgift følge vurderingsterminerne efter ejendomsvurderingsloven.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at ved ejerskifte af en ejendom, hvor ejeren er pålagt dækningsafgift efter §§ 11 eller 12, og hvor ejendommen ved ejerskiftet overgår til at være en ejendom nævnt i § 5, stk. 1, nr. 3-5, ophører dækningsafgiften fra og med den 1. januar i det kalenderår, hvor ejerskiftet indtræder.
Det foreslås videre i 2. pkt., at ophører en ejendom med at være en ejendom nævnt i 1. pkt., pålægges ejeren af ejendommen dækningsafgift fra og med den 1. januar i det kalenderår, hvor ophøret indtræder.
Videre foreslås det i 3. pkt., at ophører en ejendom med at være en ejendom nævnt i § 5, stk. 1, nr. 3-5, pr. 1. januar, pålægges ejeren af ejendommen dog dækningsafgift fra og med denne dato.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 skal ses i sammenhæng med Danmarks internationale forpligtelser efter § 23 i Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser m.v., hvorefter konsulat- og ambassadeejendomme bl.a. skal fritages for ejendomsskatter. Tidspunktet for fritagelse for ejendomsskatter er ifølge Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser m.v. det tidspunkt, fra hvilket den pågældende ejendom anvendes til ambassade m.v., dvs. overtagelsesdagen.
Med forslaget vil der således skulle regnes tilbage til den 1. januar i det kalenderår, hvor ejeren af en ejendom, der er pålagt dækningsafgift, ejerskiftes og overgår til at være en ambassadeejendom og omvendt. I det kalenderår, ejerskiftet sker, forstås i det år, hvor ejendommen overtages. Dette vil gælde, uanset hvornår på året ambassadeejendommen faktisk overtages eller ejerskiftes i det pågældende år. Forslaget er således lempeligere end det angivne i Wienerkonventionen af 18. april 1961 om diplomatiske forbindelser, hvorefter det er overtagelsesdagen, der udgør skæringstidspunktet. Forslaget begrundes med systemmæssige årsager, således at påligning og ophør af dækningsafgift følger vurderingsterminen 1. januar, jf. ejendomsvurderingslovens § 5.
Forslaget vil således indebære, at sælgeren af en ejendom, som er dækningsafgiftspligtig, og hvor ejendommen i forbindelse med et ejerskifte overgår til at være en ambassadeejendom, vil skulle have tilbagebetalt dækningsafgift fra og med den 1. januar til og med dagen før den dato, hvor ejendommen faktisk overtages og anses for en ambassadeejendom. Hvis en ejendom, der er ejet af en juridisk person, eksempelvis skifter ejer pr. 1. juli 2026, og ejendommen overgår til at være en ambassadeejendom, vil den juridiske person få tilbagebetalt dækningsafgift fra og med den 1. januar 2026 til og med den 30. juni 2026.
Det er Skatteforvaltningen, der vil skulle administrere den foreslåede bestemmelse i stk. 2.