LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 19
For ejendomme, der er ejet af to eller flere fysiske personer, og for ejendomme omfattet af § 3, stk. 1, nr. 2, påhviler grundskylden ejerne efter de ejerandele, der er registreret i et autoritativt register.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 19
RetsinformationFor ejendomme, som ejes af flere fysiske personer, sker der efter gældende praksis ikke opdeling af grundskylden på de enkelte ejere. Grundskylden påhviler ejendommen som helhed, og ejerne hæfter solidarisk med ejendommen som pant.
Kommunerne har tilrettelagt administrationen af opkrævningen af grundskylden på den måde, at samtlige fysiske personer, som er ejere af en ejendom, og som kommunerne har kendskab til via Ejerfortegnelsen, får tilsendt ejendomsskattebilletter. Kommunerne udsender opkrævningen af grundskyld samt ejendomsbidrag og lignende, som kommunen opkræver sammen med grundskylden, dvs. fælles opkrævning, til den fysiske person, der er registreret som hovedejer på det tidspunkt, hvor ejendomsskattebilletten udsendes. Det sker med udgangspunkt i registreringen i Ejerfortegnelsen fra slutningen af november måned. Der udsendes en opkrævning pr. ejendom. Den udsendes til hovedejeren i begyndelsen af december måned. Grundskylden samt ejendomsbidrag og lignende, der opkræves sammen med grundskylden på ejendomsskattebilletten, bliver opkrævet i to eller flere lige store rater, der forfalder til betaling i typisk januar måned og juli måned. Det kan også forekomme, at en kommune opkræver grundskylden i flere end to rater og med andre forfaldsmåneder.
Ved dobbelthuse, ideelle anparter og lignende udsender kommunen også kun én ejendomsskattebillet, og ejerne må i fællesskab sørge for betalingen og deres egen indbyrdes afregning.
Er der eksempelvis syv fysiske personer, der ejer en ejendom, får alle syv tilsendt ejendomsskattebilletter. Hovedejeren får tilsendt den originale skattebillet og eventuelle giroindbetalingskort. Er betalingen tilmeldt betalingsservice, bliver der ikke tilsendt giroindbetalingskort. Alle øvrige ejere får tilsendt en kopi af skattebilletten uden girokort. For så vidt angår dobbelthuse, ideelle anparter og lignende udsender kommunen også kun én ejendomsskattebillet. Det er op til ejerne i fællesskab at sørge for betalingen og deres egen indbyrdes afregning.
Det foreslås i § 19, at for ejendomme, der er ejet af to eller flere fysiske personer, og for ejendomme omfattet af § 3, stk. 1, nr. 2, påhviler grundskylden ejerne efter de ejerandele, der er registreret i et autoritativt register.
Med forslaget vil der således ske en opdeling af grundskylden, så grundskylden vil blive opkrævet hos ejerne efter ejerandele, der fremgår af et autoritativt register.
Ved et autoritativt register forstås den datakilde, som Skatteforvaltningen til enhver tid anvender til at identificere ejerskifter m.v. Datakilden vil i alle tilfælde være administreret af en offentlig myndighed eller på vegne af den offentlige myndighed. Data fra autoritative registre vedligeholdes løbende af relevante myndigheder, hvorfor data fra disse registre umiddelbart anvendes af Skatteforvaltningens administration. Det kan bl.a. være CPR, CVR og Ejerfortegnelsen. Ejerfortegnelsen opdateres af kommunerne og indeholder oplysninger om de faktiske ejere, dvs. primært tinglyste ejere, men også andre, hvis ejerforholdet ikke er tinglyst.
Med forslaget vil grundskylden for ejendomme ejet af to eller flere fysiske personer og for ejendomme efter lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 2, skulle beregnes, som om hver ejer var eneejer af ejendommen, hvorefter der vil skulle pålægges grundskyld af den andel, den pågældende ejer i henhold til et autoritativt register. Det er både medejere, der har rådigheden over ejendommen, og medejere, som ikke har rådighed over ejendommen, som vil skulle pålægges grundskyld. Dette adskiller sig fra ejendomsværdiskat af ejendomme, der ejes i sameje, hvor der vil være krav om, at medejerne har rådighed over ejendommen, jf. lovforslagets § 16, stk. 1.
Lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 2, omfatter ejendomme med ejerboliger, der indeholder to selvstændige boligenheder, hvor der er foretaget fordeling af ejendomsværdien efter ejendomsvurderingslovens § 35, stk. 2.
Det er i ejendomsvurderingslovens § 35, stk. 2, fastsat, at for ejerboliger, der indeholder to selvstændige boligenheder, fordeles ejendomsværdien på de to selvstændige enheder.
Forslaget er en konsekvens af, at opkrævningen af grundskyld af ejendomme nævnt i lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 1-4, der er ejet af fysiske personer, fra og med 2024 foreslås at overgå til personskattesystemerne, hvor skatten opkræves personligt i lighed med ejendomsværdiskatten og ikke som efter gældende ret i to eller flere rater. Det vil derfor være nødvendigt at henføre den samlede grundskyld på en ejendom til ejernes respektive andele i de tilfælde, hvor ejendommen ejes af to eller flere fysiske personer.