LOV nr 678 af 03/06/2023
Skatteministeriet
Ejendomsskatteloven § 10
Kommunalbestyrelsen kan meddele ejere af ejendomme hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskylden og dækningsafgiften, hvis grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af et ændret plangrundlag. Det er en betingelse, at ejendommen ikke anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for det ændrede plangrundlag.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsens afgørelse om fritagelse for grundskyld og dækningsafgift, jf. stk. 1, 1. pkt., bortfalder senest 10 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret. Kommunalbestyrelsens afgørelse om fritagelse bortfalder også, hvis betingelsen i stk. 1, 2. pkt., ikke længere er opfyldt, eller hvis ejeren afstår ejendommen til andre end ejerens ægtefælle. Ved afståelse af en del af ejendommen til andre end ejerens ægtefælle bortfalder fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift af grundværdien af den del af grunden, der afstås.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal meddele fritagelse efter stk. 1, 1. pkt., for hele stigningen i grundskylden og dækningsafgiften, når stigningen skyldes et ændret plangrundlag, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg. Fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift bortfalder 3 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret, dog senest ved indgåelse af aftale om nettilslutning. Stk. 2, 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Forarbejder til Ejendomsskatteloven § 10
RetsinformationDet er i § 8 A, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat fastsat, at kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskylden til ejere af ejendomme, hvor grundværdien er steget mere end 20 pct. som følge af en ændret lokalplan. Efter 2. pkt. er det en betingelse, at ejendommen ikke anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for den ændrede lokalplan.
Efter 3. pkt. er det desuden en betingelse, at der er foretaget tilbageregning af grundværdien til basisåret efter ejendomsvurderingslovens § 40, stk. 1, nr. 3, eller at der er foretaget en yderligere ansættelse af grundværdien efter § 33, stk. 17, i den tidligere gældende lov om vurdering af landets faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30. august 2013 som ændret ved § 1 i lov nr. 1635 af 26. december 2013, lov nr. 1535 af 27. december 2014 og § 1 i lov nr. 61 af 16. januar 2017, jf. ejendomsvurderingslovens §§ 87 og 88. Bestemmelsen i § 8 A, stk. 1, 3. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, foreslås ikke videreført. Den pågældende regel er et led i grundskatteloftet, som ikke foreslås videreført med lovforslaget. Om grundskatteloftet henvises til pkt. 3.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er i § 8 A, stk. 2, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat fastsat, at fritagelse for stigningen i grundskylden, jf. stk. 1, bortfalder senest 10 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret. Efter 2. pkt. bortfalder fritagelsen desuden, hvis betingelsen i stk. 1, 2. pkt., ikke længere er opfyldt, eller hvis ejeren afstår ejendommen.
Videre fremgår det af § 8 A, stk. 3, 1. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat, at kommunalbestyrelsen skal meddele fritagelse for hele stigningen efter stk. 1, når stigningen skyldes en ændret lokalplan, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg. Efter 2. pkt. bortfalder fritagelsen 3 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret, dog senest ved indgåelse af aftale om nettilslutning. Efter 3. pkt. finder stk. 2, 2. pkt., tilsvarende anvendelse.
Det foreslås i stk. 1, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen kan meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskylden og dækningsafgiften til ejere af ejendomme, hvis grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af et ændret plangrundlag.
Fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift vil være forbeholdt den, der ejer ejendommen på det tidspunkt, hvor grundværdien stiger med mere end 20 pct. som følge af ændret plangrundlag. Hvis denne ejer ikke har opnået fritagelse, vil en ny ejer således ikke senere kunne opnå fritagelse for den stigning i grundskylden, der kan henføres til den tidligere ejer.
Ved ændrede plangrundlag forstås eksempelvis ændring af zonestatus fra eksempelvis landzone til byzone samt generelt ændringer i lokalplaner, kommuneplaner, klimatilpasningsplaner m.v., der indebærer, at en ejendom kan anvendes og udnyttes på en anden måde.
Det er kommunalbestyrelsen, der vil være den kompetente myndighed til at meddele hel eller delvis fritagelse for stigninger i grundskyld og dækningsafgift, der følger af en væsentligt ændret grundværdi som følge af et ændret plangrundlag. Ifølge den foreslåede bestemmelse vil kommunalbestyrelsen kunne, men ikke skulle, gøre brug af adgangen til hel eller delvis fritagelse, hvis betingelserne i den foreslåede bestemmelse er opfyldt. Det vil ligeledes være op til kommunalbestyrelsen, om der for en ejendom, der både er pålagt grundskyld og dækningsafgift, vil skulle ske fritagelse for enten grundskyld eller dækningsafgift eller for begge skattearter.
Det vil således være frivilligt, om kommunalbestyrelsen vil indrømme denne fritagelse, ligesom det vil være frivilligt, om det skal være hele eller kun dele af stigningen, der gives fritagelse for.
Det beløb, der vil kunne meddeles hel eller delvis fritagelse for, vil være den stigning i grundskylden og dækningsafgiften, der er en følge af, at ejendommens grundværdi er steget med mere end 20 pct. som følge af et ændret plangrundlag. Hvis en grundværdi stiger med mere end 20 pct. i forbindelse med et ændret plangrundlag, vil stigningen eventuelt også kunne tilskrives andre forhold end det ændrede plangrundlag. Det vil i praksis kunne være vanskeligt at identificere den værdistigning, der skal henføres til ændringen af plangrundlaget.
Det foreslås i 2. pkt., at det er en betingelse, at ejendommen ikke anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for det ændrede plangrundlag.
Forslaget indebærer, at hel eller delvis fritagelse efter forslaget i stk. 1 kun vil kunne meddeles en ejendomsejer, hvis anvendelsen eller udnyttelsen af ejendommen ikke overstiger, hvad der var tilladt ifølge forskrifterne i det plangrundlag, der var gældende for ejendommen forud for, at ejendommens grundværdi er ændret efter den foreslåede bestemmelses 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en videreførelse af § 8 A, stk. 1, 1. og 2. pkt., i lov om kommunal ejendomsskat med den ændring, at »lokalplan« erstattes med »plangrundlag«. Den gældende bestemmelse er utilsigtet snæver, idet også andre ændrede plangrundlag end ændrede lokalplaner, såsom eksempelvis kommuneplaner, kan være årsag til, at grundværdien stiger med mere end 20 pct. Derudover ændres bestemmelsen således, at bestemmelsen udvides til også at gælde for stigninger i dækningsafgiften som følge af et ændret plangrundlag, hvilket skal ses i lyset af, at som følge af beskatningsgrundlaget for dækningsafgiften med lovforslag nr. L 107 A, jf. lov nr. 291 af 27. februar 2021, blev ændret fra forskelsværdien fra grundværdien, vil et ændret plangrundlag kunne medføre stigninger i dækningsafgiften i samme omfang som stigninger i grundskylden.
Det vil således stadig høre under kommunalbestyrelsens kompetence at meddele hel eller delvis fritagelse for stigning i grundskylden og dækningsafgiften til ejere af ejendomme, hvor grundværdien er steget med mere end 20 pct. som følge af et ændret plangrundlag.
Det foreslås i stk. 2, 1. pkt., at kommunalbestyrelsens afgørelse om fritagelse for grundskyld, jf. stk. 1, 1. pkt., bortfalder senest 10 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret.
Med forslaget vil kommunalbestyrelsen kunne meddele fritagelse for grundskyld og dækningsafgift i op til 10 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret. Det er således kommunalbestyrelsen, der vil være den kompetente myndighed til at administrere bortfald af fritagelse for stigninger i grundskyld og dækningsafgift.
Perioden på 10 år skal ses i lyset af, at ejerne skal kunne nå at tilpasse sig det ændrede plangrundlag og de økonomiske konsekvenser, der kan være i forbindelse med et sådant ændret grundlag.
Det foreslås videre i 2. pkt., at kommunalbestyrelsens afgørelse om fritagelse også bortfalder, hvis betingelsen i stk. 1, 2. pkt., ikke længere er opfyldt, eller hvis ejeren afstår ejendommen til andre end ejerens ægtefælle. Videre foreslås det i 3. pkt., at ved afståelse af en del af ejendommen til andre end ejerens ægtefælle bortfalder fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift af grundværdien af den del af grunden, der afstås.
Med forslaget i 2. pkt. vil fritagelsen bortfalde i tilfælde, hvor ejendommen anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for det ændrede plangrundlag. Videre vil fritagelsen bortfalde i tilfælde, hvor ejeren afstår ejendommen ved eksempelvis salg, gave eller arv, medmindre dette sker til ejerens ægtefælle.
En fritagelse vil således ikke skulle bortfalde som følge af ejerens afståelse af ejendommen til sin ægtefælle. Ægtefællen vil derfor stilles som ejeren, og dermed vil det ikke være afgørende, om ejendommen er afstået før eller efter, at ændringen af plangrundlaget er trådt i kraft. Det vil således være muligt at overdrage eksempelvis halvdelen af den fælles bolig efter det tidspunkt, hvor ændringen af plangrundlaget er trådt i kraft, uden at fritagelsen bortfalder.
Med forslaget i 3. pkt. vil fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift bortfalde for den afståede del, hvis kun en del af ejendommen afstås til andre end ejerens ægtefælle. Det vil sige, at ejeren i tilfælde af delvis afståelse vil bevare fritagelsen for grundværdien af den del af grunden, der ikke afstås.
Konsekvensen af, at fritagelsen bortfalder, vil være, at kommunalbestyrelsen vil kunne opkræve grundskyld og dækningsafgift beregnet på grundlag af den grundværdi, der er opgjort under hensyntagen til de nye planforhold.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 er en videreførelse af § 8 A, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat med den ændring, at »lokalplan« erstattes med »plangrundlag«, jf. også bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i stk. 1. Derudover præciseres det, at fritagelsen for grundskyld vil bortfalde for den afståede del, hvis kun en del af ejendommen afstås, og hvis afståelsen sker til andre end ejerens ægtefælle. Desuden ændres bestemmelsen således, at bestemmelsen udvides til også at gælde for stigninger i dækningsafgiften som følge af et ændret plangrundlag, jf. også bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i stk. 1.
Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen skal meddele fritagelse efter stk. 1, 1. pkt., for hele stigningen i grundskylden og dækningsafgiften, når stigningen skyldes et ændret plangrundlag, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg. Det foreslås videre i 2. pkt., at fritagelsen bortfalder 3 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret, dog senest ved indgåelse af aftale om nettilslutning. Endelig foreslås det i 3. pkt., at stk. 2, 2. og 3. pkt., tilsvarende finder anvendelse.
Forslaget i stk. 3, 1. pkt., indebærer, at kommunalbestyrelsen vil skulle meddele fritagelse for hele stigningen efter forslaget i stk. 1, 1. pkt., når stigningen skyldes et ændret plangrundlag, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af elproducerende vindmølle- eller solcelleanlæg. Forslaget i 2. pkt. indebærer, at fritagelsen vil bortfalde 3 år efter det tidspunkt, hvor grundværdien er ændret, dog senest ved indgåelse af aftale om nettilslutning.
Det vil i modsætning til muligheden for at give fritagelse efter den foreslåede bestemmelse i stk. 1 således være obligatorisk for kommunalbestyrelsen at meddele fritagelse for stigninger i grundskylden og dækningsafgiften efter forslaget i stk. 3 om vindmøller og solcelleanlæg, ligesom der vil skulle gives fritagelse for hele stigningen.
At den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 2. pkt., jf. forslaget i 3. pkt., vil skulle finde tilsvarende anvendelse ved fritagelser efter det foreslåede stk. 3, indebærer, at fritagelsen vil bortfalde, hvis betingelsen om, at ejendommen ikke anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for den ændrede plangrundlag, ikke længere er opfyldt, eller ejendommen afstås.
Det vil sige, at fritagelsen for grundskyld og dækningsafgift vil bortfalde, såfremt ejendommen anvendes eller udnyttes i videre omfang, end det var tilladt forud for det ændrede plangrundlag, eller såfremt ejendommen afstås. Hvis f.eks. ejendommen anvendes i videre omfang, end det var tilladt forud for det ændrede plangrundlag, vil fritagelsen bortfalde inden de 3 år, og selv om der endnu ikke er indgået en aftale om nettilslutning.
Med forslaget sikres det, at ejendomsejere med et ændret plangrundlag, der tillader opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg, ikke opkræves grundskyld og dækningsafgift på baggrund af det ændrede plangrundlag, før det reelt er muligt at opføre det i plangrundlaget tilladte vindmølle- eller solcelleanlæg.
Der vil være tale om plangrundlag, herunder lokalplaner, med tilladelse til opførelse af vindmølle- og solcelleanlæg, som er omfattet af ejendomsvurderingslovens § 34, stk. 1, nr. 6 og 7.
At den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 3. pkt., vil skulle finde tilsvarende anvendelse ved fritagelser efter det foreslåede stk. 3, indebærer, at ved afståelse af en del af ejendommen til andre end ejerens ægtefælle vil fritagelsen bortfalde for grundværdien af den del af grunden, der afstås. Det vil sige, at ejeren i tilfælde af delvis afståelse vil bevare fritagelsen for grundværdien af den del af grunden, der ikke afstås.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 er en videreførelse af § 8 A, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat med den ændring, at »lokalplan« erstattes med »plangrundlag«, jf. også bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i stk. 1, og med den præcisering, at fritagelsen for grundskyld vil bortfalde for den afståede del, hvis kun en del af ejendommen afstås, og hvis afståelsen sker til andre end ejerens ægtefælle. Desuden ændres bestemmelsen således, at bestemmelsen udvides til også at gælde for stigninger i dækningsafgiften som følge af et ændret plangrundlag, jf. også bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i stk. 1. Kommunalbestyrelsen vil således ikke blot skulle meddele fritagelse for hele stigningen i grundskyld som følge af et ændret plangrundlag, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg, men vil også skulle meddele fritagelse for hele stigningen i dækningsafgift.
Det vil således stadig høre under kommunalbestyrelsens kompetence at meddele fritagelse for hele stigningen i grundskylden og dækningsafgiften, når stigningen skyldes et ændret plangrundlag, der giver mulighed for en planlagt anvendelse til opførelse af vindmølle- eller solcelleanlæg.
Retstilstanden i forhold til klage over kommunalbestyrelsens afgørelser efter det foreslåede i § 10 vil ikke blive ændret med lovforslaget.