LBK nr 2166 af 29/11/2021
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Ecodesignloven § 18
(Udelades)
Forarbejder til Ecodesignloven § 18
RetsinformationI lov nr. 585 af 24. juni 2005 om fremme af energibesparelser i bygninger indføres bestemmelser om offentliggørelse af resultater af energimærkninger og teknisk eftersyn af kedel- og varmeanlæg og ventilationsanlæg.
Til nr. 1
(§ 4, stk. 1)
Ved ændringen udgår bestemmelserne i § 4, stk. 1, om, at klima- og energiministeren kan fastsætte regler om indhentning, central registrering og videregivelse af oplysninger i forbindelse med energimærkningen. Baggrunden er, at bestemmelserne om registrering, videregivelse m.v. af oplysninger samt nye bestemmelser om adgangen til offentliggørelse af oplysningerne ved dette lovforslag samles i § 25, stk. 1, som omfatter resultater fra både energimærkning og teknisk eftersyn af kedel- og varmeanlæg og ventilationsanlæg.
Til nr. 2
(§ 25, stk. 1)
Resultaterne af energimærkninger og tekniske eftersyn af kedel- og varmeanlæg og ventilationsanlæg indberettes efter de gældende regler i § 25, stk. 1, til et centralt register, der sikrer at oplysningerne fra energimærkningen og eftersynet kan nyttiggøres.
Der har været tvivl om rækkevidden af adgangen til at kunne offentliggøre oplysningerne fra energimærkninger og eftersyn. Der foreslås derfor en indsat en tilføjelse om, at klima- og energiministeren kan fastsætte regler om offentliggørelse af de registrerede oplysninger.
Ændringen giver adgang til, at centrale oplysninger i energimærkninger og eftersynsrapporter om energiforbrug og besparelsesforslag kan gøres tilgængelige i nærmere bestemt omfang for andre end ejeren af pågældende bygning eller anlæg. Oplysningerne er i hovedsagen beregnet ud fra standardværdier. Oplysninger om den individuelle boligejers energimæssige adfærd, herunder faktisk energiforbrug, indgår kun i mindre omfang.
Hovedformålet med præciseringen er at gøre disse oplysninger tilgængelige for energiforsyningsvirksomheder, der har en central opgave med realiseringen af energibesparelser. Adgangen til disse oplysninger vil gøre det muligt at målrette disse virksomheders indsats i forhold til bygningsejerne med henblik på at realisere de energibesparelsesmuligheder, som bliver påpeget i energimærkningen eller eftersynsrapporten. Derved vil forsyningsvirksomhederne i samarbejde med finansieringsselskaber, håndværkere og leverandører af byggematerialer eller energieffektivt udstyr m.fl. kunne tilbyde den enkelte boligejer en pakkeløsning med nærmere fremgangsmåde og tilbud på, hvordan de foreslåede energibesparelser i praksis kan gennemføres og evt. finansieres. Et sådan markedsføring skal ske i overensstemmelse med markedsføringsloven og dørsalgsloven.
Derudover vil informationerne i nærmere omfang kunne gøres tilgængelige for andre parter, herunder potentielle købere, lejere og andelshavere.
Offentliggørelse af oplysninger kan eksempelvis ske ved, at oplysningerne videregives fra det centrale register til den Offentlige informationsserver (OIS), hvor der i forvejen ligger andre ejendomsoplysninger om bygninger.
Behandlingen og videregivelsen af oplysninger i registeret vil ske i overensstemmelse med lov om behandling af personoplysninger (persondataloven), i det omfang der er tale om personoplysninger, der falder indenfor denne lovs anvendelsesområde. Ifølge § 6 i persondataloven kan der ske offentliggørelse (”behandling” i persondatalovens forstand) af oplysninger, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til blandt andet udførelsen af en opgave i samfundets interesse. Da oplysninger i energimærker og eftersynsrapporter ventes at bidrage til at fremme energibesparelser som omtalt ovenfor, vurderes behandlingen at være nødvendig.
Afgrænsningen af, hvilke kategorier af personoplysninger der kan offentliggøres, vil blive fastlagt med udgangspunkt i persondatalovens bestemmelser. Oplysninger, som efter ovenstående må anses for at være undtaget fra offentliggørelse, vil kun kunne videregives med boligejerens samtykke eller i anonymiseret form. Herved sikres, at offentliggørelsen tager hensyn til behovet for beskyttelse af den enkelte boligejer.
Kategorier af oplysninger, som kan offentliggøres, og betingelser for offentliggørelse vil blive præciseret ved bekendtgørelse.