LBK nr 64 af 19/01/2024
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyrlægeloven § 16a
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan indhente de oplysninger hos andre offentlige myndigheder, der er nødvendige for at kontrollere, at veterinærlovgivningen overholdes, bl.a. med henblik på registersamkøring og sammenstilling af oplysninger i kontroløjemed, herunder oplysninger om skatteforhold.
Forarbejder til Dyrlægeloven § 16a
RetsinformationMed den foreslåede bestemmelse videreføres § 7, stk. 7, i lov om dyrlægegerning m.v.
Bestemmelsens stk. 1 giver ministeren mulighed for at oprette et register, der omfatter både dyrlæger, praktiserende dyrlæger og dyrlægepraksis.
Et moderniseret register, der også vil omfatte praktiserende dyrlæger, er i øjeblikket under oprettelse. Formålet hermed er et sikkert, opdateret og entydigt register over alle dyrlæger og over praktiserende dyrlæger, hvor alle relevante oplysninger – herunder oplysninger om praksis – er samlet et sted. Samkøring med andre registre skal bl.a. sikre den nødvendige opdatering af oplysningerne. Tillige vil samkøring med Vetstat, jf. bemærkningerne til § 17, give mulighed for kontrol med medicinudlevering og indgåede sundhedsrådgivningsaftaler.
I registret vil indgå oplysninger om fraskrivelse, fratagelse eller frakendelse af autorisation eller dele heraf, samt oplysninger om påtaler, administrative bøder eller domme for dyrlæger. Dyrlæger kan udøve deres gerning over hele landet, hvorfor det er nødvendigt for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri at have et samlet overblik over eventuelle overtrædelser begået af en dyrlæge eller dyrlæger i samme praksis. Der kan være tale om overtrædelser af lov om dyrlæger eller bestemmelser udstedt i medfør heraf, men også om overtrædelse af andre bestemmelser f.eks. lægemiddellovgivningen eller dyreværnsbestemmelser. Oplysninger om strafbare forhold er undtaget fra de almindelige regler om offentlighed.
Registret vil blive anvendt i forbindelse med kontrollen med medicinforbrug i dyrlægepraksis og i besætninger, og i kontrollen med antallet af indgåede sundhedsrådgivningsaftaler pr. dyrlæge. Hertil kommer, at registret giver mulighed for at udarbejde en fortegnelse over dyrlæger i de enkelte fødevareregioner som led i det veterinære beredskab.
Med stk. 2 bemyndiges ministeren til at fastsætte nærmere regler om registrets drift og opbygning, om begrænsningen i adgangen til registrets oplysninger, og om opkrævning af betaling, når der trækkes oplysninger fra registret. Der vil f.eks. være tale om regler om dyrlægers pligt til at indberette oplysninger, herunder indholdet af oplysningerne, samt om på hvilken måde og med hvilken hyppighed indberetninger skal finde sted. Hjemmelen til opkrævning af betaling påtænkes anvendt i forbindelse med anmodninger om udtræk fra registret.
Bestemmelsen bemyndiger endvidere ministeren til at fastsætte regler om de i § 6, stk. 3, nævnte anmeldelser, herunder de oplysninger, der skal fremgå af anmeldelsen. I reglerne kan også indgå det forhold, at dyrlæger er pligtige til at indberette ændringer i registreringsforholdene for at sikre opdateringen og dermed brugbarheden af registrerede oplysninger. Bemyndigelsen vil bl.a. blive brugt til at fastsætte krav om, at anmeldelsen skal indeholde oplysninger om, hvor optegnelser og regnskaber befinder sig, og hvor et eventuelt lager af lægemidler opbevares.