LBK nr 994 af 30/06/2025
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyrevelfærdsloven § 36
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte.
Forarbejder til Dyrevelfærdsloven § 36
RetsinformationDer er på nuværende tidspunkt fastsat regler i lov om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte, jf. lovbekendtgørelse nr. 257 af 8. marts 2013 om, at det er forbudt erhvervsmæssigt at indføre, producere og handle med andre skind fra hunde (Canis lupus familiaris) og katte (Felis silvestris), end de pelsskind og pelsskindsprodukter, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2007/1523/EF af 11. december 2007 om forbud mod markedsføring og indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind indgår.
Der henvises til afsnit 2.10.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås med lovforslagets § 36, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte.
Det er i første omgang hensigten at benytte bemyndigelsen i lovforslagets § 36 til i bekendtgørelsesform at fastsætte regler svarende til dem, der i dag findes i lov om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte.
I bekendtgørelsesform vil det blive videreført, at det er forbudt erhvervsmæssigt at indføre, producere og handle med andre skind fra hunde (Canis lupus familiaris) og katte (Felis silvestris), end de pelsskind og pelsskindsprodukter, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forbud mod markedsføring og indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind indgår. Endvidere vil det blive videreført, at ministeren kan meddele undtagelse fra bestemmelsen i stk. 1 og fastsætte nærmere regler herom.
Det kan endvidere ikke udelukkes, at der sker ændringer på området, f.eks. ændrede EU-regler, som betinger, at der vil være behov for at fastsætte andre bestemmelser end dem, der i dag fremgår af lov om forbud mod markedsføring m.v. samt indførsel og udførsel af skind og skindprodukter fra hunde og katte. En bekendtgørelse udstedt i medfør af bemyndigelsen i den foreslåede § 36 vil have et dyreetisk sigte, idet der bliver tale om et generelt forbud, der omfatter alle hunde- og katteskind, uanset om dyrene har været holdt og aflivet på dyrevelfærdsmæssig forsvarlig vis eller ej. Endvidere har det spillet ind, at hunde og katte er meget almindelige familiedyr i Danmark, hvilket betyder, at erhvervsmæssig produktion af skind fra hunde og katte er i modstrid med den særstilling, som hunde og katte indtager i mange menneskers bevidsthed.
Hvor Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2007/1523/EF af 11. december 2007 om forbud mod markedsføring og indførsel i og udførsel fra Fællesskabet af pelsskind fra hunde og katte samt produkter, hvori sådanne pelsskind indgår, udelukkende omhandler pelsskind og produkter heraf, vil det danske forbud omfatte enhver form for skind og skindprodukter, der stammer fra hunde og katte, og som ikke er omfattet af forordningen, dvs. skind og skindprodukter uden pels. De danske regler vil således være et supplement til EU-reglerne.
Regler, som fastsættes i bekendtgørelsesform vil omfatte skind fra hunde (Canis lupus familiaris) samt katte (Felis silvestris) uanset race. Dyrets artsbetegnelse er afgørende. Det vil således være uden betydning, om der er tale om kæledyr eller herreløse hunde og katte.
Produktion af de nævnte skind og produkter vil omfatte opdræt, hold og aflivning af hunde og katte, når formålet vil være erhvervsmæssig pelsproduktion. Herudover vil bl.a. den videre forarbejdning af hunde- og katteskind og endelig fremstilling af produkter, hvori sådanne skind indgår, være omfattet.
Det vil således være uden betydning, om der er tale om hele skind eller stykker af skind, om skindene er rå eller forarbejdede. Produkter, hvori sådanne skind indgår, vil også omfatte varer med selv små skinddetaljer, f.eks. som besætning på beklædningsgenstande, nøgleringe og legetøjsfigurer. Det er endvidere uden betydning, om skindet stammer fra dyr, som er opdrættet med henblik på pelsproduktion, ligesom der ikke sondres mellem, om dyret er afgået ved en naturlig død eller er blevet aflivet.
Fastsættelse af et forbud vil udelukkende gælde erhvervsmæssig indførsel, produktion og handel med de omhandlede skind og skindprodukter. Handel med de nævnte skind og produkter vil omfatte såvel salg som køb og bytte. Det vil kun være den erhvervsmæssige indførsel, produktion og handel, som vil være omfattet af forbuddet. Private kan således lovligt indføre og forarbejde de nævnte skind og produkter. Indførsel m.v. vil således være tilladt for privatpersoner. Der vil alene være tale om indførsel, hvis varerne bringes ind i landet, hvorimod transport inden for rigets grænser, herunder fra Grønland til Danmark, ikke vil være omfattet. Forbuddet vil således ikke berøre mulighederne for at medtage f.eks. produkter, hvori der vil indgå skind fra grønlandske slædehunde, fra Grønland til Danmark. Det vil derimod være forbudt erhvervsmæssigt at afsætte sådanne varer i Danmark.
Der kan foreligge et erhvervsmæssigt forhold, selvom der ikke vil være tale om den pågældendes hovederhverv. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis en person under ferieophold i udlandet indkøber partier af skind med henblik på videresalg med fortjeneste i Danmark.