LBK nr 994 af 30/06/2025
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Dyrevelfærdsloven § 28
Dyr må ikke dresseres eller bruges til fremvisning, cirkusforestillinger, filmoptagelser el.lign., hvis dyret herved påføres væsentlig ulempe.
Stk. 2. Dyr må ikke fremvises i omrejsende menagerier.
Stk. 3. Zoologiske haver, dyreparker og lign. må ikke oprettes uden tilladelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri.
Stk. 4. Ministeren kan fastsætte regler om indretning og drift af virksomheder som nævnt i stk. 3 og om tilsyn med sådanne virksomheder. Ved meddelelse af tilladelser efter stk. 3 kan ministeren fastsætte vilkår med henblik på at sikre overholdelse af bestemmelser fastsat i medfør af 1. pkt.
Stk. 5. Ministeren kan fastsætte regler om hold og fremvisning af dyr i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, herunder om forbud mod hold og fremvisning af visse dyrearter. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om anmeldelse til Fødevarestyrelsen af turné med dyr, herunder arten og antallet af dyr og turnéplanen.
Forarbejder til Dyrevelfærdsloven § 28
RetsinformationDyreværnsloven indeholder bestemmelser om fremvisning af dyr, herunder fremvisning i forbindelse med filmoptagelser eller lignende, i zoologiske haver, i menagerier og i cirkus. Der henvises til afsnit 2.8.1. i de almindelige bemærkninger.
Lovforslagets § 28, stk. 1, viderefører uændret dyreværnslovens § 17, stk. 1.
Det indebærer, at dyr heller ikke fremover må dresseres eller bruges til fremvisning, cirkusforestillinger, filmoptagelser eller lignende, hvis dyrene herved påføres væsentlig ulempe. Bestemmelsen vil angå alle dyr, dvs. både domesticerede dyrearter og vilde dyrearter. Med hensyn til begrebet ” væsentlig ulempe” henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 2.
Forslagets § 28, stk. 2, viderefører uændret dyreværnslovens § 17, stk. 2.
Det indebærer, at dyr fremadrettet stadig ikke må fremvises i omrejsende menagerier. Ved begrebet ”menagerier” vil der også fremadrettet forstås en samling af levende – især eksotiske – dyr, der transporteres rundt i bur og vises frem, men hvor dyrene ikke samtidig optræder for publikum. Bestemmelsen vil principielt alle omfatte alle dyrearter. Om der er tale om et menageri vil dog bero på et skøn, hvori indgår dyrenes art og antal.
Lovforslagets § 28, stk. 3, viderefører dyreværnslovens § 17, stk. 3, 1. pkt. Det indebærer, at der også fremover vil være krav om, at zoologiske haver, dyreparker og lignende ikke må oprettes uden tilladelse fra ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling.
Lovforslagets § 28, stk. 4, viderefører dyreværnslovens § 17, stk. 3, 2. og 3. pkt. Den foreslåede § 28, stk. 4, 1. pkt. indebærer, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling også fremover vil være bemyndiget til at fastsætte regler om indretning og drift af zoologiske haver, dyreparker og lignende virksomheder, som er nævnt i lovforslagets § 28, stk. 3. Det fremgår endvidere af den foreslåede § 28, stk. 4, 2. pkt., at ministeren vil kunne fastsætte vilkår med henblik på at sikre overholdelse af bestemmelserne udstedt i medfør af den foreslåede § 28, stk. 4, 1. pkt. Bestemmelsen indebærer, at der vil kunne fastsættes individuelle vilkår, som relaterer sig til forhold, som ikke fremgår af regler udstedt i medfør af lovforslagets § 28, stk. 4, 1. pkt., og at tilsidesættelse af de fastsatte vilkår i tilladelsen vil kunne straffes, jf. lovforslagets § 58, stk. 4, nr. 5. Det kan f.eks. dreje sig om vilkår om indretning og drift af den zoologiske have, eksempelvis specifikke vilkår om indretning af karantænefaciliteter for vilde fugle.
I medfør af dyreværnslovens § 17, stk. 3, er der fastsat regler om indretning, drift og tilsyn af zoologiske anlæg i bekendtgørelse nr. 1397 af 2. december 2015 om zoologiske haver m.v. Ud over dyrevelfærdsmæssige hensyn indeholder bekendtgørelsen også bestemmelser, der vedrører dyresundhed, formidling og deltagelse i avlsprogrammer, der er udstedt i medfør af anden lovgivning. Bekendtgørelsen forbliver gældende i medfør af lovforslagets § 70, stk. 4, indtil reglerne ophæves eller afløses af nye regler med hjemmel i lovforslagets § 28, stk. 4.
Det fremgår af bekendtgørelsen, at en zoologisk have skal være godkendt af Fødevarestyrelsen inden åbning for publikum. Godkendelsen meddeles, hvis en række nærmere angivne krav er opfyldt, herunder krav vedrørende indretning af dyreanlæg, personale, formidling og bevaring af dyrearter, registrering af dyrebestanden, avlsprogrammer, fodring, håndtering af undslupne dyr, til- og fraførsel af dyr samt bortskaffelse af døde dyr. Fødevarestyrelsen kan tilbagekalde en tilladelse, hvis der sker en grov eller gentagen overtrædelse af kravene til en godkendelse eller de i forbindelse med en godkendelse fastsatte vilkår.
Den foreslåede § 28, stk. 5, 1. pkt., viderefører dyreværnslovens § 17, stk. 4, og indebærer, at ministeren for fødevarer, fiskeri og ligestilling fortsat vil kunne fastsætte regler om hold og fremvisning af dyr i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, herunder forbud mod hold og fremvisning af visse dyrearter.
Den foreslåede § 28, stk. 5, 2. pkt., uddyber, at ministeren kan fastsætte regler om anmeldelse til Fødevarestyrelsen af turné med dyr, herunder arten og antallet af dyr samt turnéplanen. Et sådant krav er allerede fastsat i bekendtgørelsesform med hjemmel i dyreværnslovens § 17, stk. 4, men det er Miljø- og Fødevareministeriets opfattelse, at der er behov for at uddybe, at bemyndigelsen også fremover vil omfatte anmeldelse af turné med dyr.
Lovforslagets § 28, stk. 5, vil omfatte dyr, der optræder i egentlige omrejsende cirkus og anden fremvisning af dyr eventuelt med optræden. Det kan bl.a. dreje sig om rovfugle, hvor fuglene viser flyvefærdigheder, eller hvor der formidles viden f.eks. vedrørende ugler, høge, falke eller andre rovfugle, som vises frem på naturdage, middelaldermarkeder eller lignende uden egentlig at optræde.
I medfør af dyreværnslovens § 17, stk. 4, er udstedt bekendtgørelse nr. 1494 af 10. december 2015 om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v. Bekendtgørelsen omfatter hold og fremvisning af dyr i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, der som led i deres virksomhed fremviser levende dyr, som optræder for et publikum. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. en negativliste over dyrearter, der ikke må holdes og fremvises i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, og en positivliste over dyrearter, der må holdes og fremvises i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, hvis visse krav til hold og fremvisning er opfyldt. Bekendtgørelsen indeholder endvidere en bestemmelse om, at Fødevarestyrelsen kan meddele tilladelse til fremvisning af vilde dyrearter, der ikke er omfattet af bekendtgørelsens positiv- eller negativliste, hvis det ud fra dyrevelfærdsmæssige hensyn er ubetænkeligt. Bekendtgørelsen forbliver gældende i medfør af lovforslagets § 70, stk. 4, indtil reglerne ophæves eller afløses af nye regler med hjemmel i lovforslagets § 28, stk. 5.
I medfør af lovforslagets § 28, stk. 5, vil ministeren fortsat kunne fastsætte regler om hold og fremvisning af dyr i cirkus, forlystelsesparker og lignende, herunder forbud mod hold og fremvisning af visse dyrearter. Bestemmelsen indebærer bl.a., at ministeren vil kunne fastsætte krav i bekendtgørelsesform om tilladelse til hold og fremvisning af dyr, herunder vilde dyrearter, hvor der ikke er fastsat regler, der forbyder hold og fremvisning af disse dyr, f.eks. visse rovfugle. Denne tilladelse vil kunne indeholde individuelle vilkår, som relaterer sig til forhold, der ikke fremgår af regler udstedt i medfør af lovforslagets § 28, stk. 5, 1. pkt. Der kan f.eks. være tale om vilkår, som relaterer sig til transport af dyret, dyrets opholdssted og fremvisningens karakter. Tilsidesættelse af de fastsatte vilkår i tilladelsen kan straffes, jf. lovforslagets § 58, stk. 4, nr. 5.
Positivlisten i bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus omfatter primært domesticerede dyrearter, men tre vilde dyrearter: zebraer, søløver og elefanter, er også på positivlisten. I de senere år har bl.a. danske og udenlandske dyreværnsorganisationer givet udtryk for, at de finder det problematisk, at vilde dyr holdes og fremvises i cirkus, især fordi dyrene ikke får tilgodeset deres naturlige, adfærdsmæssige behov.
Lovforslagets § 28, stk. 5, 1. pkt., indebærer den ændring, at bemyndigelsen til ministeren til at kunne fastsætte forbud mod hold og fremvisning af visse dyrearter i cirkus m.v. fremover også vil omfatte elefanter og søløver. Bemyndigelsen vil endvidere omfatte såvel vilde dyrearter som domesticerede dyrearter som vanskeligt kan holdes i fangenskab på dyrevelfærdsmæssigt forsvarlig måde.
Ifølge bemærkningerne til dyreværnslovens § 17, stk. 4, jf. Folketingstidende 2008-09, tillæg A, side 5064 ff., er elefanter og søløver, i modsætning til zebraer, ikke omfattet af bemyndigelsen til at fastsætte forbud mod hold og fremvisning af visse vilde dyrearter.
Bemyndigelsen i lovforslagets § 28, stk. 5, foreslås således udvidet til, at der også kan fastsættes forbud mod hold og fremvisning af elefanter og søløver i cirkus.
Det er på nuværende tidspunkt hensigten at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler i bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v., således at negativlisten i bekendtgørelse om hold og fremvisning af dyr i cirkus m.v. udvides så det også vil blive forbudt at holde og fremvise elefanter, søløver og zebraer i cirkus m.v. Der er på nuværende tidspunkt ikke tilsigtet andre ændringer i forhold de gældende regler med hensyn til, hvilke dyrearter der må holdes og fremvises i cirkus, forlystelsesparker og lignende virksomheder, men det kan imidlertid ikke udelukkes, at der i fremtiden kan opstå behov for forbud mod fremvisning af andre dyrearter.
Det forudsættes, at der i forbindelse med indførelse af et forbud mod hold og fremvisning i cirkus af visse dyrearter, herunder elefanter, søløver og zebraer, vil blive fastsat passende overgangsregler for de virksomheder, der i dag driver virksomhed med hold og fremvisning af disse dyr i henhold til de gældende regler herom, så det sikres, at forbuddet ikke kommer til at udgøre et ekspropriativt indgreb.
Overgangsperioden vil også gøre det muligt at klarlægge de dyrevelfærdsmæssige hensyn for dyrene.
Det påtænkte forbud mod fremvisning af elefanter, søløver og zebraer i cirkus m.v. vil skulle gælde både for cirkus m.v., der er bosiddende i Danmark, og udenlandsk baserede cirkus og lignende, der turnerer i Danmark.