Command Palette

Search for a command to run...

Gældende

LBK nr 1038 af 11/08/2025

Børne- og Undervisningsministeriet

Dagtilbudsloven § 26b

Kommunalbestyrelsen kan beslutte at etablere en ordning, hvorefter et barn, der har bopæl i et udsat boligområde, jf. listen over udsatte boligområder i § 61 a i lov om almene boliger m.v., ikke skal medregnes i de 30 pct. børn fra udsatte boligområder, der maksimalt må optages i en daginstitution i løbet af et kalenderår efter § 26 a, hvis barnet opfylder en af følgende betingelser, jf. dog stk. 2:

  1. Barnet har på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om optagelse til en plads i et dagtilbud bopæl hos begge sine forældre, og begge disse er på ansøgningstidspunktet i beskæftigelse eller under uddannelse.

  2. Barnet har på tidspunktet for indgivelse af ansøgning om optagelse til en plads i et dagtilbud bopæl hos en af sine forældre, og denne er på ansøgningstidspunktet i beskæftigelse eller under uddannelse.

Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan udforme ordningen efter stk. 1, således at kravene anses som opfyldt, hvis henholdsvis begge forældre eller den af forældrene, hos hvem barnet har bopæl, er i beskæftigelse eller under uddannelse på et tidspunkt beliggende mellem ansøgningstidspunktet og det tidspunkt, hvor der træffes afgørelse om at tilbyde barnet en plads i et dagtilbud.

Stk. 3. Beslutning efter stk. 1 har tidligst gyldighed, 1 måned efter at kommunalbestyrelsen har varslet privatinstitutioner samt selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, om ordningen. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis kommunalbestyrelsen træffer beslutning om at ophæve ordningen efter stk. 1.

Stk. 4. Træffer kommunalbestyrelsen beslutning efter stk. 1, skal forældre, som ansøger om optagelse til en plads i et dagtilbud, i tilknytning til ansøgningen skriftligt afgive erklæring om, hvorvidt betingelserne efter stk. 1 er opfyldt, hvis barnet har bopæl i det udsatte boligområde.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at erklæring efter stk. 4 skal afgives på en blanket udformet efter kommunalbestyrelsens forskrifter eller stillet til rådighed af denne.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan stille krav om, at

  1. privatinstitutioner samt selvejende og udliciterede daginstitutioner med optagelseskompetence, jf. § 26, stk. 2, giver kommunalbestyrelsen adgang til erklæringer omfattet af stk. 4,

  2. forældre giver relevant dokumentation for rigtigheden af de oplysninger, de har afgivet erklæring om efter stk. 4, jf. dog, stk. 7, og

  3. myndigheder, arbejdsgivere og uddannelsesinstitutioner m.v. videregiver oplysninger, som er relevante for kommunalbestyrelsens vurdering af rigtigheden af de oplysninger, der er afgivet erklæring om efter stk. 4, jf. dog stk. 7.

Stk. 7. Kommunalbestyrelsen kan i indkomstregisteret indhente oplysninger, som er relevante for kommunalbestyrelsens vurdering af rigtigheden af de oplysninger, der er afgivet erklæring om efter stk. 4.

Stk. 8. Kommunalbestyrelsen offentliggør beslutninger efter stk. 1 og 5.