LOV nr 433 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
CER-loven § 4
Enheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, hvis
-
enheden er identificeret som kritisk enhed efter § 3,
-
enheden leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater og
-
enheden gennem den relevante kompetente myndighed har modtaget en underretning fra Europa-Kommissionen om, at den anses som kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Stk. 2. Kritiske enheder skal underrette den relevante kompetente myndighed, såfremt de leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. Enhederne skal i den forbindelse oplyse, hvilke væsentlige tjenester de leverer, og hvilke EU-medlemsstater tjenesterne leveres til eller i.
Stk. 3. Den relevante kompetente myndighed underretter uden unødigt ophold en kritisk enhed om, at den anses som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, og om dens forpligtelser efter § 16, herunder fra hvilken dato disse finder anvendelse.
Forarbejder til CER-loven § 4
RetsinformationEPCIP-direktivet fastsatte en procedure og nærmere kriterier for indkredsning af potentiel europæisk kritisk infrastruktur og eventuel efterfølgende udpegning af den europæiske kritiske infrastruktur som sådan.
Det fulgte af artikel 3, stk. 1, i EPCIP-direktivet, at hver medlemsstat indkredser den potentielle europæiske kritiske infrastruktur, som opfyldte nærmere fastsatte tværgående og sektorbaserede kriterier og var i overensstemmelse med definitionerne for »kritisk infrastruktur« og »europæisk kritisk infrastruktur« i EPCIP-direktivets artikel 2, litra a og b. I direktivets bilag III var fastsat en nærmere procedure for medlemsstaternes indkredsning af europæisk kritisk infrastruktur.
Det fulgte af EPCIP-direktivets artikel 2, litra b, at der ved »europæisk kritisk infrastruktur« forstås kritisk infrastruktur, der befandt sig i medlemsstaterne, og hvis afbrydelse eller ødelæggelse ville få betydelige konsekvenser for to eller flere medlemsstater.
EPCIP-direktivet fastsatte herefter en høringsmekanisme, hvorefter medlemsstaterne efter indkredsning af potentiel europæisk kritisk infrastruktur underrettede og indledte drøftelser med de øvrige medlemsstater, som kunne blive berørt i betydelig grad af en potentiel europæisk kritisk infrastruktur. På baggrund af drøftelsen og nærmere aftale herom, kunne den medlemsstat, på hvis område en potentiel europæisk kritisk infrastruktur var beliggende, derefter udpege den som europæisk kritisk infrastruktur. Medlemsstaten skulle herefter underrette ejeren eller operatøren af infrastrukturen om dens udpegning som europæisk kritisk infrastruktur.
EPCIP-direktivet er i dansk ret implementeret sektorvist for energi- og transportsektorerne, som var de to sektorer, der er omfattet af direktivet. For en nærmere gennemgang af den sektorvise implementering af EPCIP-direktivet henvises til pkt. 2.4 i lovforslagets bemærkninger.
Det følger af den foreslåede § 4, stk. 1, at enheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, hvis 1) enheden er identificeret som kritisk enhed efter § 3, 2) enheden leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater, og 3) enheden gennem den relevante kompetente myndighed har modtaget en underretning fra Kommissionen om at den anses som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Det foreslåede vil indebære, at en enhed vil blive betragtet som en kritisk enhed af europæisk karakter, hvis enheden er identificeret som en kritisk enhed efter § 3, hvis enheden leverer de samme eller lignende tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater og hvis enheden gennem den relevante kompetente myndighed har modtaget en underretning fra Kommissionen om at den anses som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Betingelserne er således kumulative.
Den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 1, vil gennemføre artikel 17, stk. 1 i CER-direktivet, hvorefter en enhed betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, hvor den a) er blevet identificeret som en kritisk enhed i henhold til direktivets artikel 6, stk. 1, b) leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater, og c) er blevet underrettet i henhold til direktivets artikel 17, stk. 3.
Baggrunden for CER-direktivets artikel 17, stk. 1, beskrives i præambelbetragtning nr. 35, hvoraf det fremgår, at selv om kritiske enheder generelt opererer som en del af et stadig mere sammenkoblet net af tjenester og infrastruktur og ofte leverer væsentlige tjenester i mere end én medlemsstat, er nogle kritiske enheder af særlig betydning for Unionen og dens indre marked, fordi de leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater og derfor vil kunne drage fordel af specifik støtte på EU-plan.
Det er således en forudsætning efter den foreslåede bestemmelse, at den pågældende enhed leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. Enheden vil skulle underrette den kompetente myndighed efter det foreslåede stk. 2, jf. nedenfor, såfremt den leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater.
For at vurdere, om der leveres de samme eller lignende væsentlige tjenester, vil den konsultationsprocedure, som reguleres i direktivets artikel 17, stk. 2, og 3, skulle følges. Konsultationsproceduren indebærer overordnet, at Europa-Kommissionen konsulterer den pågældende kritiske enhed samt de kompetente myndigheder i de medlemsstater, hvor enheden har oplyst at levere væsentlige tjenester, med henblik på at undersøge, om den kritiske enhed leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester i eller til seks eller flere EU-medlemsstater. Europa-Kommissionen vil på den baggrund konstatere, om den pågældende kritiske enhed er at betragte som en kritisk enhed af væsentlig europæisk betydning. En enhed vil således først betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, når Europa-Kommissionen har konstateret dette.
Det bemærkes i øvrigt, at det i lovforslagets § 1, stk. 6, i overensstemmelse med CER-direktivets artikel 8, foreslås, at for kritiske enheder i sektorerne bankvirksomhed, finansiel markedsinfrastruktur og digital infrastruktur finder de foreslåede §§ 4-9 og 14-16 ikke anvendelse. Kritiske enheder i disse sektorer vil således ikke kunne identificeres som kritiske enheder af særlig europæisk betydning i medfør af den foreslåede bestemmelse. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til den foreslåede § 1, stk. 6.
Det følger af den foreslåede nr. 1, at enheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, hvis enheden er udpeget som kritisk efter den foreslåede § 3.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre artikel 17, stk. 1, litra a i CER-direktivet og skal fortolkes i overensstemmelse med direktivet.
For så vidt angår de nærmere regler for udpegning af kritiske enheder henvises der til bemærkningerne til den foreslåede § 3.
Det følger af den foreslåede nr. 2, at enheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, hvis de leverer de samme eller lignende væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører artikel 17, stk. 1, litra b i CER-direktivet, og skal fortolkes i overensstemmelse med direktivet.
Det følger af den foreslåede nr. 3, at enheder betragtes som kritiske enheder af særlig europæisk betydning, hvis enheden gennem sin kompetente myndighed har modtaget en underretning fra Kommissionen om udpegning som kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Den foreslåede bestemmelse gennemfører artikel 17, stk. 1, litra c i CER-direktivet, og skal fortolkes i overensstemmelse med direktivet.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at kritiske enheder skal underrette den relevante kompetente myndighed, såfremt de leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. Enhederne skal i den forbindelse oplyse, hvilke væsentlige tjenester de leverer, samt hvilke EU-medlemsstater tjenesterne leveres til eller i.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at enheder skal underrette den relevante kompetente myndighed, hvis enheden leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. Enheden vil i den forbindelse skulle oplyse, hvilke væsentlige tjenester den leverer, samt hvilke EU-medlemsstater tjenesterne leveres til eller i.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre CER-direktivets artikel 17, stk. 2, 1. led, hvorefter medlemsstaterne sikrer, at en kritisk enhed efter den i direktivets artikel 6, stk. 3, omhandlede underretning oplyser sin kompetente myndighed, hvis den leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater. I så fald sikrer medlemsstaterne, at den kritiske enhed oplyser sin kompetente myndighed om de væsentlige tjenester, den leverer til eller i disse medlemsstater, og om de medlemsstater, hvortil eller hvori den leverer sådanne væsentlige tjenester. Medlemsstaterne underretter uden unødigt ophold Europa-Kommissionen om identiteten af sådanne kritiske enheder samt om de oplysninger, de leverer i henhold til nærværende stykke.
Det vil indledningsvist være op til de kritiske enheder at vurdere, om de leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater og derfor er omfattet af underretningspligten. En væsentlig tjeneste er defineret i den foreslåede § 2, nr. 8, som en tjeneste, der er afgørende for opretholdelsen af vitale samfundsmæssige funktioner, økonomiske aktiviteter, folkesundhed, offentlig sikkerhed eller miljøet.
Det indgår i kriterierne for identifikation af kritiske enheder efter den foreslåede § 3, stk. 2, om enheden leverer en eller flere væsentlige tjenester. Kritiske enheder, der er identificeret som sådan, forudsættes således i forbindelse med identifikationen at være gjort bekendt med, hvilke af deres tjenester, der af den relevante kompetente myndighed betragtes som væsentlige tjenester. Såfremt kritiske enheder er i tvivl om, hvorvidt de måtte levere væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater, vil de kunne søge rådgivning hos den relevante kompetente myndighed.
Det bemærkes, at der vil være tale om en oplysningspligt omfattet af lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter for så vidt angår den kritiske enheds pligt til underrette den kompetente myndighed, såfremt den leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere EU-medlemsstater. Dette indebærer, at retten til ikke at inkriminere sig selv, jf. kapitel 4 i nævnte lov, skal overholdes. Det bemærkes dog, at det af bemærkningerne til § 10 i lov om retssikkerhed ved forvaltningernes anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter fremgår, at bestemmelsen om forbud mod selvinkriminering ikke er til hindre for, at den mistænkte kan pålægges at give (faktuelle) oplysninger, som er uden betydning for bedømmelsen af, hvorvidt den pågældende har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf. Bestemmelsen vil således ikke være til hinder for at anvende en oplysningspligt til at kræve oplysninger om navn, adresse mv., jf. herved også retsplejelovens § 750, hvorefter enhver på forlangende er forpligtet til over for politiet at opgive navn, adresse og fødselsdato. Der henvises til Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3097. Der vil med den foreslåede bestemmelse være tale om oplysningspligt, som beskrevet ovenfor. Det er derfor Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskabs opfattelse, at kapitel 4 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter alene vil være relevant i praksis i yderst sjældne tilfælde.
Det følger af det foreslåede stk. 3, at den relevante kompetente myndighed uden unødigt ophold underretter en kritisk enhed om, at den anses som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, om dens forpligtelser efter § 16, herunder fra hvilken dato disse finder anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at den kompetente myndighed uden unødig ophold skal underrettet en kritisk enhed om, at den er identificeret som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning og om den kritiske enheds forpligtelser efter § 16, herunder fra hvilken dato forpligtelserne finder anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil gennemføre CER-direktivets artikel 17, stk. 3, som fastslår, at såfremt Europa-Kommissionen på grundlag af de i direktivets artikel 17, stk. 2, omhandlede konsultationer konstaterer, at den pågældende kritiske enhed leverer væsentlige tjenester til eller i seks eller flere medlemsstater, så underretter Europa-Kommissionen gennem den kompetente myndighed den pågældende kritiske enhed om, at den anses for at være en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, og oplyser den kritiske enhed om dens forpligtelser i henhold til direktivets kapitel om kritiske enheder af særlig europæisk betydning og om, fra hvilken dato disse forpligtelser finder anvendelse. Når Europa-Kommissionen således har oplyst den kompetente myndighed om sin beslutning om at betragte en kritisk enhed som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning, videresender den kompetente myndighed uden unødigt ophold denne underretning til den pågældende kritiske enhed.
I overensstemmelse med artikel 17, stk. 3, skal den relevante kritiske enhed uden unødigt ophold underrettes om, at den betragtes som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Den kompetente myndighed vil endvidere skulle underrette den kritiske enhed om dens forpligtelser som kritisk enhed af særlig europæisk betydning. Det følger således af den foreslåede § 16, at kritiske enheder af særlig europæisk betydning skal give rådgivende EU-delegationer adgang til oplysninger, systemer og faciliteter, der vedrører leveringen af deres væsentlige tjenester, og som er nødvendige for at gennemføre den pågældende rådgivende aktivitet. Der henvises til de specielle bemærkninger til den foreslåede § 16.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 3, vil derudover medføre, at den kompetente myndighed skal underrette den kritiske enhed om, fra hvilken dato forpligtelserne finder anvendelse. Det følger af CER-direktivets artikel 17, stk. 4, at forpligtelserne i direktivets kapitel IV om kritiske enheder af særlig europæisk betydning, som foreslås gennemført i nærværende lovforslags §§ 4 og 16, finder anvendelse på den relevante kritiske enhed fra datoen for modtagelse af underretningen om, at den er identificeret som en kritisk enhed af særlig europæisk betydning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1 i lovforslagets bemærkninger.