LOV nr 433 af 06/05/2025
Ministeriet for Samfundssikkerhed og Beredskab
CER-loven § 12
Ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om anvendelsen af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur og fritagelse fra digital kommunikation el.lign.
Forarbejder til CER-loven § 12
RetsinformationDet følger af den foreslåede § 12, at ministeren for samfundssikkerhed og beredskab kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder om anvendelsen af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur samt fritagelse fra digital kommunikation eller lignende.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at det kan gøres obligatorisk for enheder at anvende bestemte it-systemer, herunder selvbetjeningsløsninger.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i lyset af forvaltningslovens § 32 a, hvoraf det følger, at vedkommende minister kan fastsætte regler om ret til at anvende digital kommunikation ved henvendelser til den offentlige forvaltning og om nærmere vilkår herfor, herunder fravige formkrav i lovgivningen, der hindrer anvendelsen af digital kommunikation.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen kunne fastsættes regler om, hvem der omfattes af pligten til at kommunikere digitalt, om hvilke forhold, og på hvilken måde.
Bestemmelsen forventes navnlig anvendt til at fastsætte regler om, hvordan kritiske enheder skal foretage underretninger om hændelser i medfør af den foreslåede § 8. Det kan også være relevant at fastsætte regler om, hvordan kritiske enheder af særlig europæisk betydning skal underrette og oplyse om væsentlige tjenester i medfør af den foreslåede § 4, stk. 2. Der vil eksempelvis kunne fastsættes regler om anvendelse af bestemte digitale internetløsninger, såsom Virk.dk.
Der kan med hjemmel i bestemmelsen fastsættes regler om, at skriftlige henvendelser til myndighederne, herunder de kompetente myndigheder m.v., om forhold, som er omfattet af et krav om digital kommunikation, ikke anses for behørigt modtaget af myndighederne, hvis de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale måde.
Hvis en enhed retter henvendelse til en myndighed på anden måde end den foreskrevne digitale måde, eksempelvis ved brev, følger det af den almindelige vejledningspligt, jf. forvaltningslovens § 7, at myndigheden skal vejlede om reglerne på området, herunder om pligten til at kommunikere digitalt.
Der kan desuden fastsættes regler om fritagelse for pligten til digital kommunikation. Fritagelsesmuligheden tænkes navnlig anvendt, hvor det er påkrævet at anvende en dansk digital signatur, men der er tale om en virksomhed med hjemsted i udlandet, og som dermed ikke kan få udstedt en dansk digital signatur. Det bemærkes i den forbindelse, at fritagelsesmuligheden er stærkt begrænset, idet der er tale om kommunikation om erhvervsforhold, og idet virksomheder med hjemsted i udlandet kun i begrænset omfang vil høre under dansk jurisdiktion.
Det forhold, at en enheds computere ikke fungerer, at enheden har mistet koden til sin digitale signatur, eller at der opstår lignende hindringer, som det er op til virksomheden at overvinde, vil ikke kunne føre til fritagelse for pligten til digital kommunikation. I så fald må den pågældende enhed eksempelvis anmode en rådgiver om at varetage kommunikationen på virksomhedens vegne.
Der kan efter bestemmelsen også fastsættes regler om, at en digital meddelelse anses for at være kommet frem til adressaten for meddelelsen på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig digitalt for adressaten. Dermed er der tale om samme retsvirkning som ved fysisk post, der anses for at være kommet frem, når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske postkasse. En meddelelse vil normalt anses for at være kommet frem, når meddelelsen er tilgængelig digitalt for adressaten, således at vedkommende har mulighed for at behandle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret automatisk i adressatens it-system.