LBK nr 1178 af 23/09/2016
Social- og Boligministeriet
Byggeloven § 24
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan, når ikke andet er bestemt, påklages til statsforvaltningen inden 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt den pågældende.
Stk. 2. Afgørelser, som kan påklages, skal indeholde oplysning om, til hvilken myndighed klage kan ske, og om fristen for indgivelse af klage.
Stk. 3. Klage over et af kommunalbestyrelsen givet pålæg fritager ikke for at efterkomme dette. Dog kan klagemyndigheden bestemme, at en klage skal have opsættende virkning.
Gældende§ 24
RetsinformationLov om ændring af forældreansvarsloven, lov om ægteskabs indgåelse og opløsning og forskellige andre love (Ændringer som følge af lov om Familieretshuset og skærpet fokus på beskyttelsen af barnet i sager efter forældreansvarsloven)
Dato
28. december 2018
Ministerium
Social- og Boligministeriet
Kort navn
LOV nr 1711 af 27/12/2018
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,10 +1,10 @@
|
|
1 |
-
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan, når ikke andet er bestemt, påklages til
|
2 |
afgørelsen er meddelt den pågældende.
|
3 |
|
4 |
Stk. 2.
|
5 |
Afgørelser, som kan påklages, skal indeholde oplysning om, til hvilken myndighed klage kan ske, og om fristen for indgivelse af
|
6 |
klage.
|
7 |
|
8 |
Stk. 3.
|
9 |
Klage over et af kommunalbestyrelsen givet pålæg fritager ikke for at efterkomme dette. Dog kan klagemyndigheden bestemme, at en
|
10 |
klage skal have opsættende virkning.
|
|
|
1 |
+
Kommunalbestyrelsens afgørelser kan, når ikke andet er bestemt, påklages til Nævnenes Hus inden 4 uger fra den dag,
|
2 |
afgørelsen er meddelt den pågældende.
|
3 |
|
4 |
Stk. 2.
|
5 |
Afgørelser, som kan påklages, skal indeholde oplysning om, til hvilken myndighed klage kan ske, og om fristen for indgivelse af
|
6 |
klage.
|
7 |
|
8 |
Stk. 3.
|
9 |
Klage over et af kommunalbestyrelsen givet pålæg fritager ikke for at efterkomme dette. Dog kan klagemyndigheden bestemme, at en
|
10 |
klage skal have opsættende virkning.
|
Ændringer
Nr 1: | I § 23, stk. 1, og § 24, stk. 1, ændres »statsforvaltningen« til: »Nævnenes Hus«. |
Forarbejder
Det foreslås, at der som led i det nye familieretlige system etableres en særlige procedure for familierettens behandling af visse
familieretlige sager. Proceduren benævnes den forenklede familiesagsproces og reguleres i den foreslåede bestemmelse i § 452 i
retsplejeloven.
I den foreslåede bestemmelse i § 451
i retsplejeloven reguleres, hvilke sager, der kan behandles i den forenklede familiesagsproces, og kriterierne for familierettens
bestemmelse om, at en sag skal behandles i den forenklede familiesagsproces.
Med bestemmelsens stk. 1
fastlægges det indledningsvist hvilke sager, der kan behandles i den forenklede familiesagsproces. Det drejer sig dels om sager,
der indbringes for familieretten til afgørelse efter § 27 i forslaget til Familieretshusloven, og dels om sager, hvor en afgørelse
truffet af Familieretshuset efter § 26 i forslaget til Familieretshusloven efter anmodning fra en part indbringes for
familieretten til prøvelse efter § 39 i forslaget til Familieretshusloven.
I det nye familieretlige system vil alle familieretlige sager blive indledt i Familieretshuset. Familieretshuset visiterer mindre
enkle sager, hvor der ikke er enighed mellem parterne, til behandling som såkaldte § 6-sager.
I § 6-sager træffer Familieretshuset enten en afgørelse med mulighed for, at en part kan anmode om at få afgørelsen indbragt for
familieretten, eller Familieretshuset indbringer sagen for familieretten til afgørelse, jf. §§ 26 og 27 i forslaget til
Familieretshusloven.
Efter § 27 i forslaget til Familieretshusloven indbringer Familieretshuset visse § 6-sager for familieretten til afgørelse, når
sagen er oplyst, og parterne ikke har fundet en løsning på deres uenighed. Som led i sagsoplysningen indhenter Familieretshuset
derfor oplysninger og bemærkninger fra parterne og oplysninger fra andre offentlige myndigheder m.v. Familieretshuset sørger for,
at parterne er bekendte med grundlaget for afgørelsen, og at de har haft mulighed for at fremkomme med bemærkninger til sagen,
herunder om behov for yderligere sagsoplysning m.v. Formålet hermed er at understøtte, at der træffes materielt lovlige og rigtige
afgørelser. Familieretshuset skal således inden indbringelsen af en sag for familieretten sikre, at sagen er oplyst i
tilstrækkeligt omfang til, at den efter Familieretshusets opfattelse kan afgøres.
Den foreslåede bestemmelse i § 27 i forslaget til Familieretshusloven omfatter efter bestemmelsens stk. 1 først og fremmest sager,
hvor der skal træffes afgørelse om forældremyndighed efter §§ 11, 14, 15 og 15 a i forældreansvarsloven, om barnets bopæl efter §
17 i forældreansvarsloven eller om samvær efter § 21, jf. § 19, i forældreansvarsloven, når afgørelsen om samvær vil være
indgribende for barnet.
Ud over sager efter forældreansvarsloven omfatter § 27 i forslaget til Familieretshusloven efter bestemmelsens stk. 2 også andre
familieretlige sager, der indeholder komplicerede faktiske eller juridiske problemstillinger, sager om omstødelse af ægteskab, der
efter § 23 i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning anlægges af Familieretshuset, og sager, der behandles sammen med en sag, der
indbringes for familieretten efter § 27 i forslaget til Familieretshusloven.
Det bemærkes, at § 27 ikke omfatter komplekse sager efter forældreansvarssager og dertil knyttede sager omfattet af § 7 i
forslaget til Familieretshusloven. Disse sager indbringes for familieretten til afgørelse efter § 32 i forslaget til
Familieretshusloven og kan ikke behandles i den forenklede familiesagsproces.
§§ 27 og 32 i forslaget til Familieretshusloven indebærer, at Familieretshuset efter § 26 i forslaget til Familieretshusloven
hovedsageligt træffer afgørelse i sager om separation og skilsmisse, børne- og ægtefællebidrag, faderskab og navne samt i
samværssager, hvor afgørelsen ikke vil være indgribende for barnet. Disse afgørelser kan efter § 39 i forslaget til
Familieretshuset efter anmodning fra en part indbringes for familieretten til prøvelse.
Det er alene § 6-sager, som Familieretshuset har afgjort efter § 26 i forslaget til Familieretshusloven, eller som familieretten
skal afgøre efter § 27 i forslaget til Familieretshusloven, som efter familierettens bestemmelse kan behandles i den forenklede
familiesagsproces.
Det følger dernæst af den foreslåede bestemmelse i stk. 1, at familieretten ved indbringelsen af en sag, der er omfattet af
bestemmelsen, skal tage stilling til, om sagen skal behandles i den forenklede familiesagsproces.
Det bemærkes i den forbindelse indledningsvist, at det følger af den foreslåede bestemmelse i § 452, at en sag, der behandles i
den forenklede familiesagsproces, med en række undtagelser behandles efter de foreslåede regler i kapitel 42 i retsplejeloven.
Undtagelserne drejer sig navnligt om, at sagerne som udgangspunkt behandles på det grundlag, der modtages fra Familieretshuset, at
sagerne kan afgøres på skriftligt grundlag, at der ikke afholdes forberedende retsmøder, at der som udgangspunkt ikke tilbydes
retsmægling, at en part kun kan få fri proces, hvis parten undtagelsesvist har behov for advokatbistand, og at familieretten som
udgangspunkt udarbejder en fortegnelse over parternes påstande, anbringender og beviser.
Det er familieretten, der efter en konkret vurdering bestemmer, om en sag skal behandles i den forenklede familiesagsproces. Om en
sag skal behandles i den forenklede familiesagsproces, beror først og fremmest på en vurdering af sagens kompleksitet, navnligt
behovet for et forberedende retsmøde. Det skal således vurderes, om et forberedende retsmøde kan give familieretten et bedre
grundlag for den videre behandling af sagen eller for afgørelsen af sagen. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis der er behov for
at få afklaret parternes bevisførelse, påstande og anbringender, eller hvis der skal tages stilling til yderligere sagsoplysning.
Når Familieretshuset indbringer en sag for familieretten til afgørelse, er sagen som nævnt ovenfor oplyst, parterne er bekendte
med grundlaget for afgørelsen, og de har haft mulighed for at fremkomme med bemærkninger til sagen.
De afgørelser, der indbringes for familieretten til prøvelse, vil som udgangspunkt kunne behandles i den forenklede
familiesagsproces, da familieretten alene skal forholde sig til de indsigelser, som den part, der har anmodet om at få sagen
prøvet, har fremsat mod den pågældende afgørelse.
De omhandlede sager kan således som udgangspunkt behandles i den forenklede familiesagsproces, da der ikke er behov for at
foretage de sagsskridt, der er udeladt i familiesagsprocessen, f.eks. yderligere sagsoplysning og afholdelse af forberedende
retsmøde. Der er ligeledes ikke behov for retsmægling og advokatbeskikkelse. I relation til sager efter forældreansvarsloven har
familieretten også i den forenklede familiesagsproces mulighed for at afholde en samtale med barnet.
I vurderingen indgår også, om det regelsæt, som sagen er omfattet af, indeholder objektive betingelser, om der er en fast praksis
på området, eller om der er tale om en skønsmæssig afgørelse. Der kan også lægges vægt på, hvor indgribende afgørelsen er for
parterne, og om sagen indeholder stillingtagen til principielle spørgsmål.
De sager, der indbringes for familieretten til prøvelse eller til afgørelse efter § 27 i forslaget til Familieretshusloven, vil
derfor som udgangspunkt kunne behandles i den forenklede familiesagsproces. Når en sag behandles i den forenklede
familiesagsproces, skal familieretten tage stilling til, om sagen skal behandles mundtligt eller på skriftligt grundlag.
Det bemærkes, at det følger af de i lovforslagets § 1, nr. 28, og § 2, nr. 23, foreslåede bestemmelser i § 30 a, stk. 2, i
forældreansvarsloven og § 58 a, stk. 2, i ægteskabsloven, at afgørelse i sager efter henholdsvis forældreansvarsloven og
ægteskabsloven, som er omfattede af de to foreslåede bestemmelser, træffes efter bestemmelserne i kapitel 2 og 8-10 i forslaget
til Familieretshusloven. Der er dermed ikke en adgang til at anlægge retssag efter forældreansvarsloven og ægteskabsloven ud over,
hvad der følger af de foreslåede bestemmelser i forslaget til Familieretshusloven og af adgangen til domstolsprøvelse efter § 63 i
grundloven.
Det foreslås med § 451, stk. 2
, i retsplejeloven, at familieretten af egen drift eller efter anmodning fra en part kan bestemme, at en sag ikke fortsat skal
behandles i den forenklede familiesagsproces.
Det foreslås i § 451, stk. 3,
at familierettens afgørelse efter de foreslåede bestemmelser i stk. 1 og 2 om, hvordan sagen skal behandles, ikke kan indbringes
for højere ret. Det er alene familierettens beslutning om, hvorvidt sagen skal behandles i den forenklede familiesagsproces, der
efter den foreslåede bestemmelse ikke kan indbringes for højere ret.
Begrundelsen for forslaget om, at visse sager, der indbringes for familieretten, skal kunne behandles i den forenklede
familiesagsproces, er, at der ikke er tale om komplicerede sager, og at Familieretshuset har forberedt sagen eller truffet
afgørelse i sagen inden indbringelsen for familieretten. Der er derfor en række sagsskridt i den almindelige domstolsbehandling af
civile retssager, der som udgangspunkt ikke er nødvendige.
Begrundelsen for forslaget om, at familierettens bestemmelse om behandlingen af en sag ikke kan indbringes for højere ret, er at
undgå unødige forsinkelser af sagen.