LBK nr 794 af 27/04/2021
Social- og Boligministeriet
Byfornyelsesloven § 4
(Ophævet)
Forarbejder til Byfornyelsesloven § 4
RetsinformationBestemmelsen svarer til den gældende lovs § 6, stk. 2 - 4 . Det foreslås at bibeholde den todelte ansøgningsprocedure om støtte til områdefornyelse for at understøtte planlægningsbestræbelserne i kommunerne og for at hindre, at kommunalbestyrelsen udarbejder byfornyelsesprogrammer uden, at der er sikret midler til gennemførelse af beslutningen.
Det betyder, at proceduren for ansøgning om støtte til områdefornyelse i store træk er følgende:
Kommunalbestyrelsen kan i første omgang søge om at få reserveret midler fra den afsatte investeringsramme til et nærmere udpeget område. Opnår kommunalbestyrelsen meddelelse om reservation, skal den udarbejde et byfornyelsesprogram i samarbejde med områdets interessenter. Når kommunalbestyrelsen har vedtaget programmet, ansøges om endeligt tilsagn om statsstøtte. Tilsagnet gives i form af en udviklingskontrakt mellem økonomi- og erhvervsministeren og kommunalbestyrelsen.
Det foreslås i stk. 1 , at kommunalbestyrelsen ved indsendelse af en ansøgning med en kort beskrivelse af et nærmere udpeget område og de påtænkte initiativer samt et budget over forventede udgifter kan reservere midler inden for rammen til gennemførelse af en beslutning om fornyelse af området. I ansøgningen skal der angives, om kommunalbestyrelsen vurderer, at der er behov for gennemførelse af støttet bygningsfornyelse i området.
I stk. 2 foreslås det, at økonomi- og erhvervsministeren på baggrund af det fremsendte materiale kan meddele kommunalbestyrelsen reservation af midler fra udgiftsrammen.
Det foreslås, at områder, der tildeles støtte til områdefornyelse, udvælges efter ansøgning og efter en konkret vurdering med udgangspunkt i nærmere fastsatte kriterier.
Det foreslås, at støtten målrettes til de økonomisk og socialt svageste områder, hvor der er et udviklingspotentiale. For at sikre en øget integration af områdefornyelse og bygningsfornyelse prioriteres områder, der har et væsentligt behov for bygningsfornyelse. Det gælder også områder, hvor bygningsfornyelsen er igangsat, men ikke afsluttet.
Uddelingen af udgiftsrammen til områdefornyelse foreslås at ske efter følgende prioriterede rækkefølge:
-
Traditionelle byfornyelsesområder, det vil sige nedslidte byområder i større byer, hvor behovet for bygningsfornyelse er væsentligt, og nedslidte områder i mindre byer, der er karakteriseret ved funktionsudtømning og fraflytning af erhverv og borgere m.v.,
-
nyere boligområder med store sociale problemer i større byer og
-
ældre erhvervs- og havneområder, som ikke umiddelbart kan omdannes på markedsvilkår.
Det vil sige, at støtten tildeles de traditionelle byfornyelsesområder og de mindre byer først, dog således at de mindre byer maksimalt får tildelt 20 % af udgiftsrammen, svarende til 10 mill.kr. Såfremt midlerne til de mindre byer ikke kan anvendes, fordeles disse sammen med resten af rammen til de traditionelle byfornyelsesområder. Hvis der herefter er midler tilovers, tildeles disse til nyere boligområder med store sociale problemer i større byer og ældre, nedslidte erhvervs- og havneområder i den nævnte rækkefølge. Der kan ikke hvert år forventes ydet støtte til alle områdekategorier.
Udvælgelsen inden for den enkelte områdekategori vil ske ud fra en konkret vurdering af kommunalbestyrelsernes ansøgninger og på baggrund af fastsatte kriterier som udtryk for områdets behov for offentlig indsats og for hvilke muligheder og potentialer, området har. Der vil endvidere blive lagt vægt på, at kommunalbestyrelsen kan sandsynliggøre, at der kan mobiliseres private ressourcer, og at kommunen ved intern organisering og egne investeringer prioriterer området.
Der udarbejdes en bekendtgørelse, som nærmere fastsætter kriterierne for udvælgelse af områder, der kan opnå støtte.
Efter stk. 3 skal kommunalbestyrelsen efter en nærmere fastsat tidsfrist indsende den vedtagne beslutning om områdefornyelsen til økonomi- og erhvervsministeren. Som noget nyt er det hensigten, at der i forbindelse med kommunalbestyrelsens vedtagelse af beslutningen gennemføres en dialog mellem økonomi- og erhvervsministeren og kommunalbestyrelsen. Dialogen skal sætte fokus på potentialerne for områdets udvikling, og på hvordan den offentlige investering følges op med privat medfinansiering og følgeinvestering. Hensigten med dialogen er at kvalificere kommunens byfornyelsesprogram og få præciseret sammenhængen mellem målsætning og indsats. På baggrund af dialogen og kommunalbestyrelsens vedtagne beslutning om områdefornyelse meddeler økonomi- og erhvervsministeren endeligt tilsagn om at yde refusion af kommunalbestyrelsens udgifter og indgår en gensidig forpligtende udviklingskontrakt med kommunalbestyrelsen. I kontrakten angives omfang og vilkår for den statslige støtte og de øvrige aftaler, de to parter har indgået for at gennemføre områdefornyelsen.
Det er hensigten at give kommuner, der har fået tildelt støtte til områdefornyelse, mulighed for særskilt at søge om bygningsfornyelsesramme til anvendelse i det udvalgte område, jf. § 94. Herudover foreslås det i stk. 4 , at kommunalbestyrelsen i sin anvendelse af de ordinært tildelte midler til bygningsfornyelse skal prioritere de ejendomme, der er beliggende i områder, der er omfattet af en beslutning om områdefornyelse. Det er kommunalbestyrelsen, der vurderer i hvilket omfang, der er behov for støtte til bygningsfornyelse i området.