LBK nr 794 af 27/04/2021
Social- og Boligministeriet
Byfornyelsesloven § 38a
Kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om at yde støtte til udgifter til istandsættelse af forsamlingshuse og bygninger med lignende anvendelse beliggende i landsbyer og landdistrikter.
Forarbejder til Byfornyelsesloven § 38a
RetsinformationMed henblik på at sikre at den eksisterende bygningsmasse udnyttes bedst muligt som led i den generelle boligforsyning foreslås i § 38, stk. 1 , at kommunalbestyrelsen kan træffe beslutning om støtte til udgifter til ombygning af private erhvervslokaler til udlejningsboliger. Forslaget omfatter såvel ombygning af rene erhvervsbygninger som bygninger, der indeholder såvel beboelse som erhverv. I bygninger, hvor der ikke er beboelse, eller hvor beboelse udgør en mindre del, er det imidlertid en betingelse, at bygningen skønnes bevaringsværdig. Hvorvidt en bygning er bevaringsværdig, beror på en helhedsvurdering, hvori navnlig indgår bygningens alder og arkitektoniske kvalitet sammenholdt med de kulturhistoriske og miljømæssige aspekter bygningen repræsenterer.
Forslaget omfatter ikke ombygning til andelsboliger eller ejerboliger.
Lejen for boligerne kan efter byfornyelsen fastsættes efter § 53, stk. ,i lov om leje og § 15 a, stk. 2 i lov om boligregulering om fri lejefastsættelse for lejligheder, der omdannes fra erhverv til boliger.
Efter forslaget skal erhvervet være nedlagt. Opmærksomheden henledes på, at ejendomme gennem kommune- eller lokalplanlægning er sikret anvendelse til boligformål.
Endvidere foreslås, at ombygningen skal ske inden for en rimelig økonomisk ramme. Ved vurderingen af, hvad der er en rimelig økonomisk acceptabel ramme, må der især lægges vægt på, at der et rimeligt forhold mellem ombygningsudgiften og boligens kvalitet og planløsning, og om ombygningsudgiften er rimelig sammenlignet med anskaffelsessummen for offentligt støttet nybyggeri i den pågældende kommune og normale udgifter til istandsættelse og ombygning af boliger omfattet af denne lov.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen ikke finder anvendelse på erhvervslokaler beliggende i bygninger, som er offentligt ejede. Det samme gælder, hvor det offentlige har haft en ikke uvæsentlig indflydelse på driften. Der kan f.eks. være tale om institutioner, kommunale kontorer eller lignende.
Det foreslås i stk. 2, at ansøgnings- og beslutningsprocedure sker efter de samme regler som foreslås for ejer- og andelsboliger, §§ 23 – 25. Det foreslås endvidere, at støtte ydes efter reglerne for ejer- og andelsboliger, dvs. efter reglerne i §§ 26 - 29 og 34.
Til kapitel 6
Friarealer
De foreslåede bestemmelser i kap. 5 svarer til de gældende regler i §§ 41- 45 om gennemførelse af beslutning om fælles friarealer og fællesanlæg for flere ejendomme samt til gældende bekendtgørelse nr. 929 af 15.12.1998 om etablering af fælles friarealer og fællesanlæg for beboelsesejendomme m.v. efter lov om byfornyelse.
De foreslåede bestemmelser er udformet således, at kommunalbestyrelsen kan tilrettelægge en hensigtsmæssig procedure i forbindelse med gennemførelse af fælles friarealforbedring. Forslaget afspejler den praksis, der følges i kommunerne, hvorefter det er kommunalbestyrelsen, der forstår udarbejdelsen af projektforslag i tæt samarbejde mellem ejere og lejere. Bestemmelserne udelukker dog ikke, at ejerne i fællesskab udarbejder forslag til gennemførelsesprojekt, eventuelt efter opfordring fra kommunalbestyrelsen.
De foreslåede bestemmelser omhandler friarealer og fælleslokaler, men ikke fællesanlæg i øvrigt som f.eks. antenneanlæg, porttelefoner, fællesvaskeri og fælles varmecentral. Disse foranstaltninger må for så vidt angår udlejningsboliger i givet fald gennemføres efter bestemmelserne i kapitel 3.