LBK nr 542 af 15/05/2023
Transportministeriet
Buskørselsloven § 13
Virksomheden skal have en godkendt transportleder, der foruden at opfylde de krav, der følger af artikel 4 i forordning nr. 1071/2009,
-
er myndig og ikke er under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7,
-
ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs og
-
ikke har ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover.
Stk. 2. Transportministeren fastsætter nærmere regler om det vandelskrav, som transportlederen skal opfylde, jf. artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i forordning nr. 1071/2009.
Gældende§ 13
RetsinformationLov om ændring af lov om buskørsel, lov om godskørsel og taxiloven (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder og forlængelse af tilladelser til sygetransport)
Dato
26. marts 2025
Ministerium
Transportministeriet
Kort navn
LOV nr 306 af 25/03/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,12 +1,8 @@
|
|
1 |
Virksomheden skal have en godkendt transportleder, der foruden at opfylde de krav, der følger af artikel 4 i forordning
|
2 |
nr. 1071/2009,
|
3 |
|
4 |
-
1) er myndig og ikke er under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7
|
5 |
|
6 |
-
2) ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs
|
7 |
|
8 |
-
|
9 |
-
|
10 |
-
Stk. 2.
|
11 |
-
Transportministeren fastsætter nærmere regler om det vandelskrav, som transportlederen skal opfylde, jf. artikel 4, stk. 1, og
|
12 |
-
artikel 6 i forordning nr. 1071/2009.
|
|
|
1 |
Virksomheden skal have en godkendt transportleder, der foruden at opfylde de krav, der følger af artikel 4 i forordning
|
2 |
nr. 1071/2009,
|
3 |
|
4 |
+
1) er myndig og ikke er under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7 og
|
5 |
|
6 |
+
2) ikke er under rekonstruktionsbehandling eller konkurs.
|
7 |
|
8 |
+
Stk. 2. Transportministeren fastsætter nærmere regler om det vandelskrav, som transportlederen skal opfylde, jf. artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet, og om dokumentation for opfyldelse af kravet om faktisk og vedvarende ledelse for en transportleder i en virksomhed med tilladelse efter § 1, stk. 1.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ændringer
Nr 11: | I § 13, stk. 1, nr. 1, ændres »§ 7,« til: »§ 7 og«. |
Nr 12: | I § 13, stk. 1, nr. 2, ændres »konkurs og« til: »konkurs.« |
Nr 13: | § 13, stk. 1, nr. 3, ophæves. |
Nr 14: | § 13, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Transportministeren fastsætter nærmere regler om det vandelskrav, som transportlederen skal opfylde, jf. artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler om betingelser for udøvelse af vejtransporterhvervet, og om dokumentation for opfyldelse af kravet om faktisk og vedvarende ledelse for en transportleder i en virksomhed med tilladelse efter § 1, stk. 1.« |
Forarbejder
Til nr. 14
Det følger af den gældende buskørselslovs § 13, stk. 2, at transportministeren fastsætter nærmere regler om det vandelskrav, som
transportlederen skal opfylde, jf. artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet.
Bestemmelsen bemyndiger transportministeren til at fastsætte regler om vandelskravet for en transportleder i en virksomhed med
tilladelse efter lovens § 1, stk. 1. De nærmere regler herom er fastsat i buskørselsbekendtgørelsen, der blandt andet indeholder
bestemmelser om Færdselsstyrelsens mulighed for efter samtykke at indhente straffeattest på transportlederen samt hvilke
oplysninger, der kan indgå ved vurderingen af, om vandelskravet er opfyldt.
Det fremgår endvidere af artikel 4, stk. 1, litra a-c, i forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet, at
transportlederen i en bus- eller godskørselsvirksomhed, ud over at opfylde vandelskravet og kvalifikationskravet, a) faktisk og
vedvarende skal lede virksomhedens transportarbejde, b) skal have en reel tilknytning til virksomheden, såsom at være ansat,
direktør, ejer eller aktionær, eller administrere den, eller hvis virksomheden er en fysisk person, være denne person, og c) skal
have bopæl i Fællesskabet.
Forordningen regulerer ikke, hvordan en transportvirksomhed dokumenterer, at transportlederen faktisk og vedvarende leder
virksomhedens transportarbejde, og at denne har en reel tilknytning til virksomheden. Den nærmere dokumentation for at opfylde
betingelsen skal fastsættes nationalt, som supplerende bestemmelser til forordningen.
Herudover fastsætter artikel 4, stk. 2, i forordningen om fælles regler for vejtransporterhvervet krav til tilknytningen til
virksomheden, hvis der er tale om en transportleder, der skal fungere som konsulent for virksomheden, idet der i litra b) stilles
krav til indholdet af aftalen mellem virksomhed og konsulent.
På nuværende tidspunkt er der ikke fastsat regler i buskørselsloven om, hvordan kravet om faktisk og vedvarende ledelse kan
opfyldes. Derimod er der aktuelt i godskørselslovens § 6, stk. 9, indsat en bemyndigelse til, at godskørselsvirksomheder kan
opfylde kravet ved at aflønne transportlederen efter de satser, der fremgår af § 16 i bekendtgørelse om godskørsel, jf.
bekendtgørelses nr. 1395 af 29. november 2023 (herefter godskørselsbekendtgørelsen).
Kravet om faktisk og vedvarende ledelse følger af EU-retten, og er ens for både gods- og busområdet.
Transportlederens opgaver omfatter organisering af virksomhedens transportarbejder, herunder navnlig forvaltning af
vedligeholdelse af køretøjerne, kontrol med kontrakter og transportdokumenter, grundlæggende regnskabsføring, fordeling af
ladninger eller tjenesteydelser på chauffører og køretøjer samt kontrol med sikkerhedsprocedurerne. Transportlederens ansvar og
løn skal matche hinanden.
Det foreslås i § 13, stk. 2,
at bemyndige transportministeren til at fastsætte nærmere regler om det vandelskrav, som transportlederen skal opfylde, jf.
artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fælles regler om betingelser for udøvelse af
vejtransporterhvervet samt om dokumentation for opfyldelse af kravet om faktisk og vedvarende ledelse for en transportleder i en
virksomhed med tilladelse efter § 1, stk. 1
Den foreslåede bestemmelse vil i praksis indebære en tilføjelse til ministerens bemyndigelse i forhold til den gældende
bestemmelse og medfører, at ministeren vil kunne fastsætte regler for, hvordan buskørselsvirksomheder dokumenterer en
transportleders faktiske og vedvarende ledelse. Det medfører dog ikke, at transportministerens mulighed for at fastsætte nærmere
regler om vandelskravet efter artikel 4, stk. 1, og artikel 6 i forordningen om fælles regler for udøvelse af
vejtransporterhvervet udvides eller indskrænkes i forhold til gældende ret.
Det er hensigten at udnytte bemyndigelsen til at fastsætte regler i buskørselsbekendtgørelsen om, at Færdselsstyrelsen kan
indhente transportlederens ansættelseskontrakt eller konsulentaftale, hvor det vurderes nødvendigt.
Der vil ikke være tale om et nyt krav. Kravet om faktisk og vedvarende ledelse følger af EU-retten, og bemyndigelsen vil give
mulighed for at opfylde kravet på anden vis end alene ved dokumentation for aflønning, hvilket hidtil har været gældende for
godskørselsvirksomheder.
Det foreslås samtidig at indsætte en tilsvarende bemyndigelse i godskørselslovens § 4, stk. 4, jf. lovforslagets § 2, nr. 12.
Tilføjelsen vil medføre, at en virksomhed fremover skal dokumentere opfyldelse af forordningens krav om transportlederens faktiske
og vedvarende ledelse, samt reelle tilknytning til virksomheden, hvis transportlederen i øvrigt ikke samtidig er ejer, medlem af
bestyrelsen, aktionær, der ejer 5 pct. eller mere af virksomheden, eller direktør i virksomheden. I de tilfælde skal
transportlederen fortsat være ansat i virksomheden eller fungere som konsulent for denne, jf. artikel 4, stk. 2, i forordning om
fælles regler for vejtransporterhvervet.
I forbindelse med ansøgningen om fællesskabstilladelse eller godkendelse af transportlederen vil Færdselsstyrelsen derfor skulle
foretage en samlet vurdering af opgaver, arbejdstid og løn, når transportlederen er ansat eller konsulent. Virksomheden vil derfor
i forbindelse med ansøgningen skulle fremvise en ansættelseskontrakt.
Ændringen vil medføre, at en aflønning, der svarer til niveauet i den nugældende § 16 i godskørselsbekendtgørelsen, som
udgangspunkt vil indebære, at forordningens krav er overholdt.
Til nr. 11-13
Det følger af den gældende buskørselslovs § 13, stk. 1, hvilke krav der stilles til en godkendt transportleder i en virksomhed,
der er indehaver af en tilladelse i henhold til buskørselslovens § 1, stk. 1, samt en transportleder i en busudlejningsvirksomhed,
jf. henvisningen til § 13 i buskørselslovens nugældende § 13 b.
Det følger af artikel 4 i forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet, at en virksomhed, der udøver
vejtransporterhvervet, udpeger mindst én fysisk person, transportlederen, der udviser god vandel og har de nødvendige faglige
kvalifikationer, jf. forordningens artikel 3, stk. 1, litra b og d, og som faktisk og vedvarende leder virksomhedens
transportarbejde, har en reel forbindelse til virksomheden, såsom at være ansat, direktør, ejer eller aktionær, eller administrere
den, eller hvis virksomheden er en fysisk person, være denne person, og har bopæl i Fællesskabet.
Det følger desuden af buskørselslovens § 13, stk. 1, at virksomheden skal have en godkendt transportleder, der er myndig og ikke
er under værgemål efter værgemålslovens § 5 eller under samværgemål efter værgemålslovens § 7, ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs og ikke har ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller derover.
Det foreslås i buskørselslovens § 13, stk. 1, nr. 1
, at ændre »§ 7,« til: »§ 7 og«, i nr. 2
at ændre »konkurs og« til: »konkurs.«, og at nr. 3
ophæves.
Forslaget vil medføre, at kravet om, at den pågældende transportleder ikke har ikkepersonlig forfalden gæld til det offentlige på
50.000 kr. eller derover, ophæves. Der vil være tale om en ændring af gældende ret og en lempelse af kravene til den pågældende
transportleder. De krav, der følger af artikel 4 i forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet, og som følger af den
gældende § 13, stk. 1, vil fortsat være gældende.
Færdselsstyrelsen vil fortsat skulle foretage en samlet vandelsvurdering, herunder undersøge, om transportlederen er dømt for
blandt andet strafbare forhold, der kan begrunde nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre vejtransporterhvervet,
eller er eller har været ansvarlig for økonomiske vanskeligheder i andre vejtransportvirksomhed, herunder konkurser og lignende.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.