BL 6-65
Bestemmelser om nationale certifikatrettigheder, der ikke er omfattet af forordning (EU) No 1321/2014, Part-66, AML
5. udgave af 19. august 2022
I medfør af § 73 og § 149, stk. 10 i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13 oktober 2017, som ændret ved lov nr. 2073 af 21. december 2020, og som sat i kraft for Færøerne ved kongelig anordning, jf. anordningsbekendtgørelse nr. 1373 af 4. december 2013, som senest ændret ved anordning nr. 723 af 24. maj 2022, og som sat i kraft for Grønland ved lov og kongelig anordning, jf. lovbekendtgørelse nr. 408 af 11. september 1985, som senest ændret ved anordning nr. 2628 af 28. december 2021, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 2432 af 14. december 2021 om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter:
1 . Referencedokumenter
1.1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 og direktiv 2014/30/EU og 2014/53/EU og om ophævelse af (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91, som ændret ved kommissionens delegerede forordning (EU) 2021/1087 af 7. april 2021.
1.2. Kommissionens forordning (EU) nr. 1321/2014 af 26. november 2014 om vedvarende luftdygtighed af luftfartøjer og luftfartøjsmateriel, -dele og -apparatur og om godkendelse af organisationer og personale, der deltager i disse opgaver som ændret ved
a. Kommissionens forordning (EU) 2015/1088 af 3. juli 2015,
b. Kommissionens forordning (EU) 2015/1536 af 16. september 2015,
c. Kommissionens forordning (EU) 2017/334 af 27. februar 2017,
d. Kommissionens forordning (EU) 2018/750 af 22. maj 2018,
e. Kommissionens forordning (EU) 2018/1142 af 14. august 2018,
f. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1383 af 8. juli 2019,
g. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2019/1384 af 24. juli 2019,
h. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/270 af 25. februar 2020,
i. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2020/1159 af den 5. august 2020,
j. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/685 af 22. april 2021,
k. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/700 af 26. marts 2021,
l. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2021/1963 af 8. november 2021 og
m. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/410 af 10. marts 2022.
1.3. BL 1-3, Bestemmelser om vedligeholdelse af luftfartøjer (Bilag II luftfartøjer), udgave 1, 2. juli 2012.
1.4. BL 2-6, Bestemmelser om tilladelse til taxi af luftfartøjer, udgave 1, 4. december 2009.
1.5. BL 6-03, Bestemmelser om certificering, generelt, udgave 6, 9. november 2004.
1.6. BL 6-08, Bestemmelser om certifikater for betjening af radioanlæg i luftfartsradiotjenester m.m., udgave 4. 15. november 2017.
1.7. De dokumenter der er nævnt i pkt. 1.1 og 1.2, findes på den Europæiske Unions hjemmeside www.eu-lex.eu.
1.8. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.3 til 1.6, findes på Trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk og tillige på www.retsinformation.dk.
Denne BL gælder for flyteknikeres rettigheder til at kontrollere og frigive et Bilag I luftfartøj på dansk register til luftdygtighed.
3.1. I denne BL forstås ved:
a. ”AML”:
Aircraft Maintenance License.
b. ”Bilag I luftfartøj”:
Et luftfartøj, der ifølge artikel 2, stk. 3, litra d i Europa- Parlamentets forordning (EU) ikke er omfattet af forordningen.
c. ”Gruppepåtegning”:
Hvis Trafikstyrelsen vurderer, at luftfartøjstypers konstruktion og systemer er sammenlignelige, kan de påtegnes i grupper, og rettigheder for den enkelte luftfartøjstype vil være omfattet af gruppepåtegningen.
Gruppepåtegning kan påtegnes ved følgende grupper:
˗ Enmotors stempelmotor flyvemaskiner.
˗ Svævefly og motorsvævefly.
Trafikstyrelsen vedligeholder en liste over luftfartøjstyper, der er sammenlignelige.
d. ”National certifikatrettighed”:
Rettighed, for luftfartøjer på dansk register der ikke er omfattet af forordning (EU) nr. 1321/2014, Part-66, og som kan påtegnes bilag til Part-66 AML, EASA-formular 26, rubrik XIV.
e. ”Part-66 AML”:
Dansk udgave af Part 66 AML Luftfartøjsvedligeholdelsescertifikat, EASA-formular 26.
4.1. En national certifikatrettighed, der ikke er omfattet af forordning (EU) nr. 1321/2014, Part-66, kan efter ansøgning på autoriseret formular udstedes af Trafikstyrelsen, når ansøgeren opfylder udstedelseskravene i afsnit 5.
4.1.1. National certifikatrettighed udstedes som bilag til EASA-formular 26 Part-66 AML.
4.2. National certifikatrettighed udstedes gældende for luftfartøjer i de kategorier og underkategorier som fremgår af Part-66 AML, dog undtaget kategori A og C, og er gældende for luftfartøjer anført i Bilag I, pkt. a, b og d til forordning (EU) nr. 2018/1139, jf. dog pkt. 4.3.
4.3. Uanset bestemmelserne i pkt. 4.2 kan tidligere rettighed i dansk nationalt flymekanikercertifikat (M-certifikat) til at frigive luftfartøj anerkendes efter vurdering af Trafikstyrelsen på betingelse af, at rettigheden ikke er reguleret andetsteds.
4.4. En national certifikatrettighed har samme gyldighedsperiode som den, der gælder for Part 66 AML'et.
En national certifikatrettighed udstedes under forudsætning af, at ansøgeren
a. er indehaver af et gyldigt Part-66 AML,
b. ikke administrativt eller ved dom er frakendt retten til at gøre tjeneste på luftfartøj eller i anden stilling af betydning for flyvesikkerheden,
c. opfylder uddannelseskravene i afsnit 7 og
d. i sit Part 66 AML har den kategori eller underkategori, der svarer til den luftfartøjstype eller luftfartstøjsgruppe, der søges om, og at denne luftfartøjstype ikke er omfattet af begrænsninger påtegnet certifikatets rubrik XIII.
En national certifikatrettighed kan efter ansøgning på en autoriseret formular til Trafikstyrelsen udvides med en anden luftfartøjstype eller luftfarttøjsgruppe, når ansøgeren med tilfredsstillende resultat har gennemført en uddannelse, der er godkendt af Trafikstyrelsen, på den pågældende luftfartøjstype eller gruppe, jf. afsnit 7.
7.1. Uddannelse på luftfartøjer, der af Trafikstyrelsen vurderes til at være komplekse, skal opfylde de krav, der fremgår af Part-66, bilag III, afsnit 1, 2, 3 og 4, og uddannelsesprogrammet skal godkendes af Trafikstyrelsen, før uddannelsen påbegyndes.
7.1.1. Uddannelse afsluttes med en skriftlig eksamination og praktisk prøve. Eksamination/prøve afholdes af Trafikstyrelsen eller af en person, der er godkendt hertil af Trafikstyrelsen.
7.2. Uddannelse på luftfartøjer, der af Trafikstyrelsen ikke vurderes at være komplekse, skal opfylde de erfarings- og eksamenskrav, der fremgår af Part-66, bilag III, afsnit 5 Type eksamination standard.
7.2.1. Der udarbejdes et uddannelsesprogram omfattende for typen af relevante emner, som skal omfatte relevant teori og praktiske opgaver. Uddannelsesprogrammet skal godkendes af Trafikstyrelsen, før uddannelse påbegyndes.
7.2.2. Uddannelsen afsluttes med typeeksamen efter retningslinjerne i bilag III til Part-66, afsnit 5. Typeeksamination afholdes af Trafikstyrelsen eller af en person, der er godkendt hertil af Trafikstyrelsen
8.1. AML, der er påtegnet nationale rettigheder, giver indehaveren på de vilkår, der er nævnt i pkt. 8.2, ret til at inspicere, udføre og kontrollere den praktiske udførelse af vedligeholdelse på dansk registrerede luftfartøjer af den type, for hvilken af de nationale rettigheder er gældende, og til at attestere herfor jf. BL 1-3.
8.1.1. Begrænsninger, der er påtegnet Part 66 AML’et, gælder også for nationale rettigheder.
8.2. Indehaveren skal
a. inden for de forudgående 24 måneder i mindst 6 måneder
1. have udført eller kontrolleret den praktiske udførelse af vedligeholdelse på den/de luftfartøjstype(r), for hvilke(n) de nationale rettigheder er gældende, eller
2. have udført eller kontrolleret den praktiske udførelse af vedligeholdelse på luftfartøjstyper sammenlignelige hermed, herunder luftfartøjstyper påtegnet certifikatet omfattet af forordning (EU) nr. 1321/2014
eller
b. indenfor de forudgående 24 måneder have gennemgået et af Trafikstyrelsen godkendt repetitions- og ajourførings, kursus/uddannelse på den pågældende luftfartøjstype med tilfredsstillende resultat, jf. ICAO Annex 1, afsnit 4, samt
c. ikke administrativt eller ved dom være frakendt retten til at gøre tjeneste på luftfartøj eller i anden stilling af betydning for luftfartens sikkerhed.
8.3. Erfaring, jf. pkt. 8.2., skal dokumenteres ved logbog eller tilsvarende.
8.4. Hvis arbejdet omfatter brug af kommunikationsudstyr, skal vedkommende være indehaver af gyldigt radiotelefonistcertifikat udstedt af Trafikstyrelsen med gyldig sprogniveaupåtegning, jf. BL 6-08.
8.5. Hvis arbejdet omfatter taxi med luftfartøj, skal betingelserne i BL 2-6 være opfyldt.
9.1. Trafikstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne BL, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser.
10.1. Afgørelser truffet af Trafikstyrelsen efter denne BL kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter.
11.1. Overtrædelse af bestemmelserne i pkt. 8 straffes med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter lov om luftfart.
11.2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
12.1. Denne BL træder i kraft den 1. januar 2023.
12.2. BL nr. 6-65, Bestemmelser om nationale certifikatrettigheder, der ikke er omfattet af forordning (EF) nr. 2042/2003, Part-66, AML, udgave 4 af 23. juni 2011, ophæves.
/ Henrik Ellermann