BL 1-10
Bestemmelser om nødradiopejlesendere (ELT og PLB)
Udgave 4, 30. november 2020
I medfør af § 82, § 149, stk. 10, § 153, stk. 1, og § 153 a, stk. 1, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1525 af 13. december 2019 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter:
1. Referencedokumenter
1.1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 276/2014 og direktiv 2014/30/EU og 2014/53/EU og om ophævelse af forordning (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91
i det følgende benævnt EU-rammeforordning.
1.2. Kommissionens forordning (EU) nr. 965/2012 awf 5. oktober 2012 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedure for flyveoperationer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008, som senest ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2019/1387 af 1. august 2019.
Berigtiget ved:
a. Berigtigelse, EUT L 230 af 6.9.2019, s. 10 (2019/1384)
i det følgende benævnt EU-AIR-OPS.
1.3. BL 1-12, Bestemmelser om luftdygtighedsbevis og flyvetilladelse samt certificeringskrav og udstyrskrav, seneste udgave.
1.4. BL 5-50, Bestemmelser om godkendelse af luftfartsforetagender til at udføre erhvervsmæssig lufttransport, som ikke er omfattet af EU-AIR-OPS, seneste udgave.
1.5. ICAO Annex 6, Operations of Aircraft, Part II og Part III, Section III, seneste udgave.
1.6. ICAO Annex 10, Aeronautical Telecommunications, Volume III, Part II, Chapter 5, og Appendix hertil, seneste udgave.
1.7. ICAO Doc 8585, Designators for Aircraft Operating Agencies, Aeronautical Authorities and Services, seneste udgave.
1.8. Cospas-Sarsat System Data, seneste udgave.
1.9. "Cospas-Sarsat Guidelines on 406 MHz Beacon Coding, Registration and Type Approval", C/S G. 005, seneste udgave.
1.10. "Specification for Cospas-Sarsat406 MHz Distress Beacon", C/S T. 001, seneste udgave.
1.11. ETSO-C126c, 406 MHz Emergency Locator Transmitter (ELT).
1.12. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.1 og 1.2, findes på den Europæiske Unions hjemmeside www.eur-lex.europa.eu.
1.13 De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.3 og 1.4, findes på Retsinformations hjemmeside www.retsinformation.dk og på Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hjemmeside www.tbst.dk.
1.14. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.5 - 1.7, kan fås ved henvendelse til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Danish Transport, Construction and Housing Authority
Carsten Niebuhrs Gade 43
DK-1577 København V
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
E-mai info@tbst.dk
1.15. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.8 - 1.10, findes på Cospas-Sarsats hjemmeside www.cospas-sarsat.org.
1.16. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.11, findes på EASA's hjemmeside www.easa.europa.eu.
Bilag I luftfartøj:
Et luftfartøj, der ifølge artikel 2, stk. 3, litra d i EU-rammeforordning ikke er omfattet af forordningen. Kriterierne for klassifikationen fremgår af Bilag I til EU-rammeforordningen, heraf Bilag I luftfartøj.
COSPAS-SARSAT (COsmicheskaya Sistyema Piska Avariynich Sudov - SeArch and Rescue SAtellite-aided Tracking):
Globalt dækkende satelitbaseret alarmeringssystetm med positions- og identifikationsbestemmelse af 406 MHz nødradiopejlesendere.
ELT (Emergency Locator Transmitter):
Nødradiopejlesender, der sender på frekvenserne 406 MHz og 121,5 MHz.
ELT - automatisk aktiveret:
● ELT (AD) (Automatic Deployable)
Automatisk aktiveret ELT med egen antenne. ELT'en er fastmonteret til luftfartøjet og aktiveres samt frigøres automatisk ved G-, stress- eller vandpåvirkning.
● ELT (AF) (Automatic Fixed)
Fastmonteret automatisk aktiveret ELT tilsluttet ekstern antenne.
● ELT (AP) (Automatic Portable)
Fastholdt automatisk aktiveret og transportabel ELT, som let kan afmonteres og medbringes.
ELT (S) (Survival):
Bærbar ELT med fastgjort antenne. Manuelt eller automatisk aktiveret. Kan fastgøres til en person, en redningsflåde eller lignende.
PLB:
Personal Locator Beacon.
Identifier:
Kode på 15 hexadecimale tegn dannet ved omskrivning af den del (60 bits) af den digitale meddelelse, som indeholder bl.a. landekode og registrering.
JRCC - Joint Rescue Co-ordination Center, Denmark:
Redningscentral Danmark.
3.1. Denne BL gælder for
a. luftfartøjer, der opereres i henhold til reglerne i BL 5-50,
b. dansk registrerede bilag I flyvemaskiner med standard eller begrænset luftdygtighedsbevis,
c. dansk registrerede bilag I helikoptere med standard eller begrænset luftdygtighedsbevis, og
d. dansk registrerede luftfartøjer med national flyvetilladelse, dog kun for så vidt angår pkt. 4.3.2, 4.3.3, 4.4.2.1 og 4.4.3.
4.1. Generelt
4.1.1. En ELT eller PLB skal være certificeret af COSPAS-SARSAT.
4.1.2. Enhver type af ELT eller PLB skal være i stand til at transmittere samtidig på 121,5 MHz og 406 MHz.
4.1.3. ELT, der installeres (fastmonteres) i et luftfartøj, skal opfylde ETSO-C126c standard eller tilsvarende standard.
4.1.4. Ejeren/brugeren af luftfartøjet er ansvarlig for, at kravene i pkt. 4.1.1 - 4.1.3 og pkt. 4.2 - pkt. 6 er opfyldt.
4.2. Luftfartøjer, som opereres i henhold til BL 5-50
4.2.1. Luftfartøjer, der opereres i henhold til BL 5-50, skal være udstyret med ELT i overensstemmelse med de krav, der henvises til i BL 5-50.
4.3. Bilag I flyvemaskiner
4.3.1. Bilag I flyvemaskiner skal være udstyret med
a. mindst én ELT, hvis flyvemaskinen har fået udstedt første standard eller begrænsede luftdygtighedsbevis før 1. juli 2008,
b. mindst én automatisk aktiveret ELT, hvis flyvemaskinen har fået udstedt første standard eller begrænsede luftdygtighedsbevis 1. juli 2008 eller senere, eller
c. hvis flyvemaskinen er certificeret til maksimal seks personer eller mindre, én overlevelses ELT (ELT(S)) eller én PLB, der bæres af piloten eller en anden ombordværende person.
4.3.2. Piloten af en flyvemaskine, uanset typen af luftdygtighedsbevis eller national flyvetilladelse, der skal opereres over åbent vandområde i en afstand, som er længere end svarende til 30 minutters flyvning ved normal marchfart eller 50 NM, afhængigt af hvilken afstand der er den korteste, fra land, hvor der kan foretages en nødlanding skal medbringe en overlevelses ELT (ELT(S)) eller PLB.
4.3.3. Alle flyvemaskiner, uanset typen af luftdygtighedsbevis eller national flyvetilladelse, der skal overflyve et landområde, der er underlagt og bekendtgjort i den for flyvningen relevante AIP som et område, der er særlig vanskeligt for eftersøgnings- og redningstjenesten, skal være udstyret med mindst én automatisk aktiveret ELT.
4.4. Bilag I helikoptere
4.4.1. Helikoptere med standard eller begrænset luftdygtighedsbevis, der er certificeret til over seks personer, skal være udstyret med én automatisk ELT.
4.4.2. Helikoptere med standard eller begrænset luftdygtighedsbevis, der er certificeret til maksimalt seks personer eller derunder, skal være udstyret med én overlevelses ELT (ELT(S)) eller én PLB, der bæres af piloten eller en anden ombordværende person.
4.4.2.1. Hvis helikoptere som nævnt i pkt. 4.4.2 skal overflyve et landområde, der er underlagt og bekendtgjort i den for flyvningen relevante AIP som et område, der er særlig vanskeligt for eftersøgnings- og redningstjenesten, skal helikopteren være udstyret med mindst én automatisk aktiveret ELT.
4.4.3. Uanset type af helikopter og type af luftdygtighedsbevis eller national flyvetilladelse, skal helikoptere tillige være udstyret med en overlevelses ELT (ELT(S)) eller PLB i en redningsflåde eller i en redningsvest, hvis de skal overflyve et åbent vandområde.
5.1. ELT skal installeres efter gældende certificeringsregler for installation i luftfartøjer.
5.2. Overlevelses ELT (ELT(S)) eller PLB skal opbevares i et afmærket aflukke eller holder, der er let tilgængelig i forbindelse med nødlanding eller havari.
5.3. Positionen for fastgørelse af en ELT skal vælges, så sandsynligheden for utilsigtet aktivering minimeres.
5.4. Kodning af en ELT eller PLB udføres i henhold til ICAO Annex 10, Volume III, Part II, Chapter 5 samt Appendix til Chapter 5. Enhver PLB skal kodes på samme vis som en ELT i henhold til ICAO Annex 10, Volume III, Part II samt Appendix til Chapter 5.
5.5. Ved kodning skal følgende landekoder benyttes
a. 219 eller 220 for Danmark.
b. 231 for Færøerne.
c. 331 for Grønland.
6.1. En ejer/bruger af et luftfartøj, som skal være udstyret med ELT eller PLB i henhold til bestemmelserne i denne BL, skal registrere alle kodede ELT'er eller PLB'er hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved brug af skema "Registrering af Emergency Locator Transmitter (ELT-Registrering)", der findes på styrelsens hjemmeside www.tbst.dk eller på anden vis med tilsvarende oplysninger. Der skal opgives mindst én nødkontaktperson, som ejer/bruger kender, men som er forskellig fra ejer/bruger.
6.2. Hvis ejer/bruger af et luftfartøj har kodede reservere ELT'er eller PLB'er, skal disse registreres som angivet i pkt. 6.1.
6.3. Ændringer i ejer/brugerforhold eller nødkontaktpersoner skal rapporteres til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved brug af skema "Registrering af Emergency Locator Transmitter (ELT-Registrering)", som angivet i pkt. 6.1, eller på anden vis med tilsvarende oplysninger.
6.4. For et lejet luftfartøj, der opereres i henhold til en dansk driftstilladelse, jf. BL 5-50, men forbliver på udenlandsk register, skal landekode i ELT-kodningen ændres som anført i pkt. 6.1. Dette skal rapporteres til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen ved brug af skema "Registrering af Emergency Locator Transmitter (ELT-Registrering)" eller på anden vis med tilsvarende oplysninger.
6.5. Hvis en ELT eller PLB skifter luftfartøjer eller benyttes i redningsflåder, skal ejer/bruger til enhver tid kunne redegøre for, hvor hver enkel ELT eller PLB befinder sig, således, at relevante oplysninger kan oplyses til JRCC.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne BL, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser, herunder internationale regler på området.
Afgørelser truffet af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen efter denne BL kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter.
9.1. Overtrædelse af bestemmelserne i pkt. 4.1.1 - 4.1.3 samt pkt. 4.2 - 6 straffes med bøde.
9.2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
10.1. Denne BL træder i kraft den 1. januar 2021.
10.2. BL 1-10, udgave 3, af 6. december 2010 om Bestemmelser om nødradiopejlsendere (ELT) ophæves.
/ Michael Dela