BL 1-1
Bestemmelser om vedligeholdelse af luftfartøjer, der anvendes til militær-, told-, politi-, eftersøgnings- og rednings-, brandslukning, kystvagts- eller lignende aktiviteter og tjenester
Udgave 6, 28. oktober 2021
I medfør af § 31, § 149, stk. 10, og § 153, stk. 1, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13. oktober 2017, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 2243 af 29. december 2020 om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter:
1. Referencedokumenter
1.1. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og oprettelse af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur og om ændring af forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 og direktiv 2014/30/EU og 2014/53/EU og om ophævelse af forordning (EF) nr. 55272004 og (EF) nr. 216/2008 og Rådets forordning (EØF) nr. 3922/91
i det følgende benævnt EU-rammeforordning.
1.2. Kommissionens forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. oktober 2012 om fastsættelse af tekniske krav og administrative procedurer for flyveoperationer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008, som senest ændret ved Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2019/1387 af 1. august 2019.
Berigtiget ved:
a. Berigtigelse, EUT L 230 af 6.9.2019, s. 10 (2019/1384)
i det følgende benævnt EU-AIR-OPS.
1.3. Kommissionens forordning (EU) nr. 748/2012 af 3. august 2012 om gennemførelsesbestemmelser for luftdygtigheds- og miljøcertificering af luftfartøjer og hermed forbundet materiel, dele og apparatur og for certificering af konstruktions- og produktionsorganisationer som senest ændret ved
a. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2019/897 af 12. marts 2019, og
b. Kommissionens delegerede forordning (EU) nr. 2020/570 af 28. januar 2020.
Berigtiget ved:
a. Berigtigelse, EUT L 146 af 5.6.2019, s. 116 (2019/897)
i det følgende benævnt forordning (EU) nr. 748/2012.
1.4. Kommissionens forordning (EU) nr. 1321/2014 af 26. november 2014 om vedvarende luftdygtighed af luftfartøjer og luftfartøjsmateriel, -dele og -apparatur og om godkendelse af organisationer og personale, der deltager i disse opgaver som senest ændret ved
a. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2019/1383 af 8. juli 2019,
b. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2019/1384 af 24. juli 2019, og
c. Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr. 2020/270 af 25. februar 2020.
Berigtiget ved:
a. Berigtigelse, EUT L 230 af 6.9.2019, s. 7 (2019/1383)
i det følgende benævnt forordning (EU) nr. 1321/2014.
1.5. BL 5-50, Bestemmelser om luftfartøjsoperatører, som ikke er omfattet af EU-AIR-OPS, udgave 6, 25. november 2020.
1.6. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.1 til 1.4, findes på den Europæiske Unions hjemmeside www.eur-lex.europa.eu.
1.7. Det dokument, der er nævnt i pkt. 1.5, findes på Trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk og tillige på www.retsinformation.dk.
Denne BL finder anvendelse på EU-typecertificerede luftfartøjer, som er dansk registrerede eller opereres under en dansk driftstilladelse, jf. luftfartslovens § 4, stk. 2, når luftfartøjerne anvendes i forbindelse med militær-, told-, politi-, eftersøgnings- og rednings-, brandslukning, kystvagts- eller lignende aktiviteter og tjenester.
Definitioner af begreber og forkortelser, der anvendes i forordning (EU) nr. 748/2012, findes i forordning (EU) nr. 748/2012, artikel 1, nr. 2 samt EU-rammeforordning, artikel 3.
Definitioner af begreber og forkortelser, der anvendes i forordning (EU) nr. 1321/2014, findes i forordning (EU) nr. 1321/2014, artikel 2 samt EU-rammeforordning, artikel 3.
4.1. For luftfartøjer, der anvendes i forbindelse med militær-, told-, politi-, eftersøgnings- og rednings-, brandslukning, kystvagts- eller lignende aktiviteter og tjenester, gælder bestemmelserne i forordning (EU) nr. 748/2012 samt forordning (EU) nr. 1321/2014.
4.2. Styring af den vedvarende luftdygtighed skal foretages af en CAMO eller af en CAO med styringsrettigheder, som er godkendt i henhold til forordning (EU) nr. 1321/2014, bilag Vc (Part CAMO) eller bilag Vd (Part CAO).
Trafikstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne BL, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser, herunder internationale regler på området, jf. EU-rammeforordning artikel 71.
Afgørelser truffet af Trafikstyrelsen efter denne BL kan ikke indbringes for Transportministeriet eller anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens forskrifter.
7.1. Overtrædelse af bestemmelserne i pkt. 4 samt forordning (EU) nr. 748/2012 og forordning (EU) nr. 1321/2014 straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
7.2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
8.1. Denne BL træder i kraft den 1. januar 2022.
8.2. BL 1-1, Bestemmelser om vedligeholdelse af luftfartøjer, der anvendes til erhvervsmæssig luftfart., udgave 5 af 2. juli 2012, ophæves.
8.3. Vedligeholdelsesprogrammer godkendt før ikrafttrædelsen af denne BL kan indeholde rettigheder og privilegier i medfør af BL 1-1, udgave 5. Under forudsætning af, at disse rettigheder og privilegier er givet i et vedligeholdelsesprogram knyttet til et specifikt luftfartøj før ikrafttrædelsen af denne BL, vil disse rettigheder og privilegier fortsat kunne finde anvendelse i indtil i ét år efter ikrafttrædelsen af denne BL. Herefter skal vedligeholdelsesprogrammet være udarbejdet i overensstemmelse med forordning (EU) nr. 1321/2014.
/ Michael Dela