BL 1-23
Bestemmelser om nationalitets- og registreringsmærker m.m. for luftfartøjer
Udgave 2, 5. maj 2025
I medfør af § 21, stk. 4, og § 149, stk. 10, i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar 2024, som ændret ved lov nr. 1474 af 10. december 2024, § 153 i anordning om ikrafttræden for Færøerne af lov om luftfart, jf. anordningsbekendtgørelse nr. 141 af 6. februar 2024, og for Grønland § 153 i lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 24. januar 2024, og efter forhandling med Færøernes landsstyre, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 6, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 34 af 15. januar 2025 om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter, § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1619 af 8. december 2023 for Færøerne om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter på luftfartsområdet, og § 3, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1126 af 25. oktober 2024 for Grønland om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter på luftfartsområdet:
1. Referencedokumenter
1.1. BL 9-6, Bestemmelser om ultralette flyvemaskiner, 5. udgave af 2. juni 2008.
1.2. BL 9-12, Bestemmelser om ultralette gyroplaner, 1. udgave af 15. maj 1995.
1.3. ICAO Annex 7, Aircraft Nationality and Registration Marks, Sixth Edition, July 2012.
1.4. De dokumenter, der er nævnt i pkt. 1.1. - 1.2., findes på Retsinformations hjemmeside www.retsinformation.dk og på Trafikstyrelsens hjemmeside www.trafikstyrelsen.dk.
1.5. Det dokument, der er nævnt i pkt. 1.3., kan fås ved henvendelse til Trafikstyrelsen på e-mailadressen info@trafikstyrelsen.dk.
2. Anvendelsesområde
2.1. Denne BL gælder for alle luftfartøjer, der skal eller er optaget i det danske Nationalitetsregister.
2.2. Denne BL's bestemmelser om udformning og placering m.v. finder anvendelse på nationalitets- og identifikationsbetegnelser og identifikationsnumre, der tildeles ultralette flyvemaskiner og gyroplaner i overensstemmelse med BL 9-6 og BL 9-12. Herudover gælder denne BL's krav om identifikationsplade tillige for ultralette flyvemaskiner og gyroplaner.
2.3. BL'en gælder ikke for ubemandede luftfartøjer.
3. Definitioner
1. Ballon. Et ikke-kraftdrevet luftfartøj, som er lettere end luft.
2. Bilag I-luftfartøjer. Et luftfartøj, der ifølge artikel 2, stk. 3, litra d, i forordning (EU) nr. 2018/1139 af 4. juli 2018 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af Den Europæiske Unions Luftfartssikkerhedsagentur ikke er omfattet af forordningen og derfor er nationalt reguleret. Kriterierne for klassifikation fremgår af bilag I til nævnte forordning, heraf bilag I-luftfartøj.
3. Gyroplan. Et luftfartøj, som er tungere end luft, og som understøttes i flyvning af luftens reaktioner på en eller flere rotorer, som roterer frit på stort set lodrette akser.
4. Helikopter. Et luftfartøj, som er tungere end luft, og som understøttes i flyvningen primært af luftens reaktioner på en eller flere motordrevne rotorer på stort set lodrette akser.
5. Historisk betydning. Et luftfartøj, hvis oprindelige konstruktion er udformet før den 1. januar 1955, og hvis produktion ophørte før den 1. januar 1975, eller luftfartøjer med en klar historisk betydning, der knytter sig til deltagelse i en betydningsfuld historisk begivenhed, et vigtigt skridt i udviklingen inden for luftfarten eller en vigtig rolle i de væbnede styrker, jf. forordning (EU) nr. 2018/1139, bilag I, pkt. 1, litra (a), nr. (i) og (ii).
6. Identifikationsnummer. Registreringen for ultralette gyroplaner, der tildeles af den dertil godkendte forening ved udstedelsen af flyvetilladelsen, jf. BL 9-12.
7. Luftfartøj. En maskine, som kan opnå støtte i atmosfæren fra luftens reaktioner, bortset fra luftens reaktioner mod jordens overflade.
8. Luftfartøj lettere end luft. Et luftfartøj, der primært bæres oppe af luftens aerostatiske kræfter.
9. Luftfartøj tungere end luft. Et luftfartøj, der under flyvning primært bæres oppe af aerodynamiske kræfter.
10. Luftskib. Et kraftdrevet luftfartøj, som er lettere end luft.
11. Nationalitetsregister. Registret over luftfartøjer, der føres af Trafikstyrelsen.
12. National flyvetilladelse. Dansk permanent flyvetilladelse, der svarer til et luftdygtighedsbevis, og som udelukkende giver rettighed til at flyve i dansk område.
13. Nationalitets- og identifikationsbetegnelse. Registreringen for ultralette flyvemaskiner, der tildeles af den dertil godkendte forening ved udstedelsen af flyvetilladelsen, og som til enhver tid skal overholde kriterierne beskrevet i BL 9-6.
14. Original autentisk udtryk/bemaling. Den bemaling, herunder den farve, de mønstre, den mærkning, det omfang, den placering m.v., som luftfartøjet bar under den historiske begivenhed.
4. Nationalitets- og registreringsmærker
4.1. Nationalitets- og registreringsmærker på luftfartøjer skal bestå af en gruppe af store bogstaver.
4.2. Nationalitetsmærket, der anbringes foran registreringsmærket, skal bestå af bogstaverne OY. Mellem nationalitetsmærket og registreringsmærket skal der anbringes en bindestreg.
4.3. Registreringsmærket tildels af Trafikstyrelsen.
4.3.1. Registreringsmærket følger luftfartøjet, indtil det bliver slettet i det danske Nationalitetsregister. Hvis et luftfartøj senere skal genregistreres i Nationalitetsregistret, tildeles luftfartøjet sit tidligere registreringsmærke, jf. dog pkt. 4.3.2.
4.3.2. Et registreringsmærke fra et luftfartøj, der har været slettet af både Nationalitets- og Rettighedsregistret i mindst ét år, kan genanvendes på et andet luftfartøj, der ejes af den sidst registrerede ejer af det slettede luftfartøj.
4.3.3. Ved tildeling af registreringsmærke efter pkt. 4.3.2. betragtes luftfartøjet som et luftfartøj, der skal registreres første gang i det danske Nationalitetsregister.
5. Nationalitets- og registreringsmærkernes placering
5.1. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal males på luftfartøjet eller fastgøres på anden vis, der sikrer en lignende grad af varighed.
5.2. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal holdes rene og synlige til enhver tid.
5.3. Luftfartøjer lettere end luft
Nationalitets- og registreringsmærkerne skal være synlige både fra siderne og fra jorden.
5.3.1. Luftskibe
5.3.1.1. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal placeres enten på skroget eller på halefladerne.
5.3.1.2. Hvis nationalitets- og registreringsmærkerne placeres på skroget, skal de være placeret i længderetningen på begge sider af skroget og på dets øverste overflade langs symmetrilinjen.
5.3.1.3. Hvis nationalitets- og registreringsmærkerne placeres på halefladerne, skal de placeres både på de vandrette og lodrette haleflader.
5.3.1.4. Nationalitets- og registreringsmærkerne på den horisontale haleflade skal være placeret på højre halvdel af den øverste overflade og på venstre halvdel af undersiden med toppen af mærkerne mod luftskibets næse.
5.3.1.5. Nationalitets- og registreringsmærkerne på den lodrette haleflade skal være placeret på hver side af den nederste halvdel af halefladen med bogstaverne vandret placeret.
5.3.2. Balloner
5.3.2.1. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal placeres to steder diametralt modsat hinanden. De skal være placeret tæt på ballonens maksimale vandrette omkreds.
5.3.2.2. Placeres nationalitets- og registreringsmærkerne lodret, skal de placeres under ballonens maksimale vandrette omkreds med nationalitetsmærkerne øverst.
5.4. Luftfartøjer tungere end luft
5.4.1. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal placeres enten på vinge og fuselage/halebom eller på vinge og lodrette haleflader/motorskærme i de tilfælde, hvor motorer er monteret på den bagerste del af fuselagen.
5.4.1.1. På gyroplaner og helikoptere skal nationalitets- og registreringsmærkerne også placeres på undersiden af fuselagen.
5.4.2. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal placeres én gang på undersiden af vingekonstruktionen. Mærkerne skal placeres på venstre halvdel på undersiden af vingen, medmindre de strækker sig over hele undersiden. Så vidt det er muligt, skal mærkerne være placeret lige langt fra forkanten og bagkanten af vingerne, og toppen af mærkerne skal vende mod forkanten af vingen.
5.4.3. Nationalitets- og registreringsmærkerne skal enten placeres vandret på hver side af fuselagen mellem vingerne og halefladen, på halebommen eller på motorskærmene.
5.4.4. På lodrette haleflader skal nationalitets- og registreringsmærkerne placeres vandret og så højt som muligt.
5.4.4.1. Placeres nationalitets- og registreringsmærkerne på en enkelt lodret haleflade, skal mærkerne placeres på de udvendige sider af halefladen.
5.4.4.2. Placeres nationalitets- og registreringsmærkerne på flere lodrette haleflader, skal mærkerne placeres på de udvendige sider af de yderste haleflader.
5.4.5. På gyroplaner og helikoptere skal nationalitets- og registreringsmærkerne på undersiden af fuselagen placeres på tværs af symmetrilinjen med toppen af mærkerne mod fuselagens forende.
6. Nationalitets- og registreringsmærkernes størrelse
6.1. Bogstaverne i hver enkelt gruppe af mærker skal have samme højde.
6.2. Hvis luftfartøjets udformning eller dele ikke gør det muligt at opfylde mindstekravene til nationalitets- og registreringsmærkernes størrelse som angivet i pkt. 6.4, pkt. 6.5.1 og pkt. 6.5.2, skal mærkerne være så store som muligt.
6.3. På luftfartøjer, der opereres eller skal opereres på national flyvetilladelse, godkender Trafikstyrelsen i hvert enkelt tilfælde nationalitets- og registreringsmærkernes størrelse og placering, jf. også afsnit 7 i denne BL.
6.4. Luftfartøjer lettere end luft
Nationalitets- og registreringsmærkernes højde skal være mindst 50 cm.
6.5. Luftfartøjer tungere end luft
6.5.1. På vingekonstruktionen skal nationalitets- og registreringsmærkernes højde være mindst 50 cm.
6.5.2. På fuselagen, halebommen og de lodrette haleflader/motorskærme skal mærkernes højde være mindst 30 cm.
6.6. Historiske luftfartøjer
6.6.1. For historiske bilag I-luftfartøjer og kopier af sådanne, som er malet på en måde, der er beregnet til at efterligne en autentisk bemaling for flytypen, kan det efter ansøgning tillades, at bemaling af undersiden undlades.
6.6.2. For historiske bilag I-luftfartøjer og koper af sådanne, som er malet på en måde, der er beregnet til at efterligne en autentisk bemaling for flytypen, kan det efter ansøgning tillades, at mærkning på fuselagen, halebommen og de lodrette haleflader/motorskærme har en minimumshøjde på 15 cm.
6.6.3. Ansøgning om tilladelse efter pkt. 6.6.1. og 6.6.2. skal indeholde følgende:
a. Baggrunden for ønsket om mindre nationalitets- og registreringsmærker.
b. Oplysninger om luftfartøjstype, herunder registreringsgrundlag.
c. Dokumentation for den historiske betydning og for den oprindelige bemaling.
6.6.4. Tilladelse efter pkt. 6.6.1. og 6.6.2. kan kun gives til luftfartøjer,
a. hvis MTOM ikke overstiger 2.730 kg,
b. som er endeligt registreret i det danske Nationalitetsregister, eller at ansøgning om udstedelse af luftdygtighedsbevis/national flyvetilladelse mv. samt dertilhørende dokumenter er modtaget og bekræftet, og
c. som opereres eller skal opereres på en national flyvetilladelse, der udelukkender giver rettighed til flyvning i dansk område.
7. Type af tegn for nationalitets- og registreringsmærker
7.1. Bogstaverne skal være store latinske bogstaver og være uden udsmykning, jf. Bilag 1 til denne BL. Hældningen må ikke overstige 30o.
7.2. Bredden af hvert tegn med undtagelse af bogstavet I, og længden af bindestregerne skal være to tredjedele af tegnets højde, jf. Bilag 1 til denne BL.
7.3. Tegnene og bindestregerne skal udformes i solide linjer og skal have en farve, der står i klar kontrast til baggrunden. Linjernes tykkelse skal være en sjettedel af et tegns højde, jf. Bilag 1 til denne BL.
7.4. Hvert tegn skal være adskilt fra det tegn, der umiddelbart går forud eller følger, med et mellemrum på ikke mindre end en fjerdedel af tegnets bredde, jf. Bilag 1 til denne BL. En bindestreg betragtes som et tegn i denne sammenhæng.
8. Identifikationsplade
8.1. Ethvert luftfartøj skal bære en identifikationsplade, der er indgraveret med luftfartøjets nationalitets- og registreringsmærke, nationalitets- og identifikationsbetegnelse eller identifikationsnummer. Indentifikationspladen skal være lavet af rustfrit stål og være fastmonteret på en fremtrædende plads i nærheden af hovedindgangen.
8.1.1. På balloner skal identifikationspladen monteres på en fremtrædende plads på ydersiden af nyttelastanordningen.
9. Ansvar
9.1. Ejeren er ansvarlig for, at nationalitets- og registreringsmærkerne til enhver tid opfylder kravene i denne BL.
9.2. Har ejeren overladt ansvaret for luftfartøjet til en bruger, er denne til enhver tid ansvarlig for, at nationalitets- og registreringsmærkerne til enhver tid opfylder kravene i denne BL.
9.3. Luftfartøjschefen er ansvarlig for, at mærkerne er rene og synlige, før enhver flyvning påbegyndes.
10. Dispensation
Trafikstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra bestemmelserne i denne BL, når det skønnes foreneligt med de hensyn, der ligger til grund for de pågældende bestemmelser, herunder internationale regler på området.
11. Klageadgang
Afgørelser truffet af Trafikstyrelsen efter denne BL kan ikke indbringes for transportministeren eller anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelse om Trafikstyrelsens opgaver og beføjelser, klageadgang og kundgørelse af visse af Trafikstyrelsens forskrifter.
12. Straffebestemmelser
12.1. Overtrædelse af bestemmelserne i pkt. 4.1. - 8.1.1. straffes med bøde.
12.2. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
13. Ikrafttræden og overgangsbestemmelser
13.1. Denne BL træder i kraft den 1. juli 2025.
13.2. BL 1-23, 1. udgave af 1. september 1987 om nationalitets- og registreringsmærker m.m. for luftfartøjer ophæves.
13.3. Ultralette flyvemaskiner og gyroplaner, der ved ikrafttrædelsen af denne BL, allerede er registreret, skal inden den 1. juli 2029 have installeret en identifikationsplade i rustfrit stål.
/ Michael Dela
Bilag 1