Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2, stk. 5, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den 1. i den anden måned efter udløbet af afregningsperioden, mens den sidste rettidige indbetalingsdag udskydes til den 10. i den anden måned efter udløbet af afregningsperioden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Hvis den sidste rettidige indbetalingsdag, som er nævnt i stk. 1, er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige indbetalingsdag.
Forfaldstidspunktet efter opkrævningslovens § 2, stk. 6, for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne februar 2009 til og med juli 2009 udskydes til den sidste hverdag (bankdag) i den første måned efter den måned, indkomsten vedrører.
Stk. 2. Sidste rettidige indbetalingsdag for beløb omfattet af stk. 1 er forfaldsdagen.
For indeholdelsespligtige, for hvem skatteministeren i medfør af kildeskattelovens § 56 og arbejdsmarkedsbidragslovens § 13, stk. 8, har fastsat regler om fremrykket afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag, finder §§ 1 og 2 ikke anvendelse.
Betaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ved foreløbige fastsættelser
Har told- og skatteforvaltningen i medfør af opkrævningslovens § 4, stk. 1, 1. eller 2. pkt., fastsat en virksomheds tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag foreløbigt til et skønsmæssigt beløb, finder de betalingsfrister, som følger af §§ 1 og 2, anvendelse i stedet for opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt. Dette gælder dog ikke i tilfælde, hvor betalingsfristen efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., er længere end de frister, som følger af §§ 1og 2.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens § 57, stk. 2, udskydes for månederne januar 2009 til og med juni 2009 til den 25. i den anden måned efter afgiftsperiodens udløb.
Stk. 2. Hvis den sidste rettidige angivelsesdag, som er nævnt i stk. 1, er en lørdag, søndag eller helligdag, anses den nærmest følgende hverdag som sidste rettidige angivelsesdag.
Beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, kan uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 1. pkt., ikke tilbageholdes som følge af, at en angivelse for en afsluttet afregningsperiode ikke er indgivet, når
angivelsen for afregningsperioden er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5 og
den udskudte angivelsesfrist for afregningsperioden ikke er udløbet.
Stk. 2. Tilsvar efter en angivelse, som er omfattet af de udskudte angivelsesfrister i § 5, kan uanset opkrævningslovens § 12, stk. 4, 2. pkt., ikke modregnes i beløb, som skal udbetales til en virksomhed efter opkrævningslovens § 12, stk. 1, når den udskudte frist for den pågældende angivelse ikke er udløbet.
Den frist for angivelse af moms, som følger af momslovens § 57, stk. 3, udskydes til den 2. juni 2009, for så vidt angår januar kvartal 2009. For april kvartal 2009 udskydes fristen til den 1. september 2009.
For virksomheder, der i medfør af momslovens § 57, stk. 4, anvender kalenderhalvåret som afgiftsperiode for såvel anden halvdel af kalenderåret 2008 som første halvdel af kalenderåret 2009, sammenlægges anden halvdel af kalenderåret 2008 med første halvdel af kalenderåret 2009, således at angivelsesfristen for den samlede periode udløber den 1. september 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En virksomhed kan ved at indgive særskilt momsangivelse for anden halvdel af kalenderåret 2008 vælge, at stk. 1 ikke skal finde anvendelse.
Stk. 3. En momsangivelse indgivet i medfør af stk. 2 kan tilbagekaldes, indtil den angivelsesfrist, som er nævnt i stk. 1, er udløbet. Hvis virksomhedens moms vedrørende anden halvdel af kalenderåret 2008 er indbetalt, kan momsangivelsen dog kun tilbagekaldes, hvis den indbetalte moms tilbagebetales efter § 9. Den særskilte momsangivelse anses for tilbagekaldt ved tilbagebetaling efter § 9.
Kapitel 3
Tilbagebetaling af indbetalt A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms
Told- og skatteforvaltningen tilbagebetaler efter anmodning indbetalte skatter og afgifter m.v. omfattet af §§ 1, 2, 5 eller 7 samt særskilt indbetalt moms omfattet af § 8 vedrørende anden halvdel af kalenderåret 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Tilbagebetaling af beløb omfattet af §§ 1, 2, 5 eller 7 kan kun ske, hvis indbetalingen er sket inden for de normale betalingsfrister, som følger af opkrævningslovens § 2, stk. 5 og 6, samt opkrævningslovens § 2, stk. 3 og 4, jf. momslovens § 57, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Anmodning om tilbagebetaling efter stk. 1 skal indgives, senest 2 uger før de frister, som følger af §§ 1, 2, 5 og 7 og § 8, stk. 1, er udløbet.
Den foreslåede § 1 omhandler små og mellemstore virksomheders afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne februar til og med juli 2009.
Ved små og mellemstore virksomheder forstås virksomheder, hvis årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke overstiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000 kr.
Forslaget indebærer, at forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne for de pågældende måneder udskydes til de forfaldstidspunkter henholdsvis betalingsfrister, der efter opkrævningsloven gælder for tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for den efterfølgende måned.
Forfaldstidspunktet udskydes således til den 1. i den anden måned efter afregningsperiodens udløb, og betalingsfristen udskydes til den 10. i den anden måned efter afregningsperiodens udløb. Falder betalingsfristen herefter på en lørdag, søndag eller helligdag, udskydes betalingsfristen til den nærmest følgende hverdag.
Det bemærkes, at fristen for indberetning til indkomstregisteret om indkomsten og indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for de pågældende måneder ikke udskydes med forslaget. Indberetningen til indkomstregisteret skal således for de pågældende måneder fortsat foretages senest den 10. i måneden efter den måned indberetningen vedrører eller den nærmest følgende hverdag, hvis denne dag er en lørdag søndag eller helligdag. Dette følger af § 4, stk. 1, 1. og 3. pkt., i lov om et indkomstregister.
Konsekvensen af lovforslaget er, at der gælder følgende forfaldstidspunkter, indberetningsfrister og betalingsfrister:
Afregningsperiode
Indberetningsfrist
Forfaldstidspunkt
Betalingsfrist
Februar 2009
10. marts 2009
1. april 2009
14. april 2009
Marts 2009
14. april 2009
1. maj 2009
11. maj 2009
April 2009
11. maj 2009
1. juni 2009
10. juni 2009
Maj 2009
10. juni 2009
1. juli 2009
10. juli 2009
Juni 2009
10. juli 2009
1. august 2009
10. august 2009
Juli 2009
10. august 2009
1. september 2009
10. september 2009
For august 2009 og fremefter foreslås det, at forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningsloven igen finder anvendelse. Dette indebærer, at tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder samtidig med tilsvaret for juli 2009, og at der gælder samme betalingsfrist for disse to måneder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse af forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2, stk. 5. Det er således de udskudte forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der danner grundlag for afgørelser efter opkrævningsloven, om hvorvidt en betaling er rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til opkrævningslovens § 7, stk. 1, om renter ved forsinket betaling, og § 11, stk. 1, nr. 1, og stk. 12, om sikkerhedsstillelse.
Efter § 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige er lønindeholdelse for gæld omfattet af loven integreret i indeholdelsen af A-skat. Derfor finder udskydelsen af forfaldstidspunktet og betalingsfristen for indeholdt A-skat tilsvarende anvendelse for lønindeholdte beløb. Virksomheden indeholder fortsat et samlet beløb, som omfatter såvel A-skat som lønindeholdte beløb, og afregner det samlede beløb til SKAT.
Den foreslåede § 2 omhandler store virksomheders afregning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for månederne februar til og med juli 2009.
Ved store virksomheder forstås virksomheder, hvis årlige tilsvar af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag overstiger 1 mio. kr. henholdsvis 250.000 kr.
Forslaget indebærer, at forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne for de pågældende måneder udskydes til de forfaldstidspunkter henholdsvis betalingsfrister, der efter opkrævningsloven gælder for tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for den efterfølgende måned.
Såvel forfaldstidspunktet som betalingsfristen udskydes således til den sidste hverdag (bankdag) i den første måned efter afregningsperiodens udløb.
Det bemærkes, at fristen for indberetning til indkomstregisteret om indkomsten og indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for de pågældende måneder ikke udskydes med forslaget. Indberetningen til indkomstregisteret skal således for de pågældende måneder fortsat foretages senest den sidste hverdag (bankdag) i den måned, oplysningerne vedrører. Dette følger af § 4, stk. 1, 4. pkt., i lov om et indkomstregister.
Konsekvensen af lovforslaget er, at der gælder følgende indberetningsfrister, forfaldstidspunkter og betalingsfrister:
Afregningsperiode
Indberetningsfrist
Forfaldstidspunkt og betalingsfrist
Februar 2009
27. februar 2009
31. marts 2009
Marts 2009
31. marts 2009
30. april 2009
April 2009
30. april 2009
29. maj 2009
Maj 2009
29. maj 2009
30. juni 2009
Juni 2009
30. juni 2009
31. juli 2009
Juli 2009
31. juli 2009
31. august 2009
For august 2009 og fremefter foreslås det, at forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningsloven igen finder anvendelse. Dette indebærer, at tilsvaret af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for august 2009 forfalder samtidig med tilsvaret for juli 2009, og at der gælder samme betalingsfrist for disse to måneder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse af forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2, stk. 6. Det er således de udskudte forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der danner grundlag for afgørelser efter opkrævningsloven, om hvorvidt en betaling er rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til opkrævningslovens § 7, stk. 1, om renter ved forsinket betaling, og § 11, stk. 1, nr. 1, og stk. 12, om sikkerhedsstillelse.
Efter § 10 i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige er lønindeholdelse for gæld omfattet af loven integreret i indeholdelsen af A-skat. Derfor finder udskydelsen af forfaldstidspunktet og betalingsfristen for indeholdt A-skat tilsvarende anvendelse for lønindeholdte beløb. Virksomheden indeholder fortsat et samlet beløb, som omfatter såvel A-skat som lønindeholdte beløb, og afregner det samlede beløb til SKAT.
Det foreslås, at udskydelsen af forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke skal gælde for offentlige institutioner m.v., som er omfattet af de regler om fremrykket afregning, skatteministeren har fastsat i medfør af kildeskattelovens § 56 og arbejdsmarkedsfondslovens § 13, stk. 8.
Reglerne om fremrykket afregning af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag er fastsat i § 27 i bekendtgørelse nr. 419 af 21. maj 2008 om kildeskat (kildeskattebekendtgørelsen) og i § 17 i bekendtgørelse nr. 1524 af 14. december 2006 om arbejdsmarkedsbidrag som bl.a. ændret ved bekendtgørelse nr. 406 af 19. maj 2008.
Disse regler omfatter samme kreds af institutioner m.v., nemlig:
ministerier og institutioner, hvis driftsudgifter er optaget på statens bevillingslove,
institutioner, foreninger og fonde, hvor vedkommende minister i henhold til § 2, stk. 2, i lov om statens regnskabsvæsen m.v. har bestemt, at lovens regler skal finde anvendelse,
ikke-statslige institutioner, hvor staten yder tilskud til dækning af institutionens driftsudgifter på halvdelen eller mere,
regioner og kommuner,
kommunale fællesskaber, jf. § 60 i lov om kommunernes selvstyre, hvori der alene deltager kommuner, og hvis regnskab optages i en kommunes regnskab, samt
selvejende institutioner med driftsoverenskomst med en region eller en kommune.
Efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, kan SKAT fastsætte en virksomheds tilsvar af skatter og afgifter m.v. foreløbigt til et skønsmæssigt beløb. Forudsætningen for dette er, at virksomheden ikke rettidigt har angivet eller indberettet til indkomstregisteret. Det foreløbigt fastsatte tilsvar skal betales senest 14 dage efter påkrav. Denne frist fremgår af opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt.
Ved dette lovforslags §§ 1 og 2 er det foreslået, at betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag udskydes. Imidlertid udskydes fristen for indberetning af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag til indkomstregisteret ikke. Det vil sige, at f.eks. en lille virksomhed vil skulle indberette til indkomstregisteret for februar 2009 senest den 10. marts 2009, dog vil den indeholdte A-skat og det indeholdte arbejdsmarkedsbidrag først skulle betales senest den 14. april 2009. En stor virksomhed vil f.eks. skulle indberette til indkomstregisteret for februar 2009 senest den 27. februar 2009, og betalingsfristen er den 31. marts.
Hvis sådanne virksomheder ikke indberetter rettidigt til indkomstregisteret, vil SKAT kunne foretage en foreløbig fastsættelse. Dette bør dog ikke kunne føre til, at virksomheden skal betale det foreløbigt fastsatte tilsvar før den udskudte betalingsfrist (den 14. april 2009 henholdsvis den 31. marts i eksemplerne ovenfor).
Derfor er det i forslagets § 4 foreslået, at betalingsfristen for foreløbigt fastsatte tilsvar efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., erstattes af den udskudte betalingsfrist efter de foreslåede bestemmelser i § 1 henholdsvis § 2, når der er tale om foreløbig fastsættelse af indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag omfattet af disse bestemmelser.
Der kan dog være situationer, hvor den 14-dages frist, der følger af opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., vil udløbe senere end de udskudte betalingsfrister for A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter forslaget. Dette er tilfældet, hvis den foreløbige fastsættelse foretages senere end to uger før udløbet af den udskudte betalingsfrist efter forslaget. Det foreslås, at i denne situation er det betalingsfristen på 14 dage efter opkrævningslovens § 4, stk. 1, 3. pkt., der finder anvendelse på det foreløbigt fastsatte tilsvar.
Den foreslåede § 5 omhandler fristen efter momslovens § 57, stk. 2, for angivelse af moms for månederne januar til og med juni 2009 for virksomheder, som anvender kalendermåneden som afregningsperiode for moms.
Denne bestemmelse omfatter virksomheder, hvis samlede årlige momspligtige leverancer overstiger 15 mio. kr. Bestemmelsen omfatter personer, som har flere virksomheder registreret hver for sig, og hvis årlige momspligtige leverancer samlet for virksomhederne overstiger denne grænse, jf. momslovens § 57, stk. 5. Derudover omfatter bestemmelsen nyregistrerede virksomheder med forventede samlede årlige afgiftspligtige leverancer på over 20 mio. kr., jf. momslovens § 47, stk. 5. Endelig omfatter bestemmelsen virksomheder, som efter anmodning til SKAT har fået tilladelse til at anvende kalendermåneden som afregningsperiode, uanset at de samlede årlige momspligtige leverancer er mindre end de nævnte grænser, jf. momslovens § 57, stk. 7. Virksomheder, der er sat på forkortet afregning, jf. momslovens § 62, er ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse om udskydelse af angivelses- og betalingsfristen for momsen.
Forslaget indebærer, at angivelsesfristerne for januar til og med juni 2009 som udgangspunkt udskydes med en måned fra den 25. i den første måned efter afregningsperiodens udløb til den 25. i den anden måned efter afregningsperiodens udløb. Angivelsesfristen såvel som den udskudte angivelsesfrist er dog den nærmest følgende hverdag, hvis den 25. falder på en lørdag, søndag eller helligdag.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen. Udskydelsen af angivelsesfristen fører dermed til, at betalingsfristen for momsen for de pågældende måneder ligeledes udskydes med som udgangspunkt en måned. Sammenhængen mellem angivelsesfristen og betalingsfristen opretholdes således. Forfaldstidspunktet er efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, den 1. i den måned, hvor angivelse skal indgives. Forfaldstidspunktet for momsen for de pågældende måneder udskydes således også, så forfaldstidspunktet efter forslaget er den 1. i den anden måned efter udløbet af afregningsperioden.
Konkret indebærer lovforslaget følgende forfaldstidspunkter og betalingsfrister:
Afregningsperiode
Forfaldstidspunkt
Angivelses- og betalingsfrist
Januar 2009
1. marts 2009
25. marts 2009
Februar 2009
1. april 2009
27. april 2009
Marts 2009
1. maj 2009
25. maj 2009
April 2009
1. juni 2009
25. juni 2009
Maj 2009
1. juli 2009
27. juli 2009
Juni 2009
1. august 2009
25. august 2009
For juli 2009 og fremefter foreslås det, at de normale angivelsesfrister efter momsloven samt forfaldstidspunkter og betalingsfrister efter opkrævningsloven igen finder anvendelse. Dette indebærer, at momsangivelsen for juni og juli 2009 skal indgives inden for samme frist, at betalingsfristerne for de to måneders moms er de samme, og at momsen for de to måneder forfalder til betaling samtidig.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse af angivelsesfristerne efter momslovens § 57, stk. 2, og som konsekvens heraf udskydes forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, tilsvarende. Det er således de udskudte angivelsesfrister, forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der danner grundlag for afgørelser efter momsloven og opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller betaling er rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til momslovens § 62, jf. opkrævningslovens § 11, om forkortet afregningsperiode og opkrævningslovens § 4 om foreløbig fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Opkrævningslovens § 12, stk. 4, omhandler tilbageholdelse af udbetaling af negativ moms samt godtgørelser af for meget betalte skatter og afgifter. SKAT kan således tilbageholde sådanne udbetalinger, hvis angivelser eller indberetninger til indkomstregisteret vedrørende afsluttede afregningsperioder ikke er indgivet.
Efter lovforslagets § 5 udskydes angivelsesfristen for moms for januar til og med juni 2009 for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode. Udskydelsen er som udgangspunkt på en måned. Dette fører til, at angivelsen for en måned rettidigt kan indgives efter udløbet af den næste måned. Hvis f.eks. en virksomhed har negativ moms for februar 2009, og angiver denne den 27. april, vil SKAT efter opkrævningslovens § 12, stk. 4, kunne tilbageholde den negative moms, hvis virksomheden ikke har indgivet momsangivelse for marts 2009. Fristen for momsangivelsen for marts måned 2009 er først den 25. maj. Medmindre angivelsen for marts måned 2009 indgives før udløbet af den udskudte angivelsesfrist, vil SKAT dermed have mulighed for at tilbageholde udbetalingen af negativ moms for februar 2009.
Virksomheden vil naturligvis kunne sikre sig en hurtig udbetaling af negativ moms ved at angive før udløbet af angivelsesfristen. Dette vil også kunne hindre, at den ovennævnte problemstilling bliver aktuel, hvis den negative momsangivelse indgives inden udløbet af måneden efter den måned, den vedrører.
Det er dog ikke hensigten med udskydelsen af angivelsesfristerne for moms, at det skal føre til, at SKAT i videre udstrækning end i dag får mulighed for at tilbageholde udbetalinger af negativ moms.
Det foreslås derfor, at tilbageholdelse efter opkrævningsloven ikke kan ske som følge af manglende angivelse vedrørende moms for en afsluttet måned, hvis følgende er tilfældet:
– angivelsesfristen for momsen for den afsluttede måned, der ikke er angivet for, er omfattet af udskydelsen af angivelsesfristen for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode, jf. lovforslagets § 5, og
– den udskudte angivelsesfrist for den pågældende måned ikke er udløbet.
Den foreslåede § 7 omhandler fristen efter momslovens § 57, stk. 3, for angivelse af moms for januar og april kvartal 2009 for virksomheder, som anvender kvartalet som afregningsperiode for moms.
Denne bestemmelse omfatter virksomheder, hvis samlede årlige momspligtige leverancer overstiger 1 mio. kr., men højst udgør 15 mio. kr. Bestemmelsen omfatter personer, som har flere virksomheder registreret hver for sig, og hvis årlige momspligtige leverancer samlet for virksomhederne ligger inden for dette interval, jf. momslovens § 57, stk. 5. Derudover omfatter bestemmelsen nyregistrerede virksomheder med forventede samlede årlige afgiftspligtige leverancer, som ikke overstiger 20 mio. kr., jf. momslovens § 47, stk. 5. Endelig omfatter bestemmelsen virksomheder, som efter anmodning til SKAT har fået tilladelse til at anvende kvartalet som afregningsperiode, uanset at de samlede årlige momspligtige leverancer er på 1 mio. kr. eller mindre, jf. momslovens § 57, stk. 7. Virksomheder, der er sat på forkortet afregning, jf. momslovens § 62, er ikke omfattet af den foreslåede bestemmelse om udskydelse af angivelses- og betalingsfristen for momsen.
Forslaget indebærer, at angivelsesfristen for januar kvartal udskydes til den 2. juni 2009. For april kvartal udskydes angivelsesfristen til den 1. september.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen. Udskydelsen af angivelsesfristen fører dermed til, at betalingsfristen for momsen for de pågældende kvartaler ligeledes udskydes til de nævnte datoer. Sammenhængen mellem angivelsesfristen og betalingsfristen opretholdes således. Forfaldstidspunktet er efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, den 1. i den måned, hvor angivelse skal indgives. Forfaldstidspunktet for momsen for de pågældende kvartaler udskydes således også, så forfaldstidspunktet efter forslaget er den 1. juni 2009 for januar kvartal 2009 og den 1. september 2009 for april kvartal 2009.
Oversigtsmæssigt ser de udskudte frister efter lovforslaget således ud:
Afregningsperiode
Forfaldstidspunkt
Angivelses- og betalingsfrist
Januar kvartal 2009
1. juni 2009
2. juni 2009
April kvartal 2009
1. september 2009
1. september 2009
For juli kvartal 2009 og fremefter foreslås det, at de normale angivelsesfrister efter momsloven samt forfaldstidspunkter og betalingsfrister efter opkrævningsloven igen finder anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en udskydelse af angivelsesfristerne efter momslovens § 57, stk. 3, og som konsekvens heraf udskydes forfaldstidspunkterne og betalingsfristerne efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, tilsvarende. Det er således de udskudte angivelsesfrister, forfaldstidspunkter og betalingsfrister, der danner grundlag for afgørelser efter momsloven og opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller betaling er rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til momslovens § 62, jf. opkrævningslovens § 11, om forkortet afregningsperiode og opkrævningslovens § 4 om foreløbig fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Den foreslåede § 8 omhandler virksomheder, som efter momslovens § 57, stk. 4, anvender halvåret som afregningsperiode for moms. Det foreslås, at afregningsperioden andet halvår 2008 slås sammen med afregningsperioden første halvår 2009 til én afregningsperiode for disse virksomheder. Angivelsesfristen for den sammenlagte afregningsperiode foreslås at være angivelsesfristen for første halvår 2009. Det vil sige den 1. september 2009.
Momslovens § 57, stk. 4, omfatter virksomheder, hvis samlede årlige momspligtige leverancer ikke overstiger 1 mio. kr. Bestemmelsen omfatter endvidere personer, som har flere virksomheder registreret hver for sig, og hvis årlige momspligtige leverancer samlet for virksomhederne ikke overstiger 1 mio. kr. Virksomheder, der er sat på forkortet afregning, jf. momslovens § 62, er ikke omfattet af den foreslåede sammenlægning af afregningsperioderne.
Forslaget indebærer, at virksomhederne ikke særskilt skal angive moms for andet halvår 2008. Efter de gældende regler skal angivelse for andet halvår 2008 indgives senest den 2. marts 2009. Til gengæld skal virksomhederne samlet angive for andet halvår 2008 og første halvår 2009 med frist den 1. september 2009.
Det foreslås, at sammenlægningen af de to afregningsperioder alene kan ske for virksomheder, som anvender halvåret som afregningsperiode for såvel andet halvår 2008 som første halvår 2009. Det er således en forudsætning for sammenlægning af to halvårlige afregningsperioder, at der er to halvårlige afregningsperioder. Hvis en virksomhed pr. 1. januar 2009 har skiftet til eller fra halvåret som afregningsperiode, vil enten andet halvår 2008 eller første halvår 2009 ikke være en afregningsperiode, og dermed kan den foreslåede sammenlægning af to afregningsperioder på et halvt år ikke ske.
Virksomheder, som pr. 1. januar 2009 er overgået fra at afregne moms halvårligt til at afregne kvartalsvist, vil være omfattet af den foreslåede § 7, da de vil afregne kvartalsvist for januar og april kvartal 2009.
Efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, er betalingsfristen sammenfaldende med angivelsesfristen. Sammenlægningen af de to afregningsperioder til én afregningsperiode med én angivelsesfrist for den sammenlagte periode fører dermed til, at betalingsfristen for momsen for den sammenlagte periode også er den 1. september 2009. Sammenhængen mellem angivelsesfristen og betalingsfristen opretholdes således. Forfaldstidspunktet er efter opkrævningslovens § 2, stk. 4, den 1. i den måned, hvor angivelse skal indgives. Forfaldstidspunktet for momsen for den sammenlagte afregningsperiode er derfor efter forslaget også den 1. september 2009.
Sammenlægningen foreslås alene for andet halvår 2008 og første halvår 2009. Andet halvår 2009 og første halvår 2010 og senere halvår vil efter forslaget således fortsat være selvstændige afregningsperioder.
Den foreslåede bestemmelse er udformet som en sammenlægning af to afregningsperioder efter momslovens § 57, stk. 4, med den konsekvens, at der ikke selvstændigt skal angives og afregnes moms for andet halvår 2008. Det er således angivelsesfristen, forfaldstidspunktet og betalingsfristen for den sammenlagte afregningsperiode, der danner grundlag for afgørelser efter momsloven og opkrævningsloven om, hvorvidt en angivelse eller betaling er rettidig og dermed for afgørelser om konsekvenserne af forsinket angivelse og betaling. Dette gælder således f.eks. i forhold til momslovens § 62, jf. opkrævningslovens § 11, om forkortet afregningsperiode og opkrævningslovens § 4 om foreløbig fastsættelse ved manglende rettidig angivelse.
Det foreslås desuden, at virksomhederne ved at indgive momsangivelse for andet halvår 2008 kan fravælge sammenlægningen af afregningsperioderne andet halvår 2008 og første halvår 2009.
Dette har særligt betydning for virksomheder med negativt momstilsvar for andet halvår 2008. Disse virksomheder vil således ved at angive for dette halvår kunne få det negative tilsvar udbetalt efter de gældende regler for udbetaling af negativt momstilsvar. Desuden kan der være virksomheder, som allerede har angivet og betalt momsen for andet halvår 2008 og momstilsvaret er så beskedent, at virksomheden ikke ønsker at anmode om at få beløbet tilbagebetalt med henblik på senere indbetaling.
En særskilt momsangivelse for andet halvår 2008 foreslås dog at kunne tilbagekaldes. Dette forslag tilgodeser hensynet til virksomheder, som angiver for andet halvår 2008, fordi de ikke er opmærksomme på den foreslåede sammenlægning af afregningsperioderne andet halvår 2008 og første halvår 2009. Endvidere tilgodeser det hensynet til virksomheder, som allerede har angivet for andet halvår 2008. Sådanne virksomheder vil efter forslaget kunne tilbagekalde den særskilte momsangivelse for andet halvår 2008 og dermed opnå fordelene ved sammenlægningen af denne afregningsperiode med afregningsperioden første halvår 2009.
I de tilfælde, hvor momsen vedrørende andet halvår 2008 ikke er indbetalt, foreslås det, at tilbagekaldelsen kan ske inden for udløbet af angivelsesfristen for den sammenlagte afregningsperiode omfattende andet halvår 2008 og første halvår 2009.
Hvis momstilsvaret for andet halvår 2008 er indbetalt, foreslås det, at tilbagekaldelse af den særskilte momsangivelse for denne periode alene kan ske, hvis den indbetalte moms tilbagebetales efter den foreslåede § 9.
Hvis momstilsvaret for andet halvår 2008 tilbagebetales efter den foreslåede § 9, anses den særskilte angivelse for denne afregningsperiode for tilbagekaldt.
Hvis momsen vedrørende andet halvår 2008 er indbetalt, og virksomheden ønsker at tilbagekalde den særskilte momsangivelse for andet halvår 2008, skal virksomheden senest to uger for udløbet af betalingsfristen for den sammenlagte afregningsperiode anmode om at få tilbagebetalt denne moms. Tilbagebetales momsen, anses den særskilte momsangivelse for bortfaldet.
Hvis en særskilt momsangivelse for andet halvår 2008 tilbagekaldes eller anses for tilbagekaldt, er konsekvensen efter forslaget, afregningsperioden andet halvår 2008 slås sammen med første halvår 2009. Virksomheden skal dermed angive det samlede momstilsvar for den sammenlagte afregningsperiode senest den 1. september 2009 og betale det samlede tilsvar senest denne dag.
Efter lovforslagets § 10, stk. 3, foreslås det, at lovforslaget får virkning fra og med den 25. februar 2009.
Virksomhederne har derfor ikke haft megen tid til at indrette sig på den foreslåede udskydelse af betalingsfristerne. Det må derfor forventes, at der er virksomheder, som indbetaler moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag efter de frister, som ville gælde uden udskydelsen efter dette lovforslag. Tilsvarende må det forventes, at der er virksomheder, der særskilt afregner moms vedrørende andet halvår 2008 på trods af sammenlægningen af denne afregningsperiode med første halvår 2009. Dette kan enten skyldes, at de ikke er opmærksomme på udskydelsen af fristerne henholdsvis sammenlægningen af afregningsperioderne, eller at de allerede har sat beløbet til betaling f.eks. via betalingsservice.
Virksomheder vil altid kunne indbetale forud for udløbet af betalingsfristen.
Af de ovennævnte grunde bør virksomhederne dog have mulighed for at få betalingen tilbage, hvis de uanset udskydelsen af betalingsfristerne efter forslaget betaler inden for de frister, der ville gælde uden udskydelsen.
Tilsvarende bør virksomhederne have mulighed for at få en særskilt betaling af moms vedrørende andet halvår 2008 tilbage. Her stilles ikke krav om, at momsen vedrørende 2. halvår 2008 skal være indbetalt rettidigt. Dette skyldes, at den særskilte momsangivelse for andet halvår efter § 8 kan tilbagekaldes efter § 8. Et krav om rettidig betaling ville derfor stille virksomheder, som har betalt for sent ringere, end virksomheder som ikke har betalt.
Anmodninger om tilbagebetaling bør ikke imødekommes, hvis anmodningen indgives kort tid før udløbet af de udskudte frister. Her vil fordelen for virksomheden ved at få det indbetalte beløb til rådighed i en kort periode være ganske beskeden. Det foreslås derfor, at anmodningen om tilbagebetaling skal indgives senest 2 uger før udløbet af den udskudte betalingsfrist henholdsvis fristen for indgivelse af angivelse af moms for den sammenlagte afregningsperiode bestående af andet halvår 2008 og første halvår 2009.
Tilbagebetalingsbeløb forrentes ikke, og tilbagebetalingen sker uden modregning af skyld til det offentlige.
Får en virksomhed tilbagebetalt et beløb efter den foreslåede bestemmelse, vil virksomheden skulle foretage betalingen igen inden for den udskudte betalingsfrist henholdsvis som en del af det samlede momstilsvar for den sammenlagte afregningsperiode bestående af andet halvår 2008 og første halvår 2009.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, og det foreslås, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter vedtagelsen.
Disse forslag om ikrafttrædelse og stadfæstelse skal ses i sammenhæng med, at lovforslaget efter det foreslåede stk. 2 tillægges virkning fra den 25. februar 2009. Det vil sige forud for en eventuel vedtagelse. På den baggrund er det nødvendigt, at lovforslaget kan stadfæstes hurtigt, således at det kan træde i kraft hurtigst muligt.
Til stk. 3
Det foreslås, at loven får virkning fra og med den 25. februar 2009. Dette er fristen for angivelse af moms for januar måned for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode. Den foreslåede regel om virkningstidspunktet sikrer dermed, at lovforslaget kan få virkning for disse angivelser og dermed for fristerne for betaling af januar-momsen for virksomheder med kalendermåneden som afregningsperiode.
Lovforslaget går ud på at udskyde nogle forfaldstidspunkter, betalingsfrister og angivelsesfrister samt sammenlægning af nogle afregningsperioder efter henholdsvis opkrævningsloven og momsloven. Da ingen af disse love gælder for Færøerne og Grønland, foreslås det ligeledes, at den foreslåede lov ikke gælder for Færøerne og Grønland.